Verbal eller "normal"?
Småbarn
  1. mater
    #1

    Verbal eller "normal"?

    Det här är väl egentligen en löjlig fråga, men jag är nyfiken... Har en dotter på två år (nyss fyllda) och hon är väldigt pratsam. Det är ju fantastiskt roligt i den här åldern när man kan börja kommunicera på en helt annan nivå än tidigare, och naturligtvis lär hon sig nya ord varje dag. Men ibland häpnar jag - hon använder ord och begrepp som jag ändå tycker är ganska abstrakta för en tvååring. Till exempel:

    kanske ("jag hjälpa dig kanske?")
    istället ("jag vill ha annan frukt istället")
    faktiskt
    ganska ("den är ganska varm")
    eller hur?
    vet du en sak?
    heller ("jag vill inte det heller")
    genast ("jag vill ha glass genast!")

    Men jag har inte så mycket erfarenhet av barn och språk, kanske är jag alltför lättimponerad!? Jag är som sagt nyfiken på vad som är "vanlig" nivå för tvååring... (vilket ju inte går att svara på egentligen)

    Missförstå mig rätt, jag lägger inga värderingar alls i detta med att prata tidigt eller sent eller vad som är "normalt" etc.
  2. 1
    Verbal eller "normal"? Det här är väl egentligen en löjlig fråga, men jag är nyfiken... Har en dotter på två år (nyss fyllda) och hon är väldigt pratsam. Det är ju fantastiskt roligt i den här åldern när man kan börja kommunicera på en helt annan nivå än tidigare, och naturligtvis lär hon sig nya ord varje dag. Men ibland häpnar jag - hon använder ord och begrepp som jag ändå tycker är ganska abstrakta för en tvååring. Till exempel:

    kanske ("jag hjälpa dig kanske?")
    istället ("jag vill ha annan frukt istället")
    faktiskt
    ganska ("den är ganska varm")
    eller hur?
    vet du en sak?
    heller ("jag vill inte det heller")
    genast ("jag vill ha glass genast!")

    Men jag har inte så mycket erfarenhet av barn och språk, kanske är jag alltför lättimponerad!? Jag är som sagt nyfiken på vad som är "vanlig" nivå för tvååring... (vilket ju inte går att svara på egentligen)

    Missförstå mig rätt, jag lägger inga värderingar alls i detta med att prata tidigt eller sent eller vad som är "normalt" etc.
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    Vet inte....

    vad som är "normalt". Min dotter som nu är tre använde de orden du skrev då hon var två, likaså sonen då han var i samma ålder. De är båda två verbala. Det varierar verkligt mycket i 2-års åldern vill jag påstå.
  4. 2
    Vet inte.... vad som är "normalt". Min dotter som nu är tre använde de orden du skrev då hon var två, likaså sonen då han var i samma ålder. De är båda två verbala. Det varierar verkligt mycket i 2-års åldern vill jag påstå.
  5. Medlem sedan
    Jan 2007
    #3
    Visst har hon verbal talang! Hon ar duktig och fore manga andra, men det betyder inte att hon ar mer intelligent an andra.
  6. 3
    Visst har hon verbal talang! Hon ar duktig och fore manga andra, men det betyder inte att hon ar mer intelligent an andra.
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4
    Min kille, är precis som din tjej, väldigt verbalt utvecklad och svänger sig med samma vokabulär! Det är rätt otroligt hur bra de är på att snappa upp uttryck och använda orden i rätt sammanhang! Jag tycker att du ska vara stolt över din dotter!
  8. 4
    Min kille, är precis som din tjej, väldigt verbalt utvecklad och svänger sig med samma vokabulär! Det är rätt otroligt hur bra de är på att snappa upp uttryck och använda orden i rätt sammanhang! Jag tycker att du ska vara stolt över din dotter!
  9. Medlem sedan
    Jan 2006
    #5

    Härligt!

    Klart du ska vara stolt! Häftigt att så abstrakta ord kommer från en som nyss var bebis. Min egen dryga tvååring skyndar långsamt och har ett ganska begränsat och konkret ordförråd. Har precis börjat sätta ihop enkla ord till tvåordsmeningar ("mamma bil"o s v)
    Att se barnen växa och utvecklas, finns det något bättre?
  10. 5
    Härligt! Klart du ska vara stolt! Häftigt att så abstrakta ord kommer från en som nyss var bebis. Min egen dryga tvååring skyndar långsamt och har ett ganska begränsat och konkret ordförråd. Har precis börjat sätta ihop enkla ord till tvåordsmeningar ("mamma bil"o s v)
    Att se barnen växa och utvecklas, finns det något bättre?

Liknande trådar

  1. Missfall eller "normal blödning"
    By Matildis in forum Missfall
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 21:57
  2. Missfall eller "normal blödning"
    By Matildis in forum Gravidsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 11:29
  3. missfall eller "normal blödning"
    By Matildis in forum _1107 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 21:22
  4. Hur mycket vet en "normal" 8-10 åring
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 21:11
  5. Hur länge sitter en "normal" förkylning
    By -Camelia- in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 12:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar