Ensam vårdnad?
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. eject
    #1

    Ensam vårdnad?

    Jag väntar barn med min man som nu vill skiljas. Jag har a-kassa nu men när bebisen föds kommer dagarna att vara slut. Som det ser ut nu är vi överens om att jag ska ta hela föräldraledigheten, men det kan ju ändras i och med en eventuell skilsmässa.

    Är det möjligt att få ensam vårdnad om barnet under första året eller så och sedan gå tillbaka till gemensam? Alltså bara för att jag ska få alla föräldradagar. Eller är det dumt att göra så?
  2. 1
    Ensam vårdnad? Jag väntar barn med min man som nu vill skiljas. Jag har a-kassa nu men när bebisen föds kommer dagarna att vara slut. Som det ser ut nu är vi överens om att jag ska ta hela föräldraledigheten, men det kan ju ändras i och med en eventuell skilsmässa.

    Är det möjligt att få ensam vårdnad om barnet under första året eller så och sedan gå tillbaka till gemensam? Alltså bara för att jag ska få alla föräldradagar. Eller är det dumt att göra så?
  3. Medlem sedan
    Feb 2006
    #2
    Pappan kan ju gåmed på att ge dig ensam vårdnad om barnet-men det måste ju vara en ökommelse mellan er.
  4. 2
    Pappan kan ju gåmed på att ge dig ensam vårdnad om barnet-men det måste ju vara en ökommelse mellan er.
  5. Lilla U
    #3
    men herre min dag var du är på... en arbetslös kan inte måna om sitt barn utan att ngn ska ifrågasätta pengarna... vilken nivå _är- du på egentligen... sandlådan eller???
  6. 3
    men herre min dag var du är på... en arbetslös kan inte måna om sitt barn utan att ngn ska ifrågasätta pengarna... vilken nivå _är- du på egentligen... sandlådan eller???
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4
    Tror att han menade antalet föräldradagar, att hon vill ha alla dagar för sig själv inte själva bidraget... Eller jag kan ju ha fel i det oxå, men det var bara en tanke!
  8. 4
    Tror att han menade antalet föräldradagar, att hon vill ha alla dagar för sig själv inte själva bidraget... Eller jag kan ju ha fel i det oxå, men det var bara en tanke!
  9. A. No. Nym
    #5

    EV

    Jag har läst dina inlägg men blivit så upprörd att jag inte kunnat svara tidigare. Jag tycker din man beter sig på ett 100% egoistiskt och omoget sätt.

    Jag tycker absolut att du ska försöka få egen vårdnad. Din man är ju inte intresserad av er familj när han gör på detta sättet. Det är inte alls dumt att tänka så. Om ni hunnit skilja er innan barnet föds så får du automatiskt egen vårdnad. Jag håller tummarna för det. Du kanske kan fråga någon på familjerätten i din kommun hur det blir med vårdnad om ni hunnit separera men fortfarande har kvar betänketid.

    Vad jag inte förstår är varför vill du efter ett år ge pappan gemensam vårdnad igen? Vårdnad ger bara pappan rättigheter, inga skyldigheter. Du kan inte ställa några som helst krav på pappan bara för att ni har gemensam vårdnad. Passa på medan ni är överens om att du får egen vårdnad.
  10. 5
    EV Jag har läst dina inlägg men blivit så upprörd att jag inte kunnat svara tidigare. Jag tycker din man beter sig på ett 100% egoistiskt och omoget sätt.

    Jag tycker absolut att du ska försöka få egen vårdnad. Din man är ju inte intresserad av er familj när han gör på detta sättet. Det är inte alls dumt att tänka så. Om ni hunnit skilja er innan barnet föds så får du automatiskt egen vårdnad. Jag håller tummarna för det. Du kanske kan fråga någon på familjerätten i din kommun hur det blir med vårdnad om ni hunnit separera men fortfarande har kvar betänketid.

    Vad jag inte förstår är varför vill du efter ett år ge pappan gemensam vårdnad igen? Vårdnad ger bara pappan rättigheter, inga skyldigheter. Du kan inte ställa några som helst krav på pappan bara för att ni har gemensam vårdnad. Passa på medan ni är överens om att du får egen vårdnad.

Liknande trådar

  1. Hur får jag ensam vårdnad?
    By Smilla m 2 in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 11:16
  2. Ensam vårdnad..
    By ruffa in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 15:40
  3. Ensam vårdnad.
    By Doris in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 08:11
  4. ensam vårdnad
    By uppsala in forum Ensamförälder
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 19:27
  5. Vid ensam vårdnad
    By A in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 11:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar