Snor fråga
_0701 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Snor fråga

    hur va det nu med snor och dess färg?
    När det är genomskinligt smittar det då? Eller är det när det blir grönt som det smittar?
    Sen så finns det ju en gul variant oxå, hmmmm vilket fräscht inlägg det här blev
    Lite som när vi jämförde slempropparna.

    Mira har grönt trögflytande just nu som knappt lämnar näsan, får torka med blöt trasa och ge näsdroppar 2 ggr om dagen.

    Har vi någon snor expert här inne?
    Barn tänker inte på den tid som gått eller den tid som kommer. De njuter ögonblicket, vilket få av oss gör
  2. 1
    Snor fråga hur va det nu med snor och dess färg?
    När det är genomskinligt smittar det då? Eller är det när det blir grönt som det smittar?
    Sen så finns det ju en gul variant oxå, hmmmm vilket fräscht inlägg det här blev
    Lite som när vi jämförde slempropparna.

    Mira har grönt trögflytande just nu som knappt lämnar näsan, får torka med blöt trasa och ge näsdroppar 2 ggr om dagen.

    Har vi någon snor expert här inne?
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Vet inte när det är som

    smittsammast....men färgen har med vita blodkroppar att göra:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snor

    & här (en l. en ab-artikel), är ingen snorfärg mer eller mindre smittsamt....alla sägs vara lika smittsamma:
    http://www.aftonbladet.se/foraldrar/...ticle321211.ab
  4. 2
    Vet inte när det är som smittsammast....men färgen har med vita blodkroppar att göra:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snor

    & här (en l. en ab-artikel), är ingen snorfärg mer eller mindre smittsamt....alla sägs vara lika smittsamma:
    http://www.aftonbladet.se/foraldrar/...ticle321211.ab
  5. Eir & barnen
    #3
    Snorexpert är jag inte alls. men jag kan bidra med en sak som jag lärt mig. När man först blir förkyld är snoret klart och vattnigt. Efter någon dag/dagar så är det mera trögt och gult/gröntfärgat (oh så fräscht!) sedan återgår det till att bli som vattensnuva igen...och sedan blir man frisk! Någonstans i det här kan bakterier växa till och så kan barnet få dras med långvarig tjock snuva. När mina barn fått öroninf brukar dom få en tjock snuva som inte släpper förrän penicllinet börjar verka. Det var min "snorkunskap"!
  6. 3
    Snorexpert är jag inte alls. men jag kan bidra med en sak som jag lärt mig. När man först blir förkyld är snoret klart och vattnigt. Efter någon dag/dagar så är det mera trögt och gult/gröntfärgat (oh så fräscht!) sedan återgår det till att bli som vattensnuva igen...och sedan blir man frisk! Någonstans i det här kan bakterier växa till och så kan barnet få dras med långvarig tjock snuva. När mina barn fått öroninf brukar dom få en tjock snuva som inte släpper förrän penicllinet börjar verka. Det var min "snorkunskap"!
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    Här kommer min snorkunskap som jag fått från min kompis som är har en decemberbebis och är sjuksköterska... Grönt snor smittar för såna förskylningar beror ofta av virus. Genomskinligt snor smittar inte eftersom det sällan beror på virus. Med andra ord: Virusförkylningar smittar!

    Gult snor nämnde hon inte... Kanske räknas gult och grönt som samma eftersom det är färgat???
  8. 4
    Här kommer min snorkunskap som jag fått från min kompis som är har en decemberbebis och är sjuksköterska... Grönt snor smittar för såna förskylningar beror ofta av virus. Genomskinligt snor smittar inte eftersom det sällan beror på virus. Med andra ord: Virusförkylningar smittar!

    Gult snor nämnde hon inte... Kanske räknas gult och grönt som samma eftersom det är färgat???
  9. Annam.4
    #5
    Det verkar vara bero på vem man frågar, det där. Medicinkunnig eller ej... Konstigt!?

    JAG har fått lära mig att det gröna snoret är fullt av bakterier, och det borde väl också smitta!!?
    Nä, jag vet inte alls egentligen...
  10. 5
    Det verkar vara bero på vem man frågar, det där. Medicinkunnig eller ej... Konstigt!?

    JAG har fått lära mig att det gröna snoret är fullt av bakterier, och det borde väl också smitta!!?
    Nä, jag vet inte alls egentligen...

Liknande trådar

  1. snor Marias fråga...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 19:44
  2. Snor fråga....
    By Sanna, William&Linus in forum Hälsa & välbefinnande
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 13:26
  3. Snor en fråga av SaoR
    By ellatova in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 08:07
  4. Snor en fråga sen tidigare
    By marib in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 16:39
  5. Snor snor och så liter mera snor
    By Eowyn in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 11:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar