varböld på tandköttet- hjälp!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    varböld på tandköttet- hjälp!

    jag ahr haft en inflammation ovanför den första yttre tanden bredvid den vänstra framtanden och det har varit en typ böld som varit stum och väldigt öm. jag ahr skjölt munnen med sån där munskjölj men det har bara hjälpt lite så jag tog en nål och lyckades punktera den utan att tuppa av och det kom var ur den, det var som en stor finne på insidan jag tror jag fått ur allt för den är svullen men det kommer inget mer så jag undrar vad kan jag ha på den för att desinfiera den? eller ska jag ringa min tandläkare, vänster framtan och den lilla tander är ömma samt tänderna i nederkäken på samma ställe? tror jag ahr bitit ihop en hel del. det liksom kliar och pirrar i bölden, är allt ok så här elelr ska jag göra nått?

    har ALDRIG haft en "finne"/varböld i tandköttet, nån annan som har haft det? vet nån varför en sån uppstår?
    Orcid the Greatest
  2. 1
    varböld på tandköttet- hjälp! jag ahr haft en inflammation ovanför den första yttre tanden bredvid den vänstra framtanden och det har varit en typ böld som varit stum och väldigt öm. jag ahr skjölt munnen med sån där munskjölj men det har bara hjälpt lite så jag tog en nål och lyckades punktera den utan att tuppa av och det kom var ur den, det var som en stor finne på insidan jag tror jag fått ur allt för den är svullen men det kommer inget mer så jag undrar vad kan jag ha på den för att desinfiera den? eller ska jag ringa min tandläkare, vänster framtan och den lilla tander är ömma samt tänderna i nederkäken på samma ställe? tror jag ahr bitit ihop en hel del. det liksom kliar och pirrar i bölden, är allt ok så här elelr ska jag göra nått?

    har ALDRIG haft en "finne"/varböld i tandköttet, nån annan som har haft det? vet nån varför en sån uppstår?
  3. Medlem sedan
    Feb 2007
    #2

    jag

    skulle helt klart skölja munnen med sånt munskölj!
    sen skulle jag ringa min tandis o höra med honom för säkerhets skull. kanske måste du äta pissilin... dumt att chansa, det kan juh bli värre infektion osv.
    kramar
  4. 2
    jag skulle helt klart skölja munnen med sånt munskölj!
    sen skulle jag ringa min tandis o höra med honom för säkerhets skull. kanske måste du äta pissilin... dumt att chansa, det kan juh bli värre infektion osv.
    kramar
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    tack! ja jag ringer, tack för rådet.
  6. 3
    tack! ja jag ringer, tack för rådet.
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Jag skulle defintivt ringt min tandläkare för en kontroll. Du kan väl iofs prova att skölja med t.ex Hexident (finns på apotket), men det tycker jag man bara ska göra om man vet orsaken till att man fått bölden och varför det gör ont.
  8. 4
    Jag skulle defintivt ringt min tandläkare för en kontroll. Du kan väl iofs prova att skölja med t.ex Hexident (finns på apotket), men det tycker jag man bara ska göra om man vet orsaken till att man fått bölden och varför det gör ont.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Ring genast käftis och boka tid.
    http://www.tandvardsguiden.com/Pages/85.aspx
  10. 5
    Ring genast käftis och boka tid.
    http://www.tandvardsguiden.com/Pages/85.aspx
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6
    tack alla! jag ahr ringt och fick tid den 6 /11 kln 7,40. hon sa att om det blir värre skulle jag rigna så skulle de ordna en tidigare tid, hon sa att de definitivt ska kollas upp för sannolikheten att det bildas mer var är ganska så stor (dvs mest troligt att det blir mer var). det började med tandilning men jag ahr lätt för att få just liten infektion och just tandilning på den framtanden, senas i sommar hade jag ordentlig ilning och värk att jag inte kunde bita på något men det gick över, den här bölden kom några veckor efter förkylningen, men jag vet att jag gnisslar tänder en hel del, hoppas de kan se orasken och få bort det.

    kan berätta at tjag blev jätterädd när jag såg varet för jag ahde en arbetskollega som drog ut visdomstand som jsut ble vinfekterat och hon svullnade upp hela ena sidan av käken och hon fick åka ambulans in för hon fick andnöd dvs svullnaden var i halsen mest, och de fick skära på utsidan och tömma, den va rJÄTTEstor så ja jag är rädd för det och för tandlossning

    så tack för era råd! och håll tummarna att det inte blir värre (tandläkarskräck har jag på köpet :/ men min tandläkare är bra )....föresten kan tandtrådsanvändade skapa infektion? jag var där i maj och min tandläkare sa åt mig att använda tandtrå dagligen och det har jag gjort sen dess....
  12. 6
    tack alla! jag ahr ringt och fick tid den 6 /11 kln 7,40. hon sa att om det blir värre skulle jag rigna så skulle de ordna en tidigare tid, hon sa att de definitivt ska kollas upp för sannolikheten att det bildas mer var är ganska så stor (dvs mest troligt att det blir mer var). det började med tandilning men jag ahr lätt för att få just liten infektion och just tandilning på den framtanden, senas i sommar hade jag ordentlig ilning och värk att jag inte kunde bita på något men det gick över, den här bölden kom några veckor efter förkylningen, men jag vet att jag gnisslar tänder en hel del, hoppas de kan se orasken och få bort det.

    kan berätta at tjag blev jätterädd när jag såg varet för jag ahde en arbetskollega som drog ut visdomstand som jsut ble vinfekterat och hon svullnade upp hela ena sidan av käken och hon fick åka ambulans in för hon fick andnöd dvs svullnaden var i halsen mest, och de fick skära på utsidan och tömma, den va rJÄTTEstor så ja jag är rädd för det och för tandlossning

    så tack för era råd! och håll tummarna att det inte blir värre (tandläkarskräck har jag på köpet :/ men min tandläkare är bra )....föresten kan tandtrådsanvändade skapa infektion? jag var där i maj och min tandläkare sa åt mig att använda tandtrå dagligen och det har jag gjort sen dess....

Liknande trådar

  1. Vad göra med varböld?
    By ~Trixie~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 19:17
  2. varböld på tutten
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 14:25
  3. Öm i tandköttet....
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 18:34
  4. Blåmärke på tandköttet.
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 19:08
  5. Ont i tandköttet
    By @ida in forum _0706 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 17:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar