Storlek lapptäcke?
_0804 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    Storlek lapptäcke?

    Nu har jag tvättat och fixat med tygerna och är redo att börja sy ett lapptäcke till den lill*, men hur stort ska det vara? Ni som sytt innan, vad är lagom?
  2. 1
    Storlek lapptäcke? Nu har jag tvättat och fixat med tygerna och är redo att börja sy ett lapptäcke till den lill*, men hur stort ska det vara? Ni som sytt innan, vad är lagom?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    Det beror väl på...

    Vad du ska ha det till.
    Hade tänkt sy ett till Thea att ha i vagnen,men det blev aaaaldeles förstort, så det fick bli lekfilt på golvet i stället, och ny, mystäcke i soffan, och när hennes rum blir klart extrafilt.
    Så här blev det.
    http://www.lillafamiljenblom.se/text/prylar.htm
    Varje ruta är 7x7 cm har jag för mig, minus sömsmån, och så plus kanterna... Som sagt, lite stort...
    Och nu måste jag ju hitta tid till att göra ett åt Kotte med.
    Så, ja... Fundera på vad du vill använda det till. För vårt ANVÄNDS! Och har tvättats ett antal gånger... Hatar saker som bara ska vara fina att se på...

    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  4. 2
    Det beror väl på... Vad du ska ha det till.
    Hade tänkt sy ett till Thea att ha i vagnen,men det blev aaaaldeles förstort, så det fick bli lekfilt på golvet i stället, och ny, mystäcke i soffan, och när hennes rum blir klart extrafilt.
    Så här blev det.
    http://www.lillafamiljenblom.se/text/prylar.htm
    Varje ruta är 7x7 cm har jag för mig, minus sömsmån, och så plus kanterna... Som sagt, lite stort...
    Och nu måste jag ju hitta tid till att göra ett åt Kotte med.
    Så, ja... Fundera på vad du vill använda det till. För vårt ANVÄNDS! Och har tvättats ett antal gånger... Hatar saker som bara ska vara fina att se på...

    //A
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Tja, 90x90 till barnvagnen, och 150x100 för spjälsäng/lekfilt är ganska lagom tycker jag. Jag är sugen på att sy några jag med, det var många år sen nu. :-) Det är så fint med ett hemgjort som ingen annan har.
  6. 3
    Tja, 90x90 till barnvagnen, och 150x100 för spjälsäng/lekfilt är ganska lagom tycker jag. Jag är sugen på att sy några jag med, det var många år sen nu. :-) Det är så fint med ett hemgjort som ingen annan har.
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4
    Om du ska ha det i vagnen så ska det inte vara fööör stort. Max 80x100 skulle jag säga, eller om du vill ha det mer fyrkantigt så 90x90 gissningsvis. Eller däromkring. Jag har sån tur att en av mina vänner (som är quiltexpert och håller kurser i quiltteknik etc) håller på att sy ett till mig. Men det blir större och är mer tänkt som lekfilt eller filt till sängen.

    Roligt är det i alla fall!
  8. 4
    Om du ska ha det i vagnen så ska det inte vara fööör stort. Max 80x100 skulle jag säga, eller om du vill ha det mer fyrkantigt så 90x90 gissningsvis. Eller däromkring. Jag har sån tur att en av mina vänner (som är quiltexpert och håller kurser i quiltteknik etc) håller på att sy ett till mig. Men det blir större och är mer tänkt som lekfilt eller filt till sängen.

    Roligt är det i alla fall!
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    Vad fint det var! Duktig du är
  10. 5
    Vad fint det var! Duktig du är
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6

    Tack!

    Det är det första och enda jag gjort än så länge, men då slogs jag av hur enkelt det var och att man slapp allt tråkjobb med att sy...
    Inga nålar, ingen zick-zack och inget fästa trådar! I princip...

    Vet bara inte vad det ska bli för färger i nästa... Olika gula nyanser kanske....
    //A
    ~ Thea augusti -04 ~
    ~ Lovis april -08 ~

  12. 6
    Tack! Det är det första och enda jag gjort än så länge, men då slogs jag av hur enkelt det var och att man slapp allt tråkjobb med att sy...
    Inga nålar, ingen zick-zack och inget fästa trådar! I princip...

    Vet bara inte vad det ska bli för färger i nästa... Olika gula nyanser kanske....
    //A
  13. Medlem sedan
    Sep 2007
    #7
    Va fint det var!
  14. 7
    Va fint det var!
  15. Medlem sedan
    Sep 2007
    #8
    Köpte rätt mycket tyg så det kanske blir ett av varje!
  16. 8
    Köpte rätt mycket tyg så det kanske blir ett av varje!

Liknande trådar

  1. Lapptäcke (ot)
    By smulan-75 in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 07:42
  2. Sudoku-lapptäcke
    By caffellatte in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 10:11
  3. lapptäcke...
    By dooleys in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 14:59
  4. Lapptäcke (fotokollage)!
    By Asereht in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 09:53
  5. jag har gjort ett lapptäcke
    By H m 3 in forum _0207 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 23:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar