Tips på beg kombi?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Tips på beg kombi?

    Hej!

    Är alldeles ny på det här snacket men hoppas någon kan och vill tipsa mig.

    Vi ska köpa en begagnad bil, en kombi, men vilken?

    Så här ser våra förutsättningar ut:
    *ca 100-120 000 kr
    *två barn
    *kör i snitt ca 5 mil om dagen blandad körning (+ längre turer på helger och semestrar)
    *Krocksäkerhet är väldigt viktigt. Måste också ha 5-punktsbälten överallt
    *Ska ha bilen under lång tid (vi är inte bra på att sälja saker)
    *Gärna bra rosttålighet, vi är sköter inte om vår bil så bra som vi borde tyvärr

    Varken jag eller mannen är särskilt intresserade av bilar egentligen. De är mest ett bra transportmedel som ska funka bara.
    Vilken bil rekommenderar ni utifrån dessa kriterier?

    Hälsningar Gullan 67
  2. 1
    Tips på beg kombi? Hej!

    Är alldeles ny på det här snacket men hoppas någon kan och vill tipsa mig.

    Vi ska köpa en begagnad bil, en kombi, men vilken?

    Så här ser våra förutsättningar ut:
    *ca 100-120 000 kr
    *två barn
    *kör i snitt ca 5 mil om dagen blandad körning (+ längre turer på helger och semestrar)
    *Krocksäkerhet är väldigt viktigt. Måste också ha 5-punktsbälten överallt
    *Ska ha bilen under lång tid (vi är inte bra på att sälja saker)
    *Gärna bra rosttålighet, vi är sköter inte om vår bil så bra som vi borde tyvärr

    Varken jag eller mannen är särskilt intresserade av bilar egentligen. De är mest ett bra transportmedel som ska funka bara.
    Vilken bil rekommenderar ni utifrån dessa kriterier?

    Hälsningar Gullan 67
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2
    KÖP VÅR! KÖP VÅR!!

    NEj allvarligt talat så låter egentligen vår bil som det ni är ute efter (fast den är billigare). Vi är MYCKET nöjda med den egentligen och den går som en klocka.
    Det är en Mitsubishi galant -00 och det är ingen rost alls, den har gått 18 000 mil och det enda stora som varit är stötdämparna som vi fick byta för några veckor sen. Vi är heller inte så bilintresserade utan den har stått ute och blivit tvättad i biltvätt mm.

    Annars skulle jag nog säga Volvo V70 som mitt bästa tips!
  4. 2
    KÖP VÅR! KÖP VÅR!!

    NEj allvarligt talat så låter egentligen vår bil som det ni är ute efter (fast den är billigare). Vi är MYCKET nöjda med den egentligen och den går som en klocka.
    Det är en Mitsubishi galant -00 och det är ingen rost alls, den har gått 18 000 mil och det enda stora som varit är stötdämparna som vi fick byta för några veckor sen. Vi är heller inte så bilintresserade utan den har stått ute och blivit tvättad i biltvätt mm.

    Annars skulle jag nog säga Volvo V70 som mitt bästa tips!
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    Lancer kombi

    Ett tips från mig är Mitsubishi Lancer kombi. För den summa som ni är beredda att betala för en bil får ni en -05:a eller -06:a som har gått ett par tusen mil. En helt ny kan ni i nuläget köpa för 139.900:-. Den har den utrustningen du efterfrågar, och AC är standard. Bränsleförbrukningen ligger runt 0,7 l/mil om du väljer versionen med
    1,6-litersmotorn på 98 hk.
  6. 3
    Lancer kombi Ett tips från mig är Mitsubishi Lancer kombi. För den summa som ni är beredda att betala för en bil får ni en -05:a eller -06:a som har gått ett par tusen mil. En helt ny kan ni i nuläget köpa för 139.900:-. Den har den utrustningen du efterfrågar, och AC är standard. Bränsleförbrukningen ligger runt 0,7 l/mil om du väljer versionen med
    1,6-litersmotorn på 98 hk.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    ford mondeo ni får en ganska ny bil för dom pengarna.vi ska sälja vår -01 ghia diesel kombi och dom ligger på mellan 55-85 tusen kr.
  8. 4
    ford mondeo ni får en ganska ny bil för dom pengarna.vi ska sälja vår -01 ghia diesel kombi och dom ligger på mellan 55-85 tusen kr.
  9. Medlem sedan
    Feb 2005
    #5
    Byta kanske?

    Vår nuvarande är en Saab 9000 från -94, med sammetsliknande finish på karossen eftersom ju ingen av oss gillar att vaxa och hålla på...

    Måste säga att Mitsubishi nog inte ens funnits med i våra tankar tidigare. Men när man hör om din beskrivning samtidigt som peter56 också rekommenderar en Mitsubishi så får vi ta en ordentlig titt på dem.

    Tack för svaret!
  10. 5
    Byta kanske?

    Vår nuvarande är en Saab 9000 från -94, med sammetsliknande finish på karossen eftersom ju ingen av oss gillar att vaxa och hålla på...

    Måste säga att Mitsubishi nog inte ens funnits med i våra tankar tidigare. Men när man hör om din beskrivning samtidigt som peter56 också rekommenderar en Mitsubishi så får vi ta en ordentlig titt på dem.

    Tack för svaret!
  11. Medlem sedan
    Feb 2005
    #6
    Hej!

    Tack för ditt svar! Intressant med två rek om Mitsubishi på raken!

    Det lät ju bra det mesta. Med de priserna skulle jag kanske till och med överväga att köpa en ny bil.

    Men vet du något mer om säkerheten? På Konsumentverket sida (beg. bil) saknas information både från Folksam och Euro NCAP. Och när jag googlade hittade jag bla följande från Teknikens Värld: "Lancer är oväntat nog ganska trång och för att vara en relativt ny bil har den låg säkerhetsstandard. Visst finns här några krockkuddar men en ny bil av modernt snitt ska ha antisladdsystem, aktiva whiplaskskydd och annat."

    Hittar inget datum för den texten men den är i alla fall från 2005 eller senare.
  12. 6
    Hej!

    Tack för ditt svar! Intressant med två rek om Mitsubishi på raken!

    Det lät ju bra det mesta. Med de priserna skulle jag kanske till och med överväga att köpa en ny bil.

    Men vet du något mer om säkerheten? På Konsumentverket sida (beg. bil) saknas information både från Folksam och Euro NCAP. Och när jag googlade hittade jag bla följande från Teknikens Värld: "Lancer är oväntat nog ganska trång och för att vara en relativt ny bil har den låg säkerhetsstandard. Visst finns här några krockkuddar men en ny bil av modernt snitt ska ha antisladdsystem, aktiva whiplaskskydd och annat."

    Hittar inget datum för den texten men den är i alla fall från 2005 eller senare.
  13. Medlem sedan
    Feb 2005
    #7
    Tack! Det låter lovande om årsmodell utifrån ditt prisexempel.

    Ford Mondeo är väl en av de bilar som jag har funderat på faktiskt. Jag är jättenojig över det här med krocksäkerhet och de har ju bra värden där efter vad jag sett.
  14. 7
    Tack! Det låter lovande om årsmodell utifrån ditt prisexempel.

    Ford Mondeo är väl en av de bilar som jag har funderat på faktiskt. Jag är jättenojig över det här med krocksäkerhet och de har ju bra värden där efter vad jag sett.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Inte Euro NCAP

    Den modell jag här talar om är inte testad av Euro NCAP. Det är ett ganska vanligt fenomen att tillverkare av bilar i Japan inte har insett det Europeiska sättet att tänka när det gäller säkerhet. Bilarna är inte sämre ur säkerhetssynpunkt men tillverkarna har inte förstått kundens intresse av dessa testresultat och därför underlåtit att utsätta dem för det prov vi här talar om.

    Jag var inne på Folksams sida och letade efter resultatet av verkliga krockar och hittade inte någon statistik över denna version av Lancer. Men däremot fanns det statistik från Colt/Lancer av föregående generation och dess resultat var som medelbilen i sin storleksklass. Antisladd och Antispinn saknas, modellen har några år på nacken och när den konstruerades var den typen av utrustning inte så vanligt i denna storleksklass. Lancer står inför ett generationsskifte och den nya modellen kommer ut på den Svenska marknaden våren 2008, den kommer dock inte som kombi.

    Driftsäkerheten på Lancer är av mycket god standard, d.v.s bilen håller ihop på ett bra sätt och brukar fungera utan några större mankemang.
  16. 8
    Inte Euro NCAP Den modell jag här talar om är inte testad av Euro NCAP. Det är ett ganska vanligt fenomen att tillverkare av bilar i Japan inte har insett det Europeiska sättet att tänka när det gäller säkerhet. Bilarna är inte sämre ur säkerhetssynpunkt men tillverkarna har inte förstått kundens intresse av dessa testresultat och därför underlåtit att utsätta dem för det prov vi här talar om.

    Jag var inne på Folksams sida och letade efter resultatet av verkliga krockar och hittade inte någon statistik över denna version av Lancer. Men däremot fanns det statistik från Colt/Lancer av föregående generation och dess resultat var som medelbilen i sin storleksklass. Antisladd och Antispinn saknas, modellen har några år på nacken och när den konstruerades var den typen av utrustning inte så vanligt i denna storleksklass. Lancer står inför ett generationsskifte och den nya modellen kommer ut på den Svenska marknaden våren 2008, den kommer dock inte som kombi.

    Driftsäkerheten på Lancer är av mycket god standard, d.v.s bilen håller ihop på ett bra sätt och brukar fungera utan några större mankemang.
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9
    Tänk nu på att Peter56 säljer mitshubishi så för honom är bil=mitshubishi
    Men nog är det ett bilmärke värt att kolla upp, framförallt tack vare den japanska driftsäkerheten, men som sagt en lite brasklapp för säkerheten. Modellen av lancer ändå tidigare än den Peter talade om fick en överkrossad dödskalle i folksams statistik, dvs absolut sämsta betyget. jag minns det eftersom mina föräldrar hade en sådan (årsmodell 1990) och jag egentligen skulle tagit över den bilen. Nu blev det inte så och när jag såg folksam statistik blev jag väldigt glad att det inte blev så. Men tekniken har utvecklats och bilarna är bättre numera
  18. 9
    Tänk nu på att Peter56 säljer mitshubishi så för honom är bil=mitshubishi
    Men nog är det ett bilmärke värt att kolla upp, framförallt tack vare den japanska driftsäkerheten, men som sagt en lite brasklapp för säkerheten. Modellen av lancer ändå tidigare än den Peter talade om fick en överkrossad dödskalle i folksams statistik, dvs absolut sämsta betyget. jag minns det eftersom mina föräldrar hade en sådan (årsmodell 1990) och jag egentligen skulle tagit över den bilen. Nu blev det inte så och när jag såg folksam statistik blev jag väldigt glad att det inte blev så. Men tekniken har utvecklats och bilarna är bättre numera
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10

    Mycket har hänt

    Mycket har hänt sedan årsmodell 1990. På den tiden fanns inte säkerhetsutrustning som idag anses som självklarheter på varenda bil, t.ex airbag och ABS-bromsar.
  20. 10
    Mycket har hänt Mycket har hänt sedan årsmodell 1990. På den tiden fanns inte säkerhetsutrustning som idag anses som självklarheter på varenda bil, t.ex airbag och ABS-bromsar.
  21. Medlem sedan
    Jun 2001
    #11
    Jag vet, men om jag inte missminner mig så var det både abs och airbag på den bilen. Och den jämfördes ju faktiskt i folksams statistik med jämnåriga bilar. Min R5:a fick klart bättre resultat en än mitshi lancer vilket för mig är helt orimligt dels eftersom r5:ans konstruktion var klart äldre och dels eftersom r5:an var klart mindre. Jag tyckte resultatet var jättetrist för mina föräldrar gillade verkligen bilen och den höll sig fin på alla sätt och vis, men som sagt krocksäkerheten. Vad jag menade med detta inlägg är att volvo t.ex. har jobbat med säkerheten i 30-40 år, mitshubishi var gröna på plan i början av 90-talet, det ger rätt stor skillnad erfarenhetsmässigt.
  22. 11
    Jag vet, men om jag inte missminner mig så var det både abs och airbag på den bilen. Och den jämfördes ju faktiskt i folksams statistik med jämnåriga bilar. Min R5:a fick klart bättre resultat en än mitshi lancer vilket för mig är helt orimligt dels eftersom r5:ans konstruktion var klart äldre och dels eftersom r5:an var klart mindre. Jag tyckte resultatet var jättetrist för mina föräldrar gillade verkligen bilen och den höll sig fin på alla sätt och vis, men som sagt krocksäkerheten. Vad jag menade med detta inlägg är att volvo t.ex. har jobbat med säkerheten i 30-40 år, mitshubishi var gröna på plan i början av 90-talet, det ger rätt stor skillnad erfarenhetsmässigt.
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    Vill du ha en rostsäker bil ska du nog inte satsa på ford, iaf enligt mina erfarenheter.
  24. 12
    Vill du ha en rostsäker bil ska du nog inte satsa på ford, iaf enligt mina erfarenheter.
  25. frasse-boy
    #13
    det som kan vara lite lätt irriterande för vissa förespråkare

    är att folksam redovisar resultaten från verkliga krockar, som har inträffat ute i verkligheten inte några teoretiska resultat från något testinstitut
    en bil kan mycket väl ha bottenbetyg i tillverkarnas maskintester

    och samtidigt vara en av dom absolut säkraste bilmodellerna i den dagliga trafiken
    tex chrysler voyager som på pappret verkar vara en osäker bil men som i verkligheten är en av dom absolut säkraste du kan ha i den dagliga trafiken
  26. 13
    det som kan vara lite lätt irriterande för vissa förespråkare

    är att folksam redovisar resultaten från verkliga krockar, som har inträffat ute i verkligheten inte några teoretiska resultat från något testinstitut
    en bil kan mycket väl ha bottenbetyg i tillverkarnas maskintester

    och samtidigt vara en av dom absolut säkraste bilmodellerna i den dagliga trafiken
    tex chrysler voyager som på pappret verkar vara en osäker bil men som i verkligheten är en av dom absolut säkraste du kan ha i den dagliga trafiken
  27. Medlem sedan
    May 2002
    #14
    fast Galanten har fått väldigt bra i krocktester så den känns säker tycker jag!
    Kan ju vara värt att kolla upp. Vi har AC som standard och krockkuddar i sidor och förare.
  28. 14
    fast Galanten har fått väldigt bra i krocktester så den känns säker tycker jag!
    Kan ju vara värt att kolla upp. Vi har AC som standard och krockkuddar i sidor och förare.
  29. Medlem sedan
    Aug 2007
    #15
    Nja det håller jag inte med om utan att vara allt för mycket fordfreak,, har stökat av ett antal fordar av senare 90 tal och dessa har inte rostat nämnvärt mer än någon annan bil och har även jobbat som skadereparatör med alla märken.

    Mycket hänger på hur bilen i fråga har sköts av förgående ägare vad det gäller rostskydd osv, så ser iaf jag inga större skäl till att inte välja tex Mondeo, som i sig som sagt ger mycket bil för slantarna, där även nuvarande egna Mondeo kombi 99an inte finns minsta antydning till rost på.
  30. 15
    Nja det håller jag inte med om utan att vara allt för mycket fordfreak,, har stökat av ett antal fordar av senare 90 tal och dessa har inte rostat nämnvärt mer än någon annan bil och har även jobbat som skadereparatör med alla märken.

    Mycket hänger på hur bilen i fråga har sköts av förgående ägare vad det gäller rostskydd osv, så ser iaf jag inga större skäl till att inte välja tex Mondeo, som i sig som sagt ger mycket bil för slantarna, där även nuvarande egna Mondeo kombi 99an inte finns minsta antydning till rost på.
  31. Medlem sedan
    Jun 2001
    #16
    Ja, det var just de jag upplevde som så läskigt, jag menar en överkryssad döskalle...vem f-a-n vill köra en sådan bil????

    Nåja, nu har jag snackat skit som det räcker. Jag pratar om en gammal mitshubishimodell och förhoppningsvis har den absolut ingenting med de moderna modellernas krocksäkerhet att göra.
  32. 16
    Ja, det var just de jag upplevde som så läskigt, jag menar en överkryssad döskalle...vem f-a-n vill köra en sådan bil????

    Nåja, nu har jag snackat skit som det räcker. Jag pratar om en gammal mitshubishimodell och förhoppningsvis har den absolut ingenting med de moderna modellernas krocksäkerhet att göra.
  33. Medlem sedan
    Jun 2001
    #17
    Som jag säger det är olika bilar och det har hänt mycket med åren, men det är viktigt att kolla upp Galanten tror jag alltid haft bättre än lancer i krocksäkerhet, och det är viktigt att komma ihåg.
  34. 17
    Som jag säger det är olika bilar och det har hänt mycket med åren, men det är viktigt att kolla upp Galanten tror jag alltid haft bättre än lancer i krocksäkerhet, och det är viktigt att komma ihåg.
  35. Medlem sedan
    Jun 2001
    #18

    Minns fel

    Du minns fel, airbag fanns inte 1990, det kom som standard 1995 på Mitsubishis modeller i Sverige. ABS kan den ha haft om det var en lyxmodell, den vanliga GLXi hade inte låsningsfria bromsar vid den tidpunkten.
  36. 18
    Minns fel Du minns fel, airbag fanns inte 1990, det kom som standard 1995 på Mitsubishis modeller i Sverige. ABS kan den ha haft om det var en lyxmodell, den vanliga GLXi hade inte låsningsfria bromsar vid den tidpunkten.
  37. Medlem sedan
    Feb 2005
    #19
    Tack för alla svar!

    Men fortsätt gärna diskutera. Jag lär mig en hel del av att "höra" era olika argument.

    Kanske finns det några ytterligare tips på märken/modeller?
  38. 19
    Tack för alla svar!

    Men fortsätt gärna diskutera. Jag lär mig en hel del av att "höra" era olika argument.

    Kanske finns det några ytterligare tips på märken/modeller?
  39. Medlem sedan
    Feb 2005
    #20
    Tänker jag rätt? Jag tolkar ditt inlägg som att Ford i så fall inte är rätt bil för oss, eftersom vi är så dåliga på att sköta om våra bilar, tyvärr. Trots de bästa föresatserna från början så vet jag hur det brukar bli...
  40. 20
    Tänker jag rätt? Jag tolkar ditt inlägg som att Ford i så fall inte är rätt bil för oss, eftersom vi är så dåliga på att sköta om våra bilar, tyvärr. Trots de bästa föresatserna från början så vet jag hur det brukar bli...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. kombi el duo?
    By @ida in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 20:03
  2. Har ni tips på nån bra kombi?
    By ulle75 in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 10:21
  3. Tips om ni ska köpa duo/ kombi
    By -Fluffyn- in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 22:04
  4. Tips på bra kombi tack!
    By sofia_72 in forum Bilsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 20:59
  5. EL duo kombi
    By Fia in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 19:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar