Ang. miljonär
Ordet är fritt
  1. Furiosa
    #1

    Ang. miljonär

    Är det "bättre"/"finare" att skrapa ihop pengar med arbete osv än att ärva, vinna osv?

    Hur tänker ni?

    För mig spelar det faktiskt ingen roll!
  2. 1
    Ang. miljonär Är det "bättre"/"finare" att skrapa ihop pengar med arbete osv än att ärva, vinna osv?

    Hur tänker ni?

    För mig spelar det faktiskt ingen roll!
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Fint och fint... jag tycker man kan vara stolt över att man jobbat ihop stålar, för då ligger det ett arbete bakom, att vinna eller ärva är ju mer tur.
  4. 2
    Fint och fint... jag tycker man kan vara stolt över att man jobbat ihop stålar, för då ligger det ett arbete bakom, att vinna eller ärva är ju mer tur.
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    Jag tänker så här
    Om man jobbat för dem så kan man vara en ganska pengafixerad person...
  6. 3
    Jag tänker så här
    Om man jobbat för dem så kan man vara en ganska pengafixerad person...
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Personligen

    skulle jag bli lika glad hur jag än fick pengarna.

    Jag bryr mig inte, och lägger ingen värdering alls i, hur folk får ihop sina pengar (så länge det är ärligt).

    Däremot kan man ju inte säga att det ligger någon _prestation_ bakom ett arv eller en Lotto-vinst. Det gör inte pengarna mindre värda, men det är menar är att i mina föräldrar fall så är jag stolt över den _prestation_ de utfört och ingenting annat.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  8. 4
    Personligen skulle jag bli lika glad hur jag än fick pengarna.

    Jag bryr mig inte, och lägger ingen värdering alls i, hur folk får ihop sina pengar (så länge det är ärligt).

    Däremot kan man ju inte säga att det ligger någon _prestation_ bakom ett arv eller en Lotto-vinst. Det gör inte pengarna mindre värda, men det är menar är att i mina föräldrar fall så är jag stolt över den _prestation_ de utfört och ingenting annat.
  9. Furiosa
    #5
    För mig spelar det ingen roll hur jag fick pengarna på mitt konto! Är glad över att de finns där.
  10. 5
    För mig spelar det ingen roll hur jag fick pengarna på mitt konto! Är glad över att de finns där.
  11. bambuu
    #6

    Säkert hos en del

    Arbeta ihop pengarna borde betyda mindre tid för familjen men bra jobbat
    Ärva är till priset av att mista en anhörig
    Vinna är väl det ultimata
  12. 6
    Säkert hos en del Arbeta ihop pengarna borde betyda mindre tid för familjen men bra jobbat
    Ärva är till priset av att mista en anhörig
    Vinna är väl det ultimata
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7

    Va?

    Hur menar du nu? Till skillnad från alla andra som inte jobbar för pengar, eller?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  14. 7
    Va? Hur menar du nu? Till skillnad från alla andra som inte jobbar för pengar, eller?
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Tror dig... fast det har väl mest att göra med hur mycket pengar det handlar om.
  16. 8
    Tror dig... fast det har väl mest att göra med hur mycket pengar det handlar om.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Jag tycker du formulerar frågan fel. Jag tycker en betydligt intressantare fråga är om det är finare att skrapa ihop en miljon än att inte göra det.
  18. 9
    Jag tycker du formulerar frågan fel. Jag tycker en betydligt intressantare fråga är om det är finare att skrapa ihop en miljon än att inte göra det.
  19. magnolia
    #10
    Eller också en oerhört smart person. Är man inte pengafixerad om man spelar för att vinna pengar?
  20. 10
    Eller också en oerhört smart person. Är man inte pengafixerad om man spelar för att vinna pengar?
  21. Medlem sedan
    May 2002
    #11

    Och den frågan

    STINKER jante-lag, tycker jag.

    Eller vad förväntar du dig att folk ska svara...?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  22. 11
    Och den frågan STINKER jante-lag, tycker jag.

    Eller vad förväntar du dig att folk ska svara...?
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Bra fråga. Och är "gått bra för" detsamma som "har blivit rika"?

    Jag tycker att det har gått himla bra för mig Men jag är inte rik, inte ens milonär, inte ens höginkomsttagare...
  24. 12
    Bra fråga. Och är "gått bra för" detsamma som "har blivit rika"?

    Jag tycker att det har gått himla bra för mig Men jag är inte rik, inte ens milonär, inte ens höginkomsttagare...
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Då tycker jag du ska slå upp Jantelag i ordboken! Varför skriver du så?
  26. 13
    Då tycker jag du ska slå upp Jantelag i ordboken! Varför skriver du så?
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Du är helt enkelt en looser som inte begriper att du hade varit mycket lyckligare om du tjänat mer pengar...
  28. 14
    Du är helt enkelt en looser som inte begriper att du hade varit mycket lyckligare om du tjänat mer pengar...
  29. Medlem sedan
    Jun 2004
    #15
    prestationer är väl ofta berömvärda tycker jag - det är alltid kul att se någon lyckas med något den har föresatt sig, om det är att bygga upp sin ekonomi, ta grönt kort i golf eller skriva en novell...
  30. 15
    prestationer är väl ofta berömvärda tycker jag - det är alltid kul att se någon lyckas med något den har föresatt sig, om det är att bygga upp sin ekonomi, ta grönt kort i golf eller skriva en novell...
  31. Medlem sedan
    Jun 2004
    #16
    hur menar du nu?? Det är ju en intressant fråga!
    Lägger du in värderingen att Wallander svarar ja eller nej?
  32. 16
    hur menar du nu?? Det är ju en intressant fråga!
    Lägger du in värderingen att Wallander svarar ja eller nej?
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Inte lyckligare, _lyckad_
  34. 17
    Inte lyckligare, _lyckad_
  35. Medlem sedan
    Oct 2007
    #18
    Pengar har inget med personlighet att göra. En människa är fin för den person den är, inte vad den äger.
  36. 18
    Pengar har inget med personlighet att göra. En människa är fin för den person den är, inte vad den äger.
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #19
    Jag tycker också prestationer är bra - för de hjälper ofta andra att visa vägen mot någonting bättre. Och ur den aspekten är ju vinna på Lotto knappast något beundransvärt. Å andra sidan - om sättet man kommit över miljonen är via prestationen: bankrån eller skattefusk eller förskingring, då är det ju inget bra oavsett om det var en prestation eller inte.
  38. 19
    Jag tycker också prestationer är bra - för de hjälper ofta andra att visa vägen mot någonting bättre. Och ur den aspekten är ju vinna på Lotto knappast något beundransvärt. Å andra sidan - om sättet man kommit över miljonen är via prestationen: bankrån eller skattefusk eller förskingring, då är det ju inget bra oavsett om det var en prestation eller inte.
  39. Medlem sedan
    Oct 2001
    #20

    Det som spelar roll är HUR

    man bär dem!
    Om man är lika snål som Joakim von Anka eller om man tappar huvudet helt och bara diskuterar pengar. Finns inget tristare än människor som bara pratar status och pengar *gäsp*
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  40. 20
    Det som spelar roll är HUR man bär dem!
    Om man är lika snål som Joakim von Anka eller om man tappar huvudet helt och bara diskuterar pengar. Finns inget tristare än människor som bara pratar status och pengar *gäsp*
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Måste man va miljonär
    By Sofia_N in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 08:26
  2. Jag vill bli miljonär
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 22:06
  3. Kommer jag bli miljonär nu?
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 09:39
  4. Miljonär?
    By tistel in forum Ordet är fritt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 20:07
  5. jag ska bli miljonär
    By ~Marie~ in forum _0605 Majbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 14:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar