v6+2 och stor mage!
_0806 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    v6+2 och stor mage!

    Idag träffade jag min bm för första gången. Det var inget inskrivningssamtal utan mer infosamtal om vad jag skulle äta/inte äta och hon skickade remiss för rådgivning inför ev fosterdiagnostik. Eftersom det är mitt första barn så hade jag tusen frågor och speciellt angående min stora mage! Det har gått så fort, på bara 2 veckor så har alla jeans blivit för små och jag har helt tappat formen :-( .. Min midja är utplånad och jag är som en tunna på mitten med en mage som står rakt ut. Jag känner mig som en gammal ölgubbe som har en stor tunna på magen och hängslen och byxor som sitter långt under naveln. Ni vet hur jag menar? Alla mina tröjor sitter hur dåligt som helst och jag går i sambons jeans och är jätteful. Min garderob är ett minne blott och jag skojar inte om jag säger att det är hellre än bra när jag nu måste tvinga på mig kläder och träffa folk. .. och helst inte behöva berätta för alla att jag är gravid , än.

    Detta är ju ett lyxproblem för jag trodde inte ens jag kunde bli gravid men så poff blev jag det på första försöket när jag var 36 år. Sen trodde jag inte att det skulle gå så fort att får mage och tappa formen heller så jag känner mig mest tjock.. Jag hänger inte med i det som händer med mig fysiskt. Barnet är ju så litet att det inte är det som kan få mig att se ut som om jag är i vecka 22.. för det är så jag ser ut. Minst vecka 22.
    Jag frågade bm och hennes enda förklaring var att tarmarna sväller i början av graviditeten och att det kan vara det eller förstoppning. Jag har inte förstoppning så jag får väl köpa det där med tarmar som sväller.

    Förlåt om jag svamlar och med tiden kommer väl veckorna ikapp magen och det blir mer normalt.. men jag har ca 17 veckor kvar tills dess. Det känns lite löjligt att ens bry sig om något sånt här när GÅVAN att ens kunna få ett barn är så otroligt mycket större. Det är bara chockartat att inte känna igen sig och att inte kunna ha några kläder alls nästan.


    Hur är det för er? Vilken vecka är ni i och känner ni igen att "tarmarna" svällt så mycket att ni inte kan ha några jeans eller tröjor alls som inte är väldigt väldigt vida från början?
    Jag går omkring i mysbrallor så mycket jag kan för det är det enda som sitter skönt, men jag ser inte klok ut när jag måste dra på mig riktiga kläder så fort jag lämnar hemmet.
    Jag vågar inte ens ta en magbild och lägga ut för jag skäms över hur jag ser ut så här tidigt. Det kan inte vara bebin som tar så mycket plats.. :-(.. men svullna tarmar?
  2. 1
    v6+2 och stor mage! Idag träffade jag min bm för första gången. Det var inget inskrivningssamtal utan mer infosamtal om vad jag skulle äta/inte äta och hon skickade remiss för rådgivning inför ev fosterdiagnostik. Eftersom det är mitt första barn så hade jag tusen frågor och speciellt angående min stora mage! Det har gått så fort, på bara 2 veckor så har alla jeans blivit för små och jag har helt tappat formen :-( .. Min midja är utplånad och jag är som en tunna på mitten med en mage som står rakt ut. Jag känner mig som en gammal ölgubbe som har en stor tunna på magen och hängslen och byxor som sitter långt under naveln. Ni vet hur jag menar? Alla mina tröjor sitter hur dåligt som helst och jag går i sambons jeans och är jätteful. Min garderob är ett minne blott och jag skojar inte om jag säger att det är hellre än bra när jag nu måste tvinga på mig kläder och träffa folk. .. och helst inte behöva berätta för alla att jag är gravid , än.

    Detta är ju ett lyxproblem för jag trodde inte ens jag kunde bli gravid men så poff blev jag det på första försöket när jag var 36 år. Sen trodde jag inte att det skulle gå så fort att får mage och tappa formen heller så jag känner mig mest tjock.. Jag hänger inte med i det som händer med mig fysiskt. Barnet är ju så litet att det inte är det som kan få mig att se ut som om jag är i vecka 22.. för det är så jag ser ut. Minst vecka 22.
    Jag frågade bm och hennes enda förklaring var att tarmarna sväller i början av graviditeten och att det kan vara det eller förstoppning. Jag har inte förstoppning så jag får väl köpa det där med tarmar som sväller.

    Förlåt om jag svamlar och med tiden kommer väl veckorna ikapp magen och det blir mer normalt.. men jag har ca 17 veckor kvar tills dess. Det känns lite löjligt att ens bry sig om något sånt här när GÅVAN att ens kunna få ett barn är så otroligt mycket större. Det är bara chockartat att inte känna igen sig och att inte kunna ha några kläder alls nästan.


    Hur är det för er? Vilken vecka är ni i och känner ni igen att "tarmarna" svällt så mycket att ni inte kan ha några jeans eller tröjor alls som inte är väldigt väldigt vida från början?
    Jag går omkring i mysbrallor så mycket jag kan för det är det enda som sitter skönt, men jag ser inte klok ut när jag måste dra på mig riktiga kläder så fort jag lämnar hemmet.
    Jag vågar inte ens ta en magbild och lägga ut för jag skäms över hur jag ser ut så här tidigt. Det kan inte vara bebin som tar så mycket plats.. :-(.. men svullna tarmar?
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    Här är en till med stooor mage, men det är nog mest svullna tarmar för det är värre på kvällen. Känner mig jättesnygg med en stor bilring mitt på magen, men det är ju övergående
  4. 2
    Här är en till med stooor mage, men det är nog mest svullna tarmar för det är värre på kvällen. Känner mig jättesnygg med en stor bilring mitt på magen, men det är ju övergående
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Svullen, öm och orolig i magen på kvällarna men platt som vanligt på morgonen. Men går också gärna i mysbrallor.
  6. 3
    Svullen, öm och orolig i magen på kvällarna men platt som vanligt på morgonen. Men går också gärna i mysbrallor.
  7. Medlem sedan
    Oct 2007
    #4
    Hej!
    Samma här , stor mage som har växt sedan v. 6 och som växer mer och mer för varje vecka (är i v. 9+4 nu). Jag har funderingar på om det kan vara tvillingar eftersom magen började växa så pass snabbt ;-) . Har hört att på de flesta så börjar det synas långt senare och att ju fler gånger man varit gravid desto tidigare kommer magen att börja synas.Jag är gravid första gången så då borde jag ju inte vara stor? ;-)
    Klädproblemet har jag löst genom att ha på mig klänningar och tights, bekvämt och snyggt!
    Sedan har jag köpt ett par urgulliga mamma-snickarbyxor på hm som man kan växa i och de är jättefina!
    Jag störs inte av magen utan är stolt över den och längtar tills den blir ännu större så att folk verkligen ser att jag har bebis i magen.
    De som vet tycker redan nu att det syns, andra kanske inte vågar fråga för de kanske tror att jag blivit tjock istället hehehe.
    Jag har läst att magen syns mer eller mindre beroende på hur man bär barnet. På vissa sitter barnet långt ut, hos andra mer in mot ryggraden vilket gör skillnad på hur stor magen blir.
    Dessutom är det inte bara tarmarna som sväller, man kan samla på sig en del vatten som gravid vilket gor att man kan känna sig uppsvälld. Livmodern växer ju också och i v. 9 så är den dubbelt så stor som den var innan man blev gravid.
    I en bok läste jag också att om man samlar på sig väldigt mycket vatten så kan detta bero på havandeskapsförgiftning eller grav. diabetes (vill ju inte skrämmas, bara lite fakta). Men det får man ju isåfall svar på väldigt tidigt eftersom de tar prover på en vid första besöket hos bm (v. 8-12).
    Lycka till med era fina magar ni andra och var stolta!
  8. 4
    Hej!
    Samma här , stor mage som har växt sedan v. 6 och som växer mer och mer för varje vecka (är i v. 9+4 nu). Jag har funderingar på om det kan vara tvillingar eftersom magen började växa så pass snabbt ;-) . Har hört att på de flesta så börjar det synas långt senare och att ju fler gånger man varit gravid desto tidigare kommer magen att börja synas.Jag är gravid första gången så då borde jag ju inte vara stor? ;-)
    Klädproblemet har jag löst genom att ha på mig klänningar och tights, bekvämt och snyggt!
    Sedan har jag köpt ett par urgulliga mamma-snickarbyxor på hm som man kan växa i och de är jättefina!
    Jag störs inte av magen utan är stolt över den och längtar tills den blir ännu större så att folk verkligen ser att jag har bebis i magen.
    De som vet tycker redan nu att det syns, andra kanske inte vågar fråga för de kanske tror att jag blivit tjock istället hehehe.
    Jag har läst att magen syns mer eller mindre beroende på hur man bär barnet. På vissa sitter barnet långt ut, hos andra mer in mot ryggraden vilket gör skillnad på hur stor magen blir.
    Dessutom är det inte bara tarmarna som sväller, man kan samla på sig en del vatten som gravid vilket gor att man kan känna sig uppsvälld. Livmodern växer ju också och i v. 9 så är den dubbelt så stor som den var innan man blev gravid.
    I en bok läste jag också att om man samlar på sig väldigt mycket vatten så kan detta bero på havandeskapsförgiftning eller grav. diabetes (vill ju inte skrämmas, bara lite fakta). Men det får man ju isåfall svar på väldigt tidigt eftersom de tar prover på en vid första besöket hos bm (v. 8-12).
    Lycka till med era fina magar ni andra och var stolta!
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5

    Har också mage...

    Är i v.10 men har redan en rejäl kula,väntar mitt tredje barn men kan inte minnas att jag blev stor lika fort när jag väntade tvåan.Har redan berättat på jobbet och nu retas de för fullt med mig o maggen.Har funderingar om det är två därinne men det är väl bara att avvakta kommande u.l.
    Ska på inskrivning 15/11 längtar dit för då känns allt lite mer på riktigt!
  10. 5
    Har också mage... Är i v.10 men har redan en rejäl kula,väntar mitt tredje barn men kan inte minnas att jag blev stor lika fort när jag väntade tvåan.Har redan berättat på jobbet och nu retas de för fullt med mig o maggen.Har funderingar om det är två därinne men det är väl bara att avvakta kommande u.l.
    Ska på inskrivning 15/11 längtar dit för då känns allt lite mer på riktigt!
  11. Medlem sedan
    Oct 2007
    #6
    Jag vill med ha mage ju är ju i v10...
    Men jag har läst att det tar ett tag innan livmodern kommer upp sig bakom benet (venusberget?) så man får väl vänta lite till.
    Däremot tror jag nog att jag blivit lite rundare hela jag men det beror nog på annat
  12. 6
    Jag vill med ha mage ju är ju i v10...
    Men jag har läst att det tar ett tag innan livmodern kommer upp sig bakom benet (venusberget?) så man får väl vänta lite till.
    Däremot tror jag nog att jag blivit lite rundare hela jag men det beror nog på annat

Liknande trådar

  1. stor mage?
    By Terese_C in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 18:56
  2. Stor mage?
    By Mamma_Lena in forum _0805 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 21:29
  3. stor mage??
    By Min stora familj in forum Många barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 16:38
  4. Stor mage?
    By masa77 in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 07:50
  5. Jo jag har stor mage...men...
    By ulle oxå med stor mage! in forum _0607 Julibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 07:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar