En liten tanke...
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Oct 2004
    #1

    En liten tanke...

    Här inne finns många åsikter och starka känslor.
    Det är helt ok att ha olika åsikter.
    Det är ok att skriva att man tycker att en åsikt är idiotisk, men det är inte ok att skriva att personen bakom åsikten är idiotisk.... Skilj på sak och person!

    Tänk efter innan du trycker på skicka-knappen så får vi alla ett trevligare community.

    Mvh. Tindragull - värd.
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  2. 1
    En liten tanke... Här inne finns många åsikter och starka känslor.
    Det är helt ok att ha olika åsikter.
    Det är ok att skriva att man tycker att en åsikt är idiotisk, men det är inte ok att skriva att personen bakom åsikten är idiotisk.... Skilj på sak och person!

    Tänk efter innan du trycker på skicka-knappen så får vi alla ett trevligare community.

    Mvh. Tindragull - värd.
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    En annan tanke

    är att du och marib inte verkar tycka lika i den saken.
    Så vad gäller?
    Jag instämmer med dig att det är helt ok att tycka att en åsikt eller ett uttalande är idiotiskt, men inte att skriva att någon är en idiot.
    Inte heller att skriva hur någon man inte ens känner är i sitt jobb, som hatshepsut gör nedan. Men det verkar passera obemärkt...

    Strunt samma. Det finns helt enkelt inte utrymme för någon form av varken yrkeskunskap eller hundkunskap i detta snacket. Eller att få lov att ha erfarenhet som faktiskt ibland kan vara större än "hundsvenssons".
    Jag tror helt enkelt att det bästa vi med kunskap kan göra är att följa Linblå och Milous exempel...
  4. 2
    En annan tanke är att du och marib inte verkar tycka lika i den saken.
    Så vad gäller?
    Jag instämmer med dig att det är helt ok att tycka att en åsikt eller ett uttalande är idiotiskt, men inte att skriva att någon är en idiot.
    Inte heller att skriva hur någon man inte ens känner är i sitt jobb, som hatshepsut gör nedan. Men det verkar passera obemärkt...

    Strunt samma. Det finns helt enkelt inte utrymme för någon form av varken yrkeskunskap eller hundkunskap i detta snacket. Eller att få lov att ha erfarenhet som faktiskt ibland kan vara större än "hundsvenssons".
    Jag tror helt enkelt att det bästa vi med kunskap kan göra är att följa Linblå och Milous exempel...
  5. Anonym nobody
    #3
    Skillnad

    på att dela med sig av sin erfarenhet och utbyta åsikter med andra (oavsett erfarenhet)

    och

    att skriva att andras åsikter (återigen oavsett erfarenhet) är idiotiska för att de inte överensstämmer med ens egen erfarenhet och tankar.

    Tydligen är det alltså tillåtet att skriva så enligt värdens ursprungsinlägg. Jag för min del tycker man kan framföra sina åsikter och tankar utan att ta till extremuttryck . Känns mer respektfullt då .

    Blir lite full i skratt åt det återkommande uttycket "hundsvenssons" härinne.

    Det är som om du tycker att du och några till (som du nämner i ditt inlägg) är de enda som verkligen vet sanningen . De andra som skriver här är okunniga (på gränsen till det idiotiska) om de har andra åsikter än "ni med kunskap".

    Är det verkligen det "ni med kunskap" anser ?
  6. 3
    Skillnad

    på att dela med sig av sin erfarenhet och utbyta åsikter med andra (oavsett erfarenhet)

    och

    att skriva att andras åsikter (återigen oavsett erfarenhet) är idiotiska för att de inte överensstämmer med ens egen erfarenhet och tankar.

    Tydligen är det alltså tillåtet att skriva så enligt värdens ursprungsinlägg. Jag för min del tycker man kan framföra sina åsikter och tankar utan att ta till extremuttryck . Känns mer respektfullt då .

    Blir lite full i skratt åt det återkommande uttycket "hundsvenssons" härinne.

    Det är som om du tycker att du och några till (som du nämner i ditt inlägg) är de enda som verkligen vet sanningen . De andra som skriver här är okunniga (på gränsen till det idiotiska) om de har andra åsikter än "ni med kunskap".

    Är det verkligen det "ni med kunskap" anser ?
  7. Medlem sedan
    Feb 2005
    #4

    Jag kan ju kalla det

    vad som helst - skillnaden mellan medelhundägaren och den som arbetar professionellt med djur finns faktiskt där, hur gärna du än vill framställa mig mfl som översittare.
    Men en fråga: Ifrågasätter du en sjuksköterska/läkare på ett annat snack lika mycket som du gör med yrkeskunniga här? Eller är det då ok att de kommer med ett självklart svar på en fråga som faktiskt har ett självklart svar.

    Eller är det bara om husdjur alla ska ha samma "tyngd" i sin kunskap?
    Det finns faktiskt sanningar i detta ämne också.

    Några av dem är:
    -Det finns i min hemstad denna höst fler hemlösa katter än någonsin.
    -hos en av de aktiva i den lokala hjälporganisationen bor just nu 23 katter som ingen vill ha.
    - dessa 23 katter är ungar till två okastrerade katter
    - dessa okastrerade katter är inte kastrerade för att någon tyckte att de ska vara naturliga/ inte hade lust att betala för det osv

    Så effekten av den idiotiska åsikten är ganska lätt att både kolla upp och bevisa.

    Det borde faktiskt vara mer intressant för den som påstår sig vara djurvän att diskutera hur man ska komma tillrätta med effekten av dessa värdelösa åsikter än hur någon uttrycker sig.

    Men det säger en hel del om den som gör det onekligen.
    Och det stämmer alldeles utmärkt som House brukar säga:

    "Everyone's a doctor"
  8. 4
    Jag kan ju kalla det vad som helst - skillnaden mellan medelhundägaren och den som arbetar professionellt med djur finns faktiskt där, hur gärna du än vill framställa mig mfl som översittare.
    Men en fråga: Ifrågasätter du en sjuksköterska/läkare på ett annat snack lika mycket som du gör med yrkeskunniga här? Eller är det då ok att de kommer med ett självklart svar på en fråga som faktiskt har ett självklart svar.

    Eller är det bara om husdjur alla ska ha samma "tyngd" i sin kunskap?
    Det finns faktiskt sanningar i detta ämne också.

    Några av dem är:
    -Det finns i min hemstad denna höst fler hemlösa katter än någonsin.
    -hos en av de aktiva i den lokala hjälporganisationen bor just nu 23 katter som ingen vill ha.
    - dessa 23 katter är ungar till två okastrerade katter
    - dessa okastrerade katter är inte kastrerade för att någon tyckte att de ska vara naturliga/ inte hade lust att betala för det osv

    Så effekten av den idiotiska åsikten är ganska lätt att både kolla upp och bevisa.

    Det borde faktiskt vara mer intressant för den som påstår sig vara djurvän att diskutera hur man ska komma tillrätta med effekten av dessa värdelösa åsikter än hur någon uttrycker sig.

    Men det säger en hel del om den som gör det onekligen.
    Och det stämmer alldeles utmärkt som House brukar säga:

    "Everyone's a doctor"
  9. anonymt namn jag med
    #5
    Blir lite full i skratt åt det återkommande uttycket "hundsvenssons" härinne.

    Det är som om du tycker att du och några till (som du nämner i ditt inlägg) är de enda som verkligen vet sanningen . De andra som skriver här är okunniga (på gränsen till det idiotiska) om de har andra åsikter än "ni med kunskap".

    Är det verkligen det "ni med kunskap" anser ?

    Håller med om det!

    Sen tycker jag att det var rätt så skönt att "vissa" försvann, inge tjaffsande och inge mera bråk här på sistone vad jag kan se förutom tråden längre ner där EN anser sig veta bättre än andra trots flera tillsägelser från olika personer.
  10. 5
    Blir lite full i skratt åt det återkommande uttycket "hundsvenssons" härinne.

    Det är som om du tycker att du och några till (som du nämner i ditt inlägg) är de enda som verkligen vet sanningen . De andra som skriver här är okunniga (på gränsen till det idiotiska) om de har andra åsikter än "ni med kunskap".

    Är det verkligen det "ni med kunskap" anser ?

    Håller med om det!

    Sen tycker jag att det var rätt så skönt att "vissa" försvann, inge tjaffsande och inge mera bråk här på sistone vad jag kan se förutom tråden längre ner där EN anser sig veta bättre än andra trots flera tillsägelser från olika personer.
  11. Medlem sedan
    Oct 2004
    #6

    Såklart

    man får ha mer kunskap än medelsvensson och såklart får man dela med sig av den.
    Men man bör tänka på hur man uttrycker sig. Bara för att man inte delar åsikt, så behöver man inte vara otrevlig eller gå på nån personligt.

    Jag har själv en del kunskaper, t.ex när det gäller hundträning, men jag försöker förmedla den utan att trampa på folk eller vara otrevlig.


    För visst vore det skönare om alla var trevliga mot varandra härinne? Oavsett kunskapsnivå eller åsikt om ditten eller datten?
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  12. 6
    Såklart man får ha mer kunskap än medelsvensson och såklart får man dela med sig av den.
    Men man bör tänka på hur man uttrycker sig. Bara för att man inte delar åsikt, så behöver man inte vara otrevlig eller gå på nån personligt.

    Jag har själv en del kunskaper, t.ex när det gäller hundträning, men jag försöker förmedla den utan att trampa på folk eller vara otrevlig.


    För visst vore det skönare om alla var trevliga mot varandra härinne? Oavsett kunskapsnivå eller åsikt om ditten eller datten?
  13. Medlem sedan
    Oct 2004
    #7

    Såklart

    får man lov att tycka att en åsikt är fel/dum/idiotiskt. Men om igen. Man behöver inte skriva otrevligt för att förmedla att man tycker det. Och man får aldrig skriva att personen bakom en åsikt är fel/dum/idiotisk.


    Jag kan tycka att en åsikt är heeeelt uppåt väggarna, men hur jag förmedlar det kan göra hela skillnaden om det blir en trevllig diskution eller om det blir pajkastning.
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  14. 7
    Såklart får man lov att tycka att en åsikt är fel/dum/idiotiskt. Men om igen. Man behöver inte skriva otrevligt för att förmedla att man tycker det. Och man får aldrig skriva att personen bakom en åsikt är fel/dum/idiotisk.


    Jag kan tycka att en åsikt är heeeelt uppåt väggarna, men hur jag förmedlar det kan göra hela skillnaden om det blir en trevllig diskution eller om det blir pajkastning.
  15. lika anonym
    #8

    Men EN

    kan ju ibland veta bättre än en hel skock.
    Dessutom tycker jag det är oförskämt att diskutera "vissa" som inte är här och kan bemöta
  16. 8
    Men EN kan ju ibland veta bättre än en hel skock.
    Dessutom tycker jag det är oförskämt att diskutera "vissa" som inte är här och kan bemöta
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9

    hänvisar

    till mitt svar till anonym nobody i detta fallet
  18. 9
    hänvisar till mitt svar till anonym nobody i detta fallet
  19. Anonym
    #10
    Fast det är ju just _sättet_ man skriver på som diskuteras och har diskuteras när vissa som har försvunnt var här också. Man kan ju tycka att efter flera tillsägelser så borde en människa färstå, men nej, vet man bäst så står man tydligen över c.reglerna.
  20. 10
    Fast det är ju just _sättet_ man skriver på som diskuteras och har diskuteras när vissa som har försvunnt var här också. Man kan ju tycka att efter flera tillsägelser så borde en människa färstå, men nej, vet man bäst så står man tydligen över c.reglerna.
  21. Medlem sedan
    Oct 2004
    #11
    skillnaden mellan medelhundägaren och den som arbetar professionellt med djur finns faktiskt där, hur gärna du än vill framställa mig mfl som översittare.
    Men en fråga: Ifrågasätter du en sjuksköterska/läkare på ett annat snack lika mycket som du gör med yrkeskunniga här? Eller är det då ok att de kommer med ett självklart svar på en fråga som faktiskt har ett självklart svar.
    Jag kan tycka att skillnaden mellan en människa med stor kunskap och en översittare är hur man förmedlar sin kunskap.
    Ingen vill få ett otrevligt svar, hur riktig kunskapen i det svaret än är. Får man däremot ett trevligt svar med samma kunskap, kanske man tar det till sig på ett helt annat sätt?
    Vet att jag i alla fall sällan tar till mig en kunskap/ett svar om den levereras på ett otrevligt sätt. Då går man till försvar istället och det leder sällan nånstans...

    Eller är det bara om husdjur alla ska ha samma "tyngd" i sin kunskap?
    Det finns faktiskt sanningar i detta ämne också.
    Naturligtvis finns det sanningar i detta ämne också, men återigen. Vill man tas på allvar så leverarar man kunskapen/svaret på ett trevligt sätt. Hade t.ex en veterinär varit otrevlig när han levererade ett svar till mig hade jag kanske också ifrågasatt och säkert gått till en annan veterinär, medan en veterinär som ger samma svar på ett trevligt sätt, lyssnar jag på och tar till mig.

    Det borde faktiskt vara mer intressant för den som påstår sig vara djurvän att diskutera hur man ska komma tillrätta med effekten av dessa värdelösa åsikter än hur någon uttrycker sig.
    Visst. Men vem vill diskutera med någon som på ett otrevligt sätt framför sin åsikt? Inte jag. Då lämnar jag hellre den diskutionen helt. Även om man brinner för något och vill ha en förändring så behöver man inte vara otrevlig. Om jag t.ex vill förändra nåt på jobbet så kommer jag sällan nånstans med att attackera chefen...om jag däremot lägger fram ett förslag på ett trevligt sätt, så är chansen större att chefen lyssnar på vad jag säger...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  22. 11
    skillnaden mellan medelhundägaren och den som arbetar professionellt med djur finns faktiskt där, hur gärna du än vill framställa mig mfl som översittare.
    Men en fråga: Ifrågasätter du en sjuksköterska/läkare på ett annat snack lika mycket som du gör med yrkeskunniga här? Eller är det då ok att de kommer med ett självklart svar på en fråga som faktiskt har ett självklart svar.
    Jag kan tycka att skillnaden mellan en människa med stor kunskap och en översittare är hur man förmedlar sin kunskap.
    Ingen vill få ett otrevligt svar, hur riktig kunskapen i det svaret än är. Får man däremot ett trevligt svar med samma kunskap, kanske man tar det till sig på ett helt annat sätt?
    Vet att jag i alla fall sällan tar till mig en kunskap/ett svar om den levereras på ett otrevligt sätt. Då går man till försvar istället och det leder sällan nånstans...

    Eller är det bara om husdjur alla ska ha samma "tyngd" i sin kunskap?
    Det finns faktiskt sanningar i detta ämne också.
    Naturligtvis finns det sanningar i detta ämne också, men återigen. Vill man tas på allvar så leverarar man kunskapen/svaret på ett trevligt sätt. Hade t.ex en veterinär varit otrevlig när han levererade ett svar till mig hade jag kanske också ifrågasatt och säkert gått till en annan veterinär, medan en veterinär som ger samma svar på ett trevligt sätt, lyssnar jag på och tar till mig.

    Det borde faktiskt vara mer intressant för den som påstår sig vara djurvän att diskutera hur man ska komma tillrätta med effekten av dessa värdelösa åsikter än hur någon uttrycker sig.
    Visst. Men vem vill diskutera med någon som på ett otrevligt sätt framför sin åsikt? Inte jag. Då lämnar jag hellre den diskutionen helt. Även om man brinner för något och vill ha en förändring så behöver man inte vara otrevlig. Om jag t.ex vill förändra nåt på jobbet så kommer jag sällan nånstans med att attackera chefen...om jag däremot lägger fram ett förslag på ett trevligt sätt, så är chansen större att chefen lyssnar på vad jag säger...
  23. anonymt namn
    #12

    sättet?

    Jag tycker du ganska friskt diskuterar de personer som inte är här:



    "Sen tycker jag att det var rätt så skönt att "vissa" försvann, inge tjaffsande och inge mera bråk här på sistone vad jag kan se förutom tråden längre ner där EN anser sig veta bättre än andra trots flera tillsägelser från olika personer. "
  24. 12
    sättet? Jag tycker du ganska friskt diskuterar de personer som inte är här:



    "Sen tycker jag att det var rätt så skönt att "vissa" försvann, inge tjaffsande och inge mera bråk här på sistone vad jag kan se förutom tråden längre ner där EN anser sig veta bättre än andra trots flera tillsägelser från olika personer. "
  25. anonymt namn
    #13

    Eftersom

    Linblå och Milou anklagats för att vara otrevliga och t om lämnat snacket;
    ska man tolka det som att du anser att detta gäller dem också?
    Själv har jag aldrig tyckt att någon av "de anklagade" är otrevlig. Däremot kanske de inte precis stryker nåån medhårs och skriver det folk vill höra och det brukar ju sällan vara poppis...
  26. 13
    Eftersom Linblå och Milou anklagats för att vara otrevliga och t om lämnat snacket;
    ska man tolka det som att du anser att detta gäller dem också?
    Själv har jag aldrig tyckt att någon av "de anklagade" är otrevlig. Däremot kanske de inte precis stryker nåån medhårs och skriver det folk vill höra och det brukar ju sällan vara poppis...
  27. Medlem sedan
    Oct 2004
    #14

    Vad menar du nu?

    Om jag anser att de du nämnde var otrevliga?
    Något raka i sina åsikter & formuleringar ibland, men jag har inte upplevt dem som otrevliga.

    Och naturligtvis gäller det alla att om man försöker förmedla nåt på ett trevligt sätt så är det bättre!
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  28. 14
    Vad menar du nu? Om jag anser att de du nämnde var otrevliga?
    Något raka i sina åsikter & formuleringar ibland, men jag har inte upplevt dem som otrevliga.

    Och naturligtvis gäller det alla att om man försöker förmedla nåt på ett trevligt sätt så är det bättre!
  29. Medlem sedan
    Aug 2007
    #15
    Bra formulerat! Tack! -imt-
  30. 15
    Bra formulerat! Tack! -imt-
  31. Medlem sedan
    Sep 2007
    #16
    Otroligt fegt att skriva som du gör under anonymt nick.. Att stå för sin åsikt är svårt. Men spruta ur sig den måste man? Det är ju ganska uppenbart vem du syftar på.

    Vill gärna veta vad du menar med "flera tillsägelser" och "vet man bäst så står man tydligen över c.reglerna"?

    /~LinBlå~ som inte har försvunnit men inte längre skriver.
  32. 16
    Otroligt fegt att skriva som du gör under anonymt nick.. Att stå för sin åsikt är svårt. Men spruta ur sig den måste man? Det är ju ganska uppenbart vem du syftar på.

    Vill gärna veta vad du menar med "flera tillsägelser" och "vet man bäst så står man tydligen över c.reglerna"?

    /~LinBlå~ som inte har försvunnit men inte längre skriver.
  33. Medlem sedan
    Sep 2007
    #17
    Tillägg: Inlägget ovan är riktat till alla ovan anonyma i tråden.
  34. 17
    Tillägg: Inlägget ovan är riktat till alla ovan anonyma i tråden.
  35. Medlem sedan
    Feb 2005
    #18

    Det är nog

    mig vederbörande menar.
    Men skäll på du, det har du all rätt att göra
  36. 18
    Det är nog mig vederbörande menar.
    Men skäll på du, det har du all rätt att göra
  37. Anonym
    #19
    Det var inte dig jag syftade på och jag tror inte jag får skriva ut nicket men jag tänkte mer på tråden nedan där fler människor inklusive värd går in och uppmanar att skriva med lite mer hövlighet. Du behöver inte ta åt dig av allt som skrivs här då du inte är center of the world för någon. Faktiskt.
  38. 19
    Det var inte dig jag syftade på och jag tror inte jag får skriva ut nicket men jag tänkte mer på tråden nedan där fler människor inklusive värd går in och uppmanar att skriva med lite mer hövlighet. Du behöver inte ta åt dig av allt som skrivs här då du inte är center of the world för någon. Faktiskt.
  39. Medlem sedan
    Feb 2005
    #20

    Du kan ju föregå

    med gott exempel i så fall
    Din spydiga och otrevliga slutkläm tror jag Linblå kan klara sig utan.
  40. 20
    Du kan ju föregå med gott exempel i så fall
    Din spydiga och otrevliga slutkläm tror jag Linblå kan klara sig utan.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. En liten tanke
    By TTUK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 22:11
  2. En liten tanke
    By minskamera in forum Vikt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 21:49
  3. Liten tanke
    By Mackan in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 15:02
  4. En liten tanke...
    By hazeleyes in forum Känsliga snack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 11:03
  5. En liten tanke...
    By TinaNilson in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 20:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar