Byta säng!?
_0607 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Byta säng!?

    Jag hade ju tänkt att F skulle sova i sin spjälsäng så läng det va möjligt, men jg vet inte om det verkligen är möjligt mkt längre. Ungen svänger upp ena benet över kanten utan problem och skulle komma ur sängen om han bara ville. Nu är det dock så att han älskar att sova, så han ligger kvar, men kapaciteten finns sas . Eftersom han dessutom kan öppna alla dörrar i lägenheten inkl sin egen och den till balkongen (som lyckligtvis är inglasad) känns det osäkert, men det blir ju inte mindre osäkert med en låg säng. Å andra sidan kan han inte göra sig illa när han faller ut då.

    När tänkte ni byta från spjälisen till en vanlig säng?
  2. 1
    Byta säng!? Jag hade ju tänkt att F skulle sova i sin spjälsäng så läng det va möjligt, men jg vet inte om det verkligen är möjligt mkt längre. Ungen svänger upp ena benet över kanten utan problem och skulle komma ur sängen om han bara ville. Nu är det dock så att han älskar att sova, så han ligger kvar, men kapaciteten finns sas . Eftersom han dessutom kan öppna alla dörrar i lägenheten inkl sin egen och den till balkongen (som lyckligtvis är inglasad) känns det osäkert, men det blir ju inte mindre osäkert med en låg säng. Å andra sidan kan han inte göra sig illa när han faller ut då.

    När tänkte ni byta från spjälisen till en vanlig säng?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    Vet inte, tänker väl som du "att ju längre desto bättre", och Prinsen verkar ha lagt ner utbrytningsförsöken just nu i allafall. Det ÄR ju ruskigt praktiskt att veta att de ligger kvar och sover där man lagt dom, åtminstonne till de blir så stora att de har lite vett.
    Vad gäller dörrhandtagen så ville jag bara tipsa om att man kan vända dom uppåt - då dröjer det ytterligare ett tag innan dom kan öppna. Ett alternativ är att sätta grind + draperi istället för dörr till hans sovrum (om ni nu byter säng alltså), då vet ni också att han stannar där inne, men samtidigt kan han kika ut och "ropa". Vi hade en sån där vit metallgrind från IKEA till Storasyster, den är svår att öppna (knappt jag får upp den), behöver inte skruvas fast och inte så fasligt dyr.
  4. 2
    Vet inte, tänker väl som du "att ju längre desto bättre", och Prinsen verkar ha lagt ner utbrytningsförsöken just nu i allafall. Det ÄR ju ruskigt praktiskt att veta att de ligger kvar och sover där man lagt dom, åtminstonne till de blir så stora att de har lite vett.
    Vad gäller dörrhandtagen så ville jag bara tipsa om att man kan vända dom uppåt - då dröjer det ytterligare ett tag innan dom kan öppna. Ett alternativ är att sätta grind + draperi istället för dörr till hans sovrum (om ni nu byter säng alltså), då vet ni också att han stannar där inne, men samtidigt kan han kika ut och "ropa". Vi hade en sån där vit metallgrind från IKEA till Storasyster, den är svår att öppna (knappt jag får upp den), behöver inte skruvas fast och inte så fasligt dyr.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3

    Tricky!

    Hans sovrum ligger intill vardagsrummet där vi oftast ser på TV eller lyssnar på musik efter att han har lagt sig, så det blir lite krångligt utan dörr. Dörrhandtagen uppåt har vi prövat, men han når dem också och når han inte så skjutsar han dit en stol för att nå. Grindar blir det samma sak med, han skjuter dit ngt att stå på och så är han över den också. Lurig unge man har .

    Jag tänkte börja med att lägga en madrass intill hans säng så att han inte faller så hårt om han trillar över kanten. Kanske man kan prova med en vanlig säng några nätter och återgå till spjälis om det inte funkar. Han är van vid att sova i vanlig säng också, så jag vet att han skulle somn iaf.

    Tack för input .
  6. 3
    Tricky! Hans sovrum ligger intill vardagsrummet där vi oftast ser på TV eller lyssnar på musik efter att han har lagt sig, så det blir lite krångligt utan dörr. Dörrhandtagen uppåt har vi prövat, men han når dem också och når han inte så skjutsar han dit en stol för att nå. Grindar blir det samma sak med, han skjuter dit ngt att stå på och så är han över den också. Lurig unge man har .

    Jag tänkte börja med att lägga en madrass intill hans säng så att han inte faller så hårt om han trillar över kanten. Kanske man kan prova med en vanlig säng några nätter och återgå till spjälis om det inte funkar. Han är van vid att sova i vanlig säng också, så jag vet att han skulle somn iaf.

    Tack för input .
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4
    Jag vill ha kvar spjälisen så länge som möjligt. Än kan hon inte ta sig ur, trots flitiga försök. Jag tror inte att hon skulle stanna kvar i en vanlig säng någon längre stund.

    Prova med en madrass bredvid sängen så han inte slår sig så farligt om han ramlar ur!
  8. 4
    Jag vill ha kvar spjälisen så länge som möjligt. Än kan hon inte ta sig ur, trots flitiga försök. Jag tror inte att hon skulle stanna kvar i en vanlig säng någon längre stund.

    Prova med en madrass bredvid sängen så han inte slår sig så farligt om han ramlar ur!
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5
    Våra stora barn (nåja så stora är de väl inte *S*) har sovit i spjälsängen tills de var ca 2,5 år gamla. Lucas sov dock mest i vår säng *suckar* Jag vet inte när vi kommer byta till Noah men det blir inte innan sommaren i alla fall. Måste ju bygga om lite här så han får ett eget rum först.

    Jösses kan han öppna dörrarna? Hur lång är Frosti nu? Undrar om Noah börjar tackla av på längden? Han är ca 83 cm lång nu och han når inte upp till dörrhandtagen här hemma. Ni skulle kunna vända på handtagen så han inte får upp dem?

    Noahs säng har dessutom ena gaveln nere för det mesta (dumma mig som är så slarvig) men han försöker inte ta sig över, sitter oftast där och kallar på oss och kommer vi inte så SKRIKER han i högan skyn *S*

    Men om du är orolig för att han ska trilla över så kanske det ändå är dags att byta? Vet flera som gjort det när barnet varit 1,5 och det har fungerat bra. Men de bytte för att barnet inte trivdes så bra i spjälsängen. De små kan ju slå sig så oerhört hårt om de trillar av! Annars var en madrass också en idé att ha brevid sängen så han inte slår sig så mycket om det skulle hända. Kan ni kanske ha en grind för dörren så han inte kommer ut?
  10. 5
    Våra stora barn (nåja så stora är de väl inte *S*) har sovit i spjälsängen tills de var ca 2,5 år gamla. Lucas sov dock mest i vår säng *suckar* Jag vet inte när vi kommer byta till Noah men det blir inte innan sommaren i alla fall. Måste ju bygga om lite här så han får ett eget rum först.

    Jösses kan han öppna dörrarna? Hur lång är Frosti nu? Undrar om Noah börjar tackla av på längden? Han är ca 83 cm lång nu och han når inte upp till dörrhandtagen här hemma. Ni skulle kunna vända på handtagen så han inte får upp dem?

    Noahs säng har dessutom ena gaveln nere för det mesta (dumma mig som är så slarvig) men han försöker inte ta sig över, sitter oftast där och kallar på oss och kommer vi inte så SKRIKER han i högan skyn *S*

    Men om du är orolig för att han ska trilla över så kanske det ändå är dags att byta? Vet flera som gjort det när barnet varit 1,5 och det har fungerat bra. Men de bytte för att barnet inte trivdes så bra i spjälsängen. De små kan ju slå sig så oerhört hårt om de trillar av! Annars var en madrass också en idé att ha brevid sängen så han inte slår sig så mycket om det skulle hända. Kan ni kanske ha en grind för dörren så han inte kommer ut?
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    Linus har inte provat än att ta sig ur spjälsängen.
    Men jag väntar på en madrass som Linus ska få av farmor till jul, till hans stora säng.
    Linus o william har fått likadana sängar.
    Det finns trilla ur skydd på ikea.
    Ska kolla hur dom är, vet inte än.
    Det tar ju säker en vecka innan de fattar att de ska stanna i sängen.
    men det är bara att gå tillbaka med dom och lägga dom utan att säja något, kanske god naatt bara.
    upprepa det ett par gånger.
    Så vi kommer att byta vid jul/nyår typ.
  12. 6
    Linus har inte provat än att ta sig ur spjälsängen.
    Men jag väntar på en madrass som Linus ska få av farmor till jul, till hans stora säng.
    Linus o william har fått likadana sängar.
    Det finns trilla ur skydd på ikea.
    Ska kolla hur dom är, vet inte än.
    Det tar ju säker en vecka innan de fattar att de ska stanna i sängen.
    men det är bara att gå tillbaka med dom och lägga dom utan att säja något, kanske god naatt bara.
    upprepa det ett par gånger.
    Så vi kommer att byta vid jul/nyår typ.
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7

    Vi väntar

    men med äldsta bytte vi när hon var 13 månader pga nedkräkta madrasser och det gick ofantligt bra!
    Mellan låg längre i spjälis men bytte väl runt den här tiden o det funkade fint.
    Sjuksköterskestudent med fyrtal i underbaringar:
    Rebecka 0208, Lukas 0401, Nike 0608 och Vide 080717

    Bloggar på http://busmamman.blogspot.com/
  14. 7
    Vi väntar men med äldsta bytte vi när hon var 13 månader pga nedkräkta madrasser och det gick ofantligt bra!
    Mellan låg längre i spjälis men bytte väl runt den här tiden o det funkade fint.

Liknande trådar

  1. Byta säng?
    By Malinväntarnr2 in forum _1009 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-23, 23:54
  2. byta säng?
    By mammaAngelica in forum Småbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 11:40
  3. ang byta säng :D
    By wina in forum _0707 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 10:00
  4. Byta säng?
    By k-tvilling in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:15
  5. om att byta säng...
    By Julia+Sanna+snitt3/9 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 07:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar