Ni som är sambos,
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Ni som är sambos,

    varför valde ni det?
    Jag har valt samboförhållande bl a för att jag inte vill betala min sambos lån och skulder.
  2. 1
    Ni som är sambos, varför valde ni det?
    Jag har valt samboförhållande bl a för att jag inte vill betala min sambos lån och skulder.
  3. rubinen
    #2
    jag ville gifta mig innan vi fick barn men när det nu inte blev så så kan det kvitta
  4. 2
    jag ville gifta mig innan vi fick barn men när det nu inte blev så så kan det kvitta
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3
    Bra fråga!
    Många väljer nog bara att inte gifta sig.
    De väljer ju samtidigt att vara "bara" sambos.
  6. 3
    Bra fråga!
    Många väljer nog bara att inte gifta sig.
    De väljer ju samtidigt att vara "bara" sambos.
  7. camilla_73
    #4
    Valde att gå ur samboskapet för att underlätta om någon av oss skulle dö. Då skulle allt bli trassligt och barnen ärva allt istället för den efterlevande partnern. En förmyndare träder in och han får inte låtabli att kräva ut arvet till barnen.
  8. 4
    Valde att gå ur samboskapet för att underlätta om någon av oss skulle dö. Då skulle allt bli trassligt och barnen ärva allt istället för den efterlevande partnern. En förmyndare träder in och han får inte låtabli att kräva ut arvet till barnen.
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5

    Klarar inte av ceremonier,

    känns som om jag spelar teater när jag måste leva upp till traditionella beteenden som inte utgår från mig själv.

    Så tanken på bröllop har liksom alltid gett mig "the creeps" ... och det har sambon vetat om, så vi har knappt ens diskuterat saken.
    aka Sulan
  10. 5
    Klarar inte av ceremonier, känns som om jag spelar teater när jag måste leva upp till traditionella beteenden som inte utgår från mig själv.

    Så tanken på bröllop har liksom alltid gett mig "the creeps" ... och det har sambon vetat om, så vi har knappt ens diskuterat saken.
  11. Medlem sedan
    Oct 2001
    #6

    Vi har inte kommit

    längre än så trots nästan 10 år tillsammans.
    Allt har sin tid.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  12. 6
    Vi har inte kommit längre än så trots nästan 10 år tillsammans.
    Allt har sin tid.
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7
    Det är ju verkligen när man har barn det kvittar.
  14. 7
    Det är ju verkligen när man har barn det kvittar.
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    Det finns de som föredrar att barnen får ärva allt... och sambon ingenting.
  16. 8
    Det finns de som föredrar att barnen får ärva allt... och sambon ingenting.
  17. Medlem sedan
    Mar 2004
    #9
    Blev det fel nu? För det är ju när man har barn som det _inte_ kvittar.
  18. 9
    Blev det fel nu? För det är ju när man har barn som det _inte_ kvittar.
  19. Medlem sedan
    Apr 2007
    #10
    men du vet väl att hans skulder är hans oavsett om ni är gifta eller ej? K-kalle kan aldrig göra anspråk på dina inkomster eller ägodelar oavsett vilket civilstånd ni har.
  20. 10
    men du vet väl att hans skulder är hans oavsett om ni är gifta eller ej? K-kalle kan aldrig göra anspråk på dina inkomster eller ägodelar oavsett vilket civilstånd ni har.
  21. camilla_73
    #11
    Och det accepterar jag. Men vi ville inte ha det så. Vill ju kunna bo kvar i huset till exempel vilket ev skulle bli svårt och trassligt mitt i all sorg.
  22. 11
    Och det accepterar jag. Men vi ville inte ha det så. Vill ju kunna bo kvar i huset till exempel vilket ev skulle bli svårt och trassligt mitt i all sorg.
  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12
    Det kan man ju undra varför. Det kan ju ställa sambon i en situation där barnen får leva i misär eftersom sambon inte har några pengar.
  24. 12
    Det kan man ju undra varför. Det kan ju ställa sambon i en situation där barnen får leva i misär eftersom sambon inte har några pengar.
  25. bambuu
    #13

    behöver inte vara nackdel

    att låta barnen ärva
  26. 13
    behöver inte vara nackdel att låta barnen ärva
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14
    Tycker äktenskapet känns lite förlegat som idé. De flesta äktenskap slutar ändå med en strid med näbbar och klor för att skinna den andra parten på pengar. I nöd och lust ser man inte mycket av....

    Inbördes testamente är dock viktigt att tänka på.
  28. 14
    Tycker äktenskapet känns lite förlegat som idé. De flesta äktenskap slutar ändå med en strid med näbbar och klor för att skinna den andra parten på pengar. I nöd och lust ser man inte mycket av....

    Inbördes testamente är dock viktigt att tänka på.
  29. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15
    Ja, men då blir det inte lika kul.
  30. 15
    Ja, men då blir det inte lika kul.
  31. Medlem sedan
    Jan 2003
    #16
    Har man barn så kan t.ex aldrig sitta i orubbat bo som sambo. Det är ju inte speciellt kul att ha en överförmyndare delaktig i ens liv.
  32. 16
    Har man barn så kan t.ex aldrig sitta i orubbat bo som sambo. Det är ju inte speciellt kul att ha en överförmyndare delaktig i ens liv.
  33. camilla_73
    #17
    Men man är också försörjnings skylldig den andra parten om man är gifta och om den andra då har skulder upp över öronen så måste man se till att den personen klarar sig ekonomiskt. Vilket jag tycker är helt logiskt egentligen.
  34. 17
    Men man är också försörjnings skylldig den andra parten om man är gifta och om den andra då har skulder upp över öronen så måste man se till att den personen klarar sig ekonomiskt. Vilket jag tycker är helt logiskt egentligen.
  35. camilla_73
    #18
    Själv klart inte men för oss var det det men det är inte så vi ser på saken.
  36. 18
    Själv klart inte men för oss var det det men det är inte så vi ser på saken.
  37. Medlem sedan
    Jun 2007
    #19
    Misär i Sverige? Socialen finns ju. Man kan sälja sin bil, man kan flytta till en lägenhet.
    Nu är det så att min sambo har pengar.
  38. 19
    Misär i Sverige? Socialen finns ju. Man kan sälja sin bil, man kan flytta till en lägenhet.
    Nu är det så att min sambo har pengar.
  39. Medlem sedan
    Aug 2000
    #20
    Och att få en förmyndare på halsen - måste vara riktigt jobbigt tycker jag personligen...
  40. 20
    Och att få en förmyndare på halsen - måste vara riktigt jobbigt tycker jag personligen...
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Sambos-hus-lån??
    By myskoxen in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 10:57
  2. Ni som är sambos
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 16:02
  3. Är era män/sambos
    By Jojjo v 35 in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 05:55
  4. Ni som är sambos
    By b-boom in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 12:08
  5. Är min sambos sgi
    By Lisa in forum Föräldraledighet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 22:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar