Pepparkakskalender *tips*
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Pepparkakskalender *tips*

    I detta hushåll är vi lite "tråkiga", vi låter dels inte barnen få chokladkalender eftersom godis äter man på lördagar. Inte heller tycker vi att paketkalender är ett bra förslag eftersom det i sådana fall skulle innehålla en massa småprylar som antagligen skulle gå sönder rätt fort, eller bara ligga & skräpa. Dessutom är det så hypat med presenter hela december...så vi hoppar alltså det.
    Förrom året gjorde jag en pepparkakskalender på följande vis. Köpte pepparkakshjärtan med hål i, skrev siffror på dem & hängde upp alla med rött bomulsband lite här & där på julgardinen i köket. Den uppskattades väldigt till en början....men allt eftersom blev kakorna rätt sega. Dessutom är de ganska stora för en 3-åring så tillslut tog hon bara ngt bett i "dagens-kaka".
    I år bestämde jag att vi skulle köra på en pepparkakskalender igen, men denna gången på ett litet annat sätt.
    Köpte en burk med blandade pepparkakshjärtan & stjärnor (ICA-handlarnas), skrev siffror på 24 pepparkakor * 2 (det är 2 syskon som får delta i kalendern...lillasyster är för liten ännu).
    De fick starta idag med kaka 24...& kommer nu ha benkoll på hur många dagar det är kvar till julafton. 1:an äter man ju dagen innan dopparedan.
    (dessutom kommer dessa peppisar hålla sig frasiga & fina eftersom de får ligga kvar i burken tills dess de ska ätas upp)
  2. 1
    Pepparkakskalender *tips* I detta hushåll är vi lite "tråkiga", vi låter dels inte barnen få chokladkalender eftersom godis äter man på lördagar. Inte heller tycker vi att paketkalender är ett bra förslag eftersom det i sådana fall skulle innehålla en massa småprylar som antagligen skulle gå sönder rätt fort, eller bara ligga & skräpa. Dessutom är det så hypat med presenter hela december...så vi hoppar alltså det.
    Förrom året gjorde jag en pepparkakskalender på följande vis. Köpte pepparkakshjärtan med hål i, skrev siffror på dem & hängde upp alla med rött bomulsband lite här & där på julgardinen i köket. Den uppskattades väldigt till en början....men allt eftersom blev kakorna rätt sega. Dessutom är de ganska stora för en 3-åring så tillslut tog hon bara ngt bett i "dagens-kaka".
    I år bestämde jag att vi skulle köra på en pepparkakskalender igen, men denna gången på ett litet annat sätt.
    Köpte en burk med blandade pepparkakshjärtan & stjärnor (ICA-handlarnas), skrev siffror på 24 pepparkakor * 2 (det är 2 syskon som får delta i kalendern...lillasyster är för liten ännu).
    De fick starta idag med kaka 24...& kommer nu ha benkoll på hur många dagar det är kvar till julafton. 1:an äter man ju dagen innan dopparedan.
    (dessutom kommer dessa peppisar hålla sig frasiga & fina eftersom de får ligga kvar i burken tills dess de ska ätas upp)
  3. Anonym
    #2
    Men alltså, jag kan inte riktigt se vad skillnaden är att äta en pepparkaka varje dag eller äta en pytteliten chokladbit varje dag...? Ärligt tycker jag nog det om möjligt är värre med en pepparkaka faktiskt. Rolig idé, verkligen, men kanske inte i det syftet du hade tänkt.
  4. 2
    Men alltså, jag kan inte riktigt se vad skillnaden är att äta en pepparkaka varje dag eller äta en pytteliten chokladbit varje dag...? Ärligt tycker jag nog det om möjligt är värre med en pepparkaka faktiskt. Rolig idé, verkligen, men kanske inte i det syftet du hade tänkt.
  5. Anonym
    #3
    Precis Hellre en lite chokladbit som går relativt lätt att skölja bort från tänderna, än en pepparkaka som sätter sig fast i tänderna och är svår att skölja bort.
  6. 3
    Precis Hellre en lite chokladbit som går relativt lätt att skölja bort från tänderna, än en pepparkaka som sätter sig fast i tänderna och är svår att skölja bort.
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Mmm fast

    Nu är det ju så att choklad är godis.
    Försök att få in i min 3-årings skalle varför man helt plötsligt får käka godis varenda dag när man tidigare inte fått det. & försök dessutom få in i hans skalle efteråt att han inte längre ska få godis varje dag.
    Äter man pepparkakan till frukost borstas ändå tänderna efteråt.



    Dessutom tycker jag att ni kan stå för era åsikter & inte trycka på anonymknappen så fort ni inte vågar stå bakom det ni säger.
  8. 4
    Mmm fast Nu är det ju så att choklad är godis.
    Försök att få in i min 3-årings skalle varför man helt plötsligt får käka godis varenda dag när man tidigare inte fått det. & försök dessutom få in i hans skalle efteråt att han inte längre ska få godis varje dag.
    Äter man pepparkakan till frukost borstas ändå tänderna efteråt.



    Dessutom tycker jag att ni kan stå för era åsikter & inte trycka på anonymknappen så fort ni inte vågar stå bakom det ni säger.
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5

    stå FÖR menar jag givetvis

    .
  10. 5
    stå FÖR menar jag givetvis .
  11. Medlem sedan
    Oct 2000
    #6

    kanske det pedagogiska?

    jag skulle nog också hellre ge en pepparkaka om dagen än frångå regeln om att godis bara äts på lördagar... är den en gång bruten så är det svårt att gå tillbaka tror jag.
    Enda undantagen från lördagsgodis har vi om det är kalas eller vi är bortbjudna och där bjuds på godis

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  12. 6
    kanske det pedagogiska? jag skulle nog också hellre ge en pepparkaka om dagen än frångå regeln om att godis bara äts på lördagar... är den en gång bruten så är det svårt att gå tillbaka tror jag.
    Enda undantagen från lördagsgodis har vi om det är kalas eller vi är bortbjudna och där bjuds på godis
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7
    Jag håller med dig. Inga godiskalendrar och inga pryttlar. Men stora tjejen får en paketkalender utan pryttlar med saker hon behöver, och hon är alltid så tacksam för allt hon får så att par nya trosor är lika bra som en pryttel. Hon får tex luciakrona, skidhanskar, godis på lördagar, linnen, strumpor av lite roligare sort, CD skiva med julmusik- en med Bamse och en med Agnetha & Linda, TV:s julkalender 1 dec., plåster, bok, badskum och annat som inte ligger och skräpar.
  14. 7
    Jag håller med dig. Inga godiskalendrar och inga pryttlar. Men stora tjejen får en paketkalender utan pryttlar med saker hon behöver, och hon är alltid så tacksam för allt hon får så att par nya trosor är lika bra som en pryttel. Hon får tex luciakrona, skidhanskar, godis på lördagar, linnen, strumpor av lite roligare sort, CD skiva med julmusik- en med Bamse och en med Agnetha & Linda, TV:s julkalender 1 dec., plåster, bok, badskum och annat som inte ligger och skräpar.
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    Pepparkaka är värre än choklad, det fastnar i tänderna medans chokladen är enklare att borsta bort. Vad är det för skillnad på att lära dem att det är ok att äta kakor varje dag fast inte choklad? *nyfiken*
  16. 8
    Pepparkaka är värre än choklad, det fastnar i tänderna medans chokladen är enklare att borsta bort. Vad är det för skillnad på att lära dem att det är ok att äta kakor varje dag fast inte choklad? *nyfiken*
  17. Medlem sedan
    Jul 2002
    #9
    Läs tidigare inlägg här över där exakt samma fråga är skriven och som Angeliqua redan svarat på. Jag håller med henne.
  18. 9
    Läs tidigare inlägg här över där exakt samma fråga är skriven och som Angeliqua redan svarat på. Jag håller med henne.
  19. Medlem sedan
    Oct 2001
    #10

    *suck*

    choklad=godis
    Lördag=godisdag
    kakor=inte godis

    & som jag tidigare skrev hur ska du kunna motivera för en 3åring att det är ok att äta godis varenda dag ibland, men sedan helt plötsligt inte.

    I detta hemmet får man äta kakor på andra dagar än lördagar.
    Godis innehåller (oftast) en massa mysko tillsatser, kakor innehåller rena råvaror.
  20. 10
    *suck* choklad=godis
    Lördag=godisdag
    kakor=inte godis

    & som jag tidigare skrev hur ska du kunna motivera för en 3åring att det är ok att äta godis varenda dag ibland, men sedan helt plötsligt inte.

    I detta hemmet får man äta kakor på andra dagar än lördagar.
    Godis innehåller (oftast) en massa mysko tillsatser, kakor innehåller rena råvaror.
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11

    Vettigt

    Så hade jag med kunnat tänka mig göra.
    Fast nu när jag är föräldrarledig (som du vet) är ekonomin väldigt skral, så vi skulle inte ha råd att fixa fram 48 braattha nyttogrejer.
    (det är dock väldigt tacksamt eftersom barnen i detta huset blir precis lika glada för kläder som för leksaker. Roligt att kunna glädja någon med ett par strumpor liksom )
  22. 11
    Vettigt Så hade jag med kunnat tänka mig göra.
    Fast nu när jag är föräldrarledig (som du vet) är ekonomin väldigt skral, så vi skulle inte ha råd att fixa fram 48 braattha nyttogrejer.
    (det är dock väldigt tacksamt eftersom barnen i detta huset blir precis lika glada för kläder som för leksaker. Roligt att kunna glädja någon med ett par strumpor liksom )
  23. Medlem sedan
    Oct 2001
    #12
    Tack
  24. 12
    Tack
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13

    Jag har inte haft några

    problem med vår son iallafall. Han hade en chokladkalender förra året (3 år då). En adventskalender är något speciellt under december, i väntan på julfirandet. Det var inga konsigheter alls att gå tillbaka till det vanliga rutinerna med lördagsgodis efter julen.
    Så hos oss fortsätter vi nog hellre med en liten chokladbit än en kaka.
    Fast jag tycker din idé är smart iallfall, med nedräkningen!

    Fast jag har inte ens köpt någon chokladkalender än kom jag på! Han får en paketkalender med blandade nyttoprylar och saker han önskar sig i julklapp (badskum, film, bok, gubbar, mm). Det blir så mycket julklappar från släkten ändå på julafton, så det kan gott spridas ut lite. Tror han uppskattar sakerna mer när han får dem en och en, jämfört med i hög.
    Libra
  26. 13
    Jag har inte haft några problem med vår son iallafall. Han hade en chokladkalender förra året (3 år då). En adventskalender är något speciellt under december, i väntan på julfirandet. Det var inga konsigheter alls att gå tillbaka till det vanliga rutinerna med lördagsgodis efter julen.
    Så hos oss fortsätter vi nog hellre med en liten chokladbit än en kaka.
    Fast jag tycker din idé är smart iallfall, med nedräkningen!

    Fast jag har inte ens köpt någon chokladkalender än kom jag på! Han får en paketkalender med blandade nyttoprylar och saker han önskar sig i julklapp (badskum, film, bok, gubbar, mm). Det blir så mycket julklappar från släkten ändå på julafton, så det kan gott spridas ut lite. Tror han uppskattar sakerna mer när han får dem en och en, jämfört med i hög.
  27. Medlem sedan
    Jun 2007
    #14
    nej vi har aldrig heller haft några problem med att barnen inte förstår att de inte får äta godis varje dag faktiskt..tvärtom har de mot jul glömt att öppna då och då.
  28. 14
    nej vi har aldrig heller haft några problem med att barnen inte förstår att de inte får äta godis varje dag faktiskt..tvärtom har de mot jul glömt att öppna då och då.
  29. Medlem sedan
    Jul 2002
    #15
    Det hade blivit dyrt att köpa allt nu, men jag har köpt under hela hösten så det blir inte så dyrt just nu.
    *OT*
    Har du varit på några öppna förskolor i Kalmar? De är så fina där tycker jag. Har varit på Måsen och den i Norrliden (Bullen?) tidigare och nu i höst när jag var i Kalmar var jag med svägerskan på den i Djurängen och den var ju jättefin och mysig. Så fina ÖF har vi inte här. De i Malmö var bra men inte med det utbudet ni har och där jag bor nu är det bara kyrkan som har två timmar i veckan. När jag var med svägerskan och barnens kusin på ÖF i Djurängen satt vi och pysslade länge, inte minst svägerskan och jag!
  30. 15
    Det hade blivit dyrt att köpa allt nu, men jag har köpt under hela hösten så det blir inte så dyrt just nu.
    *OT*
    Har du varit på några öppna förskolor i Kalmar? De är så fina där tycker jag. Har varit på Måsen och den i Norrliden (Bullen?) tidigare och nu i höst när jag var i Kalmar var jag med svägerskan på den i Djurängen och den var ju jättefin och mysig. Så fina ÖF har vi inte här. De i Malmö var bra men inte med det utbudet ni har och där jag bor nu är det bara kyrkan som har två timmar i veckan. När jag var med svägerskan och barnens kusin på ÖF i Djurängen satt vi och pysslade länge, inte minst svägerskan och jag!
  31. Medlem sedan
    Oct 2001
    #16

    Bara lillabullen

    Vi bodde i de trakterna förut, så då blev det att man tog sig en promenad dit bort då & då.
    Nu bor vi i Ljungbyholm & de har precis öppnat (eller det är ju nästan 1 år gammalt nu) ett familjecentrum med MVC/BVC/psykolog/socialsekreterare & öppnis här. Där är det jättefint åxå. Men som sagt pysselmöjligheterna här är enorma.
  32. 16
    Bara lillabullen Vi bodde i de trakterna förut, så då blev det att man tog sig en promenad dit bort då & då.
    Nu bor vi i Ljungbyholm & de har precis öppnat (eller det är ju nästan 1 år gammalt nu) ett familjecentrum med MVC/BVC/psykolog/socialsekreterare & öppnis här. Där är det jättefint åxå. Men som sagt pysselmöjligheterna här är enorma.
  33. Medlem sedan
    Jun 2007
    #17
    Vad suckar du för, det var faktiskt en vanlig nyfiken fråga?! Otrevligt.
  34. 17
    Vad suckar du för, det var faktiskt en vanlig nyfiken fråga?! Otrevligt.
  35. Medlem sedan
    Jul 2002
    #18
    Kanske för att frågan redan var ställd om du hade läst de andra inläggen.
  36. 18
    Kanske för att frågan redan var ställd om du hade läst de andra inläggen.
  37. Medlem sedan
    Nov 2004
    #19
    Mina barn har haft blandad choklad,paket och aktivetetskalender sedan de var ca 3 år.De har faktiskt inte haft några som helst problem med att förstå att detta är BARA innan jul man får godis så ofta.Vanligtvis har de lördagsgodis.
    Jag blandar det jag lägger i kalendern.Det kan vara sockar,tandborste,en liten rolig bil,pepparkaksform osv.Dessutom fick jag tips för några år sedan här om att ha aktivteter.DET uppskattas kan jag berätta.I år frågade 5-åringen när kalendern börjar och de får lappar där det står att vi ska baka.
  38. 19
    Mina barn har haft blandad choklad,paket och aktivetetskalender sedan de var ca 3 år.De har faktiskt inte haft några som helst problem med att förstå att detta är BARA innan jul man får godis så ofta.Vanligtvis har de lördagsgodis.
    Jag blandar det jag lägger i kalendern.Det kan vara sockar,tandborste,en liten rolig bil,pepparkaksform osv.Dessutom fick jag tips för några år sedan här om att ha aktivteter.DET uppskattas kan jag berätta.I år frågade 5-åringen när kalendern börjar och de får lappar där det står att vi ska baka.
  39. Medlem sedan
    May 2000
    #20

    Fast vadå?

    Hur ska du kunna motivera för barnet att han inte ska få en kaka till frukost varje dag i fortsättningen?
    Mamma till Jonna-99, Nora-02 och Stella-05.
  40. 20
    Fast vadå? Hur ska du kunna motivera för barnet att han inte ska få en kaka till frukost varje dag i fortsättningen?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. vätske tips ??? äta själv tips??
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 21:35
  2. Tips, tips efterlyses.....
    By sienna in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 21:18
  3. tips om sida med tips & råd
    By Petra-4barn in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 15:12
  4. Tips, tips önskas.
    By e in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-03, 02:22
  5. vill ha tips + ett tips till er
    By Petra-4barn in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 16:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar