Tittar in
_0511 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Tittar in

    Hinner inte gå in så mycket på aff just nu. Maken och jag jobbar ju lite om varandra. Jag jobbar heltid. Det är mycket läxläsning med 2 skolbarn och Noah är ganska så kreativ och hittar på en del saker hela tiden. Fast det är stor skillnad mot för ett år sedan. Han förstår mer. Tyvärr är han som sagt lite kreativ och har kommit på hur man plockar bort petskydden i kontakterna där hemma. Gäller att hålla ögonen på honom.

    Han har börjat så smått med 2-ordsmeningar nu och gillar att prata. Stora intresset annars är att läsa böcker. Och att amma, han älskar tutten.

    7 januari börjar han inskolas hos dagmamma. Samma dagmamma som storebror hade. Trots att det är tredje barnet jag ska inskolas så har jag lite lätt ångest inför det. Vi ska iallafall avsätta 4 veckor så vi kan ta det i lugnt takt.

    Jag ska börja jobba 75 % efter nyår. Har haft en tidsbegränsad anställning på 100 %. Den ska förlängas men på 75 % då. Fast det passar ganska så bra. Maken ska börja jobba mer efter nyår och vi har konstaterat att vi klarar oss alldeles utmärkt med råge på om båda skulle jobba 75 %. Skönt! Noah kommer att vara hos dagmamman mellan 8-14 på mån, tis och ons och från 12 till kanske 16 eller 17 på torsdagar och ledig på fredagar. Känns lagom länge.

    Hur är det med er andra?
  2. 1
    Tittar in Hinner inte gå in så mycket på aff just nu. Maken och jag jobbar ju lite om varandra. Jag jobbar heltid. Det är mycket läxläsning med 2 skolbarn och Noah är ganska så kreativ och hittar på en del saker hela tiden. Fast det är stor skillnad mot för ett år sedan. Han förstår mer. Tyvärr är han som sagt lite kreativ och har kommit på hur man plockar bort petskydden i kontakterna där hemma. Gäller att hålla ögonen på honom.

    Han har börjat så smått med 2-ordsmeningar nu och gillar att prata. Stora intresset annars är att läsa böcker. Och att amma, han älskar tutten.

    7 januari börjar han inskolas hos dagmamma. Samma dagmamma som storebror hade. Trots att det är tredje barnet jag ska inskolas så har jag lite lätt ångest inför det. Vi ska iallafall avsätta 4 veckor så vi kan ta det i lugnt takt.

    Jag ska börja jobba 75 % efter nyår. Har haft en tidsbegränsad anställning på 100 %. Den ska förlängas men på 75 % då. Fast det passar ganska så bra. Maken ska börja jobba mer efter nyår och vi har konstaterat att vi klarar oss alldeles utmärkt med råge på om båda skulle jobba 75 %. Skönt! Noah kommer att vara hos dagmamman mellan 8-14 på mån, tis och ons och från 12 till kanske 16 eller 17 på torsdagar och ledig på fredagar. Känns lagom länge.

    Hur är det med er andra?
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2
    Hej!
    Kul att se dig lite emellanåt oxå!
    Här är allt bara bra. jag pluggar, och Ellen stormtrivs på dagis. Hon har blivut en helt annan Ellen än innan dagis. Hon var ju väldigt mammig, och rädd för människor innan, nu är hon mycket mer framåt, och att träffa farmor tex. tar inte längre en timme för henne att våga gå fram, då träffar vi ändå henne varje vecka, har alltid gjort, men sån var hon innan. Ellen pratar hela meningar sedan några månader tillbaka, tidig med talet som alla systrarna varit. Hon är en mycket bestämd, men härlig och go som alla två åringar är! Hon är inte den som gör "hyss", utan är lugn och älskar att sitta och klippa och klistra och måla. Även ellen är en tuttegalen liten dam...
    Hoppas inskolningen går bra!
  4. 2
    Hej!
    Kul att se dig lite emellanåt oxå!
    Här är allt bara bra. jag pluggar, och Ellen stormtrivs på dagis. Hon har blivut en helt annan Ellen än innan dagis. Hon var ju väldigt mammig, och rädd för människor innan, nu är hon mycket mer framåt, och att träffa farmor tex. tar inte längre en timme för henne att våga gå fram, då träffar vi ändå henne varje vecka, har alltid gjort, men sån var hon innan. Ellen pratar hela meningar sedan några månader tillbaka, tidig med talet som alla systrarna varit. Hon är en mycket bestämd, men härlig och go som alla två åringar är! Hon är inte den som gör "hyss", utan är lugn och älskar att sitta och klippa och klistra och måla. Även ellen är en tuttegalen liten dam...
    Hoppas inskolningen går bra!
  5. Medlem sedan
    Dec 1999
    #3

    Och

    jag är fortfarande hemma med tjejerna. Kommer att förbli så ett tag eftersom det växer ett litet frö i min mage
    Vi fördriver dagarna med att träffa vänner och gå på öppna förskolan.
    Dísa pratar inte mycket med ord. Hon säjer väl sisådär 10 ord. MEN talar gör hon på annat sätt med gester och genom att visa. Jag antar att det tar lite extra tid att få till ljuden och våga på två språk.
    Sen tror jag hon har lagt vikten på annat såsom att gå på toa. Hon är blöjfri sen i juni.
    Roligt att höra hur fler har det!
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  6. 3
    Och jag är fortfarande hemma med tjejerna. Kommer att förbli så ett tag eftersom det växer ett litet frö i min mage
    Vi fördriver dagarna med att träffa vänner och gå på öppna förskolan.
    Dísa pratar inte mycket med ord. Hon säjer väl sisådär 10 ord. MEN talar gör hon på annat sätt med gester och genom att visa. Jag antar att det tar lite extra tid att få till ljuden och våga på två språk.
    Sen tror jag hon har lagt vikten på annat såsom att gå på toa. Hon är blöjfri sen i juni.
    Roligt att höra hur fler har det!
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4
    Hej! Kul med en uppdatering. Tycker det låter toppen med välkänd dagmamma och deltid. Skönt att kunna göra så och vara nöjd. Lite ångest ska man nog ha, det är bara nyttigt och en del av utvecklingen =)

    Med oss är det bara bra med, tjejerna går på samma dagis, olika avdelningar, och alla (även vi föräldrar) trivs jättebra. I morgon bitti är det utvecklingssamtal för Saga, spännande. Vi jobbar bägge heltid men med fria arbetstider och jag tycker det funkar bra. Tjejerna går mellan 8.15 och 16.15, med kortare dagar så snart vi kan. Nu sparar vi på lte komptid för att kunna vara lediga de två jul och nyårsveckorna. Längtar!!!

    Sagas tvåårskalas är avklarade med Pippi som storfavrit bland presenterna (mycket Pippi-saker blev det). Också fick hon en mini-kånken från Fjällräven. Såååå söt och jag fick barndomsflashbacks direkt =)

    Annars är Saga urgo, busig, pratig, härmapa som älskar att reta sin syster (som hon ju älskar högst av allt här i världen).

    Kort sagt, livet rullar på och alla mår bra och är nöjda med tillvaron just nu.

    Kram
  8. 4
    Hej! Kul med en uppdatering. Tycker det låter toppen med välkänd dagmamma och deltid. Skönt att kunna göra så och vara nöjd. Lite ångest ska man nog ha, det är bara nyttigt och en del av utvecklingen =)

    Med oss är det bara bra med, tjejerna går på samma dagis, olika avdelningar, och alla (även vi föräldrar) trivs jättebra. I morgon bitti är det utvecklingssamtal för Saga, spännande. Vi jobbar bägge heltid men med fria arbetstider och jag tycker det funkar bra. Tjejerna går mellan 8.15 och 16.15, med kortare dagar så snart vi kan. Nu sparar vi på lte komptid för att kunna vara lediga de två jul och nyårsveckorna. Längtar!!!

    Sagas tvåårskalas är avklarade med Pippi som storfavrit bland presenterna (mycket Pippi-saker blev det). Också fick hon en mini-kånken från Fjällräven. Såååå söt och jag fick barndomsflashbacks direkt =)

    Annars är Saga urgo, busig, pratig, härmapa som älskar att reta sin syster (som hon ju älskar högst av allt här i världen).

    Kort sagt, livet rullar på och alla mår bra och är nöjda med tillvaron just nu.

    Kram
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Hej!

    Vad pluggar du för något?

    Noah har också varit skeptisk till främmande och faktiskt också mot farmor som ändå passat honom i genomsnitt en gång i veckan sedan han var 10 månader. Inte förrän de senaste månaderna har han vinkat glatt när farmor haft honom. Men jag betraktar det som tämligen normalt för de är ju ganska små. Fast han går ju inte i barnomsorg än så det är inte det som gjort det.

    Skönt att det går bra för Ellen på dagis!
  10. 5
    Hej! Vad pluggar du för något?

    Noah har också varit skeptisk till främmande och faktiskt också mot farmor som ändå passat honom i genomsnitt en gång i veckan sedan han var 10 månader. Inte förrän de senaste månaderna har han vinkat glatt när farmor haft honom. Men jag betraktar det som tämligen normalt för de är ju ganska små. Fast han går ju inte i barnomsorg än så det är inte det som gjort det.

    Skönt att det går bra för Ellen på dagis!
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Grattis!!

    Det hade jag ingen aning om! Vad kul att du ska ha en till! Blir lite avis faktiskt. Skulle egentligen vilja ha en till jag med men vi har bestämt att det räcker med 3.

    Vad duktigt att hon är blöjfri! Noah har blöja och är visserligen intresserad av toan och vad vi andra gör på den men kissa på den själv gör han inte.

    Lycka till med graviditet och förlossning! När är det beräknat?
  12. 6
    Grattis!! Det hade jag ingen aning om! Vad kul att du ska ha en till! Blir lite avis faktiskt. Skulle egentligen vilja ha en till jag med men vi har bestämt att det räcker med 3.

    Vad duktigt att hon är blöjfri! Noah har blöja och är visserligen intresserad av toan och vad vi andra gör på den men kissa på den själv gör han inte.

    Lycka till med graviditet och förlossning! När är det beräknat?
  13. Medlem sedan
    Nov 1999
    #7

    Hej!

    Ja det där med ångesten visar väl bara att man är människa antar jag.;o) Är det nyttigt för min utveckling då menar du?;o)

    Skönt att ha dem på samma dagis! Mina två stora går ju i skolan, på samma skola och det är praktiskt. Nu tar sig i och för sig den stora dit och hem för egen maskin då hon går i 5:an. Skönt att vara ledig i jul och nyår!

    Så hon är en pippitjej... Noah älskar dammsugaren, när den inte är på. Vi har den i tvättrummet. Dit in låser vi för där har vi annat som rengöringsmedel och sånt. Nyckeln hänger på en spik ganska högt upp bredvid tvättrummet. Nu har Noah kommit på att om han lånar storebrors leksakssvärd som är ganska långt kan han precis nå nyckeln med det. Sen slår han mot nyckeln så att den ramlar ner och så tar han den och låser upp dörren. För att kunna få tag i dammsugaren...

    Det är så skönt när livet rullar på och alla är nöjda med tillvaron!
  14. 7
    Hej! Ja det där med ångesten visar väl bara att man är människa antar jag.;o) Är det nyttigt för min utveckling då menar du?;o)

    Skönt att ha dem på samma dagis! Mina två stora går ju i skolan, på samma skola och det är praktiskt. Nu tar sig i och för sig den stora dit och hem för egen maskin då hon går i 5:an. Skönt att vara ledig i jul och nyår!

    Så hon är en pippitjej... Noah älskar dammsugaren, när den inte är på. Vi har den i tvättrummet. Dit in låser vi för där har vi annat som rengöringsmedel och sånt. Nyckeln hänger på en spik ganska högt upp bredvid tvättrummet. Nu har Noah kommit på att om han lånar storebrors leksakssvärd som är ganska långt kan han precis nå nyckeln med det. Sen slår han mot nyckeln så att den ramlar ner och så tar han den och låser upp dörren. För att kunna få tag i dammsugaren...

    Det är så skönt när livet rullar på och alla är nöjda med tillvaron!
  15. Medlem sedan
    Sep 1999
    #8
    Hej! Jag pluggar till undersköterska. Är jätte skoj! Ja, visst är det väl normalt att de är skeptiska till andra människor, men det har ändå kännts så bra när det släppt. Hon har inte bara varit "lite" skeptisk, utan verkligen rädd för människor. Även de vi träffar ofta, såsom hennes gudföräldrar, farmor, våra andra vänner osv. Det har faktist varit jobbigt. Men som sagt, nu är hon en mycket tuffare och kavatare tjej. Även hon hon ändå är rädd för annat.
  16. 8
    Hej! Jag pluggar till undersköterska. Är jätte skoj! Ja, visst är det väl normalt att de är skeptiska till andra människor, men det har ändå kännts så bra när det släppt. Hon har inte bara varit "lite" skeptisk, utan verkligen rädd för människor. Även de vi träffar ofta, såsom hennes gudföräldrar, farmor, våra andra vänner osv. Det har faktist varit jobbigt. Men som sagt, nu är hon en mycket tuffare och kavatare tjej. Även hon hon ändå är rädd för annat.
  17. Medlem sedan
    Dec 1999
    #9

    Tack!

    3 april är det beräknat. Det där med tidig blöjfri fick jag inspiration från en Meche som brukade skriva här på AFF. Vi har ju tränat sen hon var 7 mån. Får se om vi kan börja lite tidigare med bebis. Innan halvåret är rekommenderat för att bibehålla den naturliga reflexen att kontrollera sig.
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  18. 9
    Tack! 3 april är det beräknat. Det där med tidig blöjfri fick jag inspiration från en Meche som brukade skriva här på AFF. Vi har ju tränat sen hon var 7 mån. Får se om vi kan börja lite tidigare med bebis. Innan halvåret är rekommenderat för att bibehålla den naturliga reflexen att kontrollera sig.
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    Kul!

    När är du färdig? Var har du tänkt att jobba sen?

    Jag kan berätta att min 11-åring var rädd för andra när hon var liten. Hon är en trygg och utåtriktad tjej nu och har varit så ett bra tag. Hon har lätt för att få kompisar, pratar högt och ljudligt när hon pratar inför grupper och hon är inte ett dugg rädd för det heller. Mitt mellanbarn kunde gå från famn till famn när han var liten och som 3-åring ringa på hos människor utan problem. Han är visserligen ganska utåtriktad han med men lite mer försiktig i t ex klassrumssituationen. Noah skrek ju när han träffade människor när han var mindre. Det gör han inte längre. Däremot tar det 5 minuter innan han hoppar ner från famnen om vi ska bort eller ha gäster. Fast inte när han kommer till farmor och farfar.

    Jag tror inte man ska oroa sig för mycket för sina barns beteende (tänk om de skulle oroa sig över vårt...hemska tanke *ler*). Barn är sina egna personligheter och man kan ändå inte ändra på dem.
  20. 10
    Kul! När är du färdig? Var har du tänkt att jobba sen?

    Jag kan berätta att min 11-åring var rädd för andra när hon var liten. Hon är en trygg och utåtriktad tjej nu och har varit så ett bra tag. Hon har lätt för att få kompisar, pratar högt och ljudligt när hon pratar inför grupper och hon är inte ett dugg rädd för det heller. Mitt mellanbarn kunde gå från famn till famn när han var liten och som 3-åring ringa på hos människor utan problem. Han är visserligen ganska utåtriktad han med men lite mer försiktig i t ex klassrumssituationen. Noah skrek ju när han träffade människor när han var mindre. Det gör han inte längre. Däremot tar det 5 minuter innan han hoppar ner från famnen om vi ska bort eller ha gäster. Fast inte när han kommer till farmor och farfar.

    Jag tror inte man ska oroa sig för mycket för sina barns beteende (tänk om de skulle oroa sig över vårt...hemska tanke *ler*). Barn är sina egna personligheter och man kan ändå inte ändra på dem.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    Ja...

    ....det är ju inte potträning på det sättet utan mer som du skriver att man vidmakthåller de naturliga reflexerna som försvinner om man har blöjor. Jag var inne på att testa det med Noah men det blev inte så. Grejen är väl att man ska lära sig känna barnets signaler vilket kräver kroppskontakt mesta delen av tiden. Vi har ju burit Noah nästan hela tiden när han var bebis så hade kanske kunnat gå men jag var väl för bekväm eller nåt.

    Lycka till med graviditet, förlossning och bebis!
  22. 11
    Ja... ....det är ju inte potträning på det sättet utan mer som du skriver att man vidmakthåller de naturliga reflexerna som försvinner om man har blöjor. Jag var inne på att testa det med Noah men det blev inte så. Grejen är väl att man ska lära sig känna barnets signaler vilket kräver kroppskontakt mesta delen av tiden. Vi har ju burit Noah nästan hela tiden när han var bebis så hade kanske kunnat gå men jag var väl för bekväm eller nåt.

    Lycka till med graviditet, förlossning och bebis!
  23. Medlem sedan
    Sep 1999
    #12
    Nejdå, oroat mig har jag aldrig gjort. Men det är ju ändå skönt när det vänt!! Jag har en väldigt tuff och framåt tjej (L 7 år), och en rätt blyg och tystlåten tjej (T 5 år), och det är ju inget jag går och oroar mig för.De får vara som de är, och det måste dom ju!

    jag har ett år kvar att läsa, blir alltså färdig julen -08. jag har ingen aning om vad jag vill jobba med sedan, hoppas få prova på lite olika jobb som undersköterska. Mitt drömjobb är ju barnmorska, och det blir man ju inte på denna utbildningen! Jag har ju en tjänst som personlig assistent, men jag vill inte tillbaka dit...
  24. 12
    Nejdå, oroat mig har jag aldrig gjort. Men det är ju ändå skönt när det vänt!! Jag har en väldigt tuff och framåt tjej (L 7 år), och en rätt blyg och tystlåten tjej (T 5 år), och det är ju inget jag går och oroar mig för.De får vara som de är, och det måste dom ju!

    jag har ett år kvar att läsa, blir alltså färdig julen -08. jag har ingen aning om vad jag vill jobba med sedan, hoppas få prova på lite olika jobb som undersköterska. Mitt drömjobb är ju barnmorska, och det blir man ju inte på denna utbildningen! Jag har ju en tjänst som personlig assistent, men jag vill inte tillbaka dit...
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13

    Men...

    ...du kan ju arbeta på förlossningen även som undersköterska. Jag tycker det är mest undersköterskorna man har kontakt med när man är på förlossningen! Lycka till!
  26. 13
    Men... ...du kan ju arbeta på förlossningen även som undersköterska. Jag tycker det är mest undersköterskorna man har kontakt med när man är på förlossningen! Lycka till!
  27. Medlem sedan
    Dec 1999
    #14

    :) *imt*

    .
    ♥ (¯`°•.¸ ♥ Jost med Busfröna ♥ ¸.•°´¯) ♥
  28. 14
    :) *imt* .
  29. Medlem sedan
    Sep 1999
    #15
    Jovisst, det glömde jag ju skriva, att jag hoppas få jobb där, eller praktik iaf!
  30. 15
    Jovisst, det glömde jag ju skriva, att jag hoppas få jobb där, eller praktik iaf!

Liknande trådar

  1. tittar på 112 nu
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 16:04
  2. E tittar på
    By *Es mamma* in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 18:55
  3. Tittar ni, eller tittar bort?
    By cilia m june & lisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 16:01
  4. Tittar in...
    By Camellis in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 17:18
  5. Jag tittar in!
    By Denise m M01,L04&E07 in forum _0112 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 14:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar