kort livmodertapp?
_0711 Novemberbarn
  1. anonymt namn
    #1

    kort livmodertapp?

    Hej.
    Var precis hon MVC och BM kollade min livmodertapp då jag har haft mycket regelbundet värkarbete.
    Jag kollade tappen 27/9 också, och då var den helt opåverkad, fyra cm lång och låg "bakåt".
    Nu var den mjuk, låg framåt och var bara 1,5 cm lång.
    Ska vidare till sjukhus idag för att få sjukskrivning och eventuellt bricanyl.

    Är det någon som vet vad det här innebär. Jag var lite stressad och blev så paff att jag inte riktigt frågade BM. Ska jag vara orolig?
    idag kommer det dessutom blödning och bruna flytningar, men det är väl kanske för att det har varit fingrar där och irriterat.

    Usch, ville bara skriva av mig lite.
    Ha det bra!
  2. 1
    kort livmodertapp? Hej.
    Var precis hon MVC och BM kollade min livmodertapp då jag har haft mycket regelbundet värkarbete.
    Jag kollade tappen 27/9 också, och då var den helt opåverkad, fyra cm lång och låg "bakåt".
    Nu var den mjuk, låg framåt och var bara 1,5 cm lång.
    Ska vidare till sjukhus idag för att få sjukskrivning och eventuellt bricanyl.

    Är det någon som vet vad det här innebär. Jag var lite stressad och blev så paff att jag inte riktigt frågade BM. Ska jag vara orolig?
    idag kommer det dessutom blödning och bruna flytningar, men det är väl kanske för att det har varit fingrar där och irriterat.

    Usch, ville bara skriva av mig lite.
    Ha det bra!
  3. Anonym
    #2
    Kanske ska tilägga att jag är i v. 34.
  4. 2
    Kanske ska tilägga att jag är i v. 34.
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3
    Finns det anledning att tro att din bebis _ska_ komma för tidigt? Eller varför kollar de din tapp så ofta? Jag har inte gjort någon gynundersökning sedan jag blev gravid.

    Ang. faran så tror jag inte du behöver oroa dig. När jag väntade tvåan var jag inlagd i v. 25-26 för jag hade så mycket sammandragningar och fick då bricanyl för att det skulle lugna ner sig. Var sedan sjukskriven för det fram tills v. 37 för då räknas det inte som "prematura sammandragningar" längre. Sedan gick jag ändå över 10 långa dagar...

    Tror inte du behöver oroa dig!! Hoppas allt gick bra! Kram Anna
  6. 3
    Finns det anledning att tro att din bebis _ska_ komma för tidigt? Eller varför kollar de din tapp så ofta? Jag har inte gjort någon gynundersökning sedan jag blev gravid.

    Ang. faran så tror jag inte du behöver oroa dig. När jag väntade tvåan var jag inlagd i v. 25-26 för jag hade så mycket sammandragningar och fick då bricanyl för att det skulle lugna ner sig. Var sedan sjukskriven för det fram tills v. 37 för då räknas det inte som "prematura sammandragningar" längre. Sedan gick jag ändå över 10 långa dagar...

    Tror inte du behöver oroa dig!! Hoppas allt gick bra! Kram Anna
  7. Medlem sedan
    Apr 2007
    #4
    Om man har sammandragningar som påverkar livmodertappen på det sätt att den mognar som du beskriver är inte bra för tidigt. Bricanylen gör så att dina sammandragningar lugnar ner sig.
    Eftersom du redan är i v. 34 så tror jag inte att du behöver oroa dig. Äter du av bricanylen som din läkare har sagt så stillar du nog upp det tillräckligt länge för att det ska vara safe.
    Men livmoder tappen blir mjuk och kortare inför förlossningen. Den blir kortare och sedan drar den sig undan så att man "öppnar sig"

    Men du har ju som sagt 1,5 cm kvar av tappen¨. =)

    Ta det lugnt och oroa dig inte. De har koll på dig!!

    Kram
  8. 4
    Om man har sammandragningar som påverkar livmodertappen på det sätt att den mognar som du beskriver är inte bra för tidigt. Bricanylen gör så att dina sammandragningar lugnar ner sig.
    Eftersom du redan är i v. 34 så tror jag inte att du behöver oroa dig. Äter du av bricanylen som din läkare har sagt så stillar du nog upp det tillräckligt länge för att det ska vara safe.
    Men livmoder tappen blir mjuk och kortare inför förlossningen. Den blir kortare och sedan drar den sig undan så att man "öppnar sig"

    Men du har ju som sagt 1,5 cm kvar av tappen¨. =)

    Ta det lugnt och oroa dig inte. De har koll på dig!!

    Kram

Liknande trådar

  1. Låg livmodertapp
    By Lilla MJ in forum 1202 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-11, 18:37
  2. Livmodertapp...
    By Pyretopolarn in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 21:20
  3. Kort livmodertapp + Cerklage.
    By mohlina in forum Komplikationer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 17:28
  4. påverkad livmodertapp
    By Helena_A in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 08:19
  5. någon som vet om livmodertapp?
    By Marie m.Emil bf18/5 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 15:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar