Låna hur mycket?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    May 2006
    #1

    Låna hur mycket?

    Jag är på väg att separera från min man och letar nu bostad i Stocholmsområdet vilket ju är ruskigt dyrt.

    Jag tycker att jag har en bra inkomst på 38000 men har bara 200000-400000 att lägga kontant beroende på vad vi får för vårt hus.

    I lånelöftesansökan till SBAB skrev jag 200 000 för att vara på den säkra sidan. Jag sökte lånelöfte för ett ett lån på 1,8 milj. Vilket blev en månadskostnad runt 8-9000 kr. Eftersom jag får ut mellan 20 och 23000 kronor varje månad tyckte jag att marginalen var med råge, men tydligen inte. För jag fick avslag.

    Är de snällare om man söker lån för br med samma månadskostnad fast mindre lån?

    Så jag undrar hur stor marginal man egentligen ska ha,
    Och hur enkelt är det egentligen att hitta ett biligare boende i Stockholm där man får plats med två barn också. Vi bor redan i en närkommun så att flytta ännu längre ut känns inte som ett alternativ.
  2. 1
    Låna hur mycket? Jag är på väg att separera från min man och letar nu bostad i Stocholmsområdet vilket ju är ruskigt dyrt.

    Jag tycker att jag har en bra inkomst på 38000 men har bara 200000-400000 att lägga kontant beroende på vad vi får för vårt hus.

    I lånelöftesansökan till SBAB skrev jag 200 000 för att vara på den säkra sidan. Jag sökte lånelöfte för ett ett lån på 1,8 milj. Vilket blev en månadskostnad runt 8-9000 kr. Eftersom jag får ut mellan 20 och 23000 kronor varje månad tyckte jag att marginalen var med råge, men tydligen inte. För jag fick avslag.

    Är de snällare om man söker lån för br med samma månadskostnad fast mindre lån?

    Så jag undrar hur stor marginal man egentligen ska ha,
    Och hur enkelt är det egentligen att hitta ett biligare boende i Stockholm där man får plats med två barn också. Vi bor redan i en närkommun så att flytta ännu längre ut känns inte som ett alternativ.
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Det är tufft att skaffa eget boende i Stockholm.

    Banken har ofta som riktlinje 5000 kr/vuxen och ca 2500 kr/barn över varje månad när boendekostnaden är betald. För din del ska du alltså har kvar minst 10.000 kr efter boendet för att banken ska tycka det är OK... och då räknar de ju på högre räntor än idag (ca 2-3 procentenheter högre).

    Jag tror inte det spelar någon roll om du söker för en BR eller en villa - boendekostnaden styr iallafall.
  4. 2
    Det är tufft att skaffa eget boende i Stockholm.

    Banken har ofta som riktlinje 5000 kr/vuxen och ca 2500 kr/barn över varje månad när boendekostnaden är betald. För din del ska du alltså har kvar minst 10.000 kr efter boendet för att banken ska tycka det är OK... och då räknar de ju på högre räntor än idag (ca 2-3 procentenheter högre).

    Jag tror inte det spelar någon roll om du söker för en BR eller en villa - boendekostnaden styr iallafall.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    Skit i SBAB och gå till en bank och prata med en människa, då akn ni i lugn och ro duiskutera fram en lösning.
  6. 3
    Skit i SBAB och gå till en bank och prata med en människa, då akn ni i lugn och ro duiskutera fram en lösning.
  7. Anonym
    #4
    Håller med. Vi fick också avslag från SBAB trots att vi faktiskt kunnat betala huset kontant, men de tog ingen hänsyn till våra övriga tillgångar. Med en vettig banktjänsteman får du bättre känsla för hur de fattar sina beslut och vad som kan vara realistiskt att låna.
  8. 4
    Håller med. Vi fick också avslag från SBAB trots att vi faktiskt kunnat betala huset kontant, men de tog ingen hänsyn till våra övriga tillgångar. Med en vettig banktjänsteman får du bättre känsla för hur de fattar sina beslut och vad som kan vara realistiskt att låna.
  9. Anonym
    #5
    om du tjänar 38 000 och bor i Stockholm får du ut 25 300 cirka netto.
    Då har du råd med ett boende på drygt 8000 kronor.
    Gå till en annan bank
  10. 5
    om du tjänar 38 000 och bor i Stockholm får du ut 25 300 cirka netto.
    Då har du råd med ett boende på drygt 8000 kronor.
    Gå till en annan bank

Liknande trådar

  1. Hur mycket får man låna
    By Kanske på väg in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 07:56
  2. Hur mycket ska vi låna?
    By Hoppas på svar in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 12:02
  3. Hur mycket fick ni låna
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 17:12
  4. Hur mycket får jag låna?
    By Anne in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 13:48
  5. Hur mycket kan vi låna?
    By Anna in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 07:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar