En vetenskaplig undersökning!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2005
    #1

    En vetenskaplig undersökning!

    Ang. magsjuka vs. vitpepparkorn.

    Funkar det egentligen? Jag, för min del, kan inet minnas att jag någonsin har fått magsjuka om jag har börjat knapra vitpeppar i tid. Inte heller min syster, eller min sambo.. Men hur är det med er? Brukar vitpepparkorn hjälpa, eller är det så att vi har haft tur och kanske inte hade blivit smittade ändå?

    Anledningen till att jag frågar är att magsjukan härjar på sonens dagis. Tyvärr har vi inte tid att låta honom vara hemma (bara i nödfall så att han inte bli smittad alltså) så jag antar att det bara är en tidsfråga innan han får det... Tänkte om det egentligen är någon vits med att vi vuxna garderar oss... eller om man lika gärna kan strunta i det..
    //Elin, mamma till Vilme 051121 och Eira 080601
  2. 1
    En vetenskaplig undersökning! Ang. magsjuka vs. vitpepparkorn.

    Funkar det egentligen? Jag, för min del, kan inet minnas att jag någonsin har fått magsjuka om jag har börjat knapra vitpeppar i tid. Inte heller min syster, eller min sambo.. Men hur är det med er? Brukar vitpepparkorn hjälpa, eller är det så att vi har haft tur och kanske inte hade blivit smittade ändå?

    Anledningen till att jag frågar är att magsjukan härjar på sonens dagis. Tyvärr har vi inte tid att låta honom vara hemma (bara i nödfall så att han inte bli smittad alltså) så jag antar att det bara är en tidsfråga innan han får det... Tänkte om det egentligen är någon vits med att vi vuxna garderar oss... eller om man lika gärna kan strunta i det..
  3. Medlem sedan
    Nov 1998
    #2
    Jag jobbar ju i förskola, och där brukar ju folk hävda att det funkar. Men jag har skitsvårt att tro det. Magsjuka orsakas av bakterier/virus, hur ska vitpeppar kunna hindra?
  4. 2
    Jag jobbar ju i förskola, och där brukar ju folk hävda att det funkar. Men jag har skitsvårt att tro det. Magsjuka orsakas av bakterier/virus, hur ska vitpeppar kunna hindra?
  5. Medlem sedan
    Apr 2005
    #3

    Det är starkt..

    ..för magen, så jag antar att det tar död på bakterierna isåfall.

    Bra att du oxå har hört gott om det, det gör mig hoppfull!
    //Elin, mamma till Vilme 051121 och Eira 080601
  6. 3
    Det är starkt.. ..för magen, så jag antar att det tar död på bakterierna isåfall.

    Bra att du oxå har hört gott om det, det gör mig hoppfull!
  7. Medlem sedan
    Aug 2007
    #4

    När jag var liten

    fick vi alltid kryddpepparkorn, 5-8 stycken som fick sväljas hela när det var magsjuka i farten.
  8. 4
    När jag var liten fick vi alltid kryddpepparkorn, 5-8 stycken som fick sväljas hela när det var magsjuka i farten.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Enligt min åsikt hjälper vitpepparkorn inte.

    Jobbar i barnomsorgen och kommer i kontakt med många människor och sjukor, men ser inget mönster alls i att de som äter vitpeppar klarar sig ot magsjuka.

    Kan inte heller komma på någon vetenskaplig förklaring till varför vitpeppar skulle ta död på viruset i magen, så jag är så säker jag kan bli, utan bevis, på att vitpepparkorn inte hjälper.
    Självklart klarar sig en del av de som äter det utan att bli sjuka, men lika många som inte äter det klarar sig.

    Hoppas ni slipper bli smittade!
  10. 5
    Enligt min åsikt hjälper vitpepparkorn inte.

    Jobbar i barnomsorgen och kommer i kontakt med många människor och sjukor, men ser inget mönster alls i att de som äter vitpeppar klarar sig ot magsjuka.

    Kan inte heller komma på någon vetenskaplig förklaring till varför vitpeppar skulle ta död på viruset i magen, så jag är så säker jag kan bli, utan bevis, på att vitpepparkorn inte hjälper.
    Självklart klarar sig en del av de som äter det utan att bli sjuka, men lika många som inte äter det klarar sig.

    Hoppas ni slipper bli smittade!
  11. Medlem sedan
    Nov 1998
    #6
    Men tror du verkligen att det kan ta död på bakterier? Jag är tveksam. Men ät dem du och meddela sen om det funkar! Det kan ju knappast skada i alla fall.

    Jag är förtjust i huskurer, och tror på många av dem, men just den här är jag skeptisk till.
  12. 6
    Men tror du verkligen att det kan ta död på bakterier? Jag är tveksam. Men ät dem du och meddela sen om det funkar! Det kan ju knappast skada i alla fall.

    Jag är förtjust i huskurer, och tror på många av dem, men just den här är jag skeptisk till.
  13. Medlem sedan
    Apr 2005
    #7
    Funkade det då? Eller blev ni sjuka ändå?

    Kryddpeppar var nåt nytt, men det borde ju funka på samma sätt..
  14. 7
    Funkade det då? Eller blev ni sjuka ändå?

    Kryddpeppar var nåt nytt, men det borde ju funka på samma sätt..
  15. Medlem sedan
    Nov 2001
    #8
    Nej, säger jag. Jag har blivit smittad av Theo två gånger. Ena gången åt jag vitpepparkorn redan innan Theo blev sjuk, men de hjälpte inte.

    Båda gångerna jag blivit smittad har även min man blivit sjuk. Theo har varit magsjuk massor av gånger till under de här sex åren men då har jag och min man klarat oss. Min man har aldrig ätit vitpepparkorn eftersom han inte tror på det ;-)
  16. 8
    Nej, säger jag. Jag har blivit smittad av Theo två gånger. Ena gången åt jag vitpepparkorn redan innan Theo blev sjuk, men de hjälpte inte.

    Båda gångerna jag blivit smittad har även min man blivit sjuk. Theo har varit magsjuk massor av gånger till under de här sex åren men då har jag och min man klarat oss. Min man har aldrig ätit vitpepparkorn eftersom han inte tror på det ;-)
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9

    Verkningslöst..

    ..enligt mig
  18. 9
    Verkningslöst.. ..enligt mig
  19. Medlem sedan
    Aug 2007
    #10

    Om man

    tog de innan det bröt ut helt och hållet så kunde det hjälpa.
  20. 10
    Om man tog de innan det bröt ut helt och hållet så kunde det hjälpa.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Magsjuka orsakas oftast (alltid?) av virus, och inte av bakterier *imt*
  22. 11
    Magsjuka orsakas oftast (alltid?) av virus, och inte av bakterier *imt*
  23. Medlem sedan
    Jun 2007
    #12
    Magsyra har normalt ett pH på 0,8. Vid pH under 4har magsyran en kraftigt baktericid effekt och dödar bakterier inom 15 minuter. (http://66.102.9.104/search?q=cache:j...v&ct=clnk&cd=8)

    Så jag tror inte att pepparkornen har någon större effekt.
  24. 12
    Magsyra har normalt ett pH på 0,8. Vid pH under 4har magsyran en kraftigt baktericid effekt och dödar bakterier inom 15 minuter. (http://66.102.9.104/search?q=cache:j...v&ct=clnk&cd=8)

    Så jag tror inte att pepparkornen har någon större effekt.
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    tror inte det

    jag har också ätit vitpeppar, många gånger. Jag tror snarare på detta att vissa mer eller mindre är resistenta mot maginfluensebakterien och andra får det gång på gång.
  26. 13
    tror inte det jag har också ätit vitpeppar, många gånger. Jag tror snarare på detta att vissa mer eller mindre är resistenta mot maginfluensebakterien och andra får det gång på gång.

Liknande trådar

  1. Mycket vetenskaplig undersökning
    By Svammelmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 21:36
  2. Ruskigt vetenskaplig undersökning
    By Rääkan in forum Sex & erotik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 21:54
  3. Högst vetenskaplig undersökning :)
    By Hunnisarna82 in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 11:22
  4. Vetenskaplig undersökning ;)
    By Pigghaj in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 20:58
  5. Efter en vetenskaplig
    By Mackan in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 22:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar