Imorgon gäller det......
Allvarligt sjuka
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    Imorgon gäller det......

    Imorgon skall vi tillbaka till Thorax på KS för att (förhoppningsvis....) få den fullständiga bilden av mammas lungcancer - spridd eller inte = operation eller strålning.... Det känns så fruktansvärt ödesdigert! Det har varit en osannolik cirkus den senaste tiden. Vid läkarbesöket den 17 oktober (då vi trodde att vi skulle få den fulla bilden) berättade läkaren att det fanns indikation på spridning och att man måste göra en mediastinoskopi (operation där de går in i halsgropen och ner och tar prover på lymfkörtlarna mellan lungorna) för att se om det faktiskt skett en spridning. Vid detta besök försökte jag trycka på att vi känner att tiden är en kritisk faktor och att vi vill att man skall snabba på processen (då hade det gått 2 mån efter att man först såg fläcken på höger lunga) Läkaren tittade lite överseende på mig och sade att vi måste förstå att det inte är bakterier vi har att göra med, så tiden är inte så viktig.... (!!??) Det kändes verkligen som ett hån. INGEN kan säga exakt när cancerförloppet går in i olika kritiska stadier vad gäller spridning etc. Dagen därpå ringer hon och berättar att det nog kommer att dra ut på tiden lite för det finns inga tider för mamma att genomföra mediastinoskopin (!!!) Jag blev otroligt upprörd och ringde min kontakt på Lungcancerföreningen Stödet som just då satt bredvid chefen för lungkliniken på Thorax samt kontaktsjuksköterskan. De drog genast igång en process och 2 timmar senare ringde man från Huddinge och sade att mamma fått en tid där redan på måndagen med operation på tisdagen - fantastiskt! Förra tisdagen genomfördes operationen och läkaren sade att de begärt snabbsvar vilket innebar att vi skulle ha ett svar senast på fredagen samma vecka. När vi däremot hade kontakt med KS så sade de att det nog inte är så sannolikt - suck! Mycket riktigt - vi får inte svar förrän i morgon. För några veckor sedan hade de även bokat in en lungscintigrafi i måndags där de skulle kolla kapaciteten i vänster lunga så att de vet om mamma klarar sig på bara den om operation blir aktuellt. När hon kom dit i måndags beklagade de att de tyvärr inte hade de isotoper inne som behövdes för att genomföra undersökningen - de skulle komma tidigast om en vecka, så de kunde bara genomföra delar av undersökningen (man undrar ju vad det är för struktur och ordning på det där stället.....!!) Även då blev jag vansinning och till slut ringde läkaren upp mig och lät allmänt irriterad - återigen så hänvisade hon till att det inte är bakterier vi har att göra med (vilket hån - bakterier ter sig som en dröm i detta sammanhang!!!) Dessutom sade hon att vi skulle ändå inte kunna få en operation samma vecka minsann osv osv. Hon är så otroligt oempatisk och kall! Fattar hon inte att vi är livrädda för att förlora vår älskade mamma, mormor och fru!!?? Imorgon skall vi som sagt dit och få "domen". TÄÄÄÄNK om det skulle vara så osannolikt fantastiskt att det faktiskt inte skett en spridning och man kommer att kunna operera bort lungan - sjukt att man kan tycka att det är ett bra alternativ, men det är det bästa av två hemska alternativ..... Jag har försökt att inte hoppas på det bästa, men det är svårt att låta bli. Jag kommer att bli såååå ledsen om det spridit sig - det känns som en dödsdom i så fall.... :-(

    Tack för att ni orkat läsa allt detta svammel - det är så skönt att ni finns härinne - tack och håll gärna en liten tumme i morgon.....

    Kramar Maria
  2. 1
    Imorgon gäller det...... Imorgon skall vi tillbaka till Thorax på KS för att (förhoppningsvis....) få den fullständiga bilden av mammas lungcancer - spridd eller inte = operation eller strålning.... Det känns så fruktansvärt ödesdigert! Det har varit en osannolik cirkus den senaste tiden. Vid läkarbesöket den 17 oktober (då vi trodde att vi skulle få den fulla bilden) berättade läkaren att det fanns indikation på spridning och att man måste göra en mediastinoskopi (operation där de går in i halsgropen och ner och tar prover på lymfkörtlarna mellan lungorna) för att se om det faktiskt skett en spridning. Vid detta besök försökte jag trycka på att vi känner att tiden är en kritisk faktor och att vi vill att man skall snabba på processen (då hade det gått 2 mån efter att man först såg fläcken på höger lunga) Läkaren tittade lite överseende på mig och sade att vi måste förstå att det inte är bakterier vi har att göra med, så tiden är inte så viktig.... (!!??) Det kändes verkligen som ett hån. INGEN kan säga exakt när cancerförloppet går in i olika kritiska stadier vad gäller spridning etc. Dagen därpå ringer hon och berättar att det nog kommer att dra ut på tiden lite för det finns inga tider för mamma att genomföra mediastinoskopin (!!!) Jag blev otroligt upprörd och ringde min kontakt på Lungcancerföreningen Stödet som just då satt bredvid chefen för lungkliniken på Thorax samt kontaktsjuksköterskan. De drog genast igång en process och 2 timmar senare ringde man från Huddinge och sade att mamma fått en tid där redan på måndagen med operation på tisdagen - fantastiskt! Förra tisdagen genomfördes operationen och läkaren sade att de begärt snabbsvar vilket innebar att vi skulle ha ett svar senast på fredagen samma vecka. När vi däremot hade kontakt med KS så sade de att det nog inte är så sannolikt - suck! Mycket riktigt - vi får inte svar förrän i morgon. För några veckor sedan hade de även bokat in en lungscintigrafi i måndags där de skulle kolla kapaciteten i vänster lunga så att de vet om mamma klarar sig på bara den om operation blir aktuellt. När hon kom dit i måndags beklagade de att de tyvärr inte hade de isotoper inne som behövdes för att genomföra undersökningen - de skulle komma tidigast om en vecka, så de kunde bara genomföra delar av undersökningen (man undrar ju vad det är för struktur och ordning på det där stället.....!!) Även då blev jag vansinning och till slut ringde läkaren upp mig och lät allmänt irriterad - återigen så hänvisade hon till att det inte är bakterier vi har att göra med (vilket hån - bakterier ter sig som en dröm i detta sammanhang!!!) Dessutom sade hon att vi skulle ändå inte kunna få en operation samma vecka minsann osv osv. Hon är så otroligt oempatisk och kall! Fattar hon inte att vi är livrädda för att förlora vår älskade mamma, mormor och fru!!?? Imorgon skall vi som sagt dit och få "domen". TÄÄÄÄNK om det skulle vara så osannolikt fantastiskt att det faktiskt inte skett en spridning och man kommer att kunna operera bort lungan - sjukt att man kan tycka att det är ett bra alternativ, men det är det bästa av två hemska alternativ..... Jag har försökt att inte hoppas på det bästa, men det är svårt att låta bli. Jag kommer att bli såååå ledsen om det spridit sig - det känns som en dödsdom i så fall.... :-(

    Tack för att ni orkat läsa allt detta svammel - det är så skönt att ni finns härinne - tack och håll gärna en liten tumme i morgon.....

    Kramar Maria
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2

    Jag ska...

    hålla en tumme imorgon och framförallt tänka på er. Det är inte lätt med alla turer och olika besked inom sjukvården. Hoppas på det bästa imorgon! *kram*
    Lycka är en resa inte en destination.
  4. 2
    Jag ska... hålla en tumme imorgon och framförallt tänka på er. Det är inte lätt med alla turer och olika besked inom sjukvården. Hoppas på det bästa imorgon! *kram*
  5. Höstlöv
    #3
    Ledsamt att ni fått problem, men glöm inte att det finns många som, liksom ni, är på läkaren och önskar snabba resultat för sina anhöriga.

    Jag tror inte att en oempatisk människa väljer läkare som sitt yrke och speciellt inte ett område som är förenat med så mycket känslor som cancer.
  6. 3
    Ledsamt att ni fått problem, men glöm inte att det finns många som, liksom ni, är på läkaren och önskar snabba resultat för sina anhöriga.

    Jag tror inte att en oempatisk människa väljer läkare som sitt yrke och speciellt inte ett område som är förenat med så mycket känslor som cancer.

Liknande trådar

  1. imorgon gäller det!!
    By Virriga Vimsa in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 21:38
  2. Imorgon gäller det
    By riesen in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 14:46
  3. Imorgon gäller det..!
    By Karina1977 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 18:39
  4. Imorgon gäller det!!!
    By Åsuss in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 14:14
  5. Imorgon gäller det (OT)
    By Ell_H in forum Vikt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 07:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar