får barnen vara hemma själva?
_99/00 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    får barnen vara hemma själva?

    Tänkte höra (ang tråden om egen nyckel) om era barn får vara hemma själva?
    Sam har fått vara hemma själv ett par gånger då jag kört bort till brevlådan 300 m bort och en gång när han var hemma sjuk och jag hämtade syskonen på dagis (och då ringde han på min mobil efter 5 min).
    Jag tror inte att han skulle gilla att vara hemma själv någon längre stund och det skulle inte kännas bra för mig heller. Nu har vi iofs aldrig haft något behov av att lämna honom, han är van att följa med överallt.
    Jag undrar mest vid vilken ålder barnen förväntas vara ansvarfulla nog att lämnas ensamma mer än 5-10 min?
  2. 1
    får barnen vara hemma själva? Tänkte höra (ang tråden om egen nyckel) om era barn får vara hemma själva?
    Sam har fått vara hemma själv ett par gånger då jag kört bort till brevlådan 300 m bort och en gång när han var hemma sjuk och jag hämtade syskonen på dagis (och då ringde han på min mobil efter 5 min).
    Jag tror inte att han skulle gilla att vara hemma själv någon längre stund och det skulle inte kännas bra för mig heller. Nu har vi iofs aldrig haft något behov av att lämna honom, han är van att följa med överallt.
    Jag undrar mest vid vilken ålder barnen förväntas vara ansvarfulla nog att lämnas ensamma mer än 5-10 min?
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2
    jodå om jag hämtar syskonen på dagis eller nåt som tar max 10 min...men hon är för feg, hon är jätterädd av sig
  4. 2
    jodå om jag hämtar syskonen på dagis eller nåt som tar max 10 min...men hon är för feg, hon är jätterädd av sig
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    Benjamin började kunna vara ensam hemma kortare stunder när han var mellan 6 och 7 år(ca 10 min).Numera kan han vara hemma ensam 30-45 min förutsatt att jag är inom samhället och har mobilen på.Däremot får han inte vara ensam hemma med lillebror(2,5 år) mer än 10 min när jag går ner i källaren eller till grannhuset och köper mjölk.
  6. 3
    Benjamin började kunna vara ensam hemma kortare stunder när han var mellan 6 och 7 år(ca 10 min).Numera kan han vara hemma ensam 30-45 min förutsatt att jag är inom samhället och har mobilen på.Däremot får han inte vara ensam hemma med lillebror(2,5 år) mer än 10 min när jag går ner i källaren eller till grannhuset och köper mjölk.
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4
    Lillasyster 6 år är hemma ensam ca 10 min på dagtid när jag hämtar Benjamin på skolan ibland.
  8. 4
    Lillasyster 6 år är hemma ensam ca 10 min på dagtid när jag hämtar Benjamin på skolan ibland.
  9. Medlem sedan
    May 2000
    #5
    Nora kan vara hemma uppåt 2 timmar själv om det är ljust ute, är det mörkt vågar hon bara ca 10 min.
    Men är hon själv nån timme så hinner hon ringa och sms:a några gånger
  10. 5
    Nora kan vara hemma uppåt 2 timmar själv om det är ljust ute, är det mörkt vågar hon bara ca 10 min.
    Men är hon själv nån timme så hinner hon ringa och sms:a några gånger
  11. Medlem sedan
    Jun 2002
    #6
    Anton har varit hemma själv i kanske en halvtimme max en timme och det har funkat bra. Men jag hade inte lämnat han och storasyrran själva hemma mer än max 10 min pga att de bråkar så in i norden..
  12. 6
    Anton har varit hemma själv i kanske en halvtimme max en timme och det har funkat bra. Men jag hade inte lämnat han och storasyrran själva hemma mer än max 10 min pga att de bråkar så in i norden..
  13. Medlem sedan
    Sep 1998
    #7

    Hmmm

    Mina barn är ensamma hemma rätt ofta. Inga längre stunder, men en timme ungefär. den minsta tar vi alltid med oss, men de äldre får gärna välja själva.
    Barnen som är 7 o 9 år åker tom själva till o från skolan ibland....pendeltåg o buss...vi håller kontakten via mobil under tiden...

    Tänk vad olika det är!!!
    älskar mina barn--alltid!
  14. 7
    Hmmm Mina barn är ensamma hemma rätt ofta. Inga längre stunder, men en timme ungefär. den minsta tar vi alltid med oss, men de äldre får gärna välja själva.
    Barnen som är 7 o 9 år åker tom själva till o från skolan ibland....pendeltåg o buss...vi håller kontakten via mobil under tiden...

    Tänk vad olika det är!!!
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Tror att det beror helt på barnet. Min Adam är hemma själv ibland och klarar det galant, det är inte så att vi åker iväg långt och han kan alltid ringa oss om det är något och vi är hemma snabbt.
  16. 8
    Tror att det beror helt på barnet. Min Adam är hemma själv ibland och klarar det galant, det är inte så att vi åker iväg långt och han kan alltid ringa oss om det är något och vi är hemma snabbt.
  17. Medlem sedan
    Dec 1999
    #9
    Johannes får vara hemma själv. Har varit själv 1-2 timmar som längst och då spelade han xbox så jag vet inte om han ens märkte att vi åkte
    Klarar de av att hantera en telefon och ringa upp så kan de vara hemma själv tycker jag, men vissa barn vill ju inte det oavsett ålder......
  18. 9
    Johannes får vara hemma själv. Har varit själv 1-2 timmar som längst och då spelade han xbox så jag vet inte om han ens märkte att vi åkte
    Klarar de av att hantera en telefon och ringa upp så kan de vara hemma själv tycker jag, men vissa barn vill ju inte det oavsett ålder......
  19. Medlem sedan
    May 1999
    #10
    Emma är ensam hemma ibland (ett par gånger i månaden) när jag går till affären eller ska på ett kortare ärende. Oftast blir den en halvtimme. Någon gång har jag lämnat henne 1,5h. Då åkte jag till köpcentret en mil bort. Då satt hon och spelade vid datorn hela tiden och var nöjd, men vi hade mobilkontakt flera gånger :-)

    /mvh AnnaF
  20. 10
    Emma är ensam hemma ibland (ett par gånger i månaden) när jag går till affären eller ska på ett kortare ärende. Oftast blir den en halvtimme. Någon gång har jag lämnat henne 1,5h. Då åkte jag till köpcentret en mil bort. Då satt hon och spelade vid datorn hela tiden och var nöjd, men vi hade mobilkontakt flera gånger :-)

    /mvh AnnaF

Liknande trådar

  1. Vara hemma själva?
    By Anonym TS in forum Stora barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 13:31
  2. När kan de vara själva hemma??
    By JaxiBaxi in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 14:08
  3. Får era 15-åringar vara själva hemma
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 17:52
  4. Jag & barnen ska vara själva i kväll
    By m-dmed2 in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 14:33
  5. När kan barnen vara själva?
    By abbas in forum Småbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 09:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar