Jejunostomi?
Sond- & knappmatning
  1. Medlem sedan
    Jan 2007
    #1

    Jejunostomi?

    Har nån här inne barn med jejunostomi? Alltså gastrostomi i tarmen?
  2. 1
    Jejunostomi? Har nån här inne barn med jejunostomi? Alltså gastrostomi i tarmen?
  3. Medlem sedan
    Sep 2007
    #2
    Träffade en pigg treåring för några veckor sedan.

    Dock pratade mamman och mest om treacheostomi, PEG och strul med kommunen som anordnare av personliga assistenter.

    Flickan fick all mat via långsamt pumpande in i tarmen. Verkade inte vara några problem. Stomat såg fint och ganska litet ut.
    Hon hade även kvar sin Knapp.

    Tyvärr har jag ingen kontaktinformation till familjen.

    M.v.h.
    /HANNA
  4. 2
    Träffade en pigg treåring för några veckor sedan.

    Dock pratade mamman och mest om treacheostomi, PEG och strul med kommunen som anordnare av personliga assistenter.

    Flickan fick all mat via långsamt pumpande in i tarmen. Verkade inte vara några problem. Stomat såg fint och ganska litet ut.
    Hon hade även kvar sin Knapp.

    Tyvärr har jag ingen kontaktinformation till familjen.

    M.v.h.
    /HANNA
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Tack för svaret! Jag har bara sett själva jejunalsonden, inte hur den sitter på ett barn. Har också förstått att knappen blir kvar eftersom man inte kan ge medicin i jejunalsonden (iaf vissa modeller).

    Det kanske blir en sån för oss eftersom V fortsätter att gå ner i vikt och magen drar dåligt. Har kikat på Mic-Keys jejunalsond och den är som en knapp, skulle gärna ha en sån om man får välja.

    Den sonden jag såg (inte Mic-Key) skulle hänga ut jättelångt ur magen och måste tejpas för på magen och stockade sig tydligen ofta, så att man måste spola med mineralvatten. Det var den modellen som man får i Uppsala.
  6. 3
    Tack för svaret! Jag har bara sett själva jejunalsonden, inte hur den sitter på ett barn. Har också förstått att knappen blir kvar eftersom man inte kan ge medicin i jejunalsonden (iaf vissa modeller).

    Det kanske blir en sån för oss eftersom V fortsätter att gå ner i vikt och magen drar dåligt. Har kikat på Mic-Keys jejunalsond och den är som en knapp, skulle gärna ha en sån om man får välja.

    Den sonden jag såg (inte Mic-Key) skulle hänga ut jättelångt ur magen och måste tejpas för på magen och stockade sig tydligen ofta, så att man måste spola med mineralvatten. Det var den modellen som man får i Uppsala.

Liknande trådar

  1. Andra med jejunostomi-barn???
    By Adni in forum Sond- & knappmatning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 12:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar