Tappat tanden!
_03 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Tappat tanden!

    Ella har tappat sin första tand idag! Huh, vad stor hon blev genast... 4.5 år bara. Är det tidigt eller? Pratade med min mamma, hon kommer inte riktigt ihåg när jag tappade min första tand.

    /Carina
  2. 1
    Tappat tanden! Ella har tappat sin första tand idag! Huh, vad stor hon blev genast... 4.5 år bara. Är det tidigt eller? Pratade med min mamma, hon kommer inte riktigt ihåg när jag tappade min första tand.

    /Carina
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    6år var iallafall jag..

    när jag tappade mina första tänder, det var de två i underkäken och varför jag minns är för att det var på min födelsedag jag tappade dem! (med viss yttre påverkan säkert...)
    På lekiskortet när jag är ca 6,5år har jag en glugg på framtänderna också. Kikade nu på mannens lekiskort och det är samma sak där, en stooor glugg mellan tänderna! Så 6års ålder var nog det vanligaste då kan jag tänka mig... (?)

    Så 4,5år är nog lite tidigt.. men det är nog så olika.
    Tycker att det verkar som barn o ungdomars utveckling numera är tidigare/snabbare än förr.. eller är det bara jag som märkt det?
    tänker också på det med mens och sånt, vet att min mormor berättade att hon var 16år när hon fick sin första mens, min mamma var 14, själv var jag 12.. och ena lillasyrran som är 11år yngre än mig var 10,5år! Så bara i samma familj fast lite olika generationer har vi stora skillnader.. och då yngre varje generation...
    nu var det lite OT från ämnet förstås..

    Antar att Ella är stolt över att hon tappat en tand? Har tandfén varit på besök då?
  4. 2
    6år var iallafall jag.. när jag tappade mina första tänder, det var de två i underkäken och varför jag minns är för att det var på min födelsedag jag tappade dem! (med viss yttre påverkan säkert...)
    På lekiskortet när jag är ca 6,5år har jag en glugg på framtänderna också. Kikade nu på mannens lekiskort och det är samma sak där, en stooor glugg mellan tänderna! Så 6års ålder var nog det vanligaste då kan jag tänka mig... (?)

    Så 4,5år är nog lite tidigt.. men det är nog så olika.
    Tycker att det verkar som barn o ungdomars utveckling numera är tidigare/snabbare än förr.. eller är det bara jag som märkt det?
    tänker också på det med mens och sånt, vet att min mormor berättade att hon var 16år när hon fick sin första mens, min mamma var 14, själv var jag 12.. och ena lillasyrran som är 11år yngre än mig var 10,5år! Så bara i samma familj fast lite olika generationer har vi stora skillnader.. och då yngre varje generation...
    nu var det lite OT från ämnet förstås..

    Antar att Ella är stolt över att hon tappat en tand? Har tandfén varit på besök då?
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Här med!
    Min dotter blir fem i februari och tappade sin första tand för två veckor sen, och nu är grann-tanden också lös!
    Det är nog ganska tidigt, kring 6-7 år är väl vanligast.
  6. 3
    Här med!
    Min dotter blir fem i februari och tappade sin första tand för två veckor sen, och nu är grann-tanden också lös!
    Det är nog ganska tidigt, kring 6-7 år är väl vanligast.
  7. Medlem sedan
    Mar 2007
    #4
    Skönt att höra att tänderna börjar lossna nu. Min son slog ut sin ena framtand några dagar innan han skulle fylla 4 år. Det är så tråkigt med glugg så länge. Hoppas han tappar de andra snart så de kan börja växa ut.

    Kram L
  8. 4
    Skönt att höra att tänderna börjar lossna nu. Min son slog ut sin ena framtand några dagar innan han skulle fylla 4 år. Det är så tråkigt med glugg så länge. Hoppas han tappar de andra snart så de kan börja växa ut.

    Kram L
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    #5

    Det är nog

    rätt så tidigt men väldigt individuellt. Min äldsta dotter slog ut sin ena framtand när hon var 18 månader och den andra när hon var 4 år. Sedan började hon tappa dem andra tänderna när hon var runt 6 år. Dem tänderna hon slog ut tog väldigt lång tid innan det kom upp nya. Hon fick nya tänder där när hon var ca 7,5 år. Nu är hon över 8 år och har tappat dem tänder som skall tappas och fått nya
    Anna m. V-99, E-03 & L-05 ~stolt mamma till tre döttrar~
    SSK-studerande termin 6 *wow snart klar*
  10. 5
    Det är nog rätt så tidigt men väldigt individuellt. Min äldsta dotter slog ut sin ena framtand när hon var 18 månader och den andra när hon var 4 år. Sedan började hon tappa dem andra tänderna när hon var runt 6 år. Dem tänderna hon slog ut tog väldigt lång tid innan det kom upp nya. Hon fick nya tänder där när hon var ca 7,5 år. Nu är hon över 8 år och har tappat dem tänder som skall tappas och fått nya
  11. Medlem sedan
    Oct 1999
    #6

    Norea har tappat tre tänder...

    .. och har tre eller fyra lösa till. Hon tappade sin första tand när hon var 4 år och 4 månader ungefär vilket är extremt tidigt enligt vår tandläkare. Men men, som med allt annat med Norea, så har fröken väldigt bråttom.
    I have decided to stick with love. Hate is too great a burden to bear. - Martin Luther King, Jr.

    Orkar du mer av mig? www.vickansdagar.com
  12. 6
    Norea har tappat tre tänder... .. och har tre eller fyra lösa till. Hon tappade sin första tand när hon var 4 år och 4 månader ungefär vilket är extremt tidigt enligt vår tandläkare. Men men, som med allt annat med Norea, så har fröken väldigt bråttom.

Liknande trådar

  1. Tappat första tanden!
    By b-boom in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 21:47
  2. Nu har hon tappat 2:a tanden!
    By - Veronica - in forum _03 Vårbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 15:01
  3. Tappat första tanden! :D
    By - Veronica - in forum _03 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 11:38
  4. Tappat första tanden...
    By patricia76 in forum _01 Vårbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 10:40
  5. Äntligen har han tappat tanden!
    By Helena,IN,USA in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 21:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar