Hur hjälpa nybliven nykterist?
Känsliga snack
  1. Sällan anonym
    #1

    Hur hjälpa nybliven nykterist?

    I helgen var det en händelse som orsakade en person som står mig nära, som jag älskar så otroligt mycket, att ta en sväng ner i helvetet och hälsa på. Det har varit ett par tuffa dagar då ingen vetat någonting och ett kaos skapat av människors sensationslyssnad genom att sprida rykten och felaktiga "sanningar". Den som är orsaken till all smärta är just nu med rätta helt knäckt, ett skal av sitt eget jag. Det var som att personen var genomskinlig när jag träffade den i iförrgår. En person som nu har insett att den är alkoholst och som har påbörjat sin långa vandring till att bli frisk. Jag är glad att den kommit till den punkten men samtidigt förtvivlad för all smärta som alkoholen orsakat och allt de två måste ta sig igenom. De har bestämt sig för att kämpa tillsammans sida vid sida och jag kommer alltid backa upp dem. Den som är alkoholist är en underbar person när den är nykter men som slår över totalt när den dricker sprit eller vin. Hoppas nu att allt går bra för dem båda.

    Vi har tagit ett beslut om en alkholfri jul, inte ens lättöl får finnas på bordet. Vad mer ska man som närstående tänka på för att hjälpa? Är livrädd att skälpa...
  2. 1
    Hur hjälpa nybliven nykterist? I helgen var det en händelse som orsakade en person som står mig nära, som jag älskar så otroligt mycket, att ta en sväng ner i helvetet och hälsa på. Det har varit ett par tuffa dagar då ingen vetat någonting och ett kaos skapat av människors sensationslyssnad genom att sprida rykten och felaktiga "sanningar". Den som är orsaken till all smärta är just nu med rätta helt knäckt, ett skal av sitt eget jag. Det var som att personen var genomskinlig när jag träffade den i iförrgår. En person som nu har insett att den är alkoholst och som har påbörjat sin långa vandring till att bli frisk. Jag är glad att den kommit till den punkten men samtidigt förtvivlad för all smärta som alkoholen orsakat och allt de två måste ta sig igenom. De har bestämt sig för att kämpa tillsammans sida vid sida och jag kommer alltid backa upp dem. Den som är alkoholist är en underbar person när den är nykter men som slår över totalt när den dricker sprit eller vin. Hoppas nu att allt går bra för dem båda.

    Vi har tagit ett beslut om en alkholfri jul, inte ens lättöl får finnas på bordet. Vad mer ska man som närstående tänka på för att hjälpa? Är livrädd att skälpa...
  3. Fru m alkisman
    #2
    Man ska prata om det, inte låtsas som "vanligt". Och det är inte säkert att ni behöver ha alkoholfritt framme. För att veta det säkrast är ju faktiskt att fråga alkoholisten själv.

    Våga prata om det också.
  4. 2
    Man ska prata om det, inte låtsas som "vanligt". Och det är inte säkert att ni behöver ha alkoholfritt framme. För att veta det säkrast är ju faktiskt att fråga alkoholisten själv.

    Våga prata om det också.
  5. Vinkännaren
    #3
    Sätt att hjälpa:
    Att finnas där! Att vara beredd att lyssna! Att hitta på trevliga sätt att umgås som skiljer sig från tidigare sitta på krogen/äta middagar med vin/dricka öl i soffan (eller vad man nu ägnade sig åt) som t.ex. promenader, bio, konstutställning eller vad man nu är intresserad av. Se till att det, när det ät och dricks, finns goda och kul alkoholfria alternativ, det e så trist att bara dricka vatten!
  6. 3
    Sätt att hjälpa:
    Att finnas där! Att vara beredd att lyssna! Att hitta på trevliga sätt att umgås som skiljer sig från tidigare sitta på krogen/äta middagar med vin/dricka öl i soffan (eller vad man nu ägnade sig åt) som t.ex. promenader, bio, konstutställning eller vad man nu är intresserad av. Se till att det, när det ät och dricks, finns goda och kul alkoholfria alternativ, det e så trist att bara dricka vatten!

Liknande trådar

  1. Tonårig nykterist
    By Mamma Ros in forum Tonåringar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 17:29
  2. absolutist nykterist fråga
    By A_Cei in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 07:12
  3. funderar på att bli nykterist
    By Demeter in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 14:44
  4. Nybliven fru!
    By kids in forum _0707 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 21:53
  5. Nykterist någon?
    By Sara m M&Z in forum Mammasnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 13:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar