Grattis blodgrupp B!
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    Grattis blodgrupp B!

    Hörde på nyhetersmorgon i morse att människor med blodgrupp B och AB är resistenta mot viruset som orsakar vinterkräksjuka! Så grattis till er!
  2. 1
    Grattis blodgrupp B! Hörde på nyhetersmorgon i morse att människor med blodgrupp B och AB är resistenta mot viruset som orsakar vinterkräksjuka! Så grattis till er!
  3. Medlem sedan
    Oct 2006
    #2
    Jag undrar om de stämmer är en grupp B men låg ändå i magsjuka förra året i december.
    Men de kanske finns olika magsjukor....jag kanske inte får den värsta sorten?
    Förra året låg vi 5 i familjen magsjuka i 1 vecka...som tur var turades jag o min man om att ligga sjuka
  4. 2
    Jag undrar om de stämmer är en grupp B men låg ändå i magsjuka förra året i december.
    Men de kanske finns olika magsjukor....jag kanske inte får den värsta sorten?
    Förra året låg vi 5 i familjen magsjuka i 1 vecka...som tur var turades jag o min man om att ligga sjuka
  5. Medlem sedan
    Sep 2007
    #3
    Vet heller inte hur sant det är men ni kanske är mer resistenta än oss andra? Kan ju tänkas att det är ett gäng olika magsjukor som går oxå? För mig som inte har den blodgruppen lät det lyxigt
  6. 3
    Vet heller inte hur sant det är men ni kanske är mer resistenta än oss andra? Kan ju tänkas att det är ett gäng olika magsjukor som går oxå? För mig som inte har den blodgruppen lät det lyxigt
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4
    Äsch, typiskt! Visste det fanns mer än en nackdel med att vara 0-negativ :P Jag är INTE resistent... efter att ha haft barn på dagis/skola i x antal år så har man ju åkt på en och annan magsjuka *örk*
  8. 4
    Äsch, typiskt! Visste det fanns mer än en nackdel med att vara 0-negativ :P Jag är INTE resistent... efter att ha haft barn på dagis/skola i x antal år så har man ju åkt på en och annan magsjuka *örk*
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    Jag är B+ och jobbar på avd för barn med bla infektionssjukdomar så vi har alltid en massa magsjuka barn inlagda. Hittills har jag inte blivit smittad av någon patient som tur är.
    Det är bara Caliciviruset som man kan vara lite resistent mot om man har blodgrupp B, vad jag förstår.
    Allra vanligast är dock att barn som läggs in med svår magsjuka har Rotaviruset. Men Rotaviruset har de flesta vuxna redan haft när de var små och får därför oftast inga eller mycket små symtom.
    Man håller på med en studie nu som skall ligga till grund för om vi i framtiden skall börja vaccinera barn mot Rotaviruset. Det är ju mkt ekonomi inblandat. Vad är dyrast för sverige, att massvaccinera alla bebisar eller den sjukhusvård + vabbning av de som insjuknar.
  10. 5
    Jag är B+ och jobbar på avd för barn med bla infektionssjukdomar så vi har alltid en massa magsjuka barn inlagda. Hittills har jag inte blivit smittad av någon patient som tur är.
    Det är bara Caliciviruset som man kan vara lite resistent mot om man har blodgrupp B, vad jag förstår.
    Allra vanligast är dock att barn som läggs in med svår magsjuka har Rotaviruset. Men Rotaviruset har de flesta vuxna redan haft när de var små och får därför oftast inga eller mycket små symtom.
    Man håller på med en studie nu som skall ligga till grund för om vi i framtiden skall börja vaccinera barn mot Rotaviruset. Det är ju mkt ekonomi inblandat. Vad är dyrast för sverige, att massvaccinera alla bebisar eller den sjukhusvård + vabbning av de som insjuknar.
  11. Medlem sedan
    Apr 2007
    #6
    Ang vacc, borde det ekonomiska delen väga upp det mot all vab mm. Som i stklm som bara vacc mot pnemokocker /ev felstavat/. vill också att min bebis ska vacc mot det då min dotter drabbades av flera svåra sådana infektioner. Man får bekost själv helt enkelt....
  12. 6
    Ang vacc, borde det ekonomiska delen väga upp det mot all vab mm. Som i stklm som bara vacc mot pnemokocker /ev felstavat/. vill också att min bebis ska vacc mot det då min dotter drabbades av flera svåra sådana infektioner. Man får bekost själv helt enkelt....

Liknande trådar

  1. Blodgrupp?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 22:21
  2. Vet ni er blodgrupp?
    By SessanP in forum Ordet är fritt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 23:41
  3. Blodgrupp?
    By Jokai in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 10:19
  4. Blodgrupp A-??
    By Queen82 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 17:51
  5. Vad har ni för blodgrupp?
    By Gabbi i Botswana in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 21:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar