Glutenfria pepparkakor?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Glutenfria pepparkakor?

    Hej!
    Jag är ute lite tidigt det medges, men rätt vad det är så är det december och det skall bakas både det ena och det andra.

    Jag inser att det inte kommer att bli lätt iår. Förra året var vi bara mjölkfria och det gick hur bra som helst, både pepparkakor (köpte färdig deg) och lussekatter (bakade hemma på havremjölk mm).

    I år är vi dessutom glutenintoleranta (eller en av oss, men har ingen lust att baka två olika varianter).

    Har ni några recept som funkar för mjölkallergiker och glutenintoleranta? Både pepparkakor och lussekatter tages tacksamt emot!

    Är forresten Sempers glutenfria pepparkakor även mjölkfria? Det är väl för mycket att hoppas på?
  2. 1
    Glutenfria pepparkakor? Hej!
    Jag är ute lite tidigt det medges, men rätt vad det är så är det december och det skall bakas både det ena och det andra.

    Jag inser att det inte kommer att bli lätt iår. Förra året var vi bara mjölkfria och det gick hur bra som helst, både pepparkakor (köpte färdig deg) och lussekatter (bakade hemma på havremjölk mm).

    I år är vi dessutom glutenintoleranta (eller en av oss, men har ingen lust att baka två olika varianter).

    Har ni några recept som funkar för mjölkallergiker och glutenintoleranta? Både pepparkakor och lussekatter tages tacksamt emot!

    Är forresten Sempers glutenfria pepparkakor även mjölkfria? Det är väl för mycket att hoppas på?
  3. Medlem sedan
    May 2007
    #2
    Det här hittade jag:
    Pepparkakor
    De här pepparkakorna brukar jag aldrig misslyckas med. De blir knapriga och kryddiga i smaken.
    Degen blir lättarbetad och inte alls så kladdig som glutenfri deg oftast blir.
    Jag har även gjort ett pepparkakshus med det här receptet som bas.
    Jag brukar använda Sempers röda mix istället för Mixwell.

    Pepparkakor

    75 g margarin eller smör
    1 dl socker
    1 dl brunt farin
    1 dl kallt vatten
    7 dl Ljust basmjöl (Mixwell)
    1 tsk bakpulver
    1 pkt pepparkakskryddor (kanel, ingefära, malda nejlikor).

    Rör ihop margarin och socker.
    Tillsätt övriga ingredienser.
    Låt degen vila svalt över natten.
    Kavla ut och ta ut figurer.
    Grädda i 225° i 5-7 min.

    Det verkade vara en bra länk! http://angosmat.blogg.se/glutenfri/mat_och_recept.html
  4. 2
    Det här hittade jag:
    Pepparkakor
    De här pepparkakorna brukar jag aldrig misslyckas med. De blir knapriga och kryddiga i smaken.
    Degen blir lättarbetad och inte alls så kladdig som glutenfri deg oftast blir.
    Jag har även gjort ett pepparkakshus med det här receptet som bas.
    Jag brukar använda Sempers röda mix istället för Mixwell.

    Pepparkakor

    75 g margarin eller smör
    1 dl socker
    1 dl brunt farin
    1 dl kallt vatten
    7 dl Ljust basmjöl (Mixwell)
    1 tsk bakpulver
    1 pkt pepparkakskryddor (kanel, ingefära, malda nejlikor).

    Rör ihop margarin och socker.
    Tillsätt övriga ingredienser.
    Låt degen vila svalt över natten.
    Kavla ut och ta ut figurer.
    Grädda i 225° i 5-7 min.

    Det verkade vara en bra länk! http://angosmat.blogg.se/glutenfri/mat_och_recept.html
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Tack, men tyvärr är det baserat på glutenfria mjölmixer som innehåller mjölk. Det brukar inte vara bara att byta ut, för mjölkproteinet binder upp vätska, så att det inte blir så smuligt!

    Angos blogg har jag sett förut. Det lustiga var att vi var med i samma ankomstgrupp för vi har båda döttrar födda juli-02. Det var länge sedan vi "sågs" där, men när jag började surfa efter glutenfria recept i somras så hittade jag hennes blogg den vägen.
  6. 3
    Tack, men tyvärr är det baserat på glutenfria mjölmixer som innehåller mjölk. Det brukar inte vara bara att byta ut, för mjölkproteinet binder upp vätska, så att det inte blir så smuligt!

    Angos blogg har jag sett förut. Det lustiga var att vi var med i samma ankomstgrupp för vi har båda döttrar födda juli-02. Det var länge sedan vi "sågs" där, men när jag började surfa efter glutenfria recept i somras så hittade jag hennes blogg den vägen.
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4
    Kollade upp det själv. Sempers pepparkakor verkar vara även mjölkfria!
    Och Fria har en färdig pepparkaksdeg att köpa som även den är mjölkfri! Så pepparkakorna verkar ordna sig.

    Men lussekatterna då? Tror ni att det är någon idé att ens försöka få till vettiga som är både mjölk- och glutenfria. De brukar ju bli torra i vanliga fall om man inte har i kesella eller nåt. Att då både skippa mjölken och mjölet kanske är lite överoptimistiskt?
  8. 4
    Kollade upp det själv. Sempers pepparkakor verkar vara även mjölkfria!
    Och Fria har en färdig pepparkaksdeg att köpa som även den är mjölkfri! Så pepparkakorna verkar ordna sig.

    Men lussekatterna då? Tror ni att det är någon idé att ens försöka få till vettiga som är både mjölk- och glutenfria. De brukar ju bli torra i vanliga fall om man inte har i kesella eller nåt. Att då både skippa mjölken och mjölet kanske är lite överoptimistiskt?
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    fast sempers pepparkakor smakar ju ärligt talat inte pepparkakor begriper inte varför dom inte gör det för smaken sitter väl i kryddorna inte i vetemjölet??? men har du kollat moilas färdiga deg? tror att molias alla saker är mjölkfria, garbo har också pepparkaksdeg men om den är mjölkfri har jag ingen koll på.

    ska du skippa kesellan i lussebullarna också så tror jag det vore en bra ide att göra lussebullar med fyllning då blir dom ju mindre torra.
  10. 5
    fast sempers pepparkakor smakar ju ärligt talat inte pepparkakor begriper inte varför dom inte gör det för smaken sitter väl i kryddorna inte i vetemjölet??? men har du kollat moilas färdiga deg? tror att molias alla saker är mjölkfria, garbo har också pepparkaksdeg men om den är mjölkfri har jag ingen koll på.

    ska du skippa kesellan i lussebullarna också så tror jag det vore en bra ide att göra lussebullar med fyllning då blir dom ju mindre torra.

Liknande trådar

  1. glutenfria pepparkakor
    By sara_mvoh in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 20:41
  2. glutenfria pepparkakor
    By Gullan m 3 ungar in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 12:48
  3. Sempers glutenfria pepparkakor
    By Blueklint in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 21:04
  4. glutenfria lakritssorter?
    By sara_mvoh in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 08:24
  5. Glutenfria pepparkakor?
    By Lena med M, F & O in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 21:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar