Lite panik....
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2000
    #1

    Lite panik....

    ... får inte ni det av alla "måsten" man drar på sig vartenda år inför jul?

    Alla julklappar är iofs roliga att handla och jag har nog ett hyfsat hum om vad som ska handlas... Men, sedan är det julfest på jobbet, också trevligt - men vad 17 ska man ha på sig? Och så är det luciakläder till barnen, julkläder till barnen - julkläder till en själv, pepparkakor att baka, saffransbröd att baka, julgodis att göra, och för att inte tala om det som kommer nu närmast: en paketkalender att göra iordning... Och då ska vi inte ens vara hemma över jul så jag behöver inte göra så mkt mat (vi har iofs knytkalas, men jag som åker längst brukar få "köpe-saker" mest, förutom julgodiset)...

    Dessutom ska här julpyntas också. Det tycker jag egentligen är kul - men just känner jag mig mest stressad...

    Måste skriva en lista. Då får jag strukturera det hela och så får jag tillfredsställelsen att bocka av lite i taget ...
  2. 1
    Lite panik.... ... får inte ni det av alla "måsten" man drar på sig vartenda år inför jul?

    Alla julklappar är iofs roliga att handla och jag har nog ett hyfsat hum om vad som ska handlas... Men, sedan är det julfest på jobbet, också trevligt - men vad 17 ska man ha på sig? Och så är det luciakläder till barnen, julkläder till barnen - julkläder till en själv, pepparkakor att baka, saffransbröd att baka, julgodis att göra, och för att inte tala om det som kommer nu närmast: en paketkalender att göra iordning... Och då ska vi inte ens vara hemma över jul så jag behöver inte göra så mkt mat (vi har iofs knytkalas, men jag som åker längst brukar få "köpe-saker" mest, förutom julgodiset)...

    Dessutom ska här julpyntas också. Det tycker jag egentligen är kul - men just känner jag mig mest stressad...

    Måste skriva en lista. Då får jag strukturera det hela och så får jag tillfredsställelsen att bocka av lite i taget ...
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2

    Nej... men jag har

    inte så mycket extra eftersom jag åker hem till mor över jul och eftersom vi tydligen inte ska byta julklappar i år *gör besviken min*. Men visst lyfter det bort en del stress.
    Jag _älskar_ tiden innan jul!
  4. 2
    Nej... men jag har inte så mycket extra eftersom jag åker hem till mor över jul och eftersom vi tydligen inte ska byta julklappar i år *gör besviken min*. Men visst lyfter det bort en del stress.
    Jag _älskar_ tiden innan jul!
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Nej, vi har inte så mycket måsten... Maten förbereder vi under större delen av december så att vi har knytis med mamma och pappa och min bror och hans fru... Julklapparna är klara till stor del, för vi handlar inte så mycket. På dagis är det bara de äldsta barnen som lussar, så sonen får titta på i år igen och vi föräldrar "får" inte komma om vi inte har barn som lussar... Nej, decembers enda stress är faktiskt kören, som uppträder den 16/12 och hittills har jag varit förkyld en hel del...
  6. 3
    Nej, vi har inte så mycket måsten... Maten förbereder vi under större delen av december så att vi har knytis med mamma och pappa och min bror och hans fru... Julklapparna är klara till stor del, för vi handlar inte så mycket. På dagis är det bara de äldsta barnen som lussar, så sonen får titta på i år igen och vi föräldrar "får" inte komma om vi inte har barn som lussar... Nej, decembers enda stress är faktiskt kören, som uppträder den 16/12 och hittills har jag varit förkyld en hel del...
  7. Medlem sedan
    Jun 2000
    #4

    Det gör jag också, egentligen.

    Men, jag är nog lite stressad överlag just nu av en massa olika anledningar så just nu känns det som om hjärnan kommer att koka över om jag inte gör listor... Det är så mycket med allt... Luciafikor och julmiddagar och så allt det där som man verkligen bara VILL hinna med med barnen och så . Jag bara orkade inte titta mig omkring när jag stressade in på H&M idag - där det kanske kunde tänkas finnas en fin julklänning till dottern eller så. Jag liksom bara skjuter upp det..

    Och så sitter jag HÄR, det verkar ju logiskt... Kanske borde använda tiden på ett annat sätt just nu. Eller vad tror du?
  8. 4
    Det gör jag också, egentligen. Men, jag är nog lite stressad överlag just nu av en massa olika anledningar så just nu känns det som om hjärnan kommer att koka över om jag inte gör listor... Det är så mycket med allt... Luciafikor och julmiddagar och så allt det där som man verkligen bara VILL hinna med med barnen och så . Jag bara orkade inte titta mig omkring när jag stressade in på H&M idag - där det kanske kunde tänkas finnas en fin julklänning till dottern eller så. Jag liksom bara skjuter upp det..

    Och så sitter jag HÄR, det verkar ju logiskt... Kanske borde använda tiden på ett annat sätt just nu. Eller vad tror du?
  9. Medlem sedan
    Dec 2005
    #5

    Jag förstår dig så väl

    och tror att det handlar om en grundstress överhuvudtaget. Jag mår så himla bra och känner mig så nöjd med livet just nu så jag blir inte lika stressad just nu som tidigare.

    Du kanske skulle försöka rationalisera bort något, köpa tid från något för att hinna landa? Du ska ju också få njuta av den här tiden och förberedelserna inför jul.
  10. 5
    Jag förstår dig så väl och tror att det handlar om en grundstress överhuvudtaget. Jag mår så himla bra och känner mig så nöjd med livet just nu så jag blir inte lika stressad just nu som tidigare.

    Du kanske skulle försöka rationalisera bort något, köpa tid från något för att hinna landa? Du ska ju också få njuta av den här tiden och förberedelserna inför jul.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6

    Alltså, jag tycker...

    ju att det är lite upp till en själv om man "väljer" att få julpanik eller inte. Om man bryr sig om att baka och fixa allt själv, har speciella julkläder, byta till julgardiner, fixa egen paketkalender osv så förstår jag att man får panik. Varför struntar du inte i en del av det? Man kan få en underbar jul med julstämning utan att slita ihjäl sig. Köpa god mat, fixa lite julklappar, städa lite (som man gör annars också), julpynta tillsammans och sen bara ta det lugnt med familj och ev släkt.

    Så för att svara kort, nej, jag får inte panik
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  12. 6
    Alltså, jag tycker... ju att det är lite upp till en själv om man "väljer" att få julpanik eller inte. Om man bryr sig om att baka och fixa allt själv, har speciella julkläder, byta till julgardiner, fixa egen paketkalender osv så förstår jag att man får panik. Varför struntar du inte i en del av det? Man kan få en underbar jul med julstämning utan att slita ihjäl sig. Köpa god mat, fixa lite julklappar, städa lite (som man gör annars också), julpynta tillsammans och sen bara ta det lugnt med familj och ev släkt.

    Så för att svara kort, nej, jag får inte panik
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Nej, aldrig MEN jag har inga krav på mig från någon heller, vi har en laidback familjejul med mat och Tomte hemma hos oss (svärmor, svägerska och svåger kommer).

    Jag är ingen pysseltant, få hade jag haft ångest, om jag skulle göra tomtar, paketkalendrar, baka och lägga in sill! Inte min grej!
  14. 7
    Nej, aldrig MEN jag har inga krav på mig från någon heller, vi har en laidback familjejul med mat och Tomte hemma hos oss (svärmor, svägerska och svåger kommer).

    Jag är ingen pysseltant, få hade jag haft ångest, om jag skulle göra tomtar, paketkalendrar, baka och lägga in sill! Inte min grej!
  15. Medlem sedan
    Jun 2000
    #8

    Sent svar...

    Om jag ska vara ärlig så kommer inte kraven från någon annan än mig själv... Jag vill ha något nytt att ha på mig när jag ska gå på julfest med jobbet. Jag vill att barnen ska ha något nytt lite juligt på sig på julafton. Jag vill att vi ska ha julpyntat och fint hemma. Jag vill att de ska ha passande utstyrslar till luciatåget. Jag vill att vi ska ha bakat pepparkakor och lussebröd och gjort julgodis - för att det tycker barnen är roligt. Och så vill jag ge bort genomtänkta och trevliga julklappar till de få jag ska köpa till. Sedan så har jag ju själv skapat traditionen med paketkalender åt barnen...

    Så, jag kan inte säga att det är någon annan än jag som har "hittat på" alla dessa måsten... Det är vad som gör det svårast när det gäller att få med maken på detta - han tycker att man kan släppa på vissa saker, vilket jag inte tycker - och då får jag dra lasset själv...
  16. 8
    Sent svar... Om jag ska vara ärlig så kommer inte kraven från någon annan än mig själv... Jag vill ha något nytt att ha på mig när jag ska gå på julfest med jobbet. Jag vill att barnen ska ha något nytt lite juligt på sig på julafton. Jag vill att vi ska ha julpyntat och fint hemma. Jag vill att de ska ha passande utstyrslar till luciatåget. Jag vill att vi ska ha bakat pepparkakor och lussebröd och gjort julgodis - för att det tycker barnen är roligt. Och så vill jag ge bort genomtänkta och trevliga julklappar till de få jag ska köpa till. Sedan så har jag ju själv skapat traditionen med paketkalender åt barnen...

    Så, jag kan inte säga att det är någon annan än jag som har "hittat på" alla dessa måsten... Det är vad som gör det svårast när det gäller att få med maken på detta - han tycker att man kan släppa på vissa saker, vilket jag inte tycker - och då får jag dra lasset själv...
  17. Medlem sedan
    Oct 2006
    #9
    Sent svar! Aha, du jagar den PERFEKTA julen? Det är jättevanligt!

    För mig är bara några saker viktiga,
    gran
    god hemlagad mat (mannen lagar, jag håller sällskap)
    julklappar till barnen.

    Det jobbigaste brukar vara att köpa maten men den stressen är ju bara några timmar lång

    Plocka bort det som inte är lika viktigt för dig då!
    Det är väl ingen bra idé att du planerar och sliter så när väl julafton är där så är du trött och inte lika glad kanske som du skulle ha varit annars!

    Dummer
  18. 9
    Sent svar! Aha, du jagar den PERFEKTA julen? Det är jättevanligt!

    För mig är bara några saker viktiga,
    gran
    god hemlagad mat (mannen lagar, jag håller sällskap)
    julklappar till barnen.

    Det jobbigaste brukar vara att köpa maten men den stressen är ju bara några timmar lång

    Plocka bort det som inte är lika viktigt för dig då!
    Det är väl ingen bra idé att du planerar och sliter så när väl julafton är där så är du trött och inte lika glad kanske som du skulle ha varit annars!

    Dummer

Liknande trådar

  1. Lite panik...
    By indra76 in forum Gravidsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 08:42
  2. Lite panik...
    By Agneta H med 3 in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 12:35
  3. Jag får lite panik
    By .charlotte. in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 07:51
  4. Lite panik!
    By Anonym så ingen tror nått in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 11:53
  5. lite panik...
    By lite anonym nu in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 12:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar