Doris Lessing?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Doris Lessing?

    Tips på vad man ska läsa av henne? Har inte läst ngt av henne tidigare. Nu lär det väl bli rusning till biblioteken ;-)
    Läser ni alltid ngt av Nobelpristagarna i litteratur?
    ~*~Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete~*~
  2. 1
    Doris Lessing? Tips på vad man ska läsa av henne? Har inte läst ngt av henne tidigare. Nu lär det väl bli rusning till biblioteken ;-)
    Läser ni alltid ngt av Nobelpristagarna i litteratur?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Ja,jag brukar faktist låna

    någon bok på bibblan när det varit utdelning,
    för att se om det är något jag gillar.

    Självklart blir man intresserad av nobelpris-författare,
    upppenbarligen har de ju något bra att komma med,men det är ju inte alltid det faller just mig på läppen.
    (Elfride Jelinek är ett bra exempel på en person som jag _aldrig_ skulle ha röstat på i detta område! Jag förstår mig inte alls på den kvinnan!!)

    Å andra sidan är jag ju alltid intresserad av att vidga mina läs-vyer.
    " An eye for an eye will make the whole world blind ." -Mahatma Gandhi


    www.skrivlust.blogg.se
  4. 2
    Ja,jag brukar faktist låna någon bok på bibblan när det varit utdelning,
    för att se om det är något jag gillar.

    Självklart blir man intresserad av nobelpris-författare,
    upppenbarligen har de ju något bra att komma med,men det är ju inte alltid det faller just mig på läppen.
    (Elfride Jelinek är ett bra exempel på en person som jag _aldrig_ skulle ha röstat på i detta område! Jag förstår mig inte alls på den kvinnan!!)

    Å andra sidan är jag ju alltid intresserad av att vidga mina läs-vyer.
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3
    Jag gillar hennes böcker och har redan läst många! Jag gillar självbiografierna och Martha Quest-serien mycket.

    Annars brukar jag inte alltid läsa något av nobelpristagarna, många är inte i min smak.
  6. 3
    Jag gillar hennes böcker och har redan läst många! Jag gillar självbiografierna och Martha Quest-serien mycket.

    Annars brukar jag inte alltid läsa något av nobelpristagarna, många är inte i min smak.
  7. Medlem sedan
    May 2000
    #4

    Nej jag brukar

    inte kasta mig över en författare bara för att han eller hon är årets nobelpristagare. Jag fick dock låna en cd-bok av Orhan Pamuk i våras och då kunde jag inte låta bli. Däremot brukar jag ha som sommarprojekt att läsa en nobelpristagare, vilken som helst. Min målsättning är väl att läsa något av alla så småningom. I somras läste jag Falskmyntarna av André Gidé och fick en positiv överraskning.
  8. 4
    Nej jag brukar inte kasta mig över en författare bara för att han eller hon är årets nobelpristagare. Jag fick dock låna en cd-bok av Orhan Pamuk i våras och då kunde jag inte låta bli. Däremot brukar jag ha som sommarprojekt att läsa en nobelpristagare, vilken som helst. Min målsättning är väl att läsa något av alla så småningom. I somras läste jag Falskmyntarna av André Gidé och fick en positiv överraskning.
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    Nej jag brukar inte göra det. Men nu är jag hugad sedan jag läste att den goda Doris faktiskt skrivit sci-fi. Det bara MÅSTE ju undersökas! Vad har farit i Horace egentligen? *stum*
  10. 5
    Nej jag brukar inte göra det. Men nu är jag hugad sedan jag läste att den goda Doris faktiskt skrivit sci-fi. Det bara MÅSTE ju undersökas! Vad har farit i Horace egentligen? *stum*
  11. Medlem sedan
    Jun 1998
    #6
    Rätt ofta, men inte alltid. Pinter och Dario Fo hade jag läst och sett viss dramatik av tidigare. Lessing är mycket läsvärd och läsbar! Jag rekommenderar hennes självbiografiska böcker (Under my skin och Walking in the shade, finns förstås på svenska också men har ingen riktig koll på titlarna) och romanserien om Martha Quest - som jag själv just har beställt från adlibris och amazon! Hoppas jag förekom rusningen:-)
  12. 6
    Rätt ofta, men inte alltid. Pinter och Dario Fo hade jag läst och sett viss dramatik av tidigare. Lessing är mycket läsvärd och läsbar! Jag rekommenderar hennes självbiografiska böcker (Under my skin och Walking in the shade, finns förstås på svenska också men har ingen riktig koll på titlarna) och romanserien om Martha Quest - som jag själv just har beställt från adlibris och amazon! Hoppas jag förekom rusningen:-)
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7
    Prova Shikasta! Bra och tänkvärd!
  14. 7
    Prova Shikasta! Bra och tänkvärd!
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8
    Åååkej, och Shikasta är en boktitel? *gissar vilt*
  16. 8
    Åååkej, och Shikasta är en boktitel? *gissar vilt*
  17. Medlem sedan
    Apr 2003
    #9
    Nej, men Doris Lessing har alltid varit en av mina favoriter. Jag tycker du ska läsa Martha Quest, den första av böckerna i M. Quest serien, och Den gode terroristen. Och Det femte barnet är väldigt bra, men otäck.
  18. 9
    Nej, men Doris Lessing har alltid varit en av mina favoriter. Jag tycker du ska läsa Martha Quest, den första av böckerna i M. Quest serien, och Den gode terroristen. Och Det femte barnet är väldigt bra, men otäck.
  19. S-mamman
    #10
    Horace själv sa att man skulle börja med hennes debutroman "Gräset sjunger", vilket jag själv tänkt göra.
    Jobbar på bibliotek men skulle väl inte tala om nån rusning direkt, men visst lånade vi ut en del Doris Lessing idag.
  20. 10
    Horace själv sa att man skulle börja med hennes debutroman "Gräset sjunger", vilket jag själv tänkt göra.
    Jobbar på bibliotek men skulle väl inte tala om nån rusning direkt, men visst lånade vi ut en del Doris Lessing idag.
  21. Medlem sedan
    Dec 2000
    #11
    Brukar inte läsa Nobelpristagare, i alla fall inte i litteratur Har läst Lessings bok om Rufus för länge sedan, kommer inte ihåg om jag har den men jag tror det. Bokhyllan är i omflyttning så böckerna ligger i hög så jag kan inte kolla. Kommer inte ihåg om jag läst den andra om katter, men kanske. Har inte läst något annat av henne vad ajg kan minnas.
  22. 11
    Brukar inte läsa Nobelpristagare, i alla fall inte i litteratur Har läst Lessings bok om Rufus för länge sedan, kommer inte ihåg om jag har den men jag tror det. Bokhyllan är i omflyttning så böckerna ligger i hög så jag kan inte kolla. Kommer inte ihåg om jag läst den andra om katter, men kanske. Har inte läst något annat av henne vad ajg kan minnas.
  23. Medlem sedan
    Jul 2000
    #12

    Jag har heller inte

    läst något av henne, men jag tänkte faktiskt testa (så jag ska kika på förslagen du får här ).
    Den enda nobelpristagaren jag har läst är Toni Morrisson (fick priset på -90-talet). Rätt bra faktiskt!

    Kram
    /Ango
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  24. 12
    Jag har heller inte läst något av henne, men jag tänkte faktiskt testa (så jag ska kika på förslagen du får här ).
    Den enda nobelpristagaren jag har läst är Toni Morrisson (fick priset på -90-talet). Rätt bra faktiskt!

    Kram
    /Ango
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13
    Jag blev glad, för har läst en hel del av Lessing, minns särskilt Martha-serien som väldigt läsvärd, särskilt Staden med fyra portar. Den femte sanningen var också väldigt bra.

    Jag brukar ge Nobelpristagarna en chans, men det är inte alltid jag förstår valet
  26. 13
    Jag blev glad, för har läst en hel del av Lessing, minns särskilt Martha-serien som väldigt läsvärd, särskilt Staden med fyra portar. Den femte sanningen var också väldigt bra.

    Jag brukar ge Nobelpristagarna en chans, men det är inte alltid jag förstår valet
  27. Medlem sedan
    May 2003
    #14
    Sorry! Ja, sök på Shikasta på exvis Adlibris och du får träff...
  28. 14
    Sorry! Ja, sök på Shikasta på exvis Adlibris och du får träff...
  29. Medlem sedan
    Feb 2006
    #15
    Jag älskade Salomons sång av Toni Morrison!
  30. 15
    Jag älskade Salomons sång av Toni Morrison!

Liknande trådar

  1. Doris Lessing
    By vadskamanheta in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 10:49
  2. Doris Lessing?
    By Svammelmamma in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 17:10
  3. Doris Lessing
    By Vimse in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 09:41
  4. doris lessing
    By Mactilda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 18:18
  5. Doris Lessing!
    By Christopher in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 12:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar