EVK avklarad
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    EVK avklarad

    Gårdagens EVK gick mycket bra! I morgon börjar sonen i den andra klassen med endast 11 elever och med två lärare på heltid.

    Den fröken som ska hålla lite extra koll på vår kille ställde många, för oss, viktiga frågor och verkade ärligt intresserad och mån om att försöka förstå sonen. Ett exempel var att hon frågade upp om han hade något speciellt intresse då det kan vara bra att ta till om man ser att han håller på att "gå in i sig själv" eller om han "låst sig" så kan man ta till ett intresse för att försöka lirka honom tillbaks.

    Jag kände att jag nästan höll på att börja gråta, det kändes/känns så otroligt skönt att få den här responsen!!!


    Jag har idag varit på skolan och tillsammans med spec.peden har vi informerat hans nuvarande klass samt den nya och det var med mycket lätta steg jag gick från skolan. Bemötandet i nya klassen gick över förväntan och atmosfären i det klassrummet var mycket behagligt och lugnt till skillnad från hans vanliga där man nästan känner hur luften vibrerar.

    Berättade för sonen om nya klassens reaktion på att han skulle börja med dom i morgon och han blev så glad/lättad att han fick tårar i ögonen.


    Nästa vecka kommer en psykolog till skolan som ska vara bra på "handfasta tips" både mot skolan och hemmet. Veckan därpå kommer en speciallärare från Bup till skolan för att träffa sonens lärare och berörd personal, två dagar efter det är det träff med Bup + att spec.läraren kommer närvara och två dagar efter det träff med utredningsteamet!

    Behöver jag skriva att jag känner mig flera kilo lättare ;-)
  2. 1
    EVK avklarad Gårdagens EVK gick mycket bra! I morgon börjar sonen i den andra klassen med endast 11 elever och med två lärare på heltid.

    Den fröken som ska hålla lite extra koll på vår kille ställde många, för oss, viktiga frågor och verkade ärligt intresserad och mån om att försöka förstå sonen. Ett exempel var att hon frågade upp om han hade något speciellt intresse då det kan vara bra att ta till om man ser att han håller på att "gå in i sig själv" eller om han "låst sig" så kan man ta till ett intresse för att försöka lirka honom tillbaks.

    Jag kände att jag nästan höll på att börja gråta, det kändes/känns så otroligt skönt att få den här responsen!!!


    Jag har idag varit på skolan och tillsammans med spec.peden har vi informerat hans nuvarande klass samt den nya och det var med mycket lätta steg jag gick från skolan. Bemötandet i nya klassen gick över förväntan och atmosfären i det klassrummet var mycket behagligt och lugnt till skillnad från hans vanliga där man nästan känner hur luften vibrerar.

    Berättade för sonen om nya klassens reaktion på att han skulle börja med dom i morgon och han blev så glad/lättad att han fick tårar i ögonen.


    Nästa vecka kommer en psykolog till skolan som ska vara bra på "handfasta tips" både mot skolan och hemmet. Veckan därpå kommer en speciallärare från Bup till skolan för att träffa sonens lärare och berörd personal, två dagar efter det är det träff med Bup + att spec.läraren kommer närvara och två dagar efter det träff med utredningsteamet!

    Behöver jag skriva att jag känner mig flera kilo lättare ;-)
  3. Medlem sedan
    Sep 2006
    #2
    Åh, vad härligt att höra! Håller tummarna för att det går vägen nu.
  4. 2
    Åh, vad härligt att höra! Håller tummarna för att det går vägen nu.
  5. Medlem sedan
    Nov 2007
    #3

    Vad skönt att höra och.....

    vad snabbt allt går , det var inte dåligt . Det känns verkligen bra att få höra att det finns skolpersonal som är lyhörda och verkligen försöker hjälpa de barn som behöver, tyvärr verkar det finnas allt för många skolor där man inte tar våra barns problem på allvar. Du nämnde att Bup hos er har en speciallärare knuten till sig, det verkar ju suveränt om han/hon kan ge lärarna handledning, den hjälpen skulle vi behöva ska kolla om vårt Bup kan erbjuda det. Hoppas nu att allt går i lås och att ni får en lugnare och gladare kille på köpet.
  6. 3
    Vad skönt att höra och..... vad snabbt allt går , det var inte dåligt . Det känns verkligen bra att få höra att det finns skolpersonal som är lyhörda och verkligen försöker hjälpa de barn som behöver, tyvärr verkar det finnas allt för många skolor där man inte tar våra barns problem på allvar. Du nämnde att Bup hos er har en speciallärare knuten till sig, det verkar ju suveränt om han/hon kan ge lärarna handledning, den hjälpen skulle vi behöva ska kolla om vårt Bup kan erbjuda det. Hoppas nu att allt går i lås och att ni får en lugnare och gladare kille på köpet.
  7. Medlem sedan
    May 2007
    #4
    Men grattis!!! Det var otroligt snabbt vissa fattade galoppen på den skolan. Hoppas nu att han kommer att trivas och må bättre snart! Bra att ett jullov snart kommer så får han lite semester ifrån det hela också.
  8. 4
    Men grattis!!! Det var otroligt snabbt vissa fattade galoppen på den skolan. Hoppas nu att han kommer att trivas och må bättre snart! Bra att ett jullov snart kommer så får han lite semester ifrån det hela också.
  9. Medlem sedan
    Jul 2005
    #5
    Låter bra, skönt att höra! imt
  10. 5
    Låter bra, skönt att höra! imt
  11. stenbock66
    #6
    Så himla skönt att höra...Grattis kramar och verkligen lycka till nu och vad bra att sonen också blev glad och lättad...Den nya läraren verkar ju jättebra!
  12. 6
    Så himla skönt att höra...Grattis kramar och verkligen lycka till nu och vad bra att sonen också blev glad och lättad...Den nya läraren verkar ju jättebra!

Liknande trådar

  1. RUL avklarad
    By Zarios in forum _1106 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 22:17
  2. Dag 4 avklarad :)
    By pösmunken in forum Vikt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 11:31
  3. 1 mil avklarad
    By Valerina in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 19:16
  4. Dag 1 avklarad
    By Åkervindan in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 20:49
  5. ÄP avklarad...
    By carisma in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 16:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar