Lite finare med pojkar?
Många barn
  1. Gafsan
    #1

    Lite finare med pojkar?

    Jag blir så full i skratt ibland över folks reaktioner när de får veta att jag har tre pojkar, och jag måste fråga er andra om detta är något ni känner igen?

    Folk låter så himla positiva och ofta lite imponerade, just av att det är tre killar. Och det är väl kul men det känns rätt fånigt... är det verkligen så att det i 2000-talets Sverige fortfarande anses duktigt att föda många söner?! Eller att folk på allvar tror att det är mycket jobbigare att ta hand om pojkar än flickor?

    Jag får massor av kommentarer om att med tre pojkar så måste det ju vara full fart hemma, att det måste bli massor av tvätt, kläder att laga osv osv. Och visst, så är det ju men jag gissar att det hade varit ungefär lika oavsett barnens kön...

    Är detta något som ni känner igen?
  2. 1
    Lite finare med pojkar? Jag blir så full i skratt ibland över folks reaktioner när de får veta att jag har tre pojkar, och jag måste fråga er andra om detta är något ni känner igen?

    Folk låter så himla positiva och ofta lite imponerade, just av att det är tre killar. Och det är väl kul men det känns rätt fånigt... är det verkligen så att det i 2000-talets Sverige fortfarande anses duktigt att föda många söner?! Eller att folk på allvar tror att det är mycket jobbigare att ta hand om pojkar än flickor?

    Jag får massor av kommentarer om att med tre pojkar så måste det ju vara full fart hemma, att det måste bli massor av tvätt, kläder att laga osv osv. Och visst, så är det ju men jag gissar att det hade varit ungefär lika oavsett barnens kön...

    Är detta något som ni känner igen?
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    ja fast tvärtom

    folk himlar med ögnen och säger: tänlk när de blir tonåringar ....
    När de får höra att vi har tre flickor (ungefär 3,5år mellan yngsta och äldsta)
    Och ja jag tycker mig känna igen att folk tycker det är ballare med tre pojkar, riktig man som kan göra tre pojkar, stark kvinna som kan föda pojkar.
  4. 2
    ja fast tvärtom folk himlar med ögnen och säger: tänlk när de blir tonåringar ....
    När de får höra att vi har tre flickor (ungefär 3,5år mellan yngsta och äldsta)
    Och ja jag tycker mig känna igen att folk tycker det är ballare med tre pojkar, riktig man som kan göra tre pojkar, stark kvinna som kan föda pojkar.
  5. Medlem sedan
    May 1999
    #3

    Oj! Det har jag aldrig...

    reflekterat över...!

    Något jag ofta får höra är om vi inte ska ha fler barn, just för vi har tre pojkar så måste vi väl vilja ha en liten flicka också.
  6. 3
    Oj! Det har jag aldrig... reflekterat över...!

    Något jag ofta får höra är om vi inte ska ha fler barn, just för vi har tre pojkar så måste vi väl vilja ha en liten flicka också.
  7. LiZ.
    #4

    Nej det känner jag inte igen

    Däremot tror manga att det maste vara jättejobbigt att ha 3 POJKAR. Hmm..jag är inte säker pa att det är lättare med 3 flickor!

    Far ofta fragan om vi inte ska försöka fa en flicka nu. jag brukar svara att eftersom vi gör sa fina pojkar sa kommer det säkert bli en pojke till om vi försöker!
  8. 4
    Nej det känner jag inte igen Däremot tror manga att det maste vara jättejobbigt att ha 3 POJKAR. Hmm..jag är inte säker pa att det är lättare med 3 flickor!

    Far ofta fragan om vi inte ska försöka fa en flicka nu. jag brukar svara att eftersom vi gör sa fina pojkar sa kommer det säkert bli en pojke till om vi försöker!
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5

    så fort någon andas något

    om att flickor skulle vara lugnare så tar jag dem ur den villfarelsen
    Här hemma är Tuva minst lika vild som Theo men jag tror det är en allmän uppfattning att det av naturen skiljer sig... inte från barn till barn utan mellan könen.

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  10. 5
    så fort någon andas något om att flickor skulle vara lugnare så tar jag dem ur den villfarelsen
    Här hemma är Tuva minst lika vild som Theo men jag tror det är en allmän uppfattning att det av naturen skiljer sig... inte från barn till barn utan mellan könen.
  11. magnolia
    #6
    Nej, tvärtom! Jag har också tre söner och jag möts nog snarare av lite beklagande att "ojdå, fick du ingen dotter? Vågar du försöka en gång till?"
    Så jag upplever inte alls att någon tycker att det skulle vara duktigt, utan som sagt snarare som ett misslyckande att inte kunna prestera båda könen. Det möts man ofta av här också - att man som mamma EGENTLIGEN allra helst borde vilja ha en dotter och om man säger att man är glad för sina söner och inte bryr sig om vilket kön barnet har så är det bara för att man inte vågar ERKÄNNA att det är en dotter man längtar efter innerst inne...
  12. 6
    Nej, tvärtom! Jag har också tre söner och jag möts nog snarare av lite beklagande att "ojdå, fick du ingen dotter? Vågar du försöka en gång till?"
    Så jag upplever inte alls att någon tycker att det skulle vara duktigt, utan som sagt snarare som ett misslyckande att inte kunna prestera båda könen. Det möts man ofta av här också - att man som mamma EGENTLIGEN allra helst borde vilja ha en dotter och om man säger att man är glad för sina söner och inte bryr sig om vilket kön barnet har så är det bara för att man inte vågar ERKÄNNA att det är en dotter man längtar efter innerst inne...
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Jag håller med

    Inte för att Alicia är jättevild men för att Oliver är en lugn kille När han inte får utbrott, autism) och Alexander "mittemellan". Alicia är också mittemellan tycker jag. trotsperiod nu sen en tid tillbaka men det är ju naturligt.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  14. 7
    Jag håller med Inte för att Alicia är jättevild men för att Oliver är en lugn kille När han inte får utbrott, autism) och Alexander "mittemellan". Alicia är också mittemellan tycker jag. trotsperiod nu sen en tid tillbaka men det är ju naturligt.
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8
    Ja delvis. Jag har fått komentarerna:
    "då är det full fart hemma hos er".
    "vad modiga ni var som vågade skaffa ett tredje barn, vi känner ingen annan som har två pojkar som vågat skaffa ett tredje barn"
    "Varför skaffade du ett tredje barn, längtade du efter en flicka?"
    Jag har dock aldrig hört att det skulle vara "finare" med pojkar, däremot att de flesta anser det vara jobbigare.
    Däremot min man och hans kompisar skojar om vem som har flest söner och min man skojar om att han är en riktig "alfa-hanne".

    Karin m Martin-01, Fredrik-03 och Axel-07
  16. 8
    Ja delvis. Jag har fått komentarerna:
    "då är det full fart hemma hos er".
    "vad modiga ni var som vågade skaffa ett tredje barn, vi känner ingen annan som har två pojkar som vågat skaffa ett tredje barn"
    "Varför skaffade du ett tredje barn, längtade du efter en flicka?"
    Jag har dock aldrig hört att det skulle vara "finare" med pojkar, däremot att de flesta anser det vara jobbigare.
    Däremot min man och hans kompisar skojar om vem som har flest söner och min man skojar om att han är en riktig "alfa-hanne".

    Karin m Martin-01, Fredrik-03 och Axel-07
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9

    Åh, vad jag känner igen...

    mig och jag blir lika förolämpad varje gång av att folk tror att jag bara "låtsas" vara nöjd med tre grabbar och egentligen längtar efter en dotter.
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  18. 9
    Åh, vad jag känner igen... mig och jag blir lika förolämpad varje gång av att folk tror att jag bara "låtsas" vara nöjd med tre grabbar och egentligen längtar efter en dotter.
  19. Medlem sedan
    May 1999
    #10

    Och jag känner åxå igen mig...

    i massor!!!

    Känner igen mig i vartenda ord!
  20. 10
    Och jag känner åxå igen mig... i massor!!!

    Känner igen mig i vartenda ord!
  21. Medlem sedan
    Apr 2006
    #11
    jag tycker tvärtom att det kan vara jobbigare med tre pojkar än med blandade kön eller tex med tre flickor.
    Då jag själv anser att pojkar ofta är mer busiga, stökiga, högljuda osv...inte alla men många är så. De tar mer plats än flickor på nåt sätt.

    Och jag är glad att jag inte har enbart 3 av samma kön....jag vill ha blandat av båda könen och har haft turen att få det.
  22. 11
    jag tycker tvärtom att det kan vara jobbigare med tre pojkar än med blandade kön eller tex med tre flickor.
    Då jag själv anser att pojkar ofta är mer busiga, stökiga, högljuda osv...inte alla men många är så. De tar mer plats än flickor på nåt sätt.

    Och jag är glad att jag inte har enbart 3 av samma kön....jag vill ha blandat av båda könen och har haft turen att få det.
  23. Medlem sedan
    Apr 2006
    #12
    alltså det märker jag ju själv härhemma...pojken är "överdjävlig", vet inte hur många gånger per dag jag får ryta till på han eller sätta in han på rummet, han slåss, skriker och bråkar.
    Mina två flickor däremot är så himla tysta lugna och snälla...
    Viggo är på dem hela tiden, bråkar med dem osv
  24. 12
    alltså det märker jag ju själv härhemma...pojken är "överdjävlig", vet inte hur många gånger per dag jag får ryta till på han eller sätta in han på rummet, han slåss, skriker och bråkar.
    Mina två flickor däremot är så himla tysta lugna och snälla...
    Viggo är på dem hela tiden, bråkar med dem osv
  25. Medlem sedan
    Apr 2006
    #13
    det är iallafall så härhemma...mina två flickor är sååå lugna och snälla att man knappt tror jag har några barn hemma när de är med mig själv här.
    men så fort pojken är hemma så blir det bråk, skrik, gap, jag blir arg om och om igen...han skriker för minsta lilla och han är överallt och fördärvar.
  26. 13
    det är iallafall så härhemma...mina två flickor är sååå lugna och snälla att man knappt tror jag har några barn hemma när de är med mig själv här.
    men så fort pojken är hemma så blir det bråk, skrik, gap, jag blir arg om och om igen...han skriker för minsta lilla och han är överallt och fördärvar.
  27. Medlem sedan
    Apr 2006
    #14
    och en jag känner har tre pojkar och de är sjövilda...slåss och bråkar.

    Men ändå har denna mamman gnällt lite och sagt att det är skönt att hon sluppit få några flickor då de är så gapiga och högljudda ????
    Det är då inte mina flickor iallafall, hon säger säkert så för hon är avundsjuk på mig som fått två flickor medans hon bara har pojkar..
  28. 14
    och en jag känner har tre pojkar och de är sjövilda...slåss och bråkar.

    Men ändå har denna mamman gnällt lite och sagt att det är skönt att hon sluppit få några flickor då de är så gapiga och högljudda ????
    Det är då inte mina flickor iallafall, hon säger säkert så för hon är avundsjuk på mig som fått två flickor medans hon bara har pojkar..
  29. Medlem sedan
    Apr 2006
    #15
    alltså min högsta önskan när jag väntade mitt första barn var en flicka....
    jag har velat ha flickor, men även pojkar för att få ta del av båda "världarna".
    Jag hade själv blivit lite ledsen om jag bara fått av ett kön, tex bara pojkar, då jag så hemskt gärna ville ha en flicka.
    Och bara för att man själv känner så, så tror man att alla andra med känner samma.
    Och därav får du såna kommentarer...
  30. 15
    alltså min högsta önskan när jag väntade mitt första barn var en flicka....
    jag har velat ha flickor, men även pojkar för att få ta del av båda "världarna".
    Jag hade själv blivit lite ledsen om jag bara fått av ett kön, tex bara pojkar, då jag så hemskt gärna ville ha en flicka.
    Och bara för att man själv känner så, så tror man att alla andra med känner samma.
    Och därav får du såna kommentarer...
  31. magnolia
    #16
    Det är möjligt, men det vittnar - om du ursäktar - om en ganska dålig människokännedom. Man kan inte i alla lägen utgå från hur man själv känner och mena att det är den rätta känslan och reaktionen. Hade jag fått döttrar så hade jag garanterat känt mig lika glad för dem, eftersom man älskar sina unika BARN och inte sina barns könstillhörighet. Jag tycker att jag genom mina tre söner får insikt i tre olika världar - barnen är otroligt olika i temperament och personlighet! Man får inte tillgång till en "ny" värld för att man får en dotter? Jag är ju själv kvinna och jag kan inte påstå att jag känner någon större samhörighet med andra kvinnor än med män? Människor är personligheter och personligheten har ingenting med könet att göra!
  32. 16
    Det är möjligt, men det vittnar - om du ursäktar - om en ganska dålig människokännedom. Man kan inte i alla lägen utgå från hur man själv känner och mena att det är den rätta känslan och reaktionen. Hade jag fått döttrar så hade jag garanterat känt mig lika glad för dem, eftersom man älskar sina unika BARN och inte sina barns könstillhörighet. Jag tycker att jag genom mina tre söner får insikt i tre olika världar - barnen är otroligt olika i temperament och personlighet! Man får inte tillgång till en "ny" värld för att man får en dotter? Jag är ju själv kvinna och jag kan inte påstå att jag känner någon större samhörighet med andra kvinnor än med män? Människor är personligheter och personligheten har ingenting med könet att göra!
  33. magnolia
    #17
    Det tror jag absolut inte att hon är. Man älskar sina barn. Tror du verkligen att hon skulle byta bort en av sina söner mot en dotter?
  34. 17
    Det tror jag absolut inte att hon är. Man älskar sina barn. Tror du verkligen att hon skulle byta bort en av sina söner mot en dotter?
  35. Medlem sedan
    Nov 2004
    #18
    Men det är ju väldigt individuellt.Den som syns och hörs mest hos oss är mellantjejen.Hon är också den som (än så länge,lillebror är ju bara 2,5 år än) testar gränser mest,skriker mest och är mest slarvig.Storebror är ordningsam,följer regler (för det mesta) och går att resonera med.Visst kan han få utbott också men absolut inte i samma klass som mellantjejen.Lillebror verkar bli liknande som mellantjejen.MIN erfarenhet är därför att TJEJER är jobbigare än killar.
  36. 18
    Men det är ju väldigt individuellt.Den som syns och hörs mest hos oss är mellantjejen.Hon är också den som (än så länge,lillebror är ju bara 2,5 år än) testar gränser mest,skriker mest och är mest slarvig.Storebror är ordningsam,följer regler (för det mesta) och går att resonera med.Visst kan han få utbott också men absolut inte i samma klass som mellantjejen.Lillebror verkar bli liknande som mellantjejen.MIN erfarenhet är därför att TJEJER är jobbigare än killar.
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #19

    Så rätt igen! IMT

    .
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  38. 19
    Så rätt igen! IMT .
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #20

    Men...

    barn är ju individer!! Du kan väl inte tro att _alla_ pojkar och flickor har ett speciellt sätt baserat på hur just dina barn är? Jag har tre pojkar och de är helt olika i sin personlighet. Alla barn är ju olika, oavsett kön.
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  40. 20
    Men... barn är ju individer!! Du kan väl inte tro att _alla_ pojkar och flickor har ett speciellt sätt baserat på hur just dina barn är? Jag har tre pojkar och de är helt olika i sin personlighet. Alla barn är ju olika, oavsett kön.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Finare ord
    By MYZOXE! in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 19:31
  2. Finare
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 16:35
  3. Lite om pojkar & flickor
    By Erindriel in forum Feminism & jämställdhet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 12:19
  4. Lite förvånad, ang rosa på pojkar.
    By Denise in forum Småbarn
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 20:06
  5. Pojkar ska leka med pojkar?
    By Lotta in forum Föräldraskap
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 09:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar