Härliga trots 2åringar
_0510 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Härliga trots 2åringar

    Hej

    Visst är de härliga våra tvååringar men oj vilken trotsålder i alla fall Vilma har hamnat i. Det är väldigt mycket nej hela tiden. Fast samtidigt väldigt mycket roligt prat och ramsor och sånger resten av tiden. Igår var hon så söt när hon satt vid köksbordet och tittade ned på lillebror i sin babysitter. Hon sa: Hej lillebror, va roligt att träffa dig!

    Hon är dock inte lika söt när man ska borsta tänderna. Är det nån som har ett bra knep för att lyckas? Det blir bara värre och vi har provat alla sätt, nu blir hon verkligen helt hysterisk om man försöker få borsta ordentligt och det är inte kul. Tips snälla!!

    Tess m V 05 + I 07
  2. 1
    Härliga trots 2åringar Hej

    Visst är de härliga våra tvååringar men oj vilken trotsålder i alla fall Vilma har hamnat i. Det är väldigt mycket nej hela tiden. Fast samtidigt väldigt mycket roligt prat och ramsor och sånger resten av tiden. Igår var hon så söt när hon satt vid köksbordet och tittade ned på lillebror i sin babysitter. Hon sa: Hej lillebror, va roligt att träffa dig!

    Hon är dock inte lika söt när man ska borsta tänderna. Är det nån som har ett bra knep för att lyckas? Det blir bara värre och vi har provat alla sätt, nu blir hon verkligen helt hysterisk om man försöker få borsta ordentligt och det är inte kul. Tips snälla!!

    Tess m V 05 + I 07
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2
    Dåligt med tips här. Har en likadan. Jag gör det ändå, men det är ju inte kul. Håller i övrigt med till fullo om åldern. En fantastisk blandning av stark vilja-höga ljud och gulligt prat och sång. Fast prata har inte kommit lika långt i sin språkutveckling.
  4. 2
    Dåligt med tips här. Har en likadan. Jag gör det ändå, men det är ju inte kul. Håller i övrigt med till fullo om åldern. En fantastisk blandning av stark vilja-höga ljud och gulligt prat och sång. Fast prata har inte kommit lika långt i sin språkutveckling.
  5. S-mamman
    #3
    Här går tandborstningen faktiskt skapligt nuförtiden. Ifall Leah trilskas brukar jag låta henne borsta mina tänder samtidigt som jag borstar hennes, det tycker hon är kul. Eller så kan man ju låtsas räkna/jaga tandtroll, det kan distrahera. Eller sjunga en sång. Jag har ibland sjungit en sång inspirerad av boken "Prick och Fläck tandtrollar". Då sjunger man till melodin "Blinka lilla stjärna", jag brukar sjunga typ så här (varierar lite från gång till gång)
    "Borsta borsta varje tand
    varje tand i Leahs mun
    varje tand blir riktigt ren
    nu när kvällen blivit sen"
    osv...man kan ju hitta på egna ord om man vill

    Lycka till! Det är jobbigt detta med tandborstning och min snart 4-åring krånglar också emellenåt fast han ren "borde" veta bättre...
  6. 3
    Här går tandborstningen faktiskt skapligt nuförtiden. Ifall Leah trilskas brukar jag låta henne borsta mina tänder samtidigt som jag borstar hennes, det tycker hon är kul. Eller så kan man ju låtsas räkna/jaga tandtroll, det kan distrahera. Eller sjunga en sång. Jag har ibland sjungit en sång inspirerad av boken "Prick och Fläck tandtrollar". Då sjunger man till melodin "Blinka lilla stjärna", jag brukar sjunga typ så här (varierar lite från gång till gång)
    "Borsta borsta varje tand
    varje tand i Leahs mun
    varje tand blir riktigt ren
    nu när kvällen blivit sen"
    osv...man kan ju hitta på egna ord om man vill

    Lycka till! Det är jobbigt detta med tandborstning och min snart 4-åring krånglar också emellenåt fast han ren "borde" veta bättre...
  7. Medlem sedan
    Oct 1999
    #4

    Ja, visst är de härliga.

    Olle låter som en arg griskulting så fort han inte får precis som han vill, mycket charmigt Däremellan får han små vredesutbrott och dunkar huvudet i golvet.

    Han är mycket envis också och har han bestämt att han bara måste sitta på ett speciellt sätt vid bordet och han inte får det då är han hellre utan mat...en stund i alla fall. Han går iväg och surar och sedan kommer han tillbaka och äter som om ingenting har hänt

    Men han är ju förstås också en underbart go´och glad kille som älskar bus, han och storasyster kan leka så himla bra ibland så man blir bara sittande och lyssnar på dem.

    När det gäller tandborstningen så tycker jag tipset om att låta henne borsta dina tänder under tiden. Det brukar fungera på Olle. Låt henne välja tandkräm och tandborste när ni handlar, det kanske är någon hon tycker ser rolig ut. Jag vet egentligen inte eftersom båda mina barn varit väldigt behändiga när det gäller tandborstning...hoppas verkligen att det håller i sig.
  8. 4
    Ja, visst är de härliga. Olle låter som en arg griskulting så fort han inte får precis som han vill, mycket charmigt Däremellan får han små vredesutbrott och dunkar huvudet i golvet.

    Han är mycket envis också och har han bestämt att han bara måste sitta på ett speciellt sätt vid bordet och han inte får det då är han hellre utan mat...en stund i alla fall. Han går iväg och surar och sedan kommer han tillbaka och äter som om ingenting har hänt

    Men han är ju förstås också en underbart go´och glad kille som älskar bus, han och storasyster kan leka så himla bra ibland så man blir bara sittande och lyssnar på dem.

    När det gäller tandborstningen så tycker jag tipset om att låta henne borsta dina tänder under tiden. Det brukar fungera på Olle. Låt henne välja tandkräm och tandborste när ni handlar, det kanske är någon hon tycker ser rolig ut. Jag vet egentligen inte eftersom båda mina barn varit väldigt behändiga när det gäller tandborstning...hoppas verkligen att det håller i sig.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    Trotsigt är bara förnamnet ;)

    Här skriks det och gapas om det mesta och får hon inte som hon vill, eller ibland när hon får som hon vill också så lägger hon sig bara ner på marken och gallskriker... Jättekul, det händer oftast när vi är ute och går och hon inte kan bestämma om hon vill åka vagn eller gå.

    Tandborstningen fungerar inte här heller men tandläkarna vi har varit hos säger att huvudsaken är att hon får lite tandkräm i munnen så vi tar det lugnt.

    Kram!
    JEMA m Elias 0312, Sofia 0510 & Felix 0706

    Jag försöker skriva lite om hur man överlever livet när allt är lite för mycket i min blogg: jemaochlivet.blogg.se titta gärna in!

    Sofia har LCH och behandlas med kortison och cellgifter. Läs om LCH på www.sos.se och sök på LCH.
  10. 5
    Trotsigt är bara förnamnet ;) Här skriks det och gapas om det mesta och får hon inte som hon vill, eller ibland när hon får som hon vill också så lägger hon sig bara ner på marken och gallskriker... Jättekul, det händer oftast när vi är ute och går och hon inte kan bestämma om hon vill åka vagn eller gå.

    Tandborstningen fungerar inte här heller men tandläkarna vi har varit hos säger att huvudsaken är att hon får lite tandkräm i munnen så vi tar det lugnt.

    Kram!

Liknande trådar

  1. Hur långa är era 2åringar?
    By Sofia_N in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 22:10
  2. mina 2åringar,,
    By challanb in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-16, 19:01
  3. Grattis alla 2åringar!
    By Zinita in forum _05 Höstbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 08:40
  4. Trots så det står härliga till
    By Mitzie in forum _0401 Januaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 11:37
  5. Dessa 2åringar...
    By Nettikan in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 04:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar