Tillväxtultraljud
_0711 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2007
    #1

    Tillväxtultraljud

    Har BF 21/11 och skall imorgon in på ett tillväxtultraljud då min första var mycket stor. Vad har ni för erfarenhet av detta? Hur korrekt brukar det vara? Vikten kanske inte betyder så mycket egentligen utan mer längd och huvudmått.
  2. 1
    Tillväxtultraljud Har BF 21/11 och skall imorgon in på ett tillväxtultraljud då min första var mycket stor. Vad har ni för erfarenhet av detta? Hur korrekt brukar det vara? Vikten kanske inte betyder så mycket egentligen utan mer längd och huvudmått.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    +-500g var marginalen när jag gjorde mitt -02 men kan tänka mig att tekniken gått framåt och att marginalen minskat sen dess.
    För att få en sån liten maginal ska man tydligen behöva göra två kontroller att jämföra med.

    Min son beäknades i v36+0 att väga 3700g och ha en födselvikt på 4500g men ut kom en guldklimp på 3920g i v39+4.
  4. 2
    +-500g var marginalen när jag gjorde mitt -02 men kan tänka mig att tekniken gått framåt och att marginalen minskat sen dess.
    För att få en sån liten maginal ska man tydligen behöva göra två kontroller att jämföra med.

    Min son beäknades i v36+0 att väga 3700g och ha en födselvikt på 4500g men ut kom en guldklimp på 3920g i v39+4.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Grattis Sterna!

    Vad kul att du fått, vad ska klimpen heta?
    Sjuksköterskestudent med fyrtal i underbaringar:
    Rebecka 0208, Lukas 0401, Nike 0608 och Vide 080717

    Bloggar på http://busmamman.blogspot.com/
  6. 3
    Grattis Sterna! Vad kul att du fått, vad ska klimpen heta?
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Be om två

    Enbart ett tillväxt-UL ger inte så himla mkt.
    Mitt felade på 700g och det är ju rätt mycket.
    Gjorde i vecka 37 då iofs.
    Men om de jämför så brukar det kunna stämma bättre.
    Huvudmått och längd pratades det inte alls på på mitt, men just hf borde ju vara lättare att uppskatta än vikt tycker man...
    Sjuksköterskestudent med fyrtal i underbaringar:
    Rebecka 0208, Lukas 0401, Nike 0608 och Vide 080717

    Bloggar på http://busmamman.blogspot.com/
  8. 4
    Be om två Enbart ett tillväxt-UL ger inte så himla mkt.
    Mitt felade på 700g och det är ju rätt mycket.
    Gjorde i vecka 37 då iofs.
    Men om de jämför så brukar det kunna stämma bättre.
    Huvudmått och längd pratades det inte alls på på mitt, men just hf borde ju vara lättare att uppskatta än vikt tycker man...
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    Ingen bra erfarenhet...

    ..då det inte stämde alls för mig!
    Gjorde ett tillväxt-UL när jag väntade första dottern, tror jag var i vecka 34-35 eller nåt sånt.
    Då sa man att det var ett stoooort barn, som beräknades väga en bra bit över 4kg, ja förmodligen 4,5kg. Och lång sa de bebisen var, samt att huvudet var ganska stort också..

    Dottern föddes i v.39+1 och vägde endast 3520g, var 50cm lång och hade ett hattmått på 34cm. Helt standard m.a.o!

    Men det var ju ett par år sen så tekniken o kunnandet har väl gått framåt antar jag... Jag gjorde det på Östra Sjukhuset i Gbg i allafall.
  10. 5
    Ingen bra erfarenhet... ..då det inte stämde alls för mig!
    Gjorde ett tillväxt-UL när jag väntade första dottern, tror jag var i vecka 34-35 eller nåt sånt.
    Då sa man att det var ett stoooort barn, som beräknades väga en bra bit över 4kg, ja förmodligen 4,5kg. Och lång sa de bebisen var, samt att huvudet var ganska stort också..

    Dottern föddes i v.39+1 och vägde endast 3520g, var 50cm lång och hade ett hattmått på 34cm. Helt standard m.a.o!

    Men det var ju ett par år sen så tekniken o kunnandet har väl gått framåt antar jag... Jag gjorde det på Östra Sjukhuset i Gbg i allafall.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    förtydligande...

    ...sprang och kikade på min journal från den graviditeten och det var i vecka 36+1, alltså vecka 37 (vet inte vart jag fick v 34-35 ifrån sorry!) jag hade gjort det tillväxt ultraljudet. Och då sa de alltså att barnet skulle väga 4-4,5kg vid beräknat datum, vilket då var fel som sagt!
  12. 6
    förtydligande... ...sprang och kikade på min journal från den graviditeten och det var i vecka 36+1, alltså vecka 37 (vet inte vart jag fick v 34-35 ifrån sorry!) jag hade gjort det tillväxt ultraljudet. Och då sa de alltså att barnet skulle väga 4-4,5kg vid beräknat datum, vilket då var fel som sagt!
  13. Medlem sedan
    Dec 2000
    #7

    Här säger man att det inte är

    någon idé att göra tillväxt-ulj före vecka 38 då man bäst kan avgöra vikten, iof kan man ju redan ha fått barn då men så har de sagt iaf! Jag ska alltså göra ett två veckor innan bf så får vi se hur mycket lill*n väger och vad som är gränsen för snitt för det har jag inte en aning om. Har fött barn som vägde 4600 gr!
  14. 7
    Här säger man att det inte är någon idé att göra tillväxt-ulj före vecka 38 då man bäst kan avgöra vikten, iof kan man ju redan ha fått barn då men så har de sagt iaf! Jag ska alltså göra ett två veckor innan bf så får vi se hur mycket lill*n väger och vad som är gränsen för snitt för det har jag inte en aning om. Har fött barn som vägde 4600 gr!
  15. Medlem sedan
    Jul 2004
    #8
    De kan ju säga ca hur stort barnet är nu. Det svåra är att uppskatta hur de växer sen fram till bf. På mig så stämde det nästan på grammet. De sa ca4100g och dagen efter så kom han ut på 4070g. Sen gissar de att han skulle ha gått upp ca 1kg fram tills bf om han fått stanna i magen(ca 2 veckor). Till mig sa det dessutom att huvudmåttet inte var det viktiga utan det var magmåttet för det är där man blir rund.(???)
  16. 8
    De kan ju säga ca hur stort barnet är nu. Det svåra är att uppskatta hur de växer sen fram till bf. På mig så stämde det nästan på grammet. De sa ca4100g och dagen efter så kom han ut på 4070g. Sen gissar de att han skulle ha gått upp ca 1kg fram tills bf om han fått stanna i magen(ca 2 veckor). Till mig sa det dessutom att huvudmåttet inte var det viktiga utan det var magmåttet för det är där man blir rund.(???)
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9
    Mitt stämde så när som på 100 gram. Har dock hört flera som säger att det diffat ordenligt, men jag tror man får en hyfsad uppfattning iallafall. Som du säger så ser man ju åtminstone om huvudet är stort.

    Kram
  18. 9
    Mitt stämde så när som på 100 gram. Har dock hört flera som säger att det diffat ordenligt, men jag tror man får en hyfsad uppfattning iallafall. Som du säger så ser man ju åtminstone om huvudet är stort.

    Kram

Liknande trådar

  1. Tillväxtultraljud
    By slitnaord in forum _1109 Septemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 11:06
  2. Tillväxtultraljud
    By Ärtan in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 18:47
  3. Tillväxtultraljud
    By Hedens in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 17:38
  4. Tillväxtultraljud
    By ma_gi in forum _0907 Julibarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 18:43
  5. Tillväxtultraljud
    By Hellen70 in forum _0902 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 11:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar