Cykelhjälm
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Sep 2000
    #1

    Cykelhjälm

    Min dotter går i sjuan och i hennes skola är det nästan ingen som använder cykelhjäl. Redan i sexan började hon försöka slippa den, jag tvingade henne så ofta jag kunde se att hon cyklade iväg. Nu försöker jag varje gång men icke. Ska man ta ifrån dem ykeln, dra in månadspengen eller vad? Dessvärre blir de få som anväånder hjälm mer eller mindre mobbade. Jag har tagit upp problemet på skolan men där kan de inte göra så mycket utan säger att det är upp till föräldrarna, givetvis är det så men om alla andra föräldrar inte bryr sig är det svårt.

    Hur har ni det med era tonåringar - använder de cykelhjälm?
  2. 1
    Cykelhjälm Min dotter går i sjuan och i hennes skola är det nästan ingen som använder cykelhjäl. Redan i sexan började hon försöka slippa den, jag tvingade henne så ofta jag kunde se att hon cyklade iväg. Nu försöker jag varje gång men icke. Ska man ta ifrån dem ykeln, dra in månadspengen eller vad? Dessvärre blir de få som anväånder hjälm mer eller mindre mobbade. Jag har tagit upp problemet på skolan men där kan de inte göra så mycket utan säger att det är upp till föräldrarna, givetvis är det så men om alla andra föräldrar inte bryr sig är det svårt.

    Hur har ni det med era tonåringar - använder de cykelhjälm?
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Här är...

    det bara vår minste på 12 år som fortfarande använder cykelhjälm - de andra två har haft hjälm fram till 6:an sen har de lagt av med det.

    Vi har inte lagt något krut på den diskussionen, varför vet jag egentligen inte...kanske lite för att varken hustrun eller jag är någon anhängare av cykelhjälm så.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Här är... det bara vår minste på 12 år som fortfarande använder cykelhjälm - de andra två har haft hjälm fram till 6:an sen har de lagt av med det.

    Vi har inte lagt något krut på den diskussionen, varför vet jag egentligen inte...kanske lite för att varken hustrun eller jag är någon anhängare av cykelhjälm så.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3
    Vår 16-åring får välja själv, men vi uppmuntrar honom på alla sätt att använda hjälm, bl.a. genom att vi alltid använder det själva (liksom 60% av vuxna cyklister här i Stockholm). Ibland tar han hjälm, ibland inte. 13-åringen måste använda hjälm och gör det utan att klaga.
  6. 3
    Vår 16-åring får välja själv, men vi uppmuntrar honom på alla sätt att använda hjälm, bl.a. genom att vi alltid använder det själva (liksom 60% av vuxna cyklister här i Stockholm). Ibland tar han hjälm, ibland inte. 13-åringen måste använda hjälm och gör det utan att klaga.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Min yngsta dotter som nu är 14 år väljer att lämna sin cykel hemma för att slippa skämmas för att hon måste ha hjälm. Jag har talat om för henne att om hon ska cykla så är det hjälm som gäller fram tills hon fyller 15 år för det är faktiskt en lag som säger så. Hon ha inte cyklat något sedan hon fyllde 13 tror jag

    Det pratades en del om hjälm på ett föräldramöte för inte så länge sen och det kom fram att det var flera tjejer i klassen som gjorde samma sak. Dom andra tjejerna sa också till sina föräldrar att det bara var dom som var tvugna att ha hjälm

    Jag kan förstå att dom inte vill ha hjälm på huvudet för ungdomar, och då speciellt tjejer, är ju oftast väldigt måna om sitt utseende men jag har heller ingen lust att betala böter för att dom strunar i hjälm.
  8. 4
    Min yngsta dotter som nu är 14 år väljer att lämna sin cykel hemma för att slippa skämmas för att hon måste ha hjälm. Jag har talat om för henne att om hon ska cykla så är det hjälm som gäller fram tills hon fyller 15 år för det är faktiskt en lag som säger så. Hon ha inte cyklat något sedan hon fyllde 13 tror jag

    Det pratades en del om hjälm på ett föräldramöte för inte så länge sen och det kom fram att det var flera tjejer i klassen som gjorde samma sak. Dom andra tjejerna sa också till sina föräldrar att det bara var dom som var tvugna att ha hjälm

    Jag kan förstå att dom inte vill ha hjälm på huvudet för ungdomar, och då speciellt tjejer, är ju oftast väldigt måna om sitt utseende men jag har heller ingen lust att betala böter för att dom strunar i hjälm.

Liknande trådar

  1. Cykelhjälm
    By madicken73 in forum _95 Alla barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 21:57
  2. Cykelhjälm?
    By Tinak in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 12:41
  3. cykelhjälm
    By Fideli_76 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 21:47
  4. Cykelhjälm?
    By -liten- in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 10:16
  5. Cykelhjälm
    By Ansi64 in forum Småbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 06:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar