Inkubationstid för magsjuka?
_0701 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2006
    #1

    Inkubationstid för magsjuka?

    Ikväll insjuknade min sambo i magsjuka, jag insjuknade i måndags. Kan jag ha smittat honom? Det jag har hört är att inkubationstiden för magsjuka är väldigt kort, typ 12 timmar. Alltså borde han ju insjuknat i tisdags om jag var smittokällan, eller? Lite oroliga att Bianca plötsligt ska insjukna hon med, jag trodde ju att faran var över...
  2. 1
    Inkubationstid för magsjuka? Ikväll insjuknade min sambo i magsjuka, jag insjuknade i måndags. Kan jag ha smittat honom? Det jag har hört är att inkubationstiden för magsjuka är väldigt kort, typ 12 timmar. Alltså borde han ju insjuknat i tisdags om jag var smittokällan, eller? Lite oroliga att Bianca plötsligt ska insjukna hon med, jag trodde ju att faran var över...
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2
    12-48 timmar tror jag men jag är osäker kan säkert variera.
  4. 2
    12-48 timmar tror jag men jag är osäker kan säkert variera.
  5. Medlem sedan
    Feb 2001
    #3
    sen smittar det ju inte bara under tiden utan även just innan det bryter ut.. så om magsjukan pågår i 2 dagar ex så blir kan ju en annan i familjen få magsjukan 1-2 dagar därefter
    ett fasligt gissel det där
    minns förra året då vi alla hade det här hemma ja utom lilla bäbisen då hon var för liten.
  6. 3
    sen smittar det ju inte bara under tiden utan även just innan det bryter ut.. så om magsjukan pågår i 2 dagar ex så blir kan ju en annan i familjen få magsjukan 1-2 dagar därefter
    ett fasligt gissel det där
    minns förra året då vi alla hade det här hemma ja utom lilla bäbisen då hon var för liten.
  7. Medlem sedan
    Jul 2006
    #4
    Jag hade magsjuka för två veckor sedan.JAg blev sjuk på lördagen, min sambo på måndagen men Jonathan klarade sig. Vet inte om det hjälpte men vi lät bli att ta i Jonathan när vi var sjuka...
    Tror att man smittar som mest innan man insjuknar och under tiden men har hört att man kan smitta upp till tre dagar efter också...
  8. 4
    Jag hade magsjuka för två veckor sedan.JAg blev sjuk på lördagen, min sambo på måndagen men Jonathan klarade sig. Vet inte om det hjälpte men vi lät bli att ta i Jonathan när vi var sjuka...
    Tror att man smittar som mest innan man insjuknar och under tiden men har hört att man kan smitta upp till tre dagar efter också...
  9. Medlem sedan
    Sep 2006
    #5
    Efter att du kräkts sista gången smittar du 48 timmar till
  10. 5
    Efter att du kräkts sista gången smittar du 48 timmar till
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6
    Tiita på smittskyddsinstitutet.se där står det om alla upptänkliga former av magsjuka. MAn smittar oftast under tiden man kräks och har diarée, sedan smittar de flesta magsjukor också efteråt som några andra sagt här. Det är inte så många varianter som smittar innan det bryter ut. Om man tänker på hur sällan man ändå får magsjuka såsägerdet ju lite om smittan om det smittade innan det bröt ut så skulle man ju vara sjuk jämt.
  12. 6
    Tiita på smittskyddsinstitutet.se där står det om alla upptänkliga former av magsjuka. MAn smittar oftast under tiden man kräks och har diarée, sedan smittar de flesta magsjukor också efteråt som några andra sagt här. Det är inte så många varianter som smittar innan det bryter ut. Om man tänker på hur sällan man ändå får magsjuka såsägerdet ju lite om smittan om det smittade innan det bröt ut så skulle man ju vara sjuk jämt.

Liknande trådar

  1. Magsjuka, inkubationstid?
    By "Es mamma" in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 15:01
  2. Inkubationstid ?
    By fredde39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 15:24
  3. Inkubationstid på magsjuka??
    By kryttet in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 21:02
  4. Inkubationstid för magsjuka?
    By Helen mT&S in forum Barnsjukdomar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 17:53
  5. Så lång inkubationstid magsjuka!!
    By alna in forum Barnsjukdomar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 22:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar