Att lära sig läsa
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Jul 2006
    #1

    Att lära sig läsa

    Har ju berättat om min sjuårige son med mkt svår språkstörning här förut.

    Hur som helst, han håller på att lära sig att läsa!!! Han tycker det är jätteroligt och är så ivrig.

    Min fråga lyder; ska jag låta honom läsa "på sitt eget språk", dvs obegripligt, eller "tvinga" honom att "ljuda" sig igenom det? När han ljudar går det ju väldigt sakta, men uttalet blir ju rätt.
    Det måste väl vara det optimala; att lära sig läsa OCH prata rent på en gång. Men jag märker ju att hans iver och glöd försvinner när jag ber honom ljuda, och det är ju förstås synd.

    Så just nu kör vi nån mellanvariant; han läser på sitt vis först och efteråt får han ljuda det.
    Hur skulle ni ha gjort?
    Don't worry - be happy!
  2. 1
    Att lära sig läsa Har ju berättat om min sjuårige son med mkt svår språkstörning här förut.

    Hur som helst, han håller på att lära sig att läsa!!! Han tycker det är jätteroligt och är så ivrig.

    Min fråga lyder; ska jag låta honom läsa "på sitt eget språk", dvs obegripligt, eller "tvinga" honom att "ljuda" sig igenom det? När han ljudar går det ju väldigt sakta, men uttalet blir ju rätt.
    Det måste väl vara det optimala; att lära sig läsa OCH prata rent på en gång. Men jag märker ju att hans iver och glöd försvinner när jag ber honom ljuda, och det är ju förstås synd.

    Så just nu kör vi nån mellanvariant; han läser på sitt vis först och efteråt får han ljuda det.
    Hur skulle ni ha gjort?
  3. Medlem sedan
    Mar 2006
    #2
    jag tycker ni verkar göra rätt.
    det känns inte bra att ta ur han lyckan av att läsa.
    det är viktigt att lära sig.
    sen om han uttalar fel nu och rätt sen är väl inget att bry sig om.
    men vad vet jag. är du osäker prata med en logoped.
  4. 2
    jag tycker ni verkar göra rätt.
    det känns inte bra att ta ur han lyckan av att läsa.
    det är viktigt att lära sig.
    sen om han uttalar fel nu och rätt sen är väl inget att bry sig om.
    men vad vet jag. är du osäker prata med en logoped.
  5. Medlem sedan
    Feb 2002
    #3
    Barnets egna drivkraft är så viktig! Här hos oss fick sonen ljuda ibland och snabbläsa de ord han memorerat som ordbild ibland.

    När han var på bra humör tecknade jag de svåra bokstäverna samtidigt som han läste.

    Ganska många bokstäver blev fel i ettan. Jag var orolig för att han skulle ha dyslexi, utöver sina språksvårigheter. Men efterhand har han blivit allt säkrare på att läsa.
    Att stava är främst kopplat till den auditiva förmågan, att kunna sortera upp språkljud och ge dem bokstäver. Det är fortfarande mkt svårt för min pojk. Han går på minnet tror jag, och frågar om hjälp.

    Om jag var i ditt ställe, så hade jag låtit min son läsa texten på sitt sätt, och sedan ljuda något ord som han har förmåga att lyckas ta sig igenom.

    Kanske dra ett blyertstreck under de ord han ljudar, så ser både du och fröken vilket ord det är? Förstås också stämma av med fröken hur han läser sin läxa hemma.

    Grattis! Härligt att läsa att det går frammåt!
  6. 3
    Barnets egna drivkraft är så viktig! Här hos oss fick sonen ljuda ibland och snabbläsa de ord han memorerat som ordbild ibland.

    När han var på bra humör tecknade jag de svåra bokstäverna samtidigt som han läste.

    Ganska många bokstäver blev fel i ettan. Jag var orolig för att han skulle ha dyslexi, utöver sina språksvårigheter. Men efterhand har han blivit allt säkrare på att läsa.
    Att stava är främst kopplat till den auditiva förmågan, att kunna sortera upp språkljud och ge dem bokstäver. Det är fortfarande mkt svårt för min pojk. Han går på minnet tror jag, och frågar om hjälp.

    Om jag var i ditt ställe, så hade jag låtit min son läsa texten på sitt sätt, och sedan ljuda något ord som han har förmåga att lyckas ta sig igenom.

    Kanske dra ett blyertstreck under de ord han ljudar, så ser både du och fröken vilket ord det är? Förstås också stämma av med fröken hur han läser sin läxa hemma.

    Grattis! Härligt att läsa att det går frammåt!

Liknande trådar

  1. Kan ej lära sig läsa noter
    By mollie in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-07, 15:53
  2. Att lära sig läsa
    By Anonym in forum Barn som yrke
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 11:39
  3. Lära sig läsa?
    By Zinita in forum Autismspektrum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 11:08
  4. Lära sig läsa bok
    By Marcusmamma in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 09:07
  5. Två-språkighet, lära sig läsa
    By MAJa in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 08:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar