Språkutveckling
_0604 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Språkutveckling

    Cornelia är en riktig liten pladdermaja och pratar väldigt mycket - och har 'alltid' gjort. Nytt just nu är att hon försöker säga flera konsonanter i rad och experimenterar med detta jättemycket. Alla ord låter jätteroliga för hon lägger till 'L' lite varstans... Bil blir blil t ex (trots att hon kan säga 'bil' jättefint) pannkaka blir plannkaka o s v. Gulligt.

    /Jessica
  2. 1
    Språkutveckling Cornelia är en riktig liten pladdermaja och pratar väldigt mycket - och har 'alltid' gjort. Nytt just nu är att hon försöker säga flera konsonanter i rad och experimenterar med detta jättemycket. Alla ord låter jätteroliga för hon lägger till 'L' lite varstans... Bil blir blil t ex (trots att hon kan säga 'bil' jättefint) pannkaka blir plannkaka o s v. Gulligt.

    /Jessica
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Sådär gjorde Albin när han var liten, sa govlet/golvet och byskor/byxor minns jag. Han var också himla tidig med språket, sjöng hela visor när han var i Tures ålder. Ture är inte alls lika tidig och har fullt sjå med att få kläm på enstaka ord. Men han förstår ju det mesta ändå.

    /ingrid m albin o ture
  4. 2
    Sådär gjorde Albin när han var liten, sa govlet/golvet och byskor/byxor minns jag. Han var också himla tidig med språket, sjöng hela visor när han var i Tures ålder. Ture är inte alls lika tidig och har fullt sjå med att få kläm på enstaka ord. Men han förstår ju det mesta ändå.

    /ingrid m albin o ture
  5. Medlem sedan
    Aug 2004
    #3
    Hugo har inte riktigt kommit dit än. Hans ord får man fortfarande gissa sig fram till vad de betyder, och oftast är det "öh öh öh" och pekningar. Han säger mamma och pappa, men när jag frågar om han kan säga Anton (storebror) svarar han "näää" och ruskar på huvudet. Bil och sådana ord har han inte börjat säga än. "Tut tut" är det närmaste, och det betyder brandbil (sambon är brandman).

    Oftast förstår man ju, men jisses vad frustrerade vi kan bli båda två ibland. Han pekar och "öh":ar allt han kan, och jag gissar och gissar och har bara fel fel fel. Längtar tills han blir lite mera talför.
  6. 3
    Hugo har inte riktigt kommit dit än. Hans ord får man fortfarande gissa sig fram till vad de betyder, och oftast är det "öh öh öh" och pekningar. Han säger mamma och pappa, men när jag frågar om han kan säga Anton (storebror) svarar han "näää" och ruskar på huvudet. Bil och sådana ord har han inte börjat säga än. "Tut tut" är det närmaste, och det betyder brandbil (sambon är brandman).

    Oftast förstår man ju, men jisses vad frustrerade vi kan bli båda två ibland. Han pekar och "öh":ar allt han kan, och jag gissar och gissar och har bara fel fel fel. Längtar tills han blir lite mera talför.
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4
    Vincent har inte kommit så långt i språkutvecklingen.
    Han säger mamma, pappa, tutte, titta, tappa, sitta, nää, kaka (som betyder smaka, kaka och macka).
    Mycket får heta na na na och brrrua. Wawa är varmt
    Det finns en 2-årig tjej på dagis som han kallar för Ninne.
    Hon heter Signe.
  8. 4
    Vincent har inte kommit så långt i språkutvecklingen.
    Han säger mamma, pappa, tutte, titta, tappa, sitta, nää, kaka (som betyder smaka, kaka och macka).
    Mycket får heta na na na och brrrua. Wawa är varmt
    Det finns en 2-årig tjej på dagis som han kallar för Ninne.
    Hon heter Signe.
  9. Medlem sedan
    Jul 2006
    #5
    Vi gissar också en hel del hemma hos oss. Cornelia pratar ju med viss 'dialekt' eller vad man ska säga som vi inte riktigt förstår även om hon oftast prickar ganska rätt i vad det är hon säger. Det roliga är att Cornelia verkligen tycker att hon kan prata bra och blir jättefrustrerad när vi inte förstår vad hon säger. Himlar riktigt med ögonen och man ser att hon tänker 'pantskallar'. Ibland ändrar hon till och med röstläge för att vi ska förstå bättre. Så gulligt (tycker i alla fall vi)
  10. 5
    Vi gissar också en hel del hemma hos oss. Cornelia pratar ju med viss 'dialekt' eller vad man ska säga som vi inte riktigt förstår även om hon oftast prickar ganska rätt i vad det är hon säger. Det roliga är att Cornelia verkligen tycker att hon kan prata bra och blir jättefrustrerad när vi inte förstår vad hon säger. Himlar riktigt med ögonen och man ser att hon tänker 'pantskallar'. Ibland ändrar hon till och med röstläge för att vi ska förstå bättre. Så gulligt (tycker i alla fall vi)
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Låter som Pontus

    Han ligger inte heller i framkant med talet. Men han är en fena på kroppsspråk och gör sig förstådd ändå.

    Jämför ju med Jennie som vid samma ålder pratade oavbrutet. Så fort hon såg månen sa hon "Jennies måne, nääää, allas måne, måste dela månen". Månen var det enda hon accepterade inte var bara hennes :-)

    I gengäld var hon usel på att göra sig förstådd utan att använda ord och de gånger vi inte förstod henne var hon verkligen helt tokfrustrerad. Pontus är så van att behöva ta omvägar och visa att han har en ängels tålamod i kommunkationen i jämförelse.

    Det enda jag tycker är lite svårt med att de pratar sent är att jag har så himla lätt att underskatta honom. Med Jennie var det så uppenbart hur mycket hon förstod eftersom hon pratade tillbaka hela tiden.
    Ida med Jennie född mars -04, Pontus född maj -06, Kasper född mars -08 och Sandra född 11/7 -10
  12. 6
    Låter som Pontus Han ligger inte heller i framkant med talet. Men han är en fena på kroppsspråk och gör sig förstådd ändå.

    Jämför ju med Jennie som vid samma ålder pratade oavbrutet. Så fort hon såg månen sa hon "Jennies måne, nääää, allas måne, måste dela månen". Månen var det enda hon accepterade inte var bara hennes :-)

    I gengäld var hon usel på att göra sig förstådd utan att använda ord och de gånger vi inte förstod henne var hon verkligen helt tokfrustrerad. Pontus är så van att behöva ta omvägar och visa att han har en ängels tålamod i kommunkationen i jämförelse.

    Det enda jag tycker är lite svårt med att de pratar sent är att jag har så himla lätt att underskatta honom. Med Jennie var det så uppenbart hur mycket hon förstod eftersom hon pratade tillbaka hela tiden.
  13. Medlem sedan
    May 2006
    #7
    Här har jag inte varit på evigheter, tänkte titta in och kolla läget lite.
    Min Isak han pratar jämt. Klart, tydligt och med ett fantastiskt ordförråd. Han kan säga typ "mamma inte sitta soffan, gå ditåt, vill ha banan", och mena det... Med hans starka vilja blir det en del diskussioner. Är det meningen att man ska argumentera med en pojke på 1 år och 8 mån..?
    Himla trevligt iaf att kunna kommunicera så bra.
    Har ett par funderingar, men jag kanske ska börja en ny tråd med det.
  14. 7
    Här har jag inte varit på evigheter, tänkte titta in och kolla läget lite.
    Min Isak han pratar jämt. Klart, tydligt och med ett fantastiskt ordförråd. Han kan säga typ "mamma inte sitta soffan, gå ditåt, vill ha banan", och mena det... Med hans starka vilja blir det en del diskussioner. Är det meningen att man ska argumentera med en pojke på 1 år och 8 mån..?
    Himla trevligt iaf att kunna kommunicera så bra.
    Har ett par funderingar, men jag kanske ska börja en ny tråd med det.

Liknande trådar

  1. Språkutveckling
    By Mamma 03 & 07 in forum _0705 Majbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 17:28
  2. Språkutveckling!
    By skruttans mor in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 22:37
  3. Tal- och språkutveckling
    By fjella in forum Läpp-, käk- och gomspalt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 08:59
  4. Ang språkutveckling
    By Mia_m_2+Molly in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 08:32
  5. Språkutveckling?
    By Tinta in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 11:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar