CP som skällsord
Hjärnskador
  1. Medlem sedan
    Nov 2006
    #1

    CP som skällsord

    På mindre än en vecka har tre kollegor vräkt ur sig ordet cp om korkade människor som de träffat på. Första gången reagerade jag spontant och sa att eftersom min dotter är cp-skadad så gillar jag inte att man använder det när man pratar om folk som uppför sig som idioter.

    Hur brukar ni göra? Jag blir lite ledsen av att cp används som skällsord även om jag vet att de inte menar något illa.
  2. 1
    CP som skällsord På mindre än en vecka har tre kollegor vräkt ur sig ordet cp om korkade människor som de träffat på. Första gången reagerade jag spontant och sa att eftersom min dotter är cp-skadad så gillar jag inte att man använder det när man pratar om folk som uppför sig som idioter.

    Hur brukar ni göra? Jag blir lite ledsen av att cp används som skällsord även om jag vet att de inte menar något illa.
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2
    Jag har inte stött på det själv i vuxenvärlden, men min son fick höra en del sånt på skolan i mellanstadiet och tog illa vid sig då lillasyrran har en cp-skada. Det slutade med att jag gick till klassen och berättade om cp - vad det är och vad det kan innebära. Eleverna upphörde att använda uttrycket. Jag tror det bottnar i att folk inte vet hur cp yttrar sig och att det är ganske djupt rotat som ett skällsord hos många sedan barnsben. Kanske kan det hjälpa att förklara om du orkar med det.
  4. 2
    Jag har inte stött på det själv i vuxenvärlden, men min son fick höra en del sånt på skolan i mellanstadiet och tog illa vid sig då lillasyrran har en cp-skada. Det slutade med att jag gick till klassen och berättade om cp - vad det är och vad det kan innebära. Eleverna upphörde att använda uttrycket. Jag tror det bottnar i att folk inte vet hur cp yttrar sig och att det är ganske djupt rotat som ett skällsord hos många sedan barnsben. Kanske kan det hjälpa att förklara om du orkar med det.
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3
    Jag har stött på det massor av gånger hos både barn och vuxna. Ibland säger jag till och ibland inte. Jag brukar fråga om de menar att den de pratar om är rörelsehindrad eftersom de använder ordet cp om den personen. Då ser de flesta lite frågande ut och då brukar jag förklara att cp betyder att man har problem att röra sig men inte att man är förståndshandikappad. De flesta skäms när man påpekar att de uttrycker sig nedsättande genom att säga cp. Jag tycker att alla ska säga till så ofta man orkar. Det är bara så vi kan få ett slut på fördomen att cp=dum i huvudet. Ibland säger jag att du kanske menar pc och inte cp. PC står för Pretty and Clever = våra ungar!
  6. 3
    Jag har stött på det massor av gånger hos både barn och vuxna. Ibland säger jag till och ibland inte. Jag brukar fråga om de menar att den de pratar om är rörelsehindrad eftersom de använder ordet cp om den personen. Då ser de flesta lite frågande ut och då brukar jag förklara att cp betyder att man har problem att röra sig men inte att man är förståndshandikappad. De flesta skäms när man påpekar att de uttrycker sig nedsättande genom att säga cp. Jag tycker att alla ska säga till så ofta man orkar. Det är bara så vi kan få ett slut på fördomen att cp=dum i huvudet. Ibland säger jag att du kanske menar pc och inte cp. PC står för Pretty and Clever = våra ungar!

Liknande trådar

  1. Om skällsord
    By SessanP in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 23:47
  2. Sammanfattning....av skällsord/smeknamn.
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 17:59
  3. Damp som skällsord?
    By Ulle+3 in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 07:57
  4. skällsord som retar mig...
    By Demeter in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 18:53
  5. Skällsord i samhället
    By Rosen in forum Bokstavsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 09:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar