Slutammat - peppning önskas :)
_0611 Novemberbarn
  1. Gafsan
    #1

    Slutammat - peppning önskas :)

    Nu ska jag sluta amma! Nu jäklar (ursäkta språket) ska jag göra mig fullständigt umbärlig! Nu får karln ta över bebisen kvällstid så ska jag ut och roa mig... (inte för att jag vet riktigt vad jag ska hitta på... vad GÖR folk på kvällarna, när de inte ammar?! Snacka om att jag är illa däran *s*)

    Nåja, skämt åsido så tänker jag sluta nu. Om inte annat så har jag anmält mig till en första hjälpen-kurs nästa tisdagkväll. Så då ska jag ha slutat för då måste de klara sig utan mig hemma! Peppning, tips och goda råd mottages tacksamt! Så här har Henriks mat-dagar sett ut på sistone:

    04-06: konstant småsnuttande på bröstet (antagligen mer pga vakenhet och uttråkning än hunger)

    07 ca: frukost (oftast äter han inget). Ev. lite gröt eller havrefras.

    09 ca amning

    11-12 lunch (inte alltid han äter då heller)

    12-13 amning

    15-16.30 ca vrålhungrig bebis! Sätter i sig bortemot en burk barnmat

    17-17.30 middag (då petar han i sig lite av vår mat om den verkar god)

    18-19 amning (nattning)

    20 ca vaknar och ammas

    22 ca vaknar och ammas

    Idag har jag inte ammat alls under dagen sen vi steg upp vid 6-tiden, och han har faktiskt ätit riktigt bra vid samtliga måltider! Vid nattningen straxt före klockan sex var brösten sprängfyllda så då ammade jag, sen försökte jag ge välling när han vaknade vid sjusnåret men det ville han inte riktigt ha så jag ammade lite till. Tänkte att jag ska ta bort dag-amningen först så får vi se, vem vet - om han äter mat på dagarna så kanske han inte är lika hungrig på natten (önsketänkande troligtvis).

    Som sagt: tips, råd, åsikter och konstruktiv kritik mottages med stor tacksamhet

    (man skulle ju kunna tro att en luttrad trebarnsmamma skulle kunna detta men just att sluta amma är jag värdelös på! Med första barnet funkade amningen inte så bra så jag var tvungen att ge tillägg och då valde han bort bröstet. Andra barnet ammade jag i 15 månader och höll på att bli galen på kuppen av allt nattvak innan jag tvärslutade över en helg (ingen bra variant). Den här gången tänkte jag försöka avsluta amningen under positiva och kontrollerade former... )
  2. 1
    Slutammat - peppning önskas :) Nu ska jag sluta amma! Nu jäklar (ursäkta språket) ska jag göra mig fullständigt umbärlig! Nu får karln ta över bebisen kvällstid så ska jag ut och roa mig... (inte för att jag vet riktigt vad jag ska hitta på... vad GÖR folk på kvällarna, när de inte ammar?! Snacka om att jag är illa däran *s*)

    Nåja, skämt åsido så tänker jag sluta nu. Om inte annat så har jag anmält mig till en första hjälpen-kurs nästa tisdagkväll. Så då ska jag ha slutat för då måste de klara sig utan mig hemma! Peppning, tips och goda råd mottages tacksamt! Så här har Henriks mat-dagar sett ut på sistone:

    04-06: konstant småsnuttande på bröstet (antagligen mer pga vakenhet och uttråkning än hunger)

    07 ca: frukost (oftast äter han inget). Ev. lite gröt eller havrefras.

    09 ca amning

    11-12 lunch (inte alltid han äter då heller)

    12-13 amning

    15-16.30 ca vrålhungrig bebis! Sätter i sig bortemot en burk barnmat

    17-17.30 middag (då petar han i sig lite av vår mat om den verkar god)

    18-19 amning (nattning)

    20 ca vaknar och ammas

    22 ca vaknar och ammas

    Idag har jag inte ammat alls under dagen sen vi steg upp vid 6-tiden, och han har faktiskt ätit riktigt bra vid samtliga måltider! Vid nattningen straxt före klockan sex var brösten sprängfyllda så då ammade jag, sen försökte jag ge välling när han vaknade vid sjusnåret men det ville han inte riktigt ha så jag ammade lite till. Tänkte att jag ska ta bort dag-amningen först så får vi se, vem vet - om han äter mat på dagarna så kanske han inte är lika hungrig på natten (önsketänkande troligtvis).

    Som sagt: tips, råd, åsikter och konstruktiv kritik mottages med stor tacksamhet

    (man skulle ju kunna tro att en luttrad trebarnsmamma skulle kunna detta men just att sluta amma är jag värdelös på! Med första barnet funkade amningen inte så bra så jag var tvungen att ge tillägg och då valde han bort bröstet. Andra barnet ammade jag i 15 månader och höll på att bli galen på kuppen av allt nattvak innan jag tvärslutade över en helg (ingen bra variant). Den här gången tänkte jag försöka avsluta amningen under positiva och kontrollerade former... )
  3. Medlem sedan
    Jul 2006
    #2
    Jag hoppas det kommer gå bra att sluta amma. Har du gett dej den på det så funkar det säkert och även om Henrik inte verkar äta jättemycket mat så äter han ju annat än bara ammar, så det borde funka. Ja, några bra tips kan jag inte ge. Jag trappade ner amningen långsamt. Tog bort ett amningstillfälle i taget och det funkade bra här, men alla barn är ju olika.
    Förresten gick jag en sån där förstahjälpen kurs genom Röda korset (om det nu är den du ska gå) för några veckor sen och den var jättebra.
  4. 2
    Jag hoppas det kommer gå bra att sluta amma. Har du gett dej den på det så funkar det säkert och även om Henrik inte verkar äta jättemycket mat så äter han ju annat än bara ammar, så det borde funka. Ja, några bra tips kan jag inte ge. Jag trappade ner amningen långsamt. Tog bort ett amningstillfälle i taget och det funkade bra här, men alla barn är ju olika.
    Förresten gick jag en sån där förstahjälpen kurs genom Röda korset (om det nu är den du ska gå) för några veckor sen och den var jättebra.
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Håller tummarna för att det går bra för dig att sluta amma och att ni båda blir nöjda med det. *styrkekram*
  6. 3
    Håller tummarna för att det går bra för dig att sluta amma och att ni båda blir nöjda med det. *styrkekram*
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Det jag tycker funkat bäst är att ta bort en ammningstillfälle i taget. Kanske kan du ta bort ett om dan om du alltså vill göra det i snabb takt. Oj, vad min kille började äta när jag på allvar bestämmde mig för att dra ner på ammningen. Och när vi slutade amma även på morgonen för ca 2,5 veckor sedan så började han tom äta välling.... Så för oss gick det bra, hoppas det går bra för er också!
  8. 4
    Det jag tycker funkat bäst är att ta bort en ammningstillfälle i taget. Kanske kan du ta bort ett om dan om du alltså vill göra det i snabb takt. Oj, vad min kille började äta när jag på allvar bestämmde mig för att dra ner på ammningen. Och när vi slutade amma även på morgonen för ca 2,5 veckor sedan så började han tom äta välling.... Så för oss gick det bra, hoppas det går bra för er också!
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5
    Vill bara önska dig lycka till! Har ingen erfarenhet av att sluta amma lite mer stillsamt, fick själv sluta tvärt 20/4. Som sagt, inget att rekommendera...

    Kram
  10. 5
    Vill bara önska dig lycka till! Har ingen erfarenhet av att sluta amma lite mer stillsamt, fick själv sluta tvärt 20/4. Som sagt, inget att rekommendera...

    Kram
  11. Medlem sedan
    Apr 2006
    #6
    Håller tummarna för att det går bra. Har inga tips. Ammar också en hel del, håller också på att bli tokigt. Särskilt när det gäller nätterna.

    Men om det inte funkar för dig kanske vi kan bli tokiga ihop?

    Om några veckor ska jag vara borta över natten. Då får de klara sig utan mig. Ska bli spännande för oss alla. Men jag hoppas att spänningen inte håller mig vaken den natten!
  12. 6
    Håller tummarna för att det går bra. Har inga tips. Ammar också en hel del, håller också på att bli tokigt. Särskilt när det gäller nätterna.

    Men om det inte funkar för dig kanske vi kan bli tokiga ihop?

    Om några veckor ska jag vara borta över natten. Då får de klara sig utan mig. Ska bli spännande för oss alla. Men jag hoppas att spänningen inte håller mig vaken den natten!
  13. Medlem sedan
    Apr 2006
    #7
    Håller tummarna för dig!!!
  14. 7
    Håller tummarna för dig!!!
  15. Gafsan
    #8

    Tack!

    Ja, egentligen är det nog det bästa att ta bort ett amningstillfälle i taget! Det blir ju mindre omställning på det viset, både för barnet och ens stackars bröst.... Nu har jag världens mjölkstas (alltså inte mjölkstockning, för jag har inte feber, men däremot ett stenhårt, ill-värkande högerbröst - AJ!) så jag har varit tvungen att amma lite under dagen bara för att lätta på trycket i bröstet. Det var minsann inte "bara" att sluta amma på dagen

    Vet faktiskt inte vem som anordnar kursen, tror att det var brandförsvaret (låter ju skumt iofs). Det var tydligen ett nytt upplägg tänkt för föräldrar med både barn under och över ett år och eftersom de testkör den så är det gratis, vilket ju inte gör det hela sämre Lika bra att passa på!
  16. 8
    Tack! Ja, egentligen är det nog det bästa att ta bort ett amningstillfälle i taget! Det blir ju mindre omställning på det viset, både för barnet och ens stackars bröst.... Nu har jag världens mjölkstas (alltså inte mjölkstockning, för jag har inte feber, men däremot ett stenhårt, ill-värkande högerbröst - AJ!) så jag har varit tvungen att amma lite under dagen bara för att lätta på trycket i bröstet. Det var minsann inte "bara" att sluta amma på dagen

    Vet faktiskt inte vem som anordnar kursen, tror att det var brandförsvaret (låter ju skumt iofs). Det var tydligen ett nytt upplägg tänkt för föräldrar med både barn under och över ett år och eftersom de testkör den så är det gratis, vilket ju inte gör det hela sämre Lika bra att passa på!
  17. Gafsan
    #9

    Tack för hållna tummar!

    Tack för stödet och styrkekramen, det behövs! Mina stackars, stackars bröst Jag som tänkte att det skulle bli så synd om bebisen - HA! Han verkar inte lida ett dugg utan käkar glatt vanlig mat. Jag däremot har ont, ont, ont. Ja ja. Det är väl bättre att jag lider än att Henrik gör det.

    Fast än så länge ammar jag ju trots allt en del (för att inte brösten ska explodera). Jag misstänker att Henrik kommer att bli mer negativt inställd när jag börjar försöka tumma på natt-amningen...
  18. 9
    Tack för hållna tummar! Tack för stödet och styrkekramen, det behövs! Mina stackars, stackars bröst Jag som tänkte att det skulle bli så synd om bebisen - HA! Han verkar inte lida ett dugg utan käkar glatt vanlig mat. Jag däremot har ont, ont, ont. Ja ja. Det är väl bättre att jag lider än att Henrik gör det.

    Fast än så länge ammar jag ju trots allt en del (för att inte brösten ska explodera). Jag misstänker att Henrik kommer att bli mer negativt inställd när jag börjar försöka tumma på natt-amningen...
  19. Gafsan
    #10

    Låter ju bra!

    Det låter ju jättehoppfullt att det har gått så bra för er och att lillkillen äter bra nu. Jag fick faktiskt i Henrik en del välling i går också på dagen och det känns jättebra. Sen på kvällen ville han INTE ha välling men då hade jag iofs så ont i brösten att jag var lika glad att amma

    Ja, ett mål i taget är nog smart. Jag är så himla otålig, vill sluta NU! Men tyvärr så tar det väl ett tag innan brösten är med på galoppen och slutar producera. Men, lyckas jag ta bort ett mål om dagen som du föreslår så är det ju ändå slut om en vecka... och det ska jag väl lyckas stå ut med
  20. 10
    Låter ju bra! Det låter ju jättehoppfullt att det har gått så bra för er och att lillkillen äter bra nu. Jag fick faktiskt i Henrik en del välling i går också på dagen och det känns jättebra. Sen på kvällen ville han INTE ha välling men då hade jag iofs så ont i brösten att jag var lika glad att amma

    Ja, ett mål i taget är nog smart. Jag är så himla otålig, vill sluta NU! Men tyvärr så tar det väl ett tag innan brösten är med på galoppen och slutar producera. Men, lyckas jag ta bort ett mål om dagen som du föreslår så är det ju ändå slut om en vecka... och det ska jag väl lyckas stå ut med
  21. Gafsan
    #11

    Tack!

    Neej, det där med att sluta tvärt är ju inte så himla kul... Smärtsamt och jobbigt Det bästa är förstås om man kan trappa ner gradvis. Jag antar att felet jag gör är att jag förväntar mig att barnen ska initiera nedtrappandet, men det gör de ju aldrig! Jag går där och väntar och väntar på att de ska vilja äta mera sällan men det händer ju helt enkelt aldrig.

    Nu har jag iaf ammat betydligt mindre än vanligt senaste dygnet och Henrik verkar inte ha något emot det. Jag misstänker att det kan bli problem när jag ska ta bort natt-ammandet men däremot verkar han inte han något att invända mot att äta annat på dagen. Skönt!
  22. 11
    Tack! Neej, det där med att sluta tvärt är ju inte så himla kul... Smärtsamt och jobbigt Det bästa är förstås om man kan trappa ner gradvis. Jag antar att felet jag gör är att jag förväntar mig att barnen ska initiera nedtrappandet, men det gör de ju aldrig! Jag går där och väntar och väntar på att de ska vilja äta mera sällan men det händer ju helt enkelt aldrig.

    Nu har jag iaf ammat betydligt mindre än vanligt senaste dygnet och Henrik verkar inte ha något emot det. Jag misstänker att det kan bli problem när jag ska ta bort natt-ammandet men däremot verkar han inte han något att invända mot att äta annat på dagen. Skönt!
  23. Gafsan
    #12

    Å vad spännande!

    Vad spännande att vara borta över natten! Jag vill också åka bort, och sova någon annanstans... i fred! Fast risken är väl som du säger att man ligger vaken och oroar sig över hur det går hemma

    skönt att höra att vi är fler som nattammar. Ibland känner man sig ju nästan som en alien som ammar så mycket fortfarande, det verkar som att "alla andra" barn antingen sover hela natten av sig själva eller så har föräldrarna kört någon "metod". Tack för de hållna tummarna, de behövs
  24. 12
    Å vad spännande! Vad spännande att vara borta över natten! Jag vill också åka bort, och sova någon annanstans... i fred! Fast risken är väl som du säger att man ligger vaken och oroar sig över hur det går hemma

    skönt att höra att vi är fler som nattammar. Ibland känner man sig ju nästan som en alien som ammar så mycket fortfarande, det verkar som att "alla andra" barn antingen sover hela natten av sig själva eller så har föräldrarna kört någon "metod". Tack för de hållna tummarna, de behövs
  25. Gafsan
    #13

    Tack!

    Tack för de hållna tummarna - de behövs
  26. 13
    Tack! Tack för de hållna tummarna - de behövs
  27. Medlem sedan
    Sep 2005
    #14
    Hur ammar du nu?
  28. 14
    Hur ammar du nu?
  29. Medlem sedan
    Jun 2006
    #15
    Jag har gjort så att jag tagit bort ett mål i taget ungefär.. har funkat bra och ylva har böjat äta mer.. på natten fick min sambo ta henne under ett par dagars tid och efter det så gick det bra att inte få tutten på natten... fast vi har ju haft en del återfall med tröst vid förkylning, tänder mm när inget annat hjälpt.. (jag är vek, jag vet men jag ville ju oxå sova)

    nu är vi nere på morgon och kväll men ska ta oss an kvällen till helgen då vi gör om nattrutinerna för att få tandborstningen sist och inte låta smulan somna på tutten som hon gör nu.. sen får vi se om hon vill ha morgontutte ett tag till men det ska vi ta bort med då jag börjar bli trött på att amma och jag tror ylva skulle sova längre om jag inte måste väcka henne för att amma innan jag ska till jobbet.. morgonmålet tänkte jag byta mot välling när vi fått ordning på kvällarna..
  30. 15
    Jag har gjort så att jag tagit bort ett mål i taget ungefär.. har funkat bra och ylva har böjat äta mer.. på natten fick min sambo ta henne under ett par dagars tid och efter det så gick det bra att inte få tutten på natten... fast vi har ju haft en del återfall med tröst vid förkylning, tänder mm när inget annat hjälpt.. (jag är vek, jag vet men jag ville ju oxå sova)

    nu är vi nere på morgon och kväll men ska ta oss an kvällen till helgen då vi gör om nattrutinerna för att få tandborstningen sist och inte låta smulan somna på tutten som hon gör nu.. sen får vi se om hon vill ha morgontutte ett tag till men det ska vi ta bort med då jag börjar bli trött på att amma och jag tror ylva skulle sova längre om jag inte måste väcka henne för att amma innan jag ska till jobbet.. morgonmålet tänkte jag byta mot välling när vi fått ordning på kvällarna..
  31. Gafsan
    #16

    Jo så här:

    Igår ammade jag inte alls på dagen, med följd av att natten inte blev så kul. Ena bröstet stenhårt och värkande trots att jag nästan trugade på Henrik lite natt-amning... (varpå han självklart blev totalförvirrad och höll låda stor del av natten... SUCK!)

    Idag har jag ammat två gånger på eftermiddagen och så vid nattningen men jag har bara gett ett bröst i taget (bara det som varit mest akut uppsvällt och smärtande). Han har ätit hyfsat bra även idag tycker jag så nu får vi väl se hur natten blir... Livet är så himla spännande när man är mamma!
  32. 16
    Jo så här: Igår ammade jag inte alls på dagen, med följd av att natten inte blev så kul. Ena bröstet stenhårt och värkande trots att jag nästan trugade på Henrik lite natt-amning... (varpå han självklart blev totalförvirrad och höll låda stor del av natten... SUCK!)

    Idag har jag ammat två gånger på eftermiddagen och så vid nattningen men jag har bara gett ett bröst i taget (bara det som varit mest akut uppsvällt och smärtande). Han har ätit hyfsat bra även idag tycker jag så nu får vi väl se hur natten blir... Livet är så himla spännande när man är mamma!
  33. Medlem sedan
    Jul 2006
    #17
    Du har inte funderat på att pumpa ur lite när det blir så sprängfyllt? Det fick jag göra när jag trappade ner amningen och det kändes olidligt.
  34. 17
    Du har inte funderat på att pumpa ur lite när det blir så sprängfyllt? Det fick jag göra när jag trappade ner amningen och det kändes olidligt.
  35. Gafsan
    #18

    Jo men jag kan ju inte! :(

    Tyvärr så är jag helt värdelös på att pumpa ur Jag hade en amningspump förut men eftersom jag aldrig lyckades pumpa ur mer än några teskedar åt gången så har jag inte sparat den. Jag har försökt att handmjölka för att "lätta på trycket" men det blir ju bara pyttemängder då också, och det känns inte större skillnad i bröstet heller.
  36. 18
    Jo men jag kan ju inte! :( Tyvärr så är jag helt värdelös på att pumpa ur Jag hade en amningspump förut men eftersom jag aldrig lyckades pumpa ur mer än några teskedar åt gången så har jag inte sparat den. Jag har försökt att handmjölka för att "lätta på trycket" men det blir ju bara pyttemängder då också, och det känns inte större skillnad i bröstet heller.
  37. Medlem sedan
    Jul 2006
    #19
    Nej, vad trist. Jag håller med om att det är jättesvårt. Köpte en i mina ögon dyr pump som inte funkade nåt vidare. I slutet satt jag med Apotekets billiga pump som funkade fast gjorde ont, men av två onda ting... Men handmjölka lyckades inte jag heller med.
  38. 19
    Nej, vad trist. Jag håller med om att det är jättesvårt. Köpte en i mina ögon dyr pump som inte funkade nåt vidare. I slutet satt jag med Apotekets billiga pump som funkade fast gjorde ont, men av två onda ting... Men handmjölka lyckades inte jag heller med.
  39. Medlem sedan
    Jul 2007
    #20
    Oh hoppas allt gar bra for dig! Det finns natt piller du kan ta annars som tar bort mjolken. Fraga pa apoteket. Det ar ju inte kul att ga runt och tro att man ska sprangas! Vi natt ammar fortfarande... Vill sluta sa garna!!!!! Men han tar ju ingen annan mjolk. Klart att grot kan val funka, eller? Men just nu ar han sjuk med feber sa jag vantar tills han ar frisk igen. Men ack sa skont det vore att ha sin kropp tillbaka!
  40. 20
    Oh hoppas allt gar bra for dig! Det finns natt piller du kan ta annars som tar bort mjolken. Fraga pa apoteket. Det ar ju inte kul att ga runt och tro att man ska sprangas! Vi natt ammar fortfarande... Vill sluta sa garna!!!!! Men han tar ju ingen annan mjolk. Klart att grot kan val funka, eller? Men just nu ar han sjuk med feber sa jag vantar tills han ar frisk igen. Men ack sa skont det vore att ha sin kropp tillbaka!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Peppning och goda råd önskas
    By Uttern in forum Vikt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 08:37
  2. Peppning önskas...
    By kanijo in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 13:15
  3. Lite tips och peppning önskas
    By fanny mendel in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 07:33
  4. Lite tips och peppning önskas
    By fanny mendel in forum Träning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 06:41
  5. Peppning önskas...
    By L8 in forum Föräldraskap
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 23:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar