Klädfråga!
_98 Alla barn
  1. Annam.4
    #1

    Klädfråga!

    Känns som att det är pyttelite aktivitet här inne. Men jag gör ett försök till, för att försöka få igång er lite !!

    Jo, jag undrar hur mycket ni tjatar på era 98or om ytterkläder? Min kille bryr sig inte det minsta. Han skulle kunna gå i sommarjacka hela vintern om han fick. "Åååå, det är så jooobbigt med termobyxor, mammaaaa" suckas det.

    Jag tycker nog att man bör ha vinterjacka, termobyxor när man väntar på bussen på morgonen, mössa och handskar när det är några minusgrader. Men jag VILL INTE bli en tjat-mamma så snart tror jag att jag ger upp! Idag var det 3 minus när han gick till bussen. Han tog sommarjacka, trasiga gympaskor, mössa (!!) men inga handskar. Jag bara undrade om han inte trodde det skulle bli kallt men det trodde han inte så då fick det vara så.

    Hur gör ni andra?? Vissa mornar känner jag mig hemsk som släpper iväg honom sån, men vilket är bäst? Att tjata och bli osams varje morgon eller låta honom välja? Han är väldigt sällan sjuk, så det oroar jag mig inte för.

    Kom igen nu allihop, och svara!! För det är väl nån härinne mer än jag !?!?
  2. 1
    Klädfråga! Känns som att det är pyttelite aktivitet här inne. Men jag gör ett försök till, för att försöka få igång er lite !!

    Jo, jag undrar hur mycket ni tjatar på era 98or om ytterkläder? Min kille bryr sig inte det minsta. Han skulle kunna gå i sommarjacka hela vintern om han fick. "Åååå, det är så jooobbigt med termobyxor, mammaaaa" suckas det.

    Jag tycker nog att man bör ha vinterjacka, termobyxor när man väntar på bussen på morgonen, mössa och handskar när det är några minusgrader. Men jag VILL INTE bli en tjat-mamma så snart tror jag att jag ger upp! Idag var det 3 minus när han gick till bussen. Han tog sommarjacka, trasiga gympaskor, mössa (!!) men inga handskar. Jag bara undrade om han inte trodde det skulle bli kallt men det trodde han inte så då fick det vara så.

    Hur gör ni andra?? Vissa mornar känner jag mig hemsk som släpper iväg honom sån, men vilket är bäst? Att tjata och bli osams varje morgon eller låta honom välja? Han är väldigt sällan sjuk, så det oroar jag mig inte för.

    Kom igen nu allihop, och svara!! För det är väl nån härinne mer än jag !?!?
  3. Medlem sedan
    May 2007
    #2

    Hej hej

    Hej min 98 som fyller idag är hos sin pappa nu, men har inga problem med att få på sig jacka osv, men däremot hennes lillebror 00 är omöjligt, har han bestämmt sig så e det så, iofs tog han sin väst fast de blev minus grader, jag som köpt en ny jacka till han o allt, men icke jag strunta i det till slut, men sen när jag sa att snön har kommit (frost ute) hehe så tog han på sig den, men de var han själv som hade sagt tidigare att när snön kommer kan jag ha den har han vantar o mössa din kille, så kanske han håller sig varm på så vis iallafall med en tjockare tröja?


    Känns som att det är pyttelite aktivitet här inne. Men jag gör ett försök till, för att försöka få igång er lite !!

    Jo, jag undrar hur mycket ni tjatar på era 98or om ytterkläder? Min kille bryr sig inte det minsta. Han skulle kunna gå i sommarjacka hela vintern om han fick. "Åååå, det är så jooobbigt med termobyxor, mammaaaa" suckas det.

    Jag tycker nog att man bör ha vinterjacka, termobyxor när man väntar på bussen på morgonen, mössa och handskar när det är några minusgrader. Men jag VILL INTE bli en tjat-mamma så snart tror jag att jag ger upp! Idag var det 3 minus när han gick till bussen. Han tog sommarjacka, trasiga gympaskor, mössa (!!) men inga handskar. Jag bara undrade om han inte trodde det skulle bli kallt men det trodde han inte så då fick det vara så.

    Hur gör ni andra?? Vissa mornar känner jag mig hemsk som släpper iväg honom sån, men vilket är bäst? Att tjata och bli osams varje morgon eller låta honom välja? Han är väldigt sällan sjuk, så det oroar jag mig inte för.

    Kom igen nu allihop, och svara!! För det är väl nån härinne mer än jag !?!?
  4. 2
    Hej hej Hej min 98 som fyller idag är hos sin pappa nu, men har inga problem med att få på sig jacka osv, men däremot hennes lillebror 00 är omöjligt, har han bestämmt sig så e det så, iofs tog han sin väst fast de blev minus grader, jag som köpt en ny jacka till han o allt, men icke jag strunta i det till slut, men sen när jag sa att snön har kommit (frost ute) hehe så tog han på sig den, men de var han själv som hade sagt tidigare att när snön kommer kan jag ha den har han vantar o mössa din kille, så kanske han håller sig varm på så vis iallafall med en tjockare tröja?


    Känns som att det är pyttelite aktivitet här inne. Men jag gör ett försök till, för att försöka få igång er lite !!

    Jo, jag undrar hur mycket ni tjatar på era 98or om ytterkläder? Min kille bryr sig inte det minsta. Han skulle kunna gå i sommarjacka hela vintern om han fick. "Åååå, det är så jooobbigt med termobyxor, mammaaaa" suckas det.

    Jag tycker nog att man bör ha vinterjacka, termobyxor när man väntar på bussen på morgonen, mössa och handskar när det är några minusgrader. Men jag VILL INTE bli en tjat-mamma så snart tror jag att jag ger upp! Idag var det 3 minus när han gick till bussen. Han tog sommarjacka, trasiga gympaskor, mössa (!!) men inga handskar. Jag bara undrade om han inte trodde det skulle bli kallt men det trodde han inte så då fick det vara så.

    Hur gör ni andra?? Vissa mornar känner jag mig hemsk som släpper iväg honom sån, men vilket är bäst? Att tjata och bli osams varje morgon eller låta honom välja? Han är väldigt sällan sjuk, så det oroar jag mig inte för.

    Kom igen nu allihop, och svara!! För det är väl nån härinne mer än jag !?!?
  5. Medlem sedan
    Dec 1999
    #3
    Felix hatar allt vad vinterkläder heter. Han skulle gärna gå utan jacka året om. Vi har inte så kallt här ännu, så termobyxorna är inte framplockade. Men jag undrar hur jag ska få på honom dem nu...
    Han tar i alla fall på sig vinterjacka, mössa och vantar, men jag misstänker att det tas av fort igen
  6. 3
    Felix hatar allt vad vinterkläder heter. Han skulle gärna gå utan jacka året om. Vi har inte så kallt här ännu, så termobyxorna är inte framplockade. Men jag undrar hur jag ska få på honom dem nu...
    Han tar i alla fall på sig vinterjacka, mössa och vantar, men jag misstänker att det tas av fort igen
  7. Annam.4
    #4
    Ahaa, det kanske ligger i pojkgenerna ?
    Nä, svårt när man vill att de klär på sig men utan att mamma tjatar...
    Nu har vi faktiskt bestämt att nästa vecka får han själv ta helt ansvar för vad kan klär på sig, fast han får förstås hjälp om han vill. Det hela handlar ju inte om att vi inte bryr oss, utan att få honom att tänka till lite mer själv...
  8. 4
    Ahaa, det kanske ligger i pojkgenerna ?
    Nä, svårt när man vill att de klär på sig men utan att mamma tjatar...
    Nu har vi faktiskt bestämt att nästa vecka får han själv ta helt ansvar för vad kan klär på sig, fast han får förstås hjälp om han vill. Det hela handlar ju inte om att vi inte bryr oss, utan att få honom att tänka till lite mer själv...
  9. Annam.4
    #5
    Skönt att höra att det finns fler !
    Ja, det är säkert så, att OM han tar på sig det på morgonen går han helt utan jacka på rasterna i skolan. Men, men... Som jag skrev till kerras här ovanför har vi pratat och tillsammans bestämt att han får fria händer hela nästa vecka. Jag tror inte han går utan jacka, men om han klär på sig för lite kanske det får honom att tänka till lite...? Hoppas jag iallafall!
  10. 5
    Skönt att höra att det finns fler !
    Ja, det är säkert så, att OM han tar på sig det på morgonen går han helt utan jacka på rasterna i skolan. Men, men... Som jag skrev till kerras här ovanför har vi pratat och tillsammans bestämt att han får fria händer hela nästa vecka. Jag tror inte han går utan jacka, men om han klär på sig för lite kanske det får honom att tänka till lite...? Hoppas jag iallafall!
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    jag bor också här så jag svarar gärna. Med Alexander har jag inga större problem. Det blir överdragsbyxor och jacka, mössan gillar han och efterso mhan är ute mycket har han förstått att mamma nog har rätt ibland... Men däremot får man ju säga till honom när han står ombytt och ska iväg till innebandyn att ett par byxor över behövs nog då också, även om man bara ska åka bil.


    Värre är det med lillasyster som är 7 år. Tvingade på henne en overall idag (snöstorm ute) men det var inte populärt. Trodde vi hade överdragsbyxor til lhenne också men hittar inga, så det har jag väl drömt...

    Jag hade nog ändå gjort som du. De dör inte av att frysa en dag *ler* Kanske kommmer han själv på att det inte var så smart med sommarjackan idag *tittar ut och huttrar av tanken*
  12. 6
    jag bor också här så jag svarar gärna. Med Alexander har jag inga större problem. Det blir överdragsbyxor och jacka, mössan gillar han och efterso mhan är ute mycket har han förstått att mamma nog har rätt ibland... Men däremot får man ju säga till honom när han står ombytt och ska iväg till innebandyn att ett par byxor över behövs nog då också, även om man bara ska åka bil.


    Värre är det med lillasyster som är 7 år. Tvingade på henne en overall idag (snöstorm ute) men det var inte populärt. Trodde vi hade överdragsbyxor til lhenne också men hittar inga, så det har jag väl drömt...

    Jag hade nog ändå gjort som du. De dör inte av att frysa en dag *ler* Kanske kommmer han själv på att det inte var så smart med sommarjackan idag *tittar ut och huttrar av tanken*
  13. Medlem sedan
    Mar 2000
    #7

    Lite skönt

    att höra att andra 9 åringar är som min :-). Termobyxor vill han inte ha, knappt mössa den brukar han stoppa i fickan har jag sett. Nu är vi gneis testfamilj och den vinterregnjackan med byxor är supertunna men varma så det använder han, vinterjackan från Lindex vill han inte ha, vinterkängorna använder han eftersom det är blött ute och han vill inte ha gummistövlar så han använder hellre sin goretex kängor som är vattentäta. Men han skulle nog också kunna ha sommarjacka och gympadojor varje dag till skolan. Får ni på era långkallingar, det får inte jag.
  14. 7
    Lite skönt att höra att andra 9 åringar är som min :-). Termobyxor vill han inte ha, knappt mössa den brukar han stoppa i fickan har jag sett. Nu är vi gneis testfamilj och den vinterregnjackan med byxor är supertunna men varma så det använder han, vinterjackan från Lindex vill han inte ha, vinterkängorna använder han eftersom det är blött ute och han vill inte ha gummistövlar så han använder hellre sin goretex kängor som är vattentäta. Men han skulle nog också kunna ha sommarjacka och gympadojor varje dag till skolan. Får ni på era långkallingar, det får inte jag.
  15. Medlem sedan
    Aug 1999
    #8
    Nu är det tokkallt här, nåja med skånska mått mätt... Men faktiskt så tar Matilda på sig varm jacka OCH termobyxor (utan hängslen) utan knot då.
  16. 8
    Nu är det tokkallt här, nåja med skånska mått mätt... Men faktiskt så tar Matilda på sig varm jacka OCH termobyxor (utan hängslen) utan knot då.
  17. Medlem sedan
    Sep 2004
    #9

    Jo, ett evigt

    tjatande är det!! men jag har faktiskt lagt ner det lite... Tänker att han känner väl om han fryser? Så, jag packar alltid ner etra tröja och så i väskan, termobyxor tycker jag inte behövs riktiigt än, de spelar mest fotboll på rasten, så han håller sig nog varm. Men nu äntligen har jag i alla fall fått ungen att ta på sig mössa och vantar på morgonen!! men, t-shirt och höstjacka är det som gäller, vägrar tjockare tröja eller vinterjackan... *sck* Men han är ju den enda i famlijen som inte varit sjuk på ett år så, det går nog ingen nöd på honom...
    *sjuksköterska* sedan våren 2008
    Besök gärna nån av mina bloggar: överst om livet som mamma och den undre om min stora hobby PÄRLOR!

    http://ebba.anknet.se

    http://ebba.anknet.se/familjeblogg/index.php?blog=3
  18. 9
    Jo, ett evigt tjatande är det!! men jag har faktiskt lagt ner det lite... Tänker att han känner väl om han fryser? Så, jag packar alltid ner etra tröja och så i väskan, termobyxor tycker jag inte behövs riktiigt än, de spelar mest fotboll på rasten, så han håller sig nog varm. Men nu äntligen har jag i alla fall fått ungen att ta på sig mössa och vantar på morgonen!! men, t-shirt och höstjacka är det som gäller, vägrar tjockare tröja eller vinterjackan... *sck* Men han är ju den enda i famlijen som inte varit sjuk på ett år så, det går nog ingen nöd på honom...
  19. Annam.4
    #10
    Tack för alla era svar ! Känns skönt att höra att det är helt normalt hemma hos oss...
  20. 10
    Tack för alla era svar ! Känns skönt att höra att det är helt normalt hemma hos oss...
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11

    jag bestämmer

    Hugo verkar också kunna gå i sommarjacka hur kallt det än är.
    Jag brukar kort och gott säga att "nu tar du vinterjacka"; och efter några dagar/veckor så går det på rutin. Som tur är brukar det inte behövas något tjat om detta, utan det brukar fungera med Hugo att vara bestämd.
    Men, det klart, det vore ju bra om han kunde ta ansvar för ytterkläderna själv.
  22. 11
    jag bestämmer Hugo verkar också kunna gå i sommarjacka hur kallt det än är.
    Jag brukar kort och gott säga att "nu tar du vinterjacka"; och efter några dagar/veckor så går det på rutin. Som tur är brukar det inte behövas något tjat om detta, utan det brukar fungera med Hugo att vara bestämd.
    Men, det klart, det vore ju bra om han kunde ta ansvar för ytterkläderna själv.

Liknande trådar

  1. Klädfråga!
    By Tweedy in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 20:18
  2. Just ja..klädfråga
    By Lennox 07/10 in forum _05 Höstbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 08:43
  3. Klädfråga.
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 07:37
  4. klädfråga då
    By Achelois in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 19:00
  5. Klädfråga
    By anonymt namn in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 16:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar