kokbok
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2001
    #1

    kokbok

    vilken är er absoluta favorit kokbok alltså den som nästan är söndernött i pärmen och hur läser ni kokboken alltså föjer ni receptet exakt eller tittar lite slött och improviserar eller läser ni bara och drömer.

    maken står nämligen och bläddrar i husets mest nötta kokbok och är frustrerad för att de inte finns en sak han söker men så inser han kokboken är från 1987 då jag började hemkunskap i sjundeklass och rätten han söker fanns nog inte då på svenska marknaden tycker det är skoj ibland då dom talar om ovanliga rätter och de numera är vardagsmat för oss men då vi mest kollar gradantal eller basrecept på tex sås och sådant är åldern på kokboken inte de viktigaste de övriga kokböcker vi har så är det mest för bilderna skull man blädrrar i dom och drömer om att tillala, förutom kokboken har vi en bok om bakning som jag fick julen 1988 som är minst lika nött.

    annars om jag provar nya recept blir det mer från matlagningstidnignar för mig är favoriten laga lätt eftersom den passar en virrig person som jag och bla har dom snabba maträtter med få ingredienser, eller så plockar jag dessa middagstipskort på ica, annars kör jag nog mycket från huvudet man vet liksom vad som är gott och rör ihop något och hoppas de smakar eventuellt plockar ajg ett grundrecept och improviserar.

    om vi skulle köpa en ny grundkokbok har ni något tips då jag vill alltså ha en där man kan hitta stektemperaturer, grundsåser, alla vanliga rätter och den ska vara lättläst, tänkte ge barnen varsin kokbok i julklapp nämligen dom är ju 13 och 14 så det är dags att börja laga mat mer regelbundet här hemma
  2. 1
    kokbok vilken är er absoluta favorit kokbok alltså den som nästan är söndernött i pärmen och hur läser ni kokboken alltså föjer ni receptet exakt eller tittar lite slött och improviserar eller läser ni bara och drömer.

    maken står nämligen och bläddrar i husets mest nötta kokbok och är frustrerad för att de inte finns en sak han söker men så inser han kokboken är från 1987 då jag började hemkunskap i sjundeklass och rätten han söker fanns nog inte då på svenska marknaden tycker det är skoj ibland då dom talar om ovanliga rätter och de numera är vardagsmat för oss men då vi mest kollar gradantal eller basrecept på tex sås och sådant är åldern på kokboken inte de viktigaste de övriga kokböcker vi har så är det mest för bilderna skull man blädrrar i dom och drömer om att tillala, förutom kokboken har vi en bok om bakning som jag fick julen 1988 som är minst lika nött.

    annars om jag provar nya recept blir det mer från matlagningstidnignar för mig är favoriten laga lätt eftersom den passar en virrig person som jag och bla har dom snabba maträtter med få ingredienser, eller så plockar jag dessa middagstipskort på ica, annars kör jag nog mycket från huvudet man vet liksom vad som är gott och rör ihop något och hoppas de smakar eventuellt plockar ajg ett grundrecept och improviserar.

    om vi skulle köpa en ny grundkokbok har ni något tips då jag vill alltså ha en där man kan hitta stektemperaturer, grundsåser, alla vanliga rätter och den ska vara lättläst, tänkte ge barnen varsin kokbok i julklapp nämligen dom är ju 13 och 14 så det är dags att börja laga mat mer regelbundet här hemma
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2
    Skulle inte köpa en kokbok idag - internet är 1000 gånger mer kreativt och mångsidigt än en pappersbok. Jag skulle istället köpa en fin bok med vita sidor att samla de recept jag hittar på nätet i
  4. 2
    Skulle inte köpa en kokbok idag - internet är 1000 gånger mer kreativt och mångsidigt än en pappersbok. Jag skulle istället köpa en fin bok med vita sidor att samla de recept jag hittar på nätet i
  5. Medlem sedan
    Aug 1999
    #3
    Vi har en hyllmeter med kokböcker, och jag använder två. Dels är det min egen anteckningsbok med braiga och testade recept - och dels är det farmors ex av sju sorters kakor.

    Jag håller på lisaleis förslag med en bok med tomma sidor att skriva själv i.
  6. 3
    Vi har en hyllmeter med kokböcker, och jag använder två. Dels är det min egen anteckningsbok med braiga och testade recept - och dels är det farmors ex av sju sorters kakor.

    Jag håller på lisaleis förslag med en bok med tomma sidor att skriva själv i.
  7. Medlem sedan
    Mar 2006
    #4
    Ja - sju sorters kakor kan man ju inte leva utan förstås - jag tänke inte på den - den var alldeles för självklar - jag bakar mina kanelbullar därifrån och får alltid massor av beröm för dem (men det kan ju också bero på att jag bakar med smör och har dubbelt så mycket fyllning som det står i receptet )
  8. 4
    Ja - sju sorters kakor kan man ju inte leva utan förstås - jag tänke inte på den - den var alldeles för självklar - jag bakar mina kanelbullar därifrån och får alltid massor av beröm för dem (men det kan ju också bero på att jag bakar med smör och har dubbelt så mycket fyllning som det står i receptet )
  9. Medlem sedan
    Aug 1999
    #5
    Farmors ex är fullklottrat med små tips om hur kakorna blir godare... Att köpa en ny är inte alls samma sak
  10. 5
    Farmors ex är fullklottrat med små tips om hur kakorna blir godare... Att köpa en ny är inte alls samma sak
  11. Marmelad
    #6
    Har massor men två som jag verkligen använder - det är en gammal från sextiotalet som mina föräldrar fick i bröllopspresent, och "Rutiga Kokboken" som jag fick när jag flyttade hemifrån. Bra basic-böcker. Annars blir de inte mkt använda alla de jag har (fast jag köper fler hela tiden i alla fall *s*)
  12. 6
    Har massor men två som jag verkligen använder - det är en gammal från sextiotalet som mina föräldrar fick i bröllopspresent, och "Rutiga Kokboken" som jag fick när jag flyttade hemifrån. Bra basic-böcker. Annars blir de inte mkt använda alla de jag har (fast jag köper fler hela tiden i alla fall *s*)
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7

    så har jag också

    alltså en bok där jag skrivit in recept, men jag skulle vilja ha en riktig grund kokbok för att dom ska kunna bläddra och bli intresserad även om mycket hittas på internet.
  14. 7
    så har jag också alltså en bok där jag skrivit in recept, men jag skulle vilja ha en riktig grund kokbok för att dom ska kunna bläddra och bli intresserad även om mycket hittas på internet.
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8

    verkar vara många

    som samlar på sig kokböcker men använder typs 2 av dom, rutigakokboken vist är det en grundbok kanske vore något att starta med
  16. 8
    verkar vara många som samlar på sig kokböcker men använder typs 2 av dom, rutigakokboken vist är det en grundbok kanske vore något att starta med
  17. Medlem sedan
    Aug 1999
    #9
    Den grundkokbok jag använder när jag ska göra något "basrecept" är nog oftast "prinsessornas kokbok" eller rutiga kokboken.
  18. 9
    Den grundkokbok jag använder när jag ska göra något "basrecept" är nog oftast "prinsessornas kokbok" eller rutiga kokboken.
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #10

    de gamla

    böckerna med komentarer i marginalerna är nog de bästa böckerna ändå får kanske fixa en egen grundbok åt barnen,
  20. 10
    de gamla böckerna med komentarer i marginalerna är nog de bästa böckerna ändå får kanske fixa en egen grundbok åt barnen,
  21. Medlem sedan
    Nov 2001
    #11

    lutar åt

    att köpa ett ex av rutiga kokboken skulle ju kunna ge dom det tillsammans och sedan fixa två böcker med egna recept åt dom, då vi flyttar till frankrike känns det extra bra att ha en kokbok med "svensk" mat plus att barnen har börjat laga middag då coh då och efter nyår är tanken att dom ska laga mat minst en dag i veckan
  22. 11
    lutar åt att köpa ett ex av rutiga kokboken skulle ju kunna ge dom det tillsammans och sedan fixa två böcker med egna recept åt dom, då vi flyttar till frankrike känns det extra bra att ha en kokbok med "svensk" mat plus att barnen har börjat laga middag då coh då och efter nyår är tanken att dom ska laga mat minst en dag i veckan
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Hemkunskapsboken från högstadiet använder jag ibland, för bullrecept och så Annars använder jag sällan kokböcker men vill ha dem ändå, för tips och inspiration. Jag har väl en 7-8 st och tittar jag bara i dem kanske 1 gång/månad så är det värt det ändå.
  24. 12
    Hemkunskapsboken från högstadiet använder jag ibland, för bullrecept och så Annars använder jag sällan kokböcker men vill ha dem ändå, för tips och inspiration. Jag har väl en 7-8 st och tittar jag bara i dem kanske 1 gång/månad så är det värt det ändå.
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13

    är den

    boken jag använder också, tänk om ens gamla fröken viste hur nött den boken skulle bli de jag gillar är att de ibland finns övertydliga beskrivningar passar perfekt de gånger min hjärna lägger av och jag knappt kan koka makaroner
  26. 13
    är den boken jag använder också, tänk om ens gamla fröken viste hur nött den boken skulle bli de jag gillar är att de ibland finns övertydliga beskrivningar passar perfekt de gånger min hjärna lägger av och jag knappt kan koka makaroner
  27. Medlem sedan
    Feb 1999
    #14
    Vår kokbok. Mammas från 1950 talet är precis lika bra som exet från 80 talet resp den nya vi köpte i slutet av 90 talet-

    Allra roligast är gammelmormors ex i stuga från jag urminnestider
  28. 14
    Vår kokbok. Mammas från 1950 talet är precis lika bra som exet från 80 talet resp den nya vi köpte i slutet av 90 talet-

    Allra roligast är gammelmormors ex i stuga från jag urminnestider
  29. Medlem sedan
    Feb 1999
    #15
    Vår kokbok har all gruninfon och bra recept på mycket.

    Sedan har jag en egen anteckningsbok för internte recept som så många skrivit ovan
  30. 15
    Vår kokbok har all gruninfon och bra recept på mycket.

    Sedan har jag en egen anteckningsbok för internte recept som så många skrivit ovan
  31. Medlem sedan
    Feb 1999
    #16
    Lite kul info
    http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_Kokbok

    Här köper du den
    http://www.bokus.com/b/9151842572.html

    Beskrivande text
    Grundkokbok. Husmanskost och nya recept med influenser från omvärlden, tillagningsmetoder, nya livsmedel och nya kryddor. Fler recept för två och en person, ett register med rätter som tar maximalt trettio minuter att laga, tabeller över vitaminer och mineraler - var de finns, vad de gör för nytta, vilket dagsbehovet är.
  32. 16
    Lite kul info
    http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5r_Kokbok

    Här köper du den
    http://www.bokus.com/b/9151842572.html

    Beskrivande text
    Grundkokbok. Husmanskost och nya recept med influenser från omvärlden, tillagningsmetoder, nya livsmedel och nya kryddor. Fler recept för två och en person, ett register med rätter som tar maximalt trettio minuter att laga, tabeller över vitaminer och mineraler - var de finns, vad de gör för nytta, vilket dagsbehovet är.
  33. Medlem sedan
    Sep 2007
    #17
    Använder också "Vår kokbok" och har den i två olika upplagor. Det är den kokbok som alltid ligger tillgänglig i köket. De andra står i bokhyllan i arbetsrummet..
  34. 17
    Använder också "Vår kokbok" och har den i två olika upplagor. Det är den kokbok som alltid ligger tillgänglig i köket. De andra står i bokhyllan i arbetsrummet..
  35. Marmelad
    #18
    Ibland är det ju roligt att kolla igenom böckerna för inspiration, och då och då använder man något recept!
  36. 18
    Ibland är det ju roligt att kolla igenom böckerna för inspiration, och då och då använder man något recept!
  37. Medlem sedan
    May 2001
    #19
    Rutiga kokboken. Har både den och en pärm som ser likadan ut, där man kan samla sina egna.
  38. 19
    Rutiga kokboken. Har både den och en pärm som ser likadan ut, där man kan samla sina egna.
  39. Medlem sedan
    Apr 2001
    #20
    7 sorters kakor. imt
  40. 20
    7 sorters kakor. imt
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. kokbok
    By navigo in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 20:15
  2. Kokbok?
    By mamma till D & A in forum Småbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 00:27
  3. Jag har en ny kokbok
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 11:09
  4. GI kokbok?
    By johi in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 19:39
  5. Bra kokbok?
    By Camelia in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 11:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar