Samma golv eller olika ?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Samma golv eller olika ?

    Vårat hus kommer efter ombyggnaden att se ut ungefär som ett vila växa hus. Hallen är 2'2 m sedan är "koridoren" ca 6,5 m2 och köket liggen på höger sida och v-rummet rakt fram och toa + 3 av sovrummen på vänster sida.
    Ska byta golv i nästan alla dessa rum
    Skulle ni ta ek trä golv i allt eller kan man ta ett grå/svart golv i kök + alla hallar (ca 35 m2) och trä i v-rummet och somrummen.

    Köket kommer att vara vitt med en grå bänkskiva.
  2. 1
    Samma golv eller olika ? Vårat hus kommer efter ombyggnaden att se ut ungefär som ett vila växa hus. Hallen är 2'2 m sedan är "koridoren" ca 6,5 m2 och köket liggen på höger sida och v-rummet rakt fram och toa + 3 av sovrummen på vänster sida.
    Ska byta golv i nästan alla dessa rum
    Skulle ni ta ek trä golv i allt eller kan man ta ett grå/svart golv i kök + alla hallar (ca 35 m2) och trä i v-rummet och somrummen.

    Köket kommer att vara vitt med en grå bänkskiva.
  3. Medlem sedan
    Oct 2007
    #2
    Så ser nästan vårt hus också ut i planlösningen. Vi har grå/svart klinkers första biten vid dörren i hallen, resten laminat. Jag skulle vilja ha köksgolvet grå/svart också, men har inte kommit längre än tanken.
    Jag tror att jag skulle tycka att det blir för mörkt att ha hela hallgolvet grå/svart. Men absolut snyggt i köket.
  4. 2
    Så ser nästan vårt hus också ut i planlösningen. Vi har grå/svart klinkers första biten vid dörren i hallen, resten laminat. Jag skulle vilja ha köksgolvet grå/svart också, men har inte kommit längre än tanken.
    Jag tror att jag skulle tycka att det blir för mörkt att ha hela hallgolvet grå/svart. Men absolut snyggt i köket.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3

    Är ni nöjd med laminat?

    Har velat länge mellan laminat-trä, vi har ingen golvvärme så "alla" säger att laminat är så kall.
  6. 3
    Är ni nöjd med laminat? Har velat länge mellan laminat-trä, vi har ingen golvvärme så "alla" säger att laminat är så kall.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Är allergisk mot laminat. Spånskiva med plast på är inget vidare.
  8. 4
    Är allergisk mot laminat. Spånskiva med plast på är inget vidare.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5

    Av dina alternativ så...

    Av dina alternativ, skulle jag välja trägolv i v-rum + sovrum och det andra alternativet i kök och hall. Planlösningen är till viss del som hos oss, så jag passar på att ge dig vår "lösning".

    Vi håller på att byta ut golv och tänker som ni har samma golv i 3 sovrum + v-rum. BArnen får dock nöja sig till en början med ett billigt laminatgolv i liknande nyans som övrigt trägolv (lönn). I köket har vi linoleum ljusa plattor i mitten och mörkgrå nära bänkskivorna som är i svart granit. Hallen är nästa projekt hemma hos oss men här väljer vi ljusa klinkers (för det är en mörk hall). När barnen blir större ska vi byta till samma trägolv, men båda går på dagis och slitaget i deras rum är stort just nu...
    Lycka är en resa inte en destination.
  10. 5
    Av dina alternativ så... Av dina alternativ, skulle jag välja trägolv i v-rum + sovrum och det andra alternativet i kök och hall. Planlösningen är till viss del som hos oss, så jag passar på att ge dig vår "lösning".

    Vi håller på att byta ut golv och tänker som ni har samma golv i 3 sovrum + v-rum. BArnen får dock nöja sig till en början med ett billigt laminatgolv i liknande nyans som övrigt trägolv (lönn). I köket har vi linoleum ljusa plattor i mitten och mörkgrå nära bänkskivorna som är i svart granit. Hallen är nästa projekt hemma hos oss men här väljer vi ljusa klinkers (för det är en mörk hall). När barnen blir större ska vi byta till samma trägolv, men båda går på dagis och slitaget i deras rum är stort just nu...
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6

    Vad kostar linolium golv

    ungefär ?

    Har hittat mitt gråa golv på bygg max (finns inte på hemsidan för det är nytt)
    och det gick bara på 100/m2 så jag tänkte att 3500 kr kan man satsa nu på kök/hall och byta till nåt "riktigt" när våra 3 små vuxit upp
  12. 6
    Vad kostar linolium golv ungefär ?

    Har hittat mitt gråa golv på bygg max (finns inte på hemsidan för det är nytt)
    och det gick bara på 100/m2 så jag tänkte att 3500 kr kan man satsa nu på kök/hall och byta till nåt "riktigt" när våra 3 små vuxit upp
  13. Medlem sedan
    Oct 2007
    #7
    Jag tycker att det funkar bra. Visst, de kanske är kallare än trägolv men det är inte så farligt. Jag störs inte av det och då har jag lätt för att frysa.
    Fast i vardagsrummet har vi parkett. Vi har bara bott i huset 1 1/2 år och hallen är det ända rum vi bytt golv i än.
  14. 7
    Jag tycker att det funkar bra. Visst, de kanske är kallare än trägolv men det är inte så farligt. Jag störs inte av det och då har jag lätt för att frysa.
    Fast i vardagsrummet har vi parkett. Vi har bara bott i huset 1 1/2 år och hallen är det ända rum vi bytt golv i än.
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8

    När vi köpte

    (2 år sedan) så kostade det ca 350 kr kvadratm. Nackdelen med det golvet är underhållet, det ska tvättas med en vaxblandning. De ljusa partierna syns smuts snabbt på, medan de mörka ser fräscha ut.
    Lycka är en resa inte en destination.
  16. 8
    När vi köpte (2 år sedan) så kostade det ca 350 kr kvadratm. Nackdelen med det golvet är underhållet, det ska tvättas med en vaxblandning. De ljusa partierna syns smuts snabbt på, medan de mörka ser fräscha ut.
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    #9

    Oj va dyrt

    nää, inget för oss. Våran budget för denna utbyggnad/renovering har redan spräckts med drygt 12 tusen så vi måste försöka hitta ett billigt men BRA golv
  18. 9
    Oj va dyrt nää, inget för oss. Våran budget för denna utbyggnad/renovering har redan spräckts med drygt 12 tusen så vi måste försöka hitta ett billigt men BRA golv

Liknande trådar

  1. Samma eller olika självrisk?
    By sprengja in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-26, 18:18
  2. samma eller olika symptom
    By anonymt namn in forum _0805 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 19:06
  3. Samma klass eller olika?
    By A-C- in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-04, 17:44
  4. Olika eller samma förskola?
    By Fialottan in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 19:59
  5. Samma färg eller olika? (pop)
    By Maria in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 12:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar