nu känner jag mig mobbad
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    nu känner jag mig mobbad

    det heter farstu

    *skojar bara... är väl bäst att lägga till*

    Men helt sant är att jag nu går och lägger mig

    God natt!
    KMCB m. Minior 8 år & Junior 13 år


    Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla.
    Hjalmar Söderberg - Doktor Glas


    Fördomar sparar verkligen tid.
    Man kan bilda sig uppfattningar utan att bekanta sig med fakta.
    E. B. White
  2. 1
    nu känner jag mig mobbad det heter farstu

    *skojar bara... är väl bäst att lägga till*

    Men helt sant är att jag nu går och lägger mig

    God natt!
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2
    Säg du farstu, det låter ju urmysigt! *tröstar*

    Godnatt!
  4. 2
    Säg du farstu, det låter ju urmysigt! *tröstar*

    Godnatt!
  5. Medlem sedan
    Nov 2001
    #3
    men, men hallå där - farstu är ju på INSIDAN av ytterdörren. "ställ skorna i farstun".
  6. 3
    men, men hallå där - farstu är ju på INSIDAN av ytterdörren. "ställ skorna i farstun".
  7. Medlem sedan
    Mar 1998
    #4
    Vi är inte ensamma om att var tokiga. Googla på förstubro får du 630 träffar... Några fler finns det där ute.
  8. 4
    Vi är inte ensamma om att var tokiga. Googla på förstubro får du 630 träffar... Några fler finns det där ute.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Jag tänker mig en förstuga/farstu som ett rum mellan två ytterdörrar.
  10. 5
    Jag tänker mig en förstuga/farstu som ett rum mellan två ytterdörrar.
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6
    Ok, då var det det jag misstänkte, icke-bro-anhängare är samlade på aff, just ikväll.
  12. 6
    Ok, då var det det jag misstänkte, icke-bro-anhängare är samlade på aff, just ikväll.
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7
    Typ mellan den yttre ytterdörren och den inre ytterdörren? Som en halvt uppvärmd hall där ytterkläderna hamnar? Eller mindre?
  14. 7
    Typ mellan den yttre ytterdörren och den inre ytterdörren? Som en halvt uppvärmd hall där ytterkläderna hamnar? Eller mindre?
  15. Medlem sedan
    Mar 2004
    #8
    ja, ett kallt utrymme, där man tar av sej stövlarna och sedan tassar vidare i raggsockorna. men förstukvist, det känns genst mer utomhus :-)
  16. 8
    ja, ett kallt utrymme, där man tar av sej stövlarna och sedan tassar vidare i raggsockorna. men förstukvist, det känns genst mer utomhus :-)
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Ja just så. Den delen som ofta är som en liten utbyggnad vid ingången.
  18. 9
    Ja just så. Den delen som ofta är som en liten utbyggnad vid ingången.
  19. Medlem sedan
    Mar 2004
    #10
    Om man bygger in förstukvisten med väggar, då blir det en farstu, istället !
  20. 10
    Om man bygger in förstukvisten med väggar, då blir det en farstu, istället !
  21. Medlem sedan
    Nov 2001
    #11
    Fast om den är lika uppvärmd som övriga huset skulle jag kalla det för "yttre hallen" Vi ska bygga in vår veranda, och den går redan under arbetsnamnet yttre hallen. Eller ibland entrén.
  22. 11
    Fast om den är lika uppvärmd som övriga huset skulle jag kalla det för "yttre hallen" Vi ska bygga in vår veranda, och den går redan under arbetsnamnet yttre hallen. Eller ibland entrén.
  23. Medlem sedan
    Mar 2004
    #12
    Japp, men som kulturkonservativ så tycker jag ni bör överväga att skippa uppvärmningen där, så att man med gott samvete kan kalla det Farstun.
  24. 12
    Japp, men som kulturkonservativ så tycker jag ni bör överväga att skippa uppvärmningen där, så att man med gott samvete kan kalla det Farstun.
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13
    Bra idé! Då kan vi låta bli att isolera golvet (vanlig trall idag) och bara smälla upp väggar. Spar ju en massa pengar.
  26. 13
    Bra idé! Då kan vi låta bli att isolera golvet (vanlig trall idag) och bara smälla upp väggar. Spar ju en massa pengar.
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14
    Ja men om man inte har en farstu kan man ha en farstukvist då? Är inte farstukvisten det som är utanför farstun.
  28. 14
    Ja men om man inte har en farstu kan man ha en farstukvist då? Är inte farstukvisten det som är utanför farstun.
  29. Medlem sedan
    Mar 2004
    #15
    Billigt, energisnålt och konservativt, kan det bli bättre?
  30. 15
    Billigt, energisnålt och konservativt, kan det bli bättre?
  31. Medlem sedan
    Nov 2001
    #16
    Fast ska vi snacka konservativt vad gäller vårt hus ska vi bara ha en dörr rakt in i huset, utan veranda/farstu/bro - you name it. Originalet från 37 hade bara ett litet tak över dörren. Punkt!
  32. 16
    Fast ska vi snacka konservativt vad gäller vårt hus ska vi bara ha en dörr rakt in i huset, utan veranda/farstu/bro - you name it. Originalet från 37 hade bara ett litet tak över dörren. Punkt!
  33. Medlem sedan
    Mar 2004
    #17
    I brist på farstu tycker jag att fattigt folk i alla fall ska få hålla sej med farstukvist, något måste de få unna sej.
  34. 17
    I brist på farstu tycker jag att fattigt folk i alla fall ska få hålla sej med farstukvist, något måste de få unna sej.
  35. Medlem sedan
    Mar 2004
    #18
    Nåja, jag tillåter i min nåd att ni lånar äldre influenser från någon intilliggande gård, och har en farstu ändå *ler generöst mot undersåtarna*
  36. 18
    Nåja, jag tillåter i min nåd att ni lånar äldre influenser från någon intilliggande gård, och har en farstu ändå *ler generöst mot undersåtarna*
  37. Medlem sedan
    Nov 2001
    #19
    Intilliggande gård - skulle det vara 1 1/2-aren i tegel från 78, eller radhuslängan från 1995 (som båda saknar allt vad farstu, bro, varenda heter)?
  38. 19
    Intilliggande gård - skulle det vara 1 1/2-aren i tegel från 78, eller radhuslängan från 1995 (som båda saknar allt vad farstu, bro, varenda heter)?
  39. Medlem sedan
    Nov 2001
    #20
    Farstu är om man har en liten hall just innaför ytterdörren och en till hall innanför farstun.
    Som mina föräldrar. Praktiskt förr då det drog från ytterdörren. Hos mina föräldrar var det dödssynd att inte komma ihåg att stänga köksdörr och halldörr vilka bägge vätte in till farstun ( denna var typ 1*1 m)
  40. 20
    Farstu är om man har en liten hall just innaför ytterdörren och en till hall innanför farstun.
    Som mina föräldrar. Praktiskt förr då det drog från ytterdörren. Hos mina föräldrar var det dödssynd att inte komma ihåg att stänga köksdörr och halldörr vilka bägge vätte in till farstun ( denna var typ 1*1 m)

Liknande trådar

  1. Dottern känner sig mobbad
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 20:26
  2. Dottern känner sig mobbad
    By Anonym in forum _04 Alla barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 20:50
  3. Känner mig nästan mobbad!
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-19, 11:30
  4. Sonen känner sig mobbad
    By MiaNyfiken in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 11:39
  5. känner mig mobbad
    By Lott@ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 08:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar