Aldrig Malta el USA med EF?
Tonåringar
  1. Kajan1
    #1

    Aldrig Malta el USA med EF?

    Nån som såg Uppdrag granskning om språkresor med EF? Iaf tyckte jag att alla föräldrar borde undvika att skicka sina barn på språkresa till Malta. Åldersgräns 16 år för att dricka alkohol och ingen verkade kolla, så det går bra om man är 14 el 15 också. Rena festar- och suparresan och EFs löften om att skicka hem ungdomar som dricker är tomma.

    När det gäller USA är det tvärtom att EF hotar med att skicka hem eleverna från deras "High school year" om de inte kommer överens med familjen. Ingen vidare koll på värdfamiljerna och EF-repr ser alla konflikter som enbart svenska ungdomars fel. Vid konflikt bryr sig inte ens EF om att komma hem till familjen. Vid byte får ungdomarna skriva på ett kontrakt där de tar på sig skulden och lovar att aldrig berätta vad som hänt för andra.

    Sen var det flickan som hamnade i en familj där man hade giftormar i kyrkan och pojken som blev anklagad för våldtäkt för att han hånglat med en 18-årig tjej. Vid hemkomsten behövde tjejen psykoterapi för att komma över "bästa året i ditt liv".

    Intessanta kommentarer på diskussionssidan också: http://forum.svt.se/jive/svt/forum.j...ID=913&start=0

    Tur för dottern att hon redan varit på språkresa i England (iaf inte på Malta), efter det här hade jag verkligen dragit öronen åt mig. Vad tycker ni?
  2. 1
    Aldrig Malta el USA med EF? Nån som såg Uppdrag granskning om språkresor med EF? Iaf tyckte jag att alla föräldrar borde undvika att skicka sina barn på språkresa till Malta. Åldersgräns 16 år för att dricka alkohol och ingen verkade kolla, så det går bra om man är 14 el 15 också. Rena festar- och suparresan och EFs löften om att skicka hem ungdomar som dricker är tomma.

    När det gäller USA är det tvärtom att EF hotar med att skicka hem eleverna från deras "High school year" om de inte kommer överens med familjen. Ingen vidare koll på värdfamiljerna och EF-repr ser alla konflikter som enbart svenska ungdomars fel. Vid konflikt bryr sig inte ens EF om att komma hem till familjen. Vid byte får ungdomarna skriva på ett kontrakt där de tar på sig skulden och lovar att aldrig berätta vad som hänt för andra.

    Sen var det flickan som hamnade i en familj där man hade giftormar i kyrkan och pojken som blev anklagad för våldtäkt för att han hånglat med en 18-årig tjej. Vid hemkomsten behövde tjejen psykoterapi för att komma över "bästa året i ditt liv".

    Intessanta kommentarer på diskussionssidan också: http://forum.svt.se/jive/svt/forum.j...ID=913&start=0

    Tur för dottern att hon redan varit på språkresa i England (iaf inte på Malta), efter det här hade jag verkligen dragit öronen åt mig. Vad tycker ni?
  3. Anonym
    #2
    Personligen så kommer jag ALDRIG att skicka mina barn på språkresa.
    Jag var själv på språkresa och då var det superhäftigt men när man blev vuxen och tänker tillbaka så blir jag rädd.
    Och nu när världen blivit ännu tuffare så skulle jag absolut inte skicka iväg barnen.
  4. 2
    Personligen så kommer jag ALDRIG att skicka mina barn på språkresa.
    Jag var själv på språkresa och då var det superhäftigt men när man blev vuxen och tänker tillbaka så blir jag rädd.
    Och nu när världen blivit ännu tuffare så skulle jag absolut inte skicka iväg barnen.
  5. Anna R
    #3
    Nej, språkresa blir det inte för våra barn.
    Det var uppe till diskussion förra året då dottern ville följa med sina kompisar till Malta. Men att åka till ett engelskspråkigt land ger ingenting eftersom våra barn redan pratar flytande engelska. Franska eller spanska skulle det vara i såfall.

    Dotterns kompisar kom hem i somras efter 3 veckors festande på Malta. Den ena hade så grava abstinensbesvär att de fick söka sjukvård för henne.

    Så nej, språkresor är inte aktuellt här.
  6. 3
    Nej, språkresa blir det inte för våra barn.
    Det var uppe till diskussion förra året då dottern ville följa med sina kompisar till Malta. Men att åka till ett engelskspråkigt land ger ingenting eftersom våra barn redan pratar flytande engelska. Franska eller spanska skulle det vara i såfall.

    Dotterns kompisar kom hem i somras efter 3 veckors festande på Malta. Den ena hade så grava abstinensbesvär att de fick söka sjukvård för henne.

    Så nej, språkresor är inte aktuellt här.
  7. Medlem sedan
    Aug 2000
    #4

    ja och nej

    Språkresa till Malta skulle jag inte heller skicka mina barn till. Men utbytesår i USA, det har vår dotter deltagit i genom EF. Hon åkte samtidigt med tjejen i tv, i samma plan. Nu gick det inte riktigt lika illa för vår dotter, men det var definitivt inte bra! Så visst känner vi oss lurade. Hon hade ingen värdfamilj när hon anlände, och fick sedan en familj som inte alls hade tänkt att ha en utbytis, men tog henne för att kontaktpersonen vädjade. Familjen i sig var helt ok, de var normala och ganska trevliga. Men de hade inte tid med henne, hon fick klara sig själv i princip, de bodde också utanför samhället i bushen, var religiösa fast inte fanatiska. inget av hennes önskemål som hon hade skrivit om (intressen osv.) blev uppfyllda, hela hennes personliga presentation tappades bort, familjen har aldrig fått den, inte heller kontaktpersonen. Kontaktpersonen var värdelös, tog kontakt med dottern två gånger under året, och när hon mådde dåligt i familjen så var kontaktpersonen på familjens sida och hotade med att hon skulle bli tvungen att byta skola.
    Nu är vår dotter en stark och självständig tjej så hon kunde se allt i positiv ljus och känner ändå att detta var ett bra år, hon fick vänner och hade jätte roligt också och fick vara med på många fina och spännande upplevelser, men grundkänslan är att det var inte vad vi trodde att det skulle vara, vi är besvikna med tanke på hur mycket vi betalade. Sedan finns det väl en del som har lyckan att hamna i en superbra familj (dotterns kompis t ex som åkte nu i år), men dottern kände många som hade det jättejobbigt. Det är total lotteri, så ÅK INTE MED EF, eller med STS eller Explorica för den delen heller!! Möjligtvis med Rotary eller Youth For Understanding.
  8. 4
    ja och nej Språkresa till Malta skulle jag inte heller skicka mina barn till. Men utbytesår i USA, det har vår dotter deltagit i genom EF. Hon åkte samtidigt med tjejen i tv, i samma plan. Nu gick det inte riktigt lika illa för vår dotter, men det var definitivt inte bra! Så visst känner vi oss lurade. Hon hade ingen värdfamilj när hon anlände, och fick sedan en familj som inte alls hade tänkt att ha en utbytis, men tog henne för att kontaktpersonen vädjade. Familjen i sig var helt ok, de var normala och ganska trevliga. Men de hade inte tid med henne, hon fick klara sig själv i princip, de bodde också utanför samhället i bushen, var religiösa fast inte fanatiska. inget av hennes önskemål som hon hade skrivit om (intressen osv.) blev uppfyllda, hela hennes personliga presentation tappades bort, familjen har aldrig fått den, inte heller kontaktpersonen. Kontaktpersonen var värdelös, tog kontakt med dottern två gånger under året, och när hon mådde dåligt i familjen så var kontaktpersonen på familjens sida och hotade med att hon skulle bli tvungen att byta skola.
    Nu är vår dotter en stark och självständig tjej så hon kunde se allt i positiv ljus och känner ändå att detta var ett bra år, hon fick vänner och hade jätte roligt också och fick vara med på många fina och spännande upplevelser, men grundkänslan är att det var inte vad vi trodde att det skulle vara, vi är besvikna med tanke på hur mycket vi betalade. Sedan finns det väl en del som har lyckan att hamna i en superbra familj (dotterns kompis t ex som åkte nu i år), men dottern kände många som hade det jättejobbigt. Det är total lotteri, så ÅK INTE MED EF, eller med STS eller Explorica för den delen heller!! Möjligtvis med Rotary eller Youth For Understanding.
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    ingen språkresa här heller. Dottern har åkt utomlands två ggr och ska iväg igen i vår, men då är det sportläger som gäller.
    Jag tror inte att man lär sig ett dugg på att åka iväg och festa ett par veckor, men jag tror inte att det är så farligt heller. Man känner ju sin egen ungdom och vet vad de kan hantera.
    Vad gäller USA så vill jag gärna skicka dottern dit eller till något annat land, men efter gymnasiet, så att de kan bo självständigt och läsa på college.
    Jag tror att min självständiga dotter, som redan haft en pojkvän i ett år, skulle ha svårt att anpassa sig till amerikanskt familjeliv (skrattar vid tanken faktiskt). Amerikanska tonåringar är ofta så barnsliga.
  10. 5
    ingen språkresa här heller. Dottern har åkt utomlands två ggr och ska iväg igen i vår, men då är det sportläger som gäller.
    Jag tror inte att man lär sig ett dugg på att åka iväg och festa ett par veckor, men jag tror inte att det är så farligt heller. Man känner ju sin egen ungdom och vet vad de kan hantera.
    Vad gäller USA så vill jag gärna skicka dottern dit eller till något annat land, men efter gymnasiet, så att de kan bo självständigt och läsa på college.
    Jag tror att min självständiga dotter, som redan haft en pojkvän i ett år, skulle ha svårt att anpassa sig till amerikanskt familjeliv (skrattar vid tanken faktiskt). Amerikanska tonåringar är ofta så barnsliga.
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6
    Jag är en big fan av Janne Josefsson men gudarna ska veta att den mannen är enormt skicklig på att vinkla reportage. Det är många, väldigt många, ungdomar som reser på såväl semesterveckor som på språkresor. Barn mognar olika fort och bland alla mina elever skulle jag säga att en del skulle aldrig klara av det (arton fyllda till trots) medan andra är fullt kompetenta att klara av det långt tidigare.

    Jag tror faktiskt inte att det har med vare sig EF som företag eller språkresor som sådant att göra utan som sagt att barn mognar olika snabbt. Min lillebror vantrivdes på språkresan, själv älskade jag den (och friheten) och for tillbaka till samma familj för att semestra och jobba under flera lov därefter.
  12. 6
    Jag är en big fan av Janne Josefsson men gudarna ska veta att den mannen är enormt skicklig på att vinkla reportage. Det är många, väldigt många, ungdomar som reser på såväl semesterveckor som på språkresor. Barn mognar olika fort och bland alla mina elever skulle jag säga att en del skulle aldrig klara av det (arton fyllda till trots) medan andra är fullt kompetenta att klara av det långt tidigare.

    Jag tror faktiskt inte att det har med vare sig EF som företag eller språkresor som sådant att göra utan som sagt att barn mognar olika snabbt. Min lillebror vantrivdes på språkresan, själv älskade jag den (och friheten) och for tillbaka till samma familj för att semestra och jobba under flera lov därefter.
  13. Medlem sedan
    Jul 2007
    #7
    Såg inte reportaget men har alltid tycket språkresor verkar förfärliga. Why on earth skulle man vilja resa så? När jag var tonåring var det för mesar som inte klarade att resa själva och nuförtiden reser ju varenda kotte så det måste väl vara så i än högre grad? Språkstudier utomlands ja, språkresa nej.
  14. 7
    Såg inte reportaget men har alltid tycket språkresor verkar förfärliga. Why on earth skulle man vilja resa så? När jag var tonåring var det för mesar som inte klarade att resa själva och nuförtiden reser ju varenda kotte så det måste väl vara så i än högre grad? Språkstudier utomlands ja, språkresa nej.
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8

    amerikanskt familjeliv

    ja, vad ska man säga! det var en stor del av upplevelsen! och min dotter har också länge varit självständig och haft pojkvän i flera år. Hon lyckades dock anpassa sig, med viss klagan, till hemkomst kl 23.00 (hon är 18) och andra extrem-regler. Det varierar ju lite i olika familjer, men är ändå extremt jämfört med vårt liv här. Speciellt när familjerna är religiösa. Det svåra tyckte hon var att hennes skolkompisar var väldigt "konservativa" och en hel del av dem accepterade tillexempel inte homosexuella. Sedan fanns det de som gick över totalt och festade och knarkade och hade sig. Men, det är värdmamma och värdpappa som bestämmer allt, t o m hur man får klä sig. För att inte tala om de extrema klädreglerna och andra reglerna i skolan. Men, det vidgade vyerna och hon uppskattar Sverige idag jätte mycket. Sverige framstår som ett mycket modernt, framåt och intellligent land!
  16. 8
    amerikanskt familjeliv ja, vad ska man säga! det var en stor del av upplevelsen! och min dotter har också länge varit självständig och haft pojkvän i flera år. Hon lyckades dock anpassa sig, med viss klagan, till hemkomst kl 23.00 (hon är 18) och andra extrem-regler. Det varierar ju lite i olika familjer, men är ändå extremt jämfört med vårt liv här. Speciellt när familjerna är religiösa. Det svåra tyckte hon var att hennes skolkompisar var väldigt "konservativa" och en hel del av dem accepterade tillexempel inte homosexuella. Sedan fanns det de som gick över totalt och festade och knarkade och hade sig. Men, det är värdmamma och värdpappa som bestämmer allt, t o m hur man får klä sig. För att inte tala om de extrema klädreglerna och andra reglerna i skolan. Men, det vidgade vyerna och hon uppskattar Sverige idag jätte mycket. Sverige framstår som ett mycket modernt, framåt och intellligent land!
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9
    Jag kan iofs tycka att det går väl långt i sverige ibland, att ungdomar från alltför tidig ålder släpps utan vuxet stöd och ledning... Kan man hitta något "lagom" land ;-)
  18. 9
    Jag kan iofs tycka att det går väl långt i sverige ibland, att ungdomar från alltför tidig ålder släpps utan vuxet stöd och ledning... Kan man hitta något "lagom" land ;-)
  19. Medlem sedan
    Jun 1998
    #10
    Vi har just beställt en språkresa med STS för vår son som fyller 15 år nästa sommar - han åker alltså efter åttan. Dock valde vi campusmodellen och inte värdfamilj. Såvitt jag kan bedöma är upplägget både seriöst och ambitiöst. Sedan är det förstås otroligt olika hur ungdomarna hanterar situationen som sådan.
  20. 10
    Vi har just beställt en språkresa med STS för vår son som fyller 15 år nästa sommar - han åker alltså efter åttan. Dock valde vi campusmodellen och inte värdfamilj. Såvitt jag kan bedöma är upplägget både seriöst och ambitiöst. Sedan är det förstås otroligt olika hur ungdomarna hanterar situationen som sådan.
  21. Medlem sedan
    Jun 1998
    #11
    Till Kalifornien (imt)
  22. 11
    Till Kalifornien (imt)
  23. Kajan1
    #12
    Varför inte hela familjen på språkresa förresten? Mamma och pappa på "brush-up-kurs" och barnet på sin språkskola. Sen bor alla tillsammans.

    Kanske inget för en 16-åring men för yngre barn. Utan mamma och pappa, ingen språkresa.

    Vi funderade på det men tyckte det blev för dyrt. Så det blev ingen språkresa alls det året. Efter ett par år åkte dottern ensam.
  24. 12
    Varför inte hela familjen på språkresa förresten? Mamma och pappa på "brush-up-kurs" och barnet på sin språkskola. Sen bor alla tillsammans.

    Kanske inget för en 16-åring men för yngre barn. Utan mamma och pappa, ingen språkresa.

    Vi funderade på det men tyckte det blev för dyrt. Så det blev ingen språkresa alls det året. Efter ett par år åkte dottern ensam.
  25. Medlem sedan
    Aug 2000
    #13

    svar

    både min dotter och hennes kusin i Finland som åkte samtidigt fick problem, för att inte tala om de väldigt många andra som har fått det. Det största problemet är att det finns så många oseriösa kontaktpersoner i USA. De tar inte sitt ansvar alls, ingen kontakt med studenterna, ingen koll på värdfamiljerna, de lyckas helt enkelt inte ens hitta lämpliga värdfamiljer, men tar ändå emot ungdomarna eftersom EF trycker på. Kusinen hamnade i en riktig problemfamilj, där hela familjen bråkade sinsemellan. Sedan hittade hon själv en familj, morföräldrar till en klasskamrat, som tog henne. Men de var så gamla och fattiga att de kunde inte göra något med henne överhuvudtaget, hon tog hand om dem istället.
    Var glad att du hade turen med dig när du åkte.
  26. 13
    svar både min dotter och hennes kusin i Finland som åkte samtidigt fick problem, för att inte tala om de väldigt många andra som har fått det. Det största problemet är att det finns så många oseriösa kontaktpersoner i USA. De tar inte sitt ansvar alls, ingen kontakt med studenterna, ingen koll på värdfamiljerna, de lyckas helt enkelt inte ens hitta lämpliga värdfamiljer, men tar ändå emot ungdomarna eftersom EF trycker på. Kusinen hamnade i en riktig problemfamilj, där hela familjen bråkade sinsemellan. Sedan hittade hon själv en familj, morföräldrar till en klasskamrat, som tog henne. Men de var så gamla och fattiga att de kunde inte göra något med henne överhuvudtaget, hon tog hand om dem istället.
    Var glad att du hade turen med dig när du åkte.
  27. Medlem sedan
    Jun 1998
    #14
    Vad svarade EF när ni klagade? Hade ni någon chans till ekonomisk kompensation? Lägger man ut så stora summor måste ju arrangören uppfylla sina åtaganden...
  28. 14
    Vad svarade EF när ni klagade? Hade ni någon chans till ekonomisk kompensation? Lägger man ut så stora summor måste ju arrangören uppfylla sina åtaganden...
  29. Medlem sedan
    Apr 2001
    #15
    Jag har inte sagt att det inte finns problem, däremot är jag fast övertygad om att Janne Josefsson inte är den mest nyanserade politikern.
  30. 15
    Jag har inte sagt att det inte finns problem, däremot är jag fast övertygad om att Janne Josefsson inte är den mest nyanserade politikern.
  31. Medlem sedan
    Apr 2001
    #16
    Äsch, reportern skulle det ju stå, inte politiker hahaha!
  32. 16
    Äsch, reportern skulle det ju stå, inte politiker hahaha!

Liknande trådar

  1. Malta.
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 12:41
  2. Malta?
    By Becky64 in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 20:58
  3. malta
    By lillplopp in forum Resesnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 10:48
  4. Ris a la Malta
    By Jeswi in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 16:11
  5. Malta
    By MiaNyfiken in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 22:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar