Läser om mördaren som läser
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    Läser om mördaren som läser

    till läkare i dn.se En man som har dömts för mord har antagits till läkarutbildningen i Stockholm. Jag skulle inte vilja bli behandlad av en mördare. Eller skulle jag det? För om man tänker steget längre - vad är en fd mördare lämplig som? OK, läkaryrket har man hand om liv och död, men barnskötare? lärare? hemtjänsten? busschaufför? dammsugarförsäljare? Vilket yrke bör en dömd mördare ägna sig åt efter avtjänat straff? Lite filosoftande såhär på onsdageftermiddagen. Vad tycker ni? Är det rätt att han ska få läsa till läkare eller ej? Vad ska han få läsa till?
  2. 1
    Läser om mördaren som läser till läkare i dn.se En man som har dömts för mord har antagits till läkarutbildningen i Stockholm. Jag skulle inte vilja bli behandlad av en mördare. Eller skulle jag det? För om man tänker steget längre - vad är en fd mördare lämplig som? OK, läkaryrket har man hand om liv och död, men barnskötare? lärare? hemtjänsten? busschaufför? dammsugarförsäljare? Vilket yrke bör en dömd mördare ägna sig åt efter avtjänat straff? Lite filosoftande såhär på onsdageftermiddagen. Vad tycker ni? Är det rätt att han ska få läsa till läkare eller ej? Vad ska han få läsa till?
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Speciellt obehagligt då han begått sk hatbrott dvs "Med hatbrott avses brott där ett motiv varit att kränka en person, en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer på grund av ras, hudfärg, nationalitet eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller annan liknande omständighet."

    Av de yrken du nämnder så vore nog dammsugarförsäljare (inte sådana som knackar dörr dock) eller busschaufför ok. Sedan så är straffen för mord på tok för låga, tycker jag. Inte så att jag tycker att man borde införa dödssstraff som här i USA, men att sitta typ fem år för mord (oftast sitter de inte hela tiden) är inte mycket...
  4. 2
    Speciellt obehagligt då han begått sk hatbrott dvs "Med hatbrott avses brott där ett motiv varit att kränka en person, en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer på grund av ras, hudfärg, nationalitet eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller annan liknande omständighet."

    Av de yrken du nämnder så vore nog dammsugarförsäljare (inte sådana som knackar dörr dock) eller busschaufför ok. Sedan så är straffen för mord på tok för låga, tycker jag. Inte så att jag tycker att man borde införa dödssstraff som här i USA, men att sitta typ fem år för mord (oftast sitter de inte hela tiden) är inte mycket...
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Sedan läste jag också att "Men även om mannen får fullgöra sin utbildning är det tveksamt om han kommer att få en anställning inom den svenska sjukvården. Regeringen tillsatte i våras en utredning om patientsäkerhet som bland annat fått i uppdrag att undersöka om det ska införas ett obligatoriskt krav på att personer som söker anställning inom sjukvården ska visa upp utdrag ut belastningsregistret. Samma lagstiftade krav finns sedan ett antal år för personal inom barnomsorgen. De som dömts för till exempel sexuella övergrepp mot barn, mord eller grov misshandel kommer inte i fråga för anställning."

    Jag tycker att det är vettigt att man inte anställer läkare med sådan kriminell bakgrund. Om den här läkaren inte kan få ett jobb i framtiden så är det ju slöseri att utbilda honom överhuvudtaget då en utbildningsplats på läkarutbildningen är dyr.
  6. 3
    Sedan läste jag också att "Men även om mannen får fullgöra sin utbildning är det tveksamt om han kommer att få en anställning inom den svenska sjukvården. Regeringen tillsatte i våras en utredning om patientsäkerhet som bland annat fått i uppdrag att undersöka om det ska införas ett obligatoriskt krav på att personer som söker anställning inom sjukvården ska visa upp utdrag ut belastningsregistret. Samma lagstiftade krav finns sedan ett antal år för personal inom barnomsorgen. De som dömts för till exempel sexuella övergrepp mot barn, mord eller grov misshandel kommer inte i fråga för anställning."

    Jag tycker att det är vettigt att man inte anställer läkare med sådan kriminell bakgrund. Om den här läkaren inte kan få ett jobb i framtiden så är det ju slöseri att utbilda honom överhuvudtaget då en utbildningsplats på läkarutbildningen är dyr.

Liknande trådar

  1. Vad läser ni nuu?
    By Busluren in forum Hem & fritid
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 10:41
  2. Man läser och läser och läser lite till
    By pösmunken in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 13:28
  3. Alltså, jag läser o läser men
    By Sniffo in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 18:30
  4. Ni som läser i läser i basgrupper.
    By Anti-PBL in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 11:33
  5. läser och läser men skriver inte ofta
    By aberge in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 12:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar