Sjukskriven och vb?
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    Sjukskriven och vb?

    Kan man vara sjukskriven och samtidgt få vb för sitt barn på samma gång?
  2. 1
    Sjukskriven och vb? Kan man vara sjukskriven och samtidgt få vb för sitt barn på samma gång?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Nej. Vet inte om det går att byta sjukpennning mot vab, men jag vet iallafall att du inte kan få båda samtidigt.
  4. 2
    Nej. Vet inte om det går att byta sjukpennning mot vab, men jag vet iallafall att du inte kan få båda samtidigt.
  5. aktivitetstöd
    #3
    gäller det om man är arbetsös oxå tro??
  6. 3
    gäller det om man är arbetsös oxå tro??
  7. Medlem sedan
    May 2007
    #4
    Hej igen, ja nu missförstod vi nog varandra p.g.a. att jag uttryckte mig otydligt. Jag menar kan man få vårdbidrag för sonen om jag är sjukskriven? Eller får man då avstå ifrån vårdbidraget?
  8. 4
    Hej igen, ja nu missförstod vi nog varandra p.g.a. att jag uttryckte mig otydligt. Jag menar kan man få vårdbidrag för sonen om jag är sjukskriven? Eller får man då avstå ifrån vårdbidraget?
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Jaha,,ja då är jag med. Ja man SKA kunna få vb och samtidigt sjukpenning, men jag tror att det är på denna punkt FK har bråkat med ganska många tyvär. Eller också är det då en lång sjukskrivning övergår till sjukersättning. Har aldrig varit i den sitsen så jag är inte helt hundra.
    Men lägg in frågan på autism-snacket också för där tror jag det finns folk som har bråkat med FK om detta.
  10. 5
    Jaha,,ja då är jag med. Ja man SKA kunna få vb och samtidigt sjukpenning, men jag tror att det är på denna punkt FK har bråkat med ganska många tyvär. Eller också är det då en lång sjukskrivning övergår till sjukersättning. Har aldrig varit i den sitsen så jag är inte helt hundra.
    Men lägg in frågan på autism-snacket också för där tror jag det finns folk som har bråkat med FK om detta.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Ser ju nu att du var ju inte alls otydlig,,,,,det var ju jag som läste vab fast du hade skrivit vb Skyller på att det var sent igår när jag svarade
  12. 6
    Ser ju nu att du var ju inte alls otydlig,,,,,det var ju jag som läste vab fast du hade skrivit vb Skyller på att det var sent igår när jag svarade
  13. Medlem sedan
    May 2007
    #7
    Stort tack för ditt svar!
  14. 7
    Stort tack för ditt svar!
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8
    Här har vi kunnat få en hel sjukersättning och ett helt vb för samma person.
    Men som jag har förståt beror det på lite varfor man är sjukskriven för.
    Om man är sjuksriven för att man inte orkar lyfta små barn på dagis och sedan skulle få vb för rörelsehindrad barn som man måste lyfta mm. kan det bli svårt.
    Messa mig om du vill!
  16. 8
    Här har vi kunnat få en hel sjukersättning och ett helt vb för samma person.
    Men som jag har förståt beror det på lite varfor man är sjukskriven för.
    Om man är sjuksriven för att man inte orkar lyfta små barn på dagis och sedan skulle få vb för rörelsehindrad barn som man måste lyfta mm. kan det bli svårt.
    Messa mig om du vill!
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    Ja, jag var det

    jag var 100% sjukskriven och hade kvar hela vb:et.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  18. 9
    Ja, jag var det jag var 100% sjukskriven och hade kvar hela vb:et.
  19. Medlem sedan
    May 2007
    #10
    Åh så skönt att höra, då går det kanske bra!
  20. 10
    Åh så skönt att höra, då går det kanske bra!
  21. Medlem sedan
    May 2007
    #11
    Tack för svaret och tipsen!
  22. 11
    Tack för svaret och tipsen!
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Menar du att få vb och a-kassa-ersättning samtidigt? Det är inga problem att få, det har jag fått.
    Men man kan inte vabba och ta a-kassa-ersättning för samma tid. Vill man ta vab en dag när man egentligen skulle fått ersättning från a-kassan får man kryssa "förhindrad" på a-kassekortet, för den dagen har man ju ej stått till arbetsmarknadens förfogande eftersom man vårdat barn.
  24. 12
    Menar du att få vb och a-kassa-ersättning samtidigt? Det är inga problem att få, det har jag fått.
    Men man kan inte vabba och ta a-kassa-ersättning för samma tid. Vill man ta vab en dag när man egentligen skulle fått ersättning från a-kassan får man kryssa "förhindrad" på a-kassekortet, för den dagen har man ju ej stått till arbetsmarknadens förfogande eftersom man vårdat barn.
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    Hos oss

    Går det inte. försäkringskassan är stenhård. Jag tappade halva min sjukersättning Eftersom jag har ett helt vårdbidrag för min 14-åriga son som har högfungerande autism. De menar att orkar jag ta hand om Sonen, så jämställde det de som halvt arbetsför. Trots att det är min make o mina Föräldrar som ställer upp och hjälper mej, med sonen. Jag är sjukskriven för tarmsjukdom och lågt blodtryck. Helt otroligt!! Vad ska man göra om man har Barn?? Ja inte vara sjuk själv, om man har fått barn med handikapp. Då får ekonomin en ordentlig smäll. Men arbeta heltid går bra, och ha helt vårdbidrag. jag är långtidssjuk och vid nya ansökan om sjukbidrag, Så räknade de upp mej till 75% sjuk För samma sjukdom, och samma barn med vårdbidrag. Som jag bara fått 50% sjukpenning för i två år. Ja jag har ju vårdbidraget som kompimissar, Det jag inte får i sjukpenning, Skrev dom
  26. 13
    Hos oss Går det inte. försäkringskassan är stenhård. Jag tappade halva min sjukersättning Eftersom jag har ett helt vårdbidrag för min 14-åriga son som har högfungerande autism. De menar att orkar jag ta hand om Sonen, så jämställde det de som halvt arbetsför. Trots att det är min make o mina Föräldrar som ställer upp och hjälper mej, med sonen. Jag är sjukskriven för tarmsjukdom och lågt blodtryck. Helt otroligt!! Vad ska man göra om man har Barn?? Ja inte vara sjuk själv, om man har fått barn med handikapp. Då får ekonomin en ordentlig smäll. Men arbeta heltid går bra, och ha helt vårdbidrag. jag är långtidssjuk och vid nya ansökan om sjukbidrag, Så räknade de upp mej till 75% sjuk För samma sjukdom, och samma barn med vårdbidrag. Som jag bara fått 50% sjukpenning för i två år. Ja jag har ju vårdbidraget som kompimissar, Det jag inte får i sjukpenning, Skrev dom
  27. Medlem sedan
    May 2007
    #14
    Men det var inte alls roligt att höra. Så knepigt det verkar med dessa oklara regler.
  28. 14
    Men det var inte alls roligt att höra. Så knepigt det verkar med dessa oklara regler.
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Har ni provat att skriva VB på maken istället? Att söka i hans namn alltså? Det har några tipsat om ibland vet jag.
  30. 15
    Har ni provat att skriva VB på maken istället? Att söka i hans namn alltså? Det har några tipsat om ibland vet jag.
  31. Medlem sedan
    May 2007
    #16
    Han är också sjukskriven och börjar jobba 25 % inom kort. Vi får se vad de säger om det.
  32. 16
    Han är också sjukskriven och börjar jobba 25 % inom kort. Vi får se vad de säger om det.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Aj då,,,ja då var det ju ingen hjälp. Eller jo det kanske det är,,,,jag tror inte att FK drar ner på någons sjukpenning för att man har vb,,,men däremot minskar de ens sjukersättning (det som i folkmun kallades sjukpension). Jag tror de ser lite olika på de olika typerna av ersättning för sjukdom.
  34. 17
    Aj då,,,ja då var det ju ingen hjälp. Eller jo det kanske det är,,,,jag tror inte att FK drar ner på någons sjukpenning för att man har vb,,,men däremot minskar de ens sjukersättning (det som i folkmun kallades sjukpension). Jag tror de ser lite olika på de olika typerna av ersättning för sjukdom.
  35. Medlem sedan
    May 2003
    #18

    Det är olika

    beroende på på vilket sjukdom man är sjukskriven för.

    Här får man ett helt sjukersättning och ett helt vb samtidigt utan krusiduller.
  36. 18
    Det är olika beroende på på vilket sjukdom man är sjukskriven för.

    Här får man ett helt sjukersättning och ett helt vb samtidigt utan krusiduller.
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Ja det där verkar vara olika från FK till FK och kanske olika från handläggare till handläggare också,,,,,,,,,mycket dumt ju
  38. 19
    Ja det där verkar vara olika från FK till FK och kanske olika från handläggare till handläggare också,,,,,,,,,mycket dumt ju
  39. Medlem sedan
    May 2007
    #20
    Tack för era svar, vi får väl se hur det blir och hoppas på att jag snart kan komma igång och jobba igen, är sjukskriven året ut så får jag se hur jag mår efter nyåret!
  40. 20
    Tack för era svar, vi får väl se hur det blir och hoppas på att jag snart kan komma igång och jobba igen, är sjukskriven året ut så får jag se hur jag mår efter nyåret!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Sjukskriven
    By Tekla in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 16:32
  2. sjukskriven
    By Hunnisarna82 in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 11:28
  3. att va sjukskriven är ett hel
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 14:32
  4. Sjukskriven
    By Sintra in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 18:38
  5. Om man är sjukskriven
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 11:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar