Socker-salt-lösning?
_0704 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Socker-salt-lösning?

    Astrid har kräkts inatt och idag och bajsar vatten. Hon är trots det oförskämt glad mellan kräkningarna och vill ammas men har sovit mycket idag. Jag har förstått att man trots vätsketillförseln vid amning gärna ska komplettera med vätskeersättning eftersom så här små barn är särskilt känsliga för uttorkning.

    Mitt recept på socker-salt-lösning är 8 tsk socker och 1/2 tsk salt till 1 liter kokat vatten men hur är det med saltet egentligen? Så små bebisar ska väl inte äta salt eller hur?
    S juli 2005 + A april 2007 + "Limpan" februari 2012
  2. 1
    Socker-salt-lösning? Astrid har kräkts inatt och idag och bajsar vatten. Hon är trots det oförskämt glad mellan kräkningarna och vill ammas men har sovit mycket idag. Jag har förstått att man trots vätsketillförseln vid amning gärna ska komplettera med vätskeersättning eftersom så här små barn är särskilt känsliga för uttorkning.

    Mitt recept på socker-salt-lösning är 8 tsk socker och 1/2 tsk salt till 1 liter kokat vatten men hur är det med saltet egentligen? Så små bebisar ska väl inte äta salt eller hur?
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2

    Tittar in från maj-gruppen...

    Hej! Min Vinga (30 april) har just haft magsjuka i 5 dagar och är friskförklarad idag. Hon slutade kissa och fick inte behålla en droppe trots god aptit så sjukvårdsupplysningen sa då till att vi skulle ge vätskeersättning, även fast det inehåller salt. Det var ingen fara vid såna här situationer, det är ju inte jämt dom är magsjuk...

    Receptet vi fick var:

    1 liter vatten
    2 msk socker
    1/2 tsk salt

    Vi fick använda medicinspruta för att få i henne och mata resten av maten (ersättning) med sked för att få det i lagom sakta takt. Rådet var ca 1/2 dl i halvtimmen i jämn takt för att magen skulle hantera det bra, men det är svårare vid amning...

    Lycka till och hoppas hon reder sig snart!
  4. 2
    Tittar in från maj-gruppen... Hej! Min Vinga (30 april) har just haft magsjuka i 5 dagar och är friskförklarad idag. Hon slutade kissa och fick inte behålla en droppe trots god aptit så sjukvårdsupplysningen sa då till att vi skulle ge vätskeersättning, även fast det inehåller salt. Det var ingen fara vid såna här situationer, det är ju inte jämt dom är magsjuk...

    Receptet vi fick var:

    1 liter vatten
    2 msk socker
    1/2 tsk salt

    Vi fick använda medicinspruta för att få i henne och mata resten av maten (ersättning) med sked för att få det i lagom sakta takt. Rådet var ca 1/2 dl i halvtimmen i jämn takt för att magen skulle hantera det bra, men det är svårare vid amning...

    Lycka till och hoppas hon reder sig snart!
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    har ingen aning om recept man gör hemma.. men jag köpte vätske ersättning på apoteket..
    men om man absolut inte får behålla något så är det ju super viktigt att man tillsätter salta i kroppen.. Vatten är absolut inte bra när barn är magsjuka.. just för att kroppen förlorar så mycket salt



    På barnakuten gav man Alexander 25ml.. var 5 minut .. ´
  6. 3
    har ingen aning om recept man gör hemma.. men jag köpte vätske ersättning på apoteket..
    men om man absolut inte får behålla något så är det ju super viktigt att man tillsätter salta i kroppen.. Vatten är absolut inte bra när barn är magsjuka.. just för att kroppen förlorar så mycket salt



    På barnakuten gav man Alexander 25ml.. var 5 minut .. ´
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4
    Jag hade om hon ammade mycket kört på det och undvikit vätskeersättning, så länge hon har humöret uppe och inte verkar medtagen, men det är såklart jätteviktigt att hon ammar och får i sig vätska.
  8. 4
    Jag hade om hon ammade mycket kört på det och undvikit vätskeersättning, så länge hon har humöret uppe och inte verkar medtagen, men det är såklart jätteviktigt att hon ammar och får i sig vätska.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Vad bra, tack, det är skönt att veta det här med saltet. Skönt att lilla Vinga mår bra igen! De är alldeles för små för att vara sjuka, det skär i hjärtat av att se dem må dåligt
  10. 5
    Vad bra, tack, det är skönt att veta det här med saltet. Skönt att lilla Vinga mår bra igen! De är alldeles för små för att vara sjuka, det skär i hjärtat av att se dem må dåligt
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Nej precis. Men man blir lite villrådig av alla tips o rekommendationer hit o dit, å ena sidan o å andra sidan... gah!

    Astrid mår bättre nu iallafall men nu har storasyrran fallit offer istället. Hon är så ynklig, hon som aldrig kräkts i hela sitt liv
  12. 6
    Nej precis. Men man blir lite villrådig av alla tips o rekommendationer hit o dit, å ena sidan o å andra sidan... gah!

    Astrid mår bättre nu iallafall men nu har storasyrran fallit offer istället. Hon är så ynklig, hon som aldrig kräkts i hela sitt liv
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Igår var hon fortfarande ganska glad men började bli lite medtagen. Hon svarade inte lika snabbt som hon brukar och ville inte ha vatten, inte gröt, helst inte amma heller, så då gav jag henne lite vätskeersättning i en spruta. Hon har piggnat till rejält och idag är hon som vanligt. Lite socker kan visst göra susen ibland...

    Idag har istället syrran kräkts och är jätteynklig. Hon å andra sidan säger att hon är törstig och vill dricka hela tiden så att magen inte får ro...
  14. 7
    Igår var hon fortfarande ganska glad men började bli lite medtagen. Hon svarade inte lika snabbt som hon brukar och ville inte ha vatten, inte gröt, helst inte amma heller, så då gav jag henne lite vätskeersättning i en spruta. Hon har piggnat till rejält och idag är hon som vanligt. Lite socker kan visst göra susen ibland...

    Idag har istället syrran kräkts och är jätteynklig. Hon å andra sidan säger att hon är törstig och vill dricka hela tiden så att magen inte får ro...

Liknande trådar

  1. Black lava salt och rökt salt...
    By _annae_ in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 23:33
  2. Socker salt lösning
    By Annikamfl in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 12:30
  3. Salt & Socker?
    By millan2 in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 09:38
  4. Hur mycket socker och salt?
    By Jessica in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 15:15
  5. Socker salt lösning vid magsjuka!
    By -Vicky- in forum _99 Alla barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 19:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar