Jag vill veta ALLT om
Komplikationer
  1. Medlem sedan
    May 1998
    #1

    Jag vill veta ALLT om

    vad som kan gå fel avs vändningsförsök. och att föda sätesbjudning vaginalt! Allt allt allt - risker, komplikationer.

    Min bebis ligger i säte med benen raka och fötterna i huvudhöjd uppe vid högra revbenen. Jag är inte säker på att ett vändningsförsök är tillräckligt riskfritt och vill ju helst föda vaginalt maa konvalecens efter snitt.

    Hoppas på svar!
  2. 1
    Jag vill veta ALLT om vad som kan gå fel avs vändningsförsök. och att föda sätesbjudning vaginalt! Allt allt allt - risker, komplikationer.

    Min bebis ligger i säte med benen raka och fötterna i huvudhöjd uppe vid högra revbenen. Jag är inte säker på att ett vändningsförsök är tillräckligt riskfritt och vill ju helst föda vaginalt maa konvalecens efter snitt.

    Hoppas på svar!
  3. Maria m 3
    #2

    Svåra val...

    Det som kan "gå fel" är väl att det tillstöter någon form av komplikation (typ blödning) som gör att förlossningen måste sättas igång direkt, detta torde dock vara mkt ovanligt. Jag gjorde ett vändningsförsök men det var obehagligt, dottern satt stenhårt fast o Bricanylen gav hjärtklappning. För min del blev det inte aktuellt med vaginal förlossning i säte, den läkaren som jag gick till sa att risken för barnet var mindre vid snitt o min moster som fick min kusin i säte minns det som en hemsk upplevelse...
    Jämför jag konvalecens efter mitt snitt o efter min vaginala förlossning (barn nr 2) så var det betydligt lättare efter snittet, mitt underliv blir sig nog aldrig likt igen efter den vag förlossn ...
  4. 2
    Svåra val... Det som kan "gå fel" är väl att det tillstöter någon form av komplikation (typ blödning) som gör att förlossningen måste sättas igång direkt, detta torde dock vara mkt ovanligt. Jag gjorde ett vändningsförsök men det var obehagligt, dottern satt stenhårt fast o Bricanylen gav hjärtklappning. För min del blev det inte aktuellt med vaginal förlossning i säte, den läkaren som jag gick till sa att risken för barnet var mindre vid snitt o min moster som fick min kusin i säte minns det som en hemsk upplevelse...
    Jämför jag konvalecens efter mitt snitt o efter min vaginala förlossning (barn nr 2) så var det betydligt lättare efter snittet, mitt underliv blir sig nog aldrig likt igen efter den vag förlossn ...
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3

    Föda i säte...

    Jag födde mitt första barn i säte och jag har en mycket positiv upplevelse av det.
    Det gjordes ett vändningsförsök som misslyckades, hon satt stenhårt på plats. Det jag inte gillade med det var mest oro för att det skulle sätta igång och att jag skulle föda, strax innan nyår. Själv vändingsförsöket gjorde ont i magen, fick ett blåmärke där dotterns huvud var. Annars var allt okej och jag var väl omhändertagen.
    Jag krävde en bäckenmåttsmätning och en sådan gjordes. Jag ville föda vaginalt, om det gick. Jag är "stor" inuti och det skulle gå om det var en normalstor bebis.
    Fick tid för snitt, för man ville inte att bebisen skulle bli för stor. Men min dotter ville ut själv. Allt gick superbra, var 2 barnmorskor där, en läkare (som fick kalla in ytterligare en, eftersom det var en kompis till oss) och så en barnläkare. Mycket god koll på mig och bebisen alltså.
    De komplikationer som kan uppstå är att förlossningen kan ta längre tid än om barnet har huvudet ner. Min tog från första värk till bebis i famnen 8 timmar. Om bebisen av någon anledning fastnar är det inte bra, för navelsträngen sitter då fast och kan inte ge näring. Mer än så vet jag inte.
    Be att få prata med en läkare, som kan ge dig information om både för och nackdelar. Här är det så att man blir snittad om man har ett barn i säte. Jag gick emot strömmen och är så glad för det. Men det är jag!
  6. 3
    Föda i säte... Jag födde mitt första barn i säte och jag har en mycket positiv upplevelse av det.
    Det gjordes ett vändningsförsök som misslyckades, hon satt stenhårt på plats. Det jag inte gillade med det var mest oro för att det skulle sätta igång och att jag skulle föda, strax innan nyår. Själv vändingsförsöket gjorde ont i magen, fick ett blåmärke där dotterns huvud var. Annars var allt okej och jag var väl omhändertagen.
    Jag krävde en bäckenmåttsmätning och en sådan gjordes. Jag ville föda vaginalt, om det gick. Jag är "stor" inuti och det skulle gå om det var en normalstor bebis.
    Fick tid för snitt, för man ville inte att bebisen skulle bli för stor. Men min dotter ville ut själv. Allt gick superbra, var 2 barnmorskor där, en läkare (som fick kalla in ytterligare en, eftersom det var en kompis till oss) och så en barnläkare. Mycket god koll på mig och bebisen alltså.
    De komplikationer som kan uppstå är att förlossningen kan ta längre tid än om barnet har huvudet ner. Min tog från första värk till bebis i famnen 8 timmar. Om bebisen av någon anledning fastnar är det inte bra, för navelsträngen sitter då fast och kan inte ge näring. Mer än så vet jag inte.
    Be att få prata med en läkare, som kan ge dig information om både för och nackdelar. Här är det så att man blir snittad om man har ett barn i säte. Jag gick emot strömmen och är så glad för det. Men det är jag!
  7. anonymt namn
    #4

    Jag måste vara ärlig

    och avråda dig. Jag har fött tre barn, varav ett i säte. Jag har haft "lätta" förlossningar med de två vanliga (huvudet först). Med sätesbjudningen uppstod komplikationer som jag inte ens kände till. Det är lite svårt för mig att skriva om men försöker.... Mitt barn blev viktskattat till mindre än vad som visade sig vara fallet. Jag fick ligga i gynställning hela förlossningen med krystimpulser från början. Massa värkstimulerande och blev ordentligt klippt (mkt obehagligt). Om förlossningsmott är full, d v s alla barnmorskor och läkare har fullt upp så får man kanske inte det utlovade stödet. I sätesförlossningar kan barnen fastna ex slå upp armarna. I mitt fall fick dom inte tag på narkosläkaren när det behövdes. Det är ökad risk för syrebrist vid säte och man brukar avråda förstföderskor numera. Man ska vara medveten om att få föder i säte numera därför kan man inte vara säker på att förlossningspersonalen har erfarenheten som krävs. Jag ångrade verkligen att vi inte gjorde kejsarsnitt.
  8. 4
    Jag måste vara ärlig och avråda dig. Jag har fött tre barn, varav ett i säte. Jag har haft "lätta" förlossningar med de två vanliga (huvudet först). Med sätesbjudningen uppstod komplikationer som jag inte ens kände till. Det är lite svårt för mig att skriva om men försöker.... Mitt barn blev viktskattat till mindre än vad som visade sig vara fallet. Jag fick ligga i gynställning hela förlossningen med krystimpulser från början. Massa värkstimulerande och blev ordentligt klippt (mkt obehagligt). Om förlossningsmott är full, d v s alla barnmorskor och läkare har fullt upp så får man kanske inte det utlovade stödet. I sätesförlossningar kan barnen fastna ex slå upp armarna. I mitt fall fick dom inte tag på narkosläkaren när det behövdes. Det är ökad risk för syrebrist vid säte och man brukar avråda förstföderskor numera. Man ska vara medveten om att få föder i säte numera därför kan man inte vara säker på att förlossningspersonalen har erfarenheten som krävs. Jag ångrade verkligen att vi inte gjorde kejsarsnitt.

Liknande trådar

  1. Vill veta ALLT om hur
    By annicaswe in forum Många barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 11:12
  2. Vill veta allt!
    By Majsan 72 in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 16:42
  3. Vill veta ALLT om EDA
    By MamaMia76 in forum Förlossning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 14:10
  4. Vill veta allt
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 21:24
  5. Jag vill veta ALLT!!
    By Snart Schäferägare in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 15:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar