Vi diskuterade mat
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Vi diskuterade mat

    på jobbet idag och pratade om matlagning som tar tid och gammal husmanskost.

    Så nu undrar jag: Lagar ni grytor? Kalops på riktigt vis? Hur gör ni potatismoset och vad kryddar ni med? Gör ni typ kålpudding, palt, kroppkakor, kåldolmar och liknande mat som tar tid? Ge gärna fler exempel.

    Och för vår statistik och undran: Hur gamla är ni på ett ungefär?
    ~Vi ser inte saker som de är, vi ser saker som vi är.~

    ~Man får starkare ben i uppförsbacke~

    ~Det är aldrig för sent att få minnen för livet~

    ~Smärta är oundvikligt, lidande är valfritt~
  2. 1
    Vi diskuterade mat på jobbet idag och pratade om matlagning som tar tid och gammal husmanskost.

    Så nu undrar jag: Lagar ni grytor? Kalops på riktigt vis? Hur gör ni potatismoset och vad kryddar ni med? Gör ni typ kålpudding, palt, kroppkakor, kåldolmar och liknande mat som tar tid? Ge gärna fler exempel.

    Och för vår statistik och undran: Hur gamla är ni på ett ungefär?
  3. Swea
    #2
    Jag är 36 och lagar ofta sån mat, oftast på helgen eller så låter jag en gryta puttra på kvällen när jag gör annat. När vi kommer från jobbet och har hämtat hungriga barn på dagis så måste maten stå på bordet inom 30 minuter. Långkok får alltså göras i förväg så att det bara kan värmas snabbt.
  4. 2
    Jag är 36 och lagar ofta sån mat, oftast på helgen eller så låter jag en gryta puttra på kvällen när jag gör annat. När vi kommer från jobbet och har hämtat hungriga barn på dagis så måste maten stå på bordet inom 30 minuter. Långkok får alltså göras i förväg så att det bara kan värmas snabbt.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Jodå.

    Även om det inte blir lika ofta som jag kanske skulle vilja. Har väl med att göra att jag gärna äter köttfritt och andra råvaror tarvar inte denna långsamma behandling. Jag är 36 jag med.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  6. 3
    Jodå. Även om det inte blir lika ofta som jag kanske skulle vilja. Har väl med att göra att jag gärna äter köttfritt och andra råvaror tarvar inte denna långsamma behandling. Jag är 36 jag med.
  7. Medlem sedan
    Apr 2002
    #4
    Jag är också 36! Jag lagar mycket mat som tar lång tid, ofta grytor, långkokta pastasåser, älskar kalops!
    Kålpudding oftare än kåldolmar iofs. Använder torkade baljväxter, det är mat som tar tid!
    Bakar gärna egen pasta och gnocchi.
    Stöter kokt potatis med ljummen mjölk, smör och lite kokvatten, tar sen fram elvispen och vispar det fluffigt. Kryddar med salt, vitpeppar och muskotnöt.
  8. 4
    Jag är också 36! Jag lagar mycket mat som tar lång tid, ofta grytor, långkokta pastasåser, älskar kalops!
    Kålpudding oftare än kåldolmar iofs. Använder torkade baljväxter, det är mat som tar tid!
    Bakar gärna egen pasta och gnocchi.
    Stöter kokt potatis med ljummen mjölk, smör och lite kokvatten, tar sen fram elvispen och vispar det fluffigt. Kryddar med salt, vitpeppar och muskotnöt.
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    Gammal som gatan

    [Lagar ni grytor? - Ja
    Kalops på riktigt vis? - händer
    Hur gör ni potatismoset och vad kryddar ni med? - kokar och stöter och mojjar ihop med smör, mjölk, salt och vitpeppar.
    Gör ni typ kålpudding, palt, kroppkakor, kåldolmar och liknande mat som tar tid? - inget av det du skriver. Men kålpudding är ju jättegott! Och kåldolmar! Hm, ja det kanske man skulle ta och göra

    Jag närmar mig de 40.
    Tänk att så många köper saker de inte behöver för pengar de inte har för att imponera på folk de inte känner.
  10. 5
    Gammal som gatan [Lagar ni grytor? - Ja
    Kalops på riktigt vis? - händer
    Hur gör ni potatismoset och vad kryddar ni med? - kokar och stöter och mojjar ihop med smör, mjölk, salt och vitpeppar.
    Gör ni typ kålpudding, palt, kroppkakor, kåldolmar och liknande mat som tar tid? - inget av det du skriver. Men kålpudding är ju jättegott! Och kåldolmar! Hm, ja det kanske man skulle ta och göra

    Jag närmar mig de 40.
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6
    35 år och JA! på alla frågor!
    Lagar ni grytor? Kalops på riktigt vis? Hur gör ni potatismoset och vad kryddar ni med?
    Mos alltid hemlagad, kryddad med rå lök, gräslök, dill, persilja, basilika, västerbottensost.. ja man kan har mkt i mos. Men alltid riktigt smör, 3% mjölk, salt, vitpeppar ibland muskotnöt (vägra färdigmald river själv) gärna mandelpotatis!
    Gör ni typ kålpudding, palt, kroppkakor, kåldolmar och liknande mat som tar tid? Japp!
    Bakar allt matbröd och kaffebröd.
  12. 6
    35 år och JA! på alla frågor!
    Lagar ni grytor? Kalops på riktigt vis? Hur gör ni potatismoset och vad kryddar ni med?
    Mos alltid hemlagad, kryddad med rå lök, gräslök, dill, persilja, basilika, västerbottensost.. ja man kan har mkt i mos. Men alltid riktigt smör, 3% mjölk, salt, vitpeppar ibland muskotnöt (vägra färdigmald river själv) gärna mandelpotatis!
    Gör ni typ kålpudding, palt, kroppkakor, kåldolmar och liknande mat som tar tid? Japp!
    Bakar allt matbröd och kaffebröd.
  13. Medlem sedan
    Feb 2004
    #7
    Ja det gör jag, grytor, potatismos, rotmos, kroppkakor, ärtsoppa. Inte varje dag men då och då. 36 år är jag med!
  14. 7
    Ja det gör jag, grytor, potatismos, rotmos, kroppkakor, ärtsoppa. Inte varje dag men då och då. 36 år är jag med!
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8
    Hej, ja jag är 32 år och lagar långkok och gör riktig husmanskost med kålpudding, kalops, osv.
    Potatismos: kokar potatis, värmer mjölk och smör i en kastrull vispar ihop potatis o mjölk/smöret med elvisp tills fluffigt och klumpfritt och basen är vitpeppar och salt sen ibland beroende på mat som skä ätas till kan jag ha i ex persilja, dill eller nåt annat.
  16. 8
    Hej, ja jag är 32 år och lagar långkok och gör riktig husmanskost med kålpudding, kalops, osv.
    Potatismos: kokar potatis, värmer mjölk och smör i en kastrull vispar ihop potatis o mjölk/smöret med elvisp tills fluffigt och klumpfritt och basen är vitpeppar och salt sen ibland beroende på mat som skä ätas till kan jag ha i ex persilja, dill eller nåt annat.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Tack, så gör jag med
  18. 9
    Tack, så gör jag med
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    grönsakssoppor och liknande antar jag att du gör?
  20. 10
    grönsakssoppor och liknande antar jag att du gör?
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Jag lagar grytor jämt och ständigt, tycker att det är toppenmat! Potatismos gör jag på potatis, mjölk och smör, kryddar med salt, vitpeppar och muskot (tillhör nog de få som aldrig en endaste gång har köpt hem pulvermos).

    Kåldolmar lagar jag, och jag pysslar gärna med egen pasta, hemgjort potatisgnocchi och liknande.

    Om man tittar på skillnaden på min och till exempel min farmors matlagning så kryddar jag mer och annorlunda, använder sällan fläskkött, serverar nöt- och lammkött rosa och använder knappt någonsin grädde i min mat.

    Jag är 35 år.
  22. 11
    Jag lagar grytor jämt och ständigt, tycker att det är toppenmat! Potatismos gör jag på potatis, mjölk och smör, kryddar med salt, vitpeppar och muskot (tillhör nog de få som aldrig en endaste gång har köpt hem pulvermos).

    Kåldolmar lagar jag, och jag pysslar gärna med egen pasta, hemgjort potatisgnocchi och liknande.

    Om man tittar på skillnaden på min och till exempel min farmors matlagning så kryddar jag mer och annorlunda, använder sällan fläskkött, serverar nöt- och lammkött rosa och använder knappt någonsin grädde i min mat.

    Jag är 35 år.
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Riktigt mos Du skulle höra mina arbetskamraters beskrivningar *skrattar och gråter* (Vet du att vissa inte ens kokar ägg?
  24. 12
    Riktigt mos Du skulle höra mina arbetskamraters beskrivningar *skrattar och gråter* (Vet du att vissa inte ens kokar ägg?
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    Kåldolmar är för pilligt för mig så där kan jag fuska och köpa de ostekta i frysdisken *erkänner*
  26. 13
    Kåldolmar är för pilligt för mig så där kan jag fuska och köpa de ostekta i frysdisken *erkänner*
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Mmm, mandelpotatis är så gott. Du råkar inte vara norrifrån?
  28. 14
    Mmm, mandelpotatis är så gott. Du råkar inte vara norrifrån?
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Det var ingen stor spridning på åldrar här inte*s*
  30. 15
    Det var ingen stor spridning på åldrar här inte*s*
  31. Medlem sedan
    Jun 2001
    #16

    svar...

    jag lagar gärna sån mat som kroppkakor, palt (ej blod) rotmos, ärtsoppa, grytor mm....det enda jag väl inte lägger tid på är kåldolmar då det bara är jag som äter det, och då känns det inte mödan värt ...dafgrds e goa dom med
    och jag är 32 år ...
  32. 16
    svar... jag lagar gärna sån mat som kroppkakor, palt (ej blod) rotmos, ärtsoppa, grytor mm....det enda jag väl inte lägger tid på är kåldolmar då det bara är jag som äter det, och då känns det inte mödan värt ...dafgrds e goa dom med
    och jag är 32 år ...
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Min årgång Tror visserligen att svaren hade blivit mer nekande på en sida som inte handlar om mat
  34. 17
    Min årgång Tror visserligen att svaren hade blivit mer nekande på en sida som inte handlar om mat
  35. Medlem sedan
    Mar 2006
    #18
    Vi är nog lite ovanliga i vår bekantskapskrets med att laga msaaor med långsam mat och har gjort så sen vi flyttade ihop för 7 år sen... är 28 nu.
    Gör nästan alltid söndagsmiddag och nu när jag är föräldraledig (iaf delvis) så brukar vardagsmaten få ta lite tid också.

    Potatismoset görs med elvisp; mjölk, smör, ett ägg, salt och vitpeppar i. Ibland även någon god smakrik ost.

    När vi var studenter och bjöd kompisar på middag tyckte de att vi var ufon som gjorde stekar och annat husmoderligt, men de njöt alltid
  36. 18
    Vi är nog lite ovanliga i vår bekantskapskrets med att laga msaaor med långsam mat och har gjort så sen vi flyttade ihop för 7 år sen... är 28 nu.
    Gör nästan alltid söndagsmiddag och nu när jag är föräldraledig (iaf delvis) så brukar vardagsmaten få ta lite tid också.

    Potatismoset görs med elvisp; mjölk, smör, ett ägg, salt och vitpeppar i. Ibland även någon god smakrik ost.

    När vi var studenter och bjöd kompisar på middag tyckte de att vi var ufon som gjorde stekar och annat husmoderligt, men de njöt alltid
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Grädde är ju så gott, och själv vägrar jag använda annat i potatisgratäng, i övrigt försöker jag byte ut det
  38. 19
    Grädde är ju så gott, och själv vägrar jag använda annat i potatisgratäng, i övrigt försöker jag byte ut det
  39. Medlem sedan
    Jan 2004
    #20
    Nä, blodpalt kan jag hålla med om.. tack för svars
  40. 20
    Nä, blodpalt kan jag hålla med om.. tack för svars
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. såg att ni diskuterade blondinbella
    By cogito in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 08:51
  2. De diskuterade på
    By Terese A in forum Ordet är fritt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 10:13
  3. Jag såg att ni diskuterade
    By FruFet in forum _0705 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 16:36
  4. Här är hon som vi diskuterade
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 12:26
  5. Såg att ni diskuterade
    By Ewa S in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 12:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar