Lär barnen en adventsvers
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Mar 2004
    #1

    Lär barnen en adventsvers

    som jag läste utantill vid ett luciafirande i skolan när jag var liten. Men nu kom jag bara på de två första verserna. Så jag fick googla. Kan det bero på att det var ca 25 år sedan?


    När första ljuset brinner
    står julens dörr på glänt
    och alla människor glädjas
    att fira få advent

    När andra ljuset brinner
    är snart Lucia här
    Hon bjuder oss på kaffe
    och bud om julen bär

    När tredje ljuset brinner,
    vi juleklappar syr
    och vi bakar kakor
    och har ett fasligt styr

    När fjärde ljuset brinner,
    vi hämtar julegran
    och alla barnen räknar
    dan före dan före dopparedan
  2. 1
    Lär barnen en adventsvers som jag läste utantill vid ett luciafirande i skolan när jag var liten. Men nu kom jag bara på de två första verserna. Så jag fick googla. Kan det bero på att det var ca 25 år sedan?


    När första ljuset brinner
    står julens dörr på glänt
    och alla människor glädjas
    att fira få advent

    När andra ljuset brinner
    är snart Lucia här
    Hon bjuder oss på kaffe
    och bud om julen bär

    När tredje ljuset brinner,
    vi juleklappar syr
    och vi bakar kakor
    och har ett fasligt styr

    När fjärde ljuset brinner,
    vi hämtar julegran
    och alla barnen räknar
    dan före dan före dopparedan
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Jag retar mig så på att jag har glömt den som jag lärde mig i skolan, den var lite mer religiös, och det var olika önskningar om hopp och fred, frid i själen osv. och väldigt fin, tyckte jag då, men det är klart det kan ju ha ändrats.

    Jag gillar jultiden och julpsalmer och sånger men snäppet mer gillar jag adventstiden, sångerna, stämningen. Man laddar upp för det som komma skall, åh, nu blir jag alldeles tårögd. Utanför fönstret vajar palmerna i morgonbrisen, blä så fel så fel
  4. 2
    Jag retar mig så på att jag har glömt den som jag lärde mig i skolan, den var lite mer religiös, och det var olika önskningar om hopp och fred, frid i själen osv. och väldigt fin, tyckte jag då, men det är klart det kan ju ha ändrats.

    Jag gillar jultiden och julpsalmer och sånger men snäppet mer gillar jag adventstiden, sångerna, stämningen. Man laddar upp för det som komma skall, åh, nu blir jag alldeles tårögd. Utanför fönstret vajar palmerna i morgonbrisen, blä så fel så fel
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    När tredje ljuset tändes,
    i kulen vintertid.
    Vi höra himlens klockor,
    som klämta fröjd och frid.

    Det är den enda jag kan. Jag läste den på skolavslutningen i kyrkan när jag var 9 år.
  6. 3
    När tredje ljuset tändes,
    i kulen vintertid.
    Vi höra himlens klockor,
    som klämta fröjd och frid.

    Det är den enda jag kan. Jag läste den på skolavslutningen i kyrkan när jag var 9 år.
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4
    Snyft snyft, så fint!
  8. 4
    Snyft snyft, så fint!
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    När fjärde ljuset tändes, vi höra löftets ord, om Konungen som kommer, med frälsning till vår jord.

    Nu kom den, det var den jag läste, när jag var 8!! Måste försöka hitta de andra verserna.
  10. 5
    När fjärde ljuset tändes, vi höra löftets ord, om Konungen som kommer, med frälsning till vår jord.

    Nu kom den, det var den jag läste, när jag var 8!! Måste försöka hitta de andra verserna.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    När första ljuset brinner, står julens dörr på glänt, och jubelpsalmen klingar,
    i helig tid Advent.

    Vi ser i andra ljuset en stjärna underbar, som ger på tidens gåta, ett evighetens svar.

    När tredje ljuset glimmar i kulen vintertid, vi höra julens klockor som bringa fröjd och frid.

    När fjärde ljuset tändes, vi höra löftets ord, om Konungen som kommer, med frälsning till vår jord.
    Här står nu 4 tända ljus, som lysa skall i alla hus, nu är den långa väntans tid, snart kommer Julen god och blid!
  12. 6
    När första ljuset brinner, står julens dörr på glänt, och jubelpsalmen klingar,
    i helig tid Advent.

    Vi ser i andra ljuset en stjärna underbar, som ger på tidens gåta, ett evighetens svar.

    När tredje ljuset glimmar i kulen vintertid, vi höra julens klockor som bringa fröjd och frid.

    När fjärde ljuset tändes, vi höra löftets ord, om Konungen som kommer, med frälsning till vår jord.
    Här står nu 4 tända ljus, som lysa skall i alla hus, nu är den långa väntans tid, snart kommer Julen god och blid!

Liknande trådar

  1. Är hos barnen
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 14:02
  2. Då får du ta barnen!
    By Besviken in forum Pappasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 13:18
  3. Nu vet barnen
    By LovelyT in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 11:37
  4. Kat&barnen...
    By Mimis in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 18:53
  5. Lek med barnen?
    By Madde m. tjejerna in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 18:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar