Harklingar - tics hos 5-åring
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Harklingar - tics hos 5-åring

    Hej

    Vår 5-åring har börjat harkla sig när han sitter still, som tex när han tittar på TV, lyssnar på bok osv. Detta har pågått en dryg vecka, och vi funderar på vad vi kan göra? Ska man ringa typ BUP och fråga? Eller är det att överreagera?

    I övrigt skulle jag bedöma att han ganska vanlig, och normal. Han har inga koncentrationssvårigheter, gott om kompisar, bra tal, sover tungt, bra motorik osv. Har inte förändrats i humöret heller utan är inne i en ganska harmonisk period.

    Kan dessa tics ha ett samband med en jobbig famijlesituation i övrigt? Min man är deprimerad, och jag gravid... (

    Tips och råd? Vad skulle du gjort?

    /kram
  2. 1
    Harklingar - tics hos 5-åring Hej

    Vår 5-åring har börjat harkla sig när han sitter still, som tex när han tittar på TV, lyssnar på bok osv. Detta har pågått en dryg vecka, och vi funderar på vad vi kan göra? Ska man ringa typ BUP och fråga? Eller är det att överreagera?

    I övrigt skulle jag bedöma att han ganska vanlig, och normal. Han har inga koncentrationssvårigheter, gott om kompisar, bra tal, sover tungt, bra motorik osv. Har inte förändrats i humöret heller utan är inne i en ganska harmonisk period.

    Kan dessa tics ha ett samband med en jobbig famijlesituation i övrigt? Min man är deprimerad, och jag gravid... (

    Tips och råd? Vad skulle du gjort?

    /kram
  3. Medlem sedan
    Apr 2007
    #2
    Avvakta. Tics har de allra flesta av och till i livet och visst kan det vara en reaktion på det som sker och att han "avlastar" sig själv genom harklingarna. Har han inga andra tecken på bokstavsproblematik så tycker jag lugnt du kan se tiden an. Håller ticsen i sig sammanhängande under längre tidsperiod kan du höra med BuP men då det bara pågått en vecka tycker jag du ska försöka ta det med ro.
  4. 2
    Avvakta. Tics har de allra flesta av och till i livet och visst kan det vara en reaktion på det som sker och att han "avlastar" sig själv genom harklingarna. Har han inga andra tecken på bokstavsproblematik så tycker jag lugnt du kan se tiden an. Håller ticsen i sig sammanhängande under längre tidsperiod kan du höra med BuP men då det bara pågått en vecka tycker jag du ska försöka ta det med ro.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Jag skulle ha avvaktat. Många barn har perioder av tics, utan att det behöver bli ett bestående tillstånd.

    Till Tourettes-svårigheterna (som väl är vad du funderar kring) ingår ofta en hel massa andra svårigheter med bl a tvång, även om det "bara" krävs ihållande tics av skilda slag (motoriska och vokala) för att uppfylla diagnoskriterierna.

    Bra läsning om Tourettes syndrom finns här:
    http://www.lul.se/templates/page____1102.aspx

    Blir ticsen däremot ihållande, tycker jag att ni ska kontakta BUP.
  6. 3
    Jag skulle ha avvaktat. Många barn har perioder av tics, utan att det behöver bli ett bestående tillstånd.

    Till Tourettes-svårigheterna (som väl är vad du funderar kring) ingår ofta en hel massa andra svårigheter med bl a tvång, även om det "bara" krävs ihållande tics av skilda slag (motoriska och vokala) för att uppfylla diagnoskriterierna.

    Bra läsning om Tourettes syndrom finns här:
    http://www.lul.se/templates/page____1102.aspx

    Blir ticsen däremot ihållande, tycker jag att ni ska kontakta BUP.
  7. Medlem sedan
    Oct 1999
    #4

    Läser psykiatri just nu och

    jag håller med ovanstående...tics hos barn i den åldern är inte alls ovanligt och de går i de allra flesta fall över av sig själva så jag skulle avvakta. Men samtidigt hålla ögonen på sonen om han upplever att det är jobbigt i familjen just nu...
  8. 4
    Läser psykiatri just nu och jag håller med ovanstående...tics hos barn i den åldern är inte alls ovanligt och de går i de allra flesta fall över av sig själva så jag skulle avvakta. Men samtidigt hålla ögonen på sonen om han upplever att det är jobbigt i familjen just nu...

Liknande trådar

  1. Nya tics...
    By ar72 in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 20:30
  2. Tics?
    By _stina_s_ in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 11:01
  3. Tics
    By Furiosa* in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 19:23
  4. Tics
    By Orolig mamma in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 14:21
  5. Tics?
    By mamma36 in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 19:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar