Lägst arb.löshet på 16 år
Politik
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Lägst arb.löshet på 16 år

    Uppenbarligen går det bra just nu i Sverige: arbetslösheten är nere på 3,3%, långt under det gamla målet om 4%. Då har ändå regeringen gjort fler arbetslösa synliga i statistiken genom att skära ner på diverse åtgärdsprogram så resultatet är rimligen ännu bättre än man hade kunnat tro vid en första anblick.
    (http://www.e24.se/dynamiskt/Jobb_kar...d_17259604.asp)

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Lägst arb.löshet på 16 år Uppenbarligen går det bra just nu i Sverige: arbetslösheten är nere på 3,3%, långt under det gamla målet om 4%. Då har ändå regeringen gjort fler arbetslösa synliga i statistiken genom att skära ner på diverse åtgärdsprogram så resultatet är rimligen ännu bättre än man hade kunnat tro vid en första anblick.
    (http://www.e24.se/dynamiskt/Jobb_kar...d_17259604.asp)
  3. Medlem sedan
    Jul 2001
    #2
    Siffran 3,3% gäller fortfarande, såvitt jag vet, den öppna arbetslösheten, dvs. inte den totala arbetslösheten. Öppen och total arbetslöshet har alltid redovisats parallellt.
  4. 2
    Siffran 3,3% gäller fortfarande, såvitt jag vet, den öppna arbetslösheten, dvs. inte den totala arbetslösheten. Öppen och total arbetslöshet har alltid redovisats parallellt.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Ja, det var poängen

    Regeringen har vidtagit åtgärder som flyttar människor till kolumnen "öppen arbetslöshet" i statisktiken (just för ögonblicket minns jag inte exakt vilka de var, men ämnet var uppe i vintras) och det är ju just därför siffran 3,3% är extra imponerande - man har ju bidragit till att minska fusket med statistiken.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Ja, det var poängen Regeringen har vidtagit åtgärder som flyttar människor till kolumnen "öppen arbetslöshet" i statisktiken (just för ögonblicket minns jag inte exakt vilka de var, men ämnet var uppe i vintras) och det är ju just därför siffran 3,3% är extra imponerande - man har ju bidragit till att minska fusket med statistiken.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    "Alltid" f.ö...

    Man började redovisa total arbetslöshet och inte bara öppen arbetslöshet strax efter valet 1991. Jag minns att jag reagerade över det skiftet i nyhetsrapporteringen då nämligen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    "Alltid" f.ö... Man började redovisa total arbetslöshet och inte bara öppen arbetslöshet strax efter valet 1991. Jag minns att jag reagerade över det skiftet i nyhetsrapporteringen då nämligen.
  9. Medlem sedan
    Sep 2006
    #5
    Synd bara att det inte gäller ungdomar, långtidsarbetslösa ungdomar har ökat från två till ÅTTAtusen på ett år. Det är en helt galen ökning!!!!!
  10. 5
    Synd bara att det inte gäller ungdomar, långtidsarbetslösa ungdomar har ökat från två till ÅTTAtusen på ett år. Det är en helt galen ökning!!!!!
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    Att det går bra för Sverige är en effekt av hur Sverige blivit styrt under mer än bara de sista åren.
    Ett arbete som byggdes upp o genomfördes av förra regerigen.
    Nuvarande regerings arbete är o bibehålla det Sverige som nu går så bra.
  12. 6
    Att det går bra för Sverige är en effekt av hur Sverige blivit styrt under mer än bara de sista åren.
    Ett arbete som byggdes upp o genomfördes av förra regerigen.
    Nuvarande regerings arbete är o bibehålla det Sverige som nu går så bra.
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7
    Underligt sammanträffande isf att det tog (s) 12 år, två (!) högkonjunkturer och ett förlorat val innan deras "förbättringar" började märkas ...
  14. 7
    Underligt sammanträffande isf att det tog (s) 12 år, två (!) högkonjunkturer och ett förlorat val innan deras "förbättringar" började märkas ...
  15. Medlem sedan
    Jul 2001
    #8
    Det har rapporterats tidigare också, men då inte uppfattats som lika viktigt eller intressant. Vad media gör är en helt annan sak.
  16. 8
    Det har rapporterats tidigare också, men då inte uppfattats som lika viktigt eller intressant. Vad media gör är en helt annan sak.
  17. Medlem sedan
    Jul 2001
    #9
    Konjunkturen beror varken på den förra eller den nuvarande regeringen, utan på just konjunkturen (dvs. den internationella efterfrågan).
  18. 9
    Konjunkturen beror varken på den förra eller den nuvarande regeringen, utan på just konjunkturen (dvs. den internationella efterfrågan).
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Helt OK

    I och för sig så har ju konjunkturinstitutet kommit fram till att åtminstone en tredjedel av de nya jobben är en direkt följd av regeringens politik men visst har konjunkturen betydelse, så långt kan jag visst hålla med. Däremot är det ju just i detta konjunkturläge som det kan vara effektivt att öka arbetskraftsutbudet genom att göra det mera lönsamt att jobba.

    Det du just har sagt är ju att ökningen av arbetslösheten fram till hösten -92 var orsakad av den tidigare (s)-regeringen och återhämtningen fram till hösten -95 av den borgerliga regeringen. Helt OK. Jag antar att du hävdat det i andra sammanhang också så att du är konsekvent.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Helt OK I och för sig så har ju konjunkturinstitutet kommit fram till att åtminstone en tredjedel av de nya jobben är en direkt följd av regeringens politik men visst har konjunkturen betydelse, så långt kan jag visst hålla med. Däremot är det ju just i detta konjunkturläge som det kan vara effektivt att öka arbetskraftsutbudet genom att göra det mera lönsamt att jobba.

    Det du just har sagt är ju att ökningen av arbetslösheten fram till hösten -92 var orsakad av den tidigare (s)-regeringen och återhämtningen fram till hösten -95 av den borgerliga regeringen. Helt OK. Jag antar att du hävdat det i andra sammanhang också så att du är konsekvent.
  21. Medlem sedan
    Jul 2001
    #11
    Den bedömningen delar uppenbarligen inte konjunkturinstitutets chef, som sa att arbetsmarknadsläget beror på konjunkturen och att effekten av alliansens åtgärder inte kan bedömas.
  22. 11
    Den bedömningen delar uppenbarligen inte konjunkturinstitutets chef, som sa att arbetsmarknadsläget beror på konjunkturen och att effekten av alliansens åtgärder inte kan bedömas.

Liknande trådar

  1. Glocalnet, lägre än lägst?
    By Eko Logisk in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 13:51
  2. Linser - lägst ålder?
    By mia* in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 13:47
  3. lägst nivå-dagar?
    By ~kina~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 12:33
  4. Vem har lägst rörlig ränta?
    By Terese A in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 21:43
  5. Kvällskurs under a-löshet
    By Vill ha jobb in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 08:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar