Dagisproblem
_0611 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Dagisproblem

    Nu har vi då fått det besked vi anade skulle komma. Matilda har fått plats på dagis men inte på det där storebror går. Eftersom jag tågpendlar med en restid på 1 1/2 timme enkel resa och vi bara har en bil känns det helt omöjligt att åka till två olika ställen och hämta och lämna (en av oss hämtar och den andra lämnar för att få tiderna att gå ihop). På kommunens hemsida står det så fint om den stora valfriheten och syskonförtur mm, men det är ju bara på pappret. Vi har pratat med rektorn för Hampus förskola innan vi fick beskedet och hon kunde ju inte lova något utan sa bara att det blir ju lättare längre fram i vår när barnen är ute mer - då kanske ett extra barn inte gör så mycket. och att deras strävan är att syskon ska vara på samma ställe. Därför blev jag väldigt förvånad när det i beskedet dessutom står att omplacering till förstahandsvalet tidigast kan ske augusti 2008. Vet nu inte riktigt vad vi ska göra. Det verkar som det hjälper att bråka och tjata för jag vet att ett annat barn lyckats få plats på vårt fulla dagis på så sätt - men det känns inte bra heller. Vi har tack och lov dagar kvar och skulle klara oss på att ta ut 3-4 dagar per vecka, men så får man ju inte göra för försäkringskassan om man inte vill sänka sin SGI.
  2. 1
    Dagisproblem Nu har vi då fått det besked vi anade skulle komma. Matilda har fått plats på dagis men inte på det där storebror går. Eftersom jag tågpendlar med en restid på 1 1/2 timme enkel resa och vi bara har en bil känns det helt omöjligt att åka till två olika ställen och hämta och lämna (en av oss hämtar och den andra lämnar för att få tiderna att gå ihop). På kommunens hemsida står det så fint om den stora valfriheten och syskonförtur mm, men det är ju bara på pappret. Vi har pratat med rektorn för Hampus förskola innan vi fick beskedet och hon kunde ju inte lova något utan sa bara att det blir ju lättare längre fram i vår när barnen är ute mer - då kanske ett extra barn inte gör så mycket. och att deras strävan är att syskon ska vara på samma ställe. Därför blev jag väldigt förvånad när det i beskedet dessutom står att omplacering till förstahandsvalet tidigast kan ske augusti 2008. Vet nu inte riktigt vad vi ska göra. Det verkar som det hjälper att bråka och tjata för jag vet att ett annat barn lyckats få plats på vårt fulla dagis på så sätt - men det känns inte bra heller. Vi har tack och lov dagar kvar och skulle klara oss på att ta ut 3-4 dagar per vecka, men så får man ju inte göra för försäkringskassan om man inte vill sänka sin SGI.
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2
    Vad tråkigt för er och knepigt. Jag hoppas verkligen att det löser sig för er. Ni kanske får bråka lite iallafall. Kram
  4. 2
    Vad tråkigt för er och knepigt. Jag hoppas verkligen att det löser sig för er. Ni kanske får bråka lite iallafall. Kram
  5. Medlem sedan
    Jul 2006
    #3
    Nej. Vad trist. Jag tycker också du ska bråka lite för det blir ju en helt omöjlig situation för er. Visst kan man förstå dagiset att de inte kan ta in hur många barn som helst, men om man ser det ur ett barnperspektiv så måste det ju ändå bli bättre för Matilda att gå på samma dagis som storebror. Annars får hon ju ännu längre dagar och sönderstressade föräldrar. Hoppas du lyckas övertyga de ansvariga. Kramar.
  6. 3
    Nej. Vad trist. Jag tycker också du ska bråka lite för det blir ju en helt omöjlig situation för er. Visst kan man förstå dagiset att de inte kan ta in hur många barn som helst, men om man ser det ur ett barnperspektiv så måste det ju ändå bli bättre för Matilda att gå på samma dagis som storebror. Annars får hon ju ännu längre dagar och sönderstressade föräldrar. Hoppas du lyckas övertyga de ansvariga. Kramar.
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4
    Hoppas verkligen att det går att lösa. Så där kan ni ju inte ha det. Blir smått stressad bara av att läsa om er situation.

    Kramar
  8. 4
    Hoppas verkligen att det går att lösa. Så där kan ni ju inte ha det. Blir smått stressad bara av att läsa om er situation.

    Kramar

Liknande trådar

  1. Nya dagisproblem!
    By Lova med tre in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 23:07
  2. OT dagisproblem
    By annsi82 in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:26
  3. Dagisproblem
    By myssli in forum _0605 Majbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 09:37
  4. Dagisproblem
    By Anso W med 3 in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 09:37
  5. dagisproblem
    By singoalla in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 17:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar