6 åring som är rädd
Sömn – barn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    6 åring som är rädd

    har en dotter som är 6 år och jag läste längre ner om 5 åringar som plötsligt blir rädda och vaknar elelr har svårt att somna på kvällarna för läskiga saker.
    Min dotter va aldrig sådan när hon va 5 men nu är hon plötsligt rädd och tycker allt är läskigt i sitt rum.
    Hon känner sig tryggare att sova hos mig, jag är bara rädd att hon ska göra det till en vana och sen skylla på att hon är rädd för att somna i sitt rum bara för att vara hos mig.
    Hur ska man göra med det??
  2. 1
    6 åring som är rädd har en dotter som är 6 år och jag läste längre ner om 5 åringar som plötsligt blir rädda och vaknar elelr har svårt att somna på kvällarna för läskiga saker.
    Min dotter va aldrig sådan när hon va 5 men nu är hon plötsligt rädd och tycker allt är läskigt i sitt rum.
    Hon känner sig tryggare att sova hos mig, jag är bara rädd att hon ska göra det till en vana och sen skylla på att hon är rädd för att somna i sitt rum bara för att vara hos mig.
    Hur ska man göra med det??
  3. Anonym
    #2
    Hejsan!
    Förstår att det är jobbigt när de plötsligt blir rädda för mycket. Men jag tror att man skall lyssna på deras rädslor, visa att man lyssnar och förstår och säga att mamma och pappa finns här och skyddar dig alltid - men man skall inte bara säga åt de att de har fel, för det är ju trots allt deras verklighet. Men sen tror jag inte du skall vara rädd att hon kommer sova hos dig i evighet. Jag brukar själv tänka såhär när det är något som känns jobbigt och man önskar att de gör annorlunda, att när de är 15 år så....(då kan hon nog somna själv menar jag). De kan komma in i perioder och om man då "lyssnar" på dem så tror jag de lättare kommer ur dem. Om någon ligger hos henne i hennes säng när hon somnar, hjälper det henne?
  4. 2
    Hejsan!
    Förstår att det är jobbigt när de plötsligt blir rädda för mycket. Men jag tror att man skall lyssna på deras rädslor, visa att man lyssnar och förstår och säga att mamma och pappa finns här och skyddar dig alltid - men man skall inte bara säga åt de att de har fel, för det är ju trots allt deras verklighet. Men sen tror jag inte du skall vara rädd att hon kommer sova hos dig i evighet. Jag brukar själv tänka såhär när det är något som känns jobbigt och man önskar att de gör annorlunda, att när de är 15 år så....(då kan hon nog somna själv menar jag). De kan komma in i perioder och om man då "lyssnar" på dem så tror jag de lättare kommer ur dem. Om någon ligger hos henne i hennes säng när hon somnar, hjälper det henne?

Liknande trådar

  1. Rädd 3-åring
    By viola77 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 15:43
  2. Rädd 4 åring
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 07:44
  3. Rädd 8 åring
    By Tjejjernas mamma in forum Stora barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 17:06
  4. Nån 2-åring som var rädd
    By _MinimE_ in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 13:14
  5. Min 7-åring är rädd
    By Ledsen mamma in forum Stora barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 11:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar